Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Procházkový žánr her se změnil v nadávku, ale nezaslouží si to

  0:01
Krátce po příchodu titulu Death Stranding zaplavily internet poněkud smíšené první reakce, z nichž jsou nejhlasitější názory, že ve hře neděláte nic jiného, než jen chodíte z místa na místo. Na tom však není vůbec nic špatného, jak ukazuje spousta jiných her.
Firewatch

Firewatch | foto: Campo Santo

Hodnocení hry Death Stranding jsem přenechal kolegům a v úvodu chci upozornit, že sám jsem tento titul nehrál. Popravdě mě příliš nezaujal, což se ovšem nedá říci o debatě, která se okolo hry na internetu rozpoutala. Je přinejmenším zábavné sledovat masy zastánců Hidea Kojimy, kteří se do krve hádají s jedinci, kteří o Death Stranding tvrdí, že to je jen bezobsažný brak, ve kterém chodíte z místa A do místa B.

Argument odpůrců o „pouhém chození sem a tam“ se mi ovšem moc nelíbí. Ostatně že to „walking simulátor“ není, si můžete přečíst i v naší recenzi. V této souvislosti se žánr „walking simulátor“ (hra, ve které pouze chodíte po mapě a sledujete příběh) skloňuje jako něco negativního, opovrženíhodného. I když to není vůbec pravda.

Je nutné odlišovat odfláknuté tituly, od kterých se čekalo víc, od těch, ve kterých je chození sem a tam záměrné a hra zkrátka jen sleduje svůj zavedený žánr. „Walking simulátory“ jsou svou vlastní kategorií, ve které mohou být jak dobré, tak špatné tituly, ovšem nehodí se tímto označením titulovat hry, od nichž jste čekali více, než jak se na první dojem zdálo.

Někdy zkrátka stačí málo

Internetem ohledně negativních hodnocení Death Stranding koluje fáma, že titul hodnotili negativně hlavně hráči z regionu Severní Ameriky, kteří tíhnou k akčním a velkolepým hrám. Z tohoto pohledu se tak dá rozklíčovat, kde se vlastně vzalo spojení žánru „walking simulátor“ s něčím negativním. Ano, mnohdy se v takových hrách vlastně po celou dobu nic neděje, nikdo po nikom nestřílí a nic nevybuchuje. Chodíte jen od jednoho bodu zájmu ke druhému a sledujete cutscény, posloucháte dialogy a čtete texty.

Everybody’s Gone to Rapture

Firewatch

Pokud vynechám prakticky zcela statické hry, ve kterých v drtivé většině pouze volíte dialogy (např. produkce původního Telltale), tak si vybavuji například titul Everybody’s Gone to the Rapture, kde je celá hra pouze o chození a poslouchání dialogů. Žádné minihry, žádné skákání, žádná větší interakce s předměty vyjma otevírání dveří a vypínání elektrospotřebičů. A přesto jsem si vyprávění o záhadě britského městečka, kde zmizelo v jeden okamžik veškeré obyvatelstvo, náramně užil.

Skvělý, byť zcela nenáročný dojem ve mně také zanechal Firewatch, kde bylo opět chození po přírodě amerického národního parku hlavním tématem. Občas jste si prohlédli mapu, pomocí vysílačky mluvili s druhou hlavní postavou, či něco vyfotili fotoaparátem, ale jinak šlo jen o poslouchání dialogů a dlouhé procházky po herní mapě. Firewatch mám dodnes v hlavě zafixovaný jako příjemně melancholický titul vhodný k hraní třeba v zimě, když se vám posteskne po letní dovolené v přírodě.

Kouzelně a emotivně zase působí What Remains of Edith Finch, kde sice najdete pár poměrně kreativních miniher, ovšem i tak se řadí k těm skutečně poctivým „walking simulátorům“. Ve hře odkrýváte historii poněkud bizarního rodu, který provázely tragédie všeho druhu, ovšem o to více vás další příběhy budou bavit. Mimochodem, tato hra už byla nabízena i na Epic Storu zdarma, takže kdo pravidelně sbíráte tyto hry a pak je ani nevyzkoušíte, tak zrovna tato za to opravdu stojí.

What Remains of Edith Finch

Oxenfree

Dají se samozřejmě najít i takoví zástupci žánru, kteří podle mne příliš neobstáli. Například Tacoma, záhada vesmírné stanice, kde pomocí nahrávek zkoumáte, co předcházelo její evakuaci, má spíše otravné než sympatické postavy a dá se dohrát za asi hodinu a půl: autoři přitom za ni chtějí stále dvacet dolarů. Obecně u tohoto typu her bývá největší kámen úrazu krátká herní doba a hlavně nezáživný příběh.

Relaxační žánr

Pointou je, že v mnoha případech je absence všemožných strhujících podívaných, akčních scén a revolučních herních mechanismů účelem. „Walking simulátory“ jsou hry o odpočinku, relaxaci a obecně minimálních nárocích na hráče: pokud umíte mačkat klávesy pro pohyb, hru projdete od začátku do konce bez jakýchkoliv problémů. Maximálně můžete zabloudit.

Nahlížel bych vlastně na tento žánr (společně s typem „vyber si svůj příběh“ od Telltale) jako na větší interaktivní film, pro který musí být ta správná nálada a rozpoložení.

Kdo od her vyžaduje strategické přemýšlení, divoké přestřelky nebo potrénování reflexů, toho „procházkový žánr“ asi tolik neosloví, ale rozhodně to není oprávnění k tomu, aby jej celý házel do jednoho pytle ať už s vlastními předsudky o nepovedených hrách, nebo jej zkrátka označoval jako něco podřadného.

„Walking simulátory“ mají stále poměrně hodně nevyužitého potenciálu, kterého se v mnoha ohledech pokusilo využít právě Death Stranding. V budoucnu je každopádně lepší dávat už dopředu najevo, co se od hry dá očekávat, než až do poslední chvíle celý její smysl tajit. Procházka po virtuálním světě pak bude mnohem příjemnější těm, kteří ji od titulu skutečně očekávají, než jiným, kteří do tohoto světa zabloudili jen omylem.

  • Nejčtenější

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mačkání prsou nebo uklízení mrtvol. Hráli jsme nejdivnější dema na Steamu

V digitálním obchodu Steam proběhl tento týden festival demoverzí, během nějž jsme si mohli zdarma...

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Britové žalují Steam o skoro 20 miliard, prodávané hry prý předražuje

Podle žalobců zneužívá Steam své dominantní postavení na trhu k potírání konkurence a předražování...

Neurazil, nenadchnul, i tak se film Uncharted dočká pokračování

Filmová adaptace videoherního hitu Uncharted sice fanoušky ani kritiky nenadchla, ale zaznamenala...

Kartičky Hearthstone rozšíří v červenci expanze Perils in Paradise

Připravovaná expanze karetní hry Hearthstone tematicky vychází z letních dovolených. Výletu do...

Teď už jsme ho měli hrát, místo toho byl simulátor života Life by You zrušen

Po několika odkladech dospělo vydavatelství Paradox Interactive k názoru, že chystaný „simulátor...

Vývojáři strategické hry vyřešili krizi bydlení odstraněním pronajímatelů

Vývojáři povedené strategie Cities: Skylines 2, ve které si hráči mohou postavit vlastní virtuální...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...