Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Nikdo nečeká, že budu revolucionář, tvrdí pověřený šéf Národní galerie

  7:22
V Národní galerii pracuje v podstatě celý život. A i když se před dvěma lety stal ředitelským náměstkem, je profesor Vít Vlnas hlavně "ten přes sbírky". Po odvolání jeho šéfa Vladimíra Rösela zůstalo vedení galerie dočasně na něm. "Není mi jedno, kam a kudy se NG ubírá, proto se odpovědnosti nevyhýbám," tvrdí.

Historik Vít Vlnas, dočasně pověřený vedením Národní galerie v Praze | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Rozhodnutí ministerstva kultury vyneslo Víta Vlnase do čela Národní galerie v Praze. Dosavadní šéf tamní Sbírky starého umění pracuje v NG od roku 1987. Jako náměstek dnes již bývalého generálního ředitele Rösela je od 18. dubna pověřen vedením instituce, jež spravuje největší tuzemskou uměleckou kolekci.

O odvolání Vladimíra Rösela se dlouho spekulovalo, přesto k tomu došlo dost znenadání. Jak to vypadalo z pohledu zevnitř?
Bylo to pro nás překvapení.

Fotogalerie

A vaše pověření?
Byl jsem statutárním zástupcem generálního ředitele, tak to vnímám jako logický krok a pro Národní galerii za daných okolností správnou variantu.

Narážím na to, že jste se jako náměstek generálního ředitele úzce podílel na nové koncepci. Na té, kterou ministerstvo potřetí odmítlo, což měl být argument k Röselovu konci.
To vás musím opravit. Oni tu koncepci potřetí nevrátili. Koncepce byla podle dispozic resortu vypracovaná a zaslaná koncem února. A od té doby se k ní ministerstvo oficiálně nevyjádřilo.

Co na vás tedy v dočasné funkci čeká?
Samozřejmě musím zajistit chod organizace tak, jak to stanoví schválený plán činnosti. Musím se postarat o to, aby nebyly výpadky v programu, aby plynule pokračovaly zásadní věci, jako je reorganizace a restrukturalizace galerie, církevní restituce a veškerá další práce. Takže v tomto ohledu si na nedostatek práce nestěžuji. Činnost NG však pokračuje bez větších otřesů a mohu říci, že mi hodně pomáhá podpora zdola.

Kdo je Vít Vlnas

Profesor Vít Vlnas (1962) vystudoval stavební průmyslovku a následně historii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Profesně se věnuje kulturním dějinám 16. až 19. století se zaměřením na výtvarné umění baroka.

V Národní galerii v Praze pracuje od roku 1987 a v letech 1991-2001 vedl Archiv NG. Poté se stal ředitelem Sbírky starého umění.

Obálka knihy Princ Evžen Savojský

Vydal řadu knih, za titul Princ Evžen Savojský získal v roce 2002 Magnesii Literu pro nejlepší odbornou publikaci. Od roku 2011 byl náměstkem pro sbírkovou činnost Národní galerie v Praze.

Od letošního 18. dubna je po odvolání generálního ředitele NG Vladimíra Rösela pověřen vedením této instituce.

Takže žádná revoluce se dít nebude?
Já tedy opravdu nejsem revolucionář, a kdo mě zná, ani to ode mě nečeká.

Uvažujete o tom, že byste o místo šéfa NG usiloval, pokud bude vypsán konkurz?
Zaprvé není jisté, jestli vůbec nějaký konkurz bude. A zadruhé neznáme představu ministerstva o tom, jaké by měly být dispozice a kvalifikace budoucího generálního ředitele. Takže to je ještě předčasná otázka.

Bylo v NG v posledních letech něco zásadně v nepořádku?
Zásadně nemyslím. Protože Vladimír Rösel je ekonom, já jsem se věnoval odborné sbírkové práci. A mám pocit, že za poslední dva roky se dost věcí povedlo. Pokračuje příprava stálé expozice 19. století v Salmovském paláci. Uspořádali jsme velmi slušně navštěvované výstavy s dobrým odborným ohlasem. Ať už to byl Rembrandt, Ostrovy odporu, Theodor Pištěk, Kupkova Cesta k Amorfě nebo Schikaneder. Pak jsou věci, které jsou méně vidět, ale pro nás jsou neméně důležité - publikační činnost, zisk různých mezinárodních grantů, které nám umožní financovat některé výzkumné, publikační a výstavní projekty do dalších let. To všechno jsou věci, které se podařily, ale chápu, že některé se projeví až za delší čas. Nebo jsou zajímavé jen pro užší okruh lidí. Mám pocit, že galerie se do určité míry otevřela, stala se transparentnější. A dobrá byla i návštěvnost.

Bývalý ředitel chtěl v následujících letech zvýšit návštěvnost dokonce o několik set tisíc. To je reálné?
Na tom jsme se, upřímně, neshodli. Byla tu myšlenka na navýšení návštěvnosti v horizontu několika let až k psychologické hranici jednoho milionu lidí ročně. Musím říct, že tady se mi to jeví jako ne úplně splnitelné.

Výstava ukazuje vývoj, kterým Kupka prošel, než se dal na abstraktní malířství.
Výstava ukazuje vývoj, kterým Kupka prošel, než se dal na abstraktní malířství.
Amorfa - dvoubarevná fuga je dominantou výstavy.

Výstava Cesta k Amorfě ukazovala malířský vývoj Františka Kupky.

Zdá se mi, že status Národní galerie nebo Národního divadla, jejichž vedení stojí a padá s rozhodnutím ministrů, je trochu nešťastný. Není načase dát jim nějaký jiný rámec?
Nechť se vede odborná a politická diskuse. Současná forma příspěvkových organizací je realitou. Byť Národní galerie byla založená zákonem, takže její postavení je alespoň de iure trošku jiné. Na druhou stranu, i kdyby byla veřejnoprávní institucí, vždy by tady byl někdo, kdo by jejího ředitele jmenoval i odvolával na základě určitých kritérií. Vzpomeňte si, jak třeba v případě České televize některá odvolávání ředitelů vyvolávala velké emoce u veřejnosti a přitom se jedná o instituci, kde šéfa nejmenuje ministerstvo, ale rada. Tam je zase otázkou klíč k obsazování té rady. Takže já si myslím, že univerzální ideální model neexistuje.

Spíš jsem myslel na onu pro mnohé kacířskou myšlenku, jestli je nezbytné, aby stát vlastnil a spravoval umělecké sbírky.
Z hlediska zákona není jiného řešení. NG nemá vlastní umělecký majetek, je "pouhým" správcem. Jako taková hospodaří se státním majetkem v podobě budov a sbírek a s penězi daňových poplatníků. Tudíž je jasné, že stát vždy bude mít právo určovat pravidla hry. S tím asi těžko něco uděláme. Jakékoliv "odstátňování" uměleckých sbírek naprosto určitě není na pořadu dne. Nebo aspoň doufám.

Výstavu Vzpomínka na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl v Soulu zahájil i

Výstavu Vzpomínka na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl v Soulu zahájil i generální ředitel NG Vladimír Rösel.

NG dostává příspěvek od státu, ale část prostředků si musí sehnat sama. Není tahle dvojkolejnost na škodu?
Rozpočet NG je konstruovaný na základě konkrétních potřeb. Je ovšem jasné, že když se nedostává jinde, tak se krátí také příspěvek pro kulturní organizace. Těch peněz bude svým způsobem vždycky málo, to je subjektivní záležitost. Příspěvek je vždy podle nějakého algoritmu odvozený ze státního rozpočtu. Když je v rozpočtu méně peněz, dostanou méně i ti "koncoví uživatelé". Faktem je, že NG, tak jako všechny ostatní příspěvkové organizace, v tuto chvíli využívá i alternativní zdroje financování. Jsou to peníze od sponzorů, ze vstupného, z pronájmů, prodeje práv a podobně. Bez těchto zdrojů bychom prakticky nemohli dělat výstavy, protože příspěvek od ministerstva nám s bídou postačí na udržování budov, na mzdy a na provozní náklady. I tam to dofinancováváme. Připravujeme se zodpovědně na to, aby peněz, které nepůjdou ze státního rozpočtu, bylo objemově více.

Ale pak zase bude někdo NG kritizovat, že se příliš spojuje se soukromými subjekty.
Jsou etické normy, které to jistým způsobem regulují. U některých sponzorů může dojít ke střetu zájmů. Taková spolupráce by pak nepřipadala v úvahu, a proto je náš manévrovací prostor omezený. S tím já zcela souhlasím.

Peter Paul Rubens: Umučení sv. Tomáše (1638)

Peter Paul Rubens: Umučení sv. Tomáše (1638)

Na pořadu dne jsou církevní restituce. Řád augustiniánů se přihlásil o vlastnictví děl, mezi něž patří obrazy barokního malíře Rubense nebo gotický Vyšebrodský oltář, jejichž cenu lze obtížně vyčíslit. Jak se k tomu stavíte?
Jestliže stát přijal zákon, že se na základě určitých pravidel zbaví části svého majetku, tak NG musí zaprvé takový zákon ctít. Já se církevními restitucemi zabývám léta letoucí. A cítím pozitivní změnu oproti 90. letům, kdy byla jejich první vlna. Církve pochopily, že NG se o zapůjčený majetek stará velmi dobře. Samozřejmě musíme respektovat jejich vlastnické právo. Pokud jde o současnou vlnu, tak jsme na začátku. Proběhla první jednání. Příslušné řády deklarovaly ochotu díla v NG ponechat jako zápůjčky, čehož si velmi vážíme. To znamená, že pro návštěvníky se nic nezmění. Samozřejmě musí být dodrženy veškeré náležitosti podle zákona. Teď jsme ve fázi, kdy očekáváme soupis děl a doložení nároků, a pak se bude všechno zhruba půl roku zkoumat a rozhodovat.

Dejme tomu, že restituce proběhne, díla zůstanou ve vašich expozicích. A nový majitel se rozhodne svůj majetek prodat. Co by se dělo?
Všechna díla, o kterých je řeč, jsou v režimu kulturních památek. To znamená, že pokud by se vlastníci rozhodli je prodat, má stát předkupní právo. Ta věc nesmí být vyvezená nebo prodaná do zahraničí. Kdokoliv by ji vlastnil, musí kdykoliv památkářům umělecké dílo zpřístupnit, aby ho mohli kontrolovat a zjišťovat jeho stav. Navíc prodeje církevního majetku podléhají ještě určitým zvláštním předpisům podle vnitřního církevního práva. Teoreticky to možné je. Po pravdě řečeno, v praxi to nepředpokládám, protože nevím, kdo jiný kromě státní sbírky by si koupil třeba zmíněný Vyšebrodský oltář.

Máte nějaký vysněný projekt, který by NG měla udělat?
Na tuhle otázku by vám každý z kolegů odpověděl jinak. Jinak by odpověděli kurátoři středověkého umění, jinak třeba Helena Musilová, která spravuje Sbírku moderního a současného umění a minulý týden odletěla do Koreje, aby se postarala o návrat výstavy české avantgardy, která byla velice úspěšná. Přišlo na ni v Soulu šedesát tisíc lidí, což považujeme za velmi dobré. Vlastně to taky patří do bilance toho, co se povedlo.

Z výstavy Vzpomínka na krajinu, kterou jsem nikdy neviděl v korejském Soulu
Helena Musilová představuje katalog ke Kupkově výstavě Cesta k Amorfě.

Výstavu v korejském Soulu (vlevo) připravila Helena Musilová, na snímku vpravo s katalogem k výstavě Františka Kupky.

S tím souvisí i to, že opadl strach z půjčování našich děl do ciziny. V minulosti hrozilo, že státem vlastněná díla budou zabavena v rámci mezinárodních arbitráží.
On neopadl, ale my i naši zahraniční partneři jsme našli režim vývozu s právním zajištěním. Tady musím říct, že role ministerstva kultury byla přínosná a pozitivní. Neplatí to zatím pro každý stát. Když byla repríza výstavy Europa Jagellonica v Polsku, věci ze státního majetku se nepůjčovaly právě proto, že záruky z polské strany nebyly dostatečné.

Abychom nezamluvili ten vysněný projekt...
Každý máme svůj vytoužený projekt, ale já v tuhle chvíli na něco takového myslet nemohu. Musím  zajistit, aby své vysněné projekty mohli realizovat kolegové kurátoři.

Takže se vidíte spíš jako ředitel celé galerie než jako šéf sbírky?
Není mi jedno, kam a kudy se Národní galerie ubírá, svázal jsem s ní svůj dosavadní profesní život. Proto se odpovědnosti nevyhýbám bez ohledu na funkci a pracovní zařazení.

  • Nejčtenější

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Zemřel muzikant František Prošek. Spoluhráč Ivana Mládka podlehl koronaviru

Ve věku 79 let zemřel František Prošek, kapelník a zakladatel countryové skupiny Mustangové a také spoluhráč Ivana...

Pro Netflix se rýsuje čas rekordů a možná i příval oscarových šancí

V éře zavřených kin zažívá streamovací služba Netflix úspěch. Právě oznámila, že její Dámský gambit, příběh dívky ze...

Zemřel Darth Vader. Britskému herci Davidu Prowseovi bylo 85 let

David Prowse ztvárnil v původní filmové trilogii Hvězdných válek ikonického záporáka Darth Vadera. Zemřel po krátké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Kdo touží po pravdě, ať přepne. Koruna je hlavně znamenité drama

Čtvrtá série fenoménu Koruna, seriálu o osudech britské královské rodiny, postavila před jeho tvůrce Petera Morgana...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Do grafických listů dal i Stalina, vzpomíná exmanželka na grafika Kulhánka

Premium Jak se autor českých bankovek a poštovních známek dostal v sedmdesátých letech do vězení pro „pobuřování a hanobení...

Psychické problémy malíře Van Gogha způsobila nucená abstinence

Psychické problémy slavného nizozemského malíře Vincenta van Gogha byly zřejmě způsobeny tím, že nuceně abstinoval....

OBRAZEM: Do aukce jde Zima od Josefa Lady. Doprovodí ji Královna moří

Na nabídku umění krásného a povznášejícího zve Aukční síň Arthouse Hejtmánek. Do prosincové dražby posílá typickou...

Český aukční rekord. Kupkovo Divertimento II se prodalo za 90 milionů

Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se na aukci v Praze prodal za 75,2 milionu korun, včetně aukční přirážky...

Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné
Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné

Vyzkoušejte sadu dětské kosmetiky JOHNSON’S® Bedtime™, která je určena pro všechna miminka od 6 měsíců. Složení se speciální esencí NaturalCalm™...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...