Reebok story, příběh značky

I když byla ještě nedávno značka Reebok mezi běžci dost opomíjená, byla to právě ona, kdo stál u zrodu speciální atletické obuvi. Firma prošla růsty i pády a dnes je opět v nevídané kondici. Seznamte se s její historií.
Počátky výroby závodních bot s hřeby.

Počátky výroby závodních bot s hřeby. | foto: Zdroj: Reebok

1890-1930 J. W. Foster a jeho ohnivé tretry

Přímou předchůdkyní Reeboku je firma, která byla založená ve Velké Británii proto, aby dala sportovcům boty, s nimiž budou běhat ještě rychleji než kdykoli předtím. Někdy kolem roku 1890 šije Joseph William Foster první běžeckou botu s hřeby v podrážce a vytváří tak první atletickou tretru. Už v roce 1895 dodává ručně šité tretry špičkovým běžcům. Netrvá to dlouho a od nově založené firmy “J. W. Foster a synové” odebírá zboží klientela světově uznávaných sportovců. V roce 1924 obouvá rodinný podnik britské atlety reprezentující ostrovní stát na letních olympijských hrách v Paříži.

1950 - 1980 Gazela, která dala jméno firmě

Dva z Fosterových vnuků dávají firmě jméno Reebok podle rychlonohé antilopy srnčí (v afrikánštině Rhebok). V roce 1979 Paul Fireman, americký obchodník s outdoorovými potřebami, objevuje britské boty Reebok na mezinárodním veletrhu. Vyjednává licenci pro Severní Ameriku a ještě téhož roku uvádí tři nové modely. S cenovkou 60 dolarů jde o vůbec nejdražší běžecké boty na trhu.

1980 Tržby stoupají

Reebok Freestyle 1

V roce 1981 dosahují prodeje 1,5 milionu dolarů, ale ke skutečnému skoku vpřed má dojít ještě o rok později. V roce 1981 Reebok představuje první sportovní botu navrženou výhradně pro ženy. Určena je pro nový, atraktivní druh cvičení zvaný aerobic. Bota dostává jméno Freestyle a láme spoustu zažitých předsudků. Za prvé přináší aerobic jako úplně nový sport. Za druhé říká ženám, že mohou sportovat, a to ještě v disciplíně, která je určena takřka výhradně jenom jim. A v neposlední řadě se jí daří prosadit ryze sportovní vzhled i v běžném, denním nošení. To, co je dnes běžné, bylo tehdy revolučně provokativní. A přesto se to Reeboku povedlo. Následoval výbušný růst, který Reebok přiživoval vytvářením úplně nových kategorií produktů. Díky tomu se značka stává jedničkou na trhu.

V roce 1985 vstupuje Reebok na newyorskou burzu pod obchodní značkou RBK. O rok později kupuje The Rocksport. Jde o firmu, která patří k průkopníkům razícím využívání pokročilých technologií v tradiční obuvi. Koncem 80. let zahajuje Reebok silnou kampaň, kterou hodlá dobýt další trhy. Jeho zboží se nyní prodává prostřednictvím sítě nezávislých i vlastních obchodů ve více než 170 zemích světa.

1990 Změna identity

Reebok prochází změnou od výrobce pro fitness a cvičení k firmě vnímané ve spojitosti s celou škálou sportů, jako jsou americký fotbal, baseball, kopaná a další. Téhož roku Reebok uzavírá partnerství s golfistou Gregem Normanem. Výsledkem je edice nesoucí jeho jméno. Podobně se čím dál víc spojuje s významnými ambasadory i v rámci jiných sportů.

2000 Národní fotbalová liga

V roce 2000 Reebok vyhlašuje exkluzivní spolupráci s Národní fotbalovou ligou (NFL) a získává licenci na výrobu a prodej merchandisingu pro všech 32 týmů ligy amerického fotbalu. Licence se vztahuje na na všechny zápasové i tréninkové dresy, volnočasové oblečení týmů a samozřejmě i na obuv s logem NFL.

2001 Národní basketbalová asociace

Po vstupu do ligy amerického fotbalu se Reebok poohlíží po dalších velkých sportech a v roce 2001 uzavírá dlouhodobé strategické partnerství s Národní basketbalovou asociací (NBA), ženskou basketbalovou asociací (WNBA) i asociací nižší basketbalové ligy (NBDL). Spolupráce se i v tomto případě týká jak dodávání veškerého oblečení pro všechny týmy, tak výroby veškerého merchandisingu, jako jsou trika, kšiltovky, košile a další. Spolupráce trvá až do roku 2006, kdy NBA předává právo firmě adidas.

2002 Streetové směřování

V roce 2002 Reebok představuje Rbk - kolekci obuvi a oblečení inspirovanou streetovou módou. Nová kolekce je určena pro mladé muže a ženy, kteří chtějí svým stylem oblékání vyjadřovat svůj životní postoj. Své jméno spojuje s nejúspěšnějšími rapery a hiphopery.

2003 Spolupráce s Jay-Z

Rok 2003 je pro Rbk zlomovým. Reeboku se daří domluvit bezprecedentní partnerství s raperem Jay-Z, které se vztahuje na design a marketing kolekce “S. Carter od Rbk”. Jay-Z se tak stává prvním nesportovcem s vlastní kolekcí atletických bot. Prodej první série je úspěšný po celém světě, takže ještě téhož roku Reebok podepisuje smlouvu s další legendou rapu, s 50 Centem. Výsledkem je neméně úspěšná kolekce s názvem “G Unit od Rbk”.

2004 Vstup do NHL

Reebok kupuje firmu The Hockey Company, pod níž spadají respektované značky jako CCM, Koho a Jofa, a rázem se stává největším výrobcem hokejové výbavy na světě. Současně se stává partnerem všech třiceti týmů Národní hokejové ligy (NHL). Exkluzivní smlouvu uzavírá také s Kanadskou hokejovou ligou, Americkou hokejovou ligou a Hokejovou ligou východního pobřeží.

2005 Talent Crosby a kampaň “Jsem tím, kým jsem“

Zkraje roku 2005 Reebok představuje Rbk Hockey - novou kolekci profesionálního hokejového vybavení, hokejek a bruslí podepsanou jménem obrovského hokejového talentu Sidneyho Crosbyho. Během pouhých dvou let patří věci s logem Rbk Hockey k nejvíc viditelným a nejvyhledávanějším značkám na trhu. V roce 2005 Reebok přichází s největší marketingovou kampaní desetiletí s názvem “Jsem tím, kým jsem” (I Am What I Am). Kampaň vybízí mladé lidi k sebevyjádřením prostřednictvím módy a oblékáním po vzoru svých oblíbenců. Mezi celebrity, které se staly součástí kampaně, patří hudební ikony Jay-Z, Daddy Yankee a 50 Cent, basketbalista Allen Iverson, americký fotbalista Donovan McNabb, basebalista Curt Schilling, britská atletka Kelly Holmesová, španělský fotbalový brankář Iker Casillas, čínský basketbalista Jao Ming, herecké hvězdy Lucy Liu, John Leguizamo a Christina Ricci a profesionální skater Stevie Williams.

2007 Běhat je snadné

Reebok přichází s jednou z největších kampaní v historii s názvem Run Easy. Poselstvím kampaně je výzva k tomu, aby lidé na celém světě využili naplno svůj potenciál a oslavili svou jedinečnost. Zatímco konkurenční firmy mluvily k zákazníkům o “krvi, potu a slzách” spojených s běháním, Reebok sází na kamarádství, radost a zábavu.

V druhé polovině roku Reebok přichází s kampaní “V každém z nás jsou dva lidé”. Reebok se v ní snaží ukázat profesionální sportovce i z jejich lidské stránky. Říká, že vedle profesionálního dříče je v každém atletovi i úplně normální člověk. Do kampaně jsou zapojeni sportovní hvězdy jako basketbalisté Allen Iverson a Jao Mig, indický hráč kriketu Mahendra Singh Dhoni a tenistka Nicole Vaidišová.

2008 Tvůj pohyb a formule 1

Heslem roku 2008 je “Tvůj pohyb”. Reebok jím vybízí, ať si každý položí jednoduchou otázku: Co je jeho pohyb? V rámci kampaně sleduje denní program fotbalisty Thiery Henryho a hokejisty Alexandera Ovečkina a motivuje veřejnost, aby se nebála ukázat ten svůj.

V létě 2008 Reebok oznamuje partnerství s pilotem F1 Lewisem Hamiltonem při multimediálním 3D představení v Amsterdamu, kde má svou evropskou centrálu. Reebok v kampani ukazuje “Sportovce uvnitř řidiče” a umožňuje médiím nahlédnout do Hamiltonovy fyzické přípravy.

2009 Cvičit a létat

Další nápad dostává název Jukari Fit to Fly posilování. O co jde? Všechno se točí kolem speciálně navrženého zařízení zvaného FlySet, což je vlastně hrazda s různými madly umožňující nevídané variace cviků. Cvičení kombinuje létání, respektive houpání se na hrazdě, s kardiem, posilováním a tréninkem jádra.

2010 Univerzální atleti

Reebok podepisuje smlouvu s majiteli ochranné známky CrossFit. Komplexní cvičení, které spojuje prvky vzpírání, posilování, kardia a gymnastiky v jednom balíčku, se šíří po celém světě rychlostí blesku a všude se otvírají další nové licencované tělocvičny. O rok později Reebok představuje obuv Nano speciálně navrženou pro nový sport. Má vyztuženou patu s klínkem a širokou podrážku pro správný postoj při zvedání činek, ale současně má měkkou špičku umožňující běhání, skákání nebo šplh. Reebok u CrossFitu zavádí nové logo s delta symbolem, ztělesňující pozitivní vliv cvičení na kvalitu života v duševní, fyzické i sociální rovině.

2013 Les Mills, nové logo a překážkové peklo

Reebok se tentokrát spojuje s Les Mills, týmovým cvičením, které se provozuje ve více než 15 tisících studiích v osmdesáti zemích světa.

Delta nahrazuje vektorové logo na všech produktech značky. Jde o druhou změnu loga firmy za víc než 120 let.

Současně se Reebok spojuje s vytrvalostní sérií s názvem Spartan Race, která patří k nejpopulárnějším překážkovým závodům na světě. Založil ho Joe De Sena ve Spojených státech amerických v roce 2010 a brzy poté se rozšířil do celého světa. Závody mají několik úrovní, které se odlišují především svou délkou a počtem překážek. Účastníci běhají, šplhají, skáčou, přenášejí břemena, házejí oštěpem, převracejí těžké pneumatiky a překonávají spoustu dalších nástrah.

Autor:
  • Nejčtenější

Dva měsíce po operaci zemřel první pacient s transplantovanou prasečí ledvinou

12. května 2024  15:41

První příjemce ledviny z geneticky modifikovaného prasete zemřel necelé dva měsíce po...

OBRAZEM: Čeští herci, kteří se objevili v hollywoodských filmech

11. května 2024  12:01

Které hvězdy z Česka to „dotáhly“ až do zahraničních filmových a seriálových trháků? To zjistíte v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Nespoutaná Bella Thorne, která odhaluje dokonalé křivky

9. května 2024  10:32

Herečka Bella Thorne začínala jako nevinná dívka u Disneyho a dnes je z ní dračice, která už má i...

Příběh Leony: Odešla jsem od dětí kvůli lásce, teď mě odmítají

13. května 2024

Můj příběh se začal psát už před třiceti lety, krátce po „sametové revoluci“, kdy jsem se bláznivě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Týdenní horoskop pro všechna znamení od 13. do 19. května

13. května 2024

Týden začíná a hvězdy vašemu znamení mohou pomoci k tomu, abyste následující dny nejen zvládli, ale...

KVÍZ: Co víte o ikonických dvojicích ze slavných filmů? Zapojte se do soutěže

14. května 2024

Spojila je romantická láska, nebo jejich vztah skončil neslavně či dokonce tragicky. Některé páry z...

Důvody k svatbě se mění. Vítězí dnes láska nad rozumem, nebo je to jinak?

14. května 2024

Touha najít si druhou polovičku a vytvořit bezpečné hnízdečko provází lidstvo od nepaměti. Dnes už...

Dřív jsem se cpal od rána do večera, říká David. Za rok shodil 60 kilo

14. května 2024

David ve svých šestatřiceti letech vážil sto šedesát kilo a nemohl se pořádně ani pohnout. Proto se...

Představivost, ne biflování, je klíčem ke správnému učení, říká paměťový lektor

13. května 2024

Premium Velké množství věcí nám z hlavy zmizí, protože jsme si je na počátku do paměti dobře neuložili,“...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...