Zdeněk Sýkora patřil k předním progresivním tvůrcům české výtvarné scény 2. poloviny 20. století jak v malbě, tak v užití nových tvůrčích postupů, zejména práce s počítačem. Řada jeho děl se stala neodmyslitelnou součástí veřejného prostoru – mezi nejznámější patří skleněné obklady větracích komínů na Letné (od roku 2003 kulturní památka), keramická stěna v pražské Jindřišské ulici (dnes součást kavárny) nebo opona v lounském divadle.
Malíř se narodil 3. února 1920 v Lounech a rodnému městu zůstal po celý život věrný. "V jednom starším rozhovoru Zdeněk Sýkora odpověděl na otázku, proč vlastně nikdy neemigroval, i když by si jistě polepšil: '... já nejsem schopen emigrovat ani z Loun do Prahy.' A tak tady zůstal jako živoucí důkaz, že když nejdou Louny do světa, musí svět přijít do Loun," řekl letos v dubnu při příležitosti Sýkorovy výstavy Narozen v Lounech ředitel tamní galerie Vladimír Drápal. Více zde.
Právě na této výstavě byla k vidění raná umělcova díla ve stylu realistické krajinomalby. Od té se Sýkora začal odklánět zkraje 60. let směrem k čisté abstrakci, geometrickému pojetí malby a zohlednění matematických principů v umělecké tvorbě. Postupem doby, v souvislosti s rozvojem techniky, Sýkora ve spolupráci s kybernetickými odborníky začal využívat ke své tvorbě počítač.
Od začátku 70. let se Zdeněk Sýkora začal orientovat na zkoumání možností barevné linie na většinou rozměrném plátně. Tomuto druhu tvorby se věnoval prakticky až do konce života. I tyto linie byly předem vypočítány, jejich souřadnice i barvu často určoval počítač. Právě tato tvorba byla těžištěm malířovy poslední velké retrospektivy vloni v pražské Městské knihovně. Recenze zde.
Z retrospektivní výstavy Zdeněk Sýkora 90 v pražské Městské knihovně (2010)
Koncem 60. a začátkem 70. let se Sýkorova díla dostala do významných evropských i amerických galerií, muzeí a soukromých sbírek, např. McCrory Collection New York, sbírky Jana a Medy Mládkových ve Washingtonu, Nationalgalerie Berlin, Museum Folkwang Essen, či Museo de Arte Moderno Jesús Soto Ciudad Bolívar. Od 60. let pravidelně vystavoval po celém světě a účastnil se i skupinových výstav.
V 80. letech se jeho díla stala součástí sbírek dalších prestižních galerií a muzeí, např. Stedelijk Museum Amsterdam, Neues Museum v Norimberku, MUMOK – Stiftung Ludwig ve Vídni, Museum für Angewandte Kunst Kolín nad Rýnem, Sammlung Teufel im Kunstmuseum Stuttgart, Musée d' art moderne de Saint-Etienne či Musée nationale d' art moderne Centre Pompidou v Paříži.