Čtvrtek 16. září 2021, svátek má Ludmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 16. září 2021 Ludmila

RECENZE: Firewatch nabízí lidské drama v prostředí národního parku

  0:01
Hra Firewatch, na níž pracovali dva z tvůrců úspěšné herní adaptace komiksu The Walking Dead, patří k nejočekávanějším nezávislým titulům letošního roku. Zaujme především neotřelým příběhem, na Playstation 4 se však potýká s problematickou optimalizací.
70

Firewatch

Platforma: PC
Výrobce: Campo Santo

  • Originální příběh bez klišé
  • Dabing a dialogy
  • Hodně silný úvod
  • Hudba
  • Neprodává se za plnou cenu
  • Zdánlivá nelinearita příběhu škodí
  • Optimalizace na PlayStation 4
  • Menší důraz na průzkum

Herní karta

Začněme pěkně popořádku. Úvodní minuty hry vám dost možná vezmou dech a někteří citlivější herní drakobijci to takříkajíc „ořvou.“ Ale neprozradím nic konkrétního. Hlavní hrdina Henry mlčky vstupuje do Yellowstonského národního parku a záběry ze hry střídá čistě textové vyprávění událostí, které ho k práci osamělého hlídače uprostřed divočiny vlastně přivedly.

Pro fandy neotřelých příběhů

Firewatch patří přesně k tomu typu her, u kterého musí zákonitě zbystřit milovníci zajímavých herních příběhů. Vývojáři z nového nezávislého studia Campo Santo však kupodivu nevytvořili další filmovou hru ve stylu The Walking Dead, ani další „simulátor chození“ s němým hlavním protagonistou, ke kterým se řadí Vanishing of Ethan Carter, Gone Home nebo loňská Everybody’s Gone to Rapture. Firewatch je kříženec obou žánrů. Bohužel však neplatí, že si z nich bere to nejlepší.

Jeho příběh je ohromně smutný, a to především proto, že se může stát většině z nás. Srdceryvný prolog doprovází vynikající hudba, která mimochodem exceluje i v dalších částech hry. Míra mého očekávání prorazila díru k sousedům a já ani na chvilku nepochyboval o tom, že Firewatch bude naprostá emocionální bomba.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Velkou změnu oproti podobným titulům hraným z pohledu z vlastních očí představuje fakt, že hlavní hrdina mluví. A to navzdory tomu, že během celé hry téměř žádné jiné postavy nevidíte. Henryho nadřízená Delilah s vámi totiž často komunikuje prostřednictvím vysílačky, kterou máte coby novopečený strážce lesa stále při ruce.

Celkem unikátní herní mechanismus spočívá v tom, že pokud se ve hře díváte na určitou věc nebo specifický výhled do krajiny, objeví se vám ikonka vysílačky a vy můžete danou skutečnost šéfce nahlásit. Při rozhovorech s nadřízenou si můžete zpravidla vybírat, jakou repliku zvolíte, nebo zda budete prostě mlčet.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Prokletí zdánlivé nelinearity

Znamená to, že Firewatch je vlastně nelineární hrou s možností nějak ovlivnit děj? To ani náhodou. Vaše hlášky ovlivní následnou odpověď nadřízené, příběh, události a jejich posloupnost je však do detailů nalinkovaná tvůrci.

Při prvním hraní máte mít sice asi pocit, že jste děj občas ovlivnit mohli, ve skutečnosti jsou však vaše možnosti prakticky nulové a ač to zní k nevíře, větší nelinearitu nabízí i hry od Telltale Games jako již zmíněné The Walking Dead nebo Game of Thrones.

Firewatch jsem prošel dvakrát a bohužel musím říct i to, že logika děje a dialogů někdy evidentně reaguje na něco, co autoři čekali, že řeknete, ačkoliv vaše volba-nevolba byla jiná. V pár případech to hře škodí opravdu hodně a uvěřitelnost a logiku příběhu to vyloženě kazí.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Je to poměrně dost frustrující a po prvním průchodu hrou jsem měl pocit, že vývojáři v tomto smyslu moje reakce příliš neodhadli. Své nadřízené jsem absolutně nevěřil, mlčel o detailech z Henryho života a její nepříliš promyšlené rady neposlouchal, protože zcela evidentně smrděly průšvihem. Z logiky děje je ovšem vidět, že autoři počítali přesně s opačnými variantami.

Na druhý pokus s jinými dialogy mi proto hra na několika místech přišla vyloženě působivější a celkově lepší. Možná by stálo za to se na podobný přístup příště vykašlat a odvyprávět příběh s hlavní postavou pronášející prostě to, co je z hlediska celkového příběhu logické a pasuje k charakteru hlavního hrdiny, ať je jakýkoliv.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Autoři se opravdu snažili o to, abyste měli rádi oba hlavní hrdiny. Henry i Delilah jsou totiž skvěle nadabovaní a jejich rozhovory baví. Pro jadrnou nadávku nejdou daleko a vtipy nepůsobí křečovitě, ačkoliv po onom pochmurném úvodu je změna tónu hry přinejmenším zvláštní. Přesto vás Henryho příběh bude držet až do konce.

Nechci o něm příliš mnoho prozrazovat, snad jen naznačím, že boj s požáry nebo nějakou akci rozhodně nečekejte. Drama má povahu spíše rozkrývání záhady a pátrání po okolí a jeho hlavním tématem je vyrovnávání se s vlastními démony.

PC verze

Ondřej Zach

Na PC se mi hra občas zacuká, nejčastěji při zobrazení mapy, s výrazným poklesem snímkování jsem se však nesetkal. Testováno na core i3 / GTX 550 Ti. Níže si prohlédněte obrázky z PC verze.

Firewatch - obrázek z PC verze
Firewatch - obrázek z PC verze
Firewatch - obrázek z PC verze
Firewatch - obrázek z PC verze

Firewatch - obrázeky z PC verze

Přiznám se, že po prvním dohrání mi rozuzlení vyrazilo dech a nebylo to v dobrém slova smyslu. Je těžké kritizovat závěr bez jeho vyzrazení, ale snad postačí říci, že tvůrci se měli rozhodně více snažit a zdůraznit úlohu dalších důležitých postav, které v příběhu figurují.

Během druhého průchodu a hlavně poté, co jsem se nad koncem pořádně zamyslel a pročetl určité nalezené indicie, teprve pak mi síla závěru došla naplno.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Na samotě v lese

Již jsem se zmínil o indiciích, které tu na vás čekají. Hra mě v tomto ohledu trochu zklamala. Na hrách jako Gone Home nebo Everybody’s Gone to Rapture si cením toho, jak tvůrci využívají 3D prostředí jako vypravěče příběhu a svědka událostí, které ději hry předcházely. Firewatch spoléhá především na dialogy a na vnímavost hráče vůči okolí a detailnější průzkum příliš nesází.

Firewatch

Firewatch

Ve Firewatch je pohříchu jen velmi málo takto zajímavých momentů a hra se snaží podobně využívat schránky rozmístěné po lese. V těch najdete kromě map také zprávy a banální předměty, které vás spíše matou a většinou jsou naprosto irelevantní. Je to velká škoda, protože jak uvidíte v samotném závěru, hra má důležitou větev příběhu, která se ve změti dialogů a nepodstatných indicií jaksi ztrácí.

Do určité míry by bylo možné mluvit o otevřeném světě, ten je však třeba si představit jako mraveniště s různě širokými chodbičkami. Občas je to docela frustrující a samozřejmě nerealistické, když váš hlavní hrdina není schopen projít křovím nebo vylézt na větší balvan. Musíte se prostě držet stezek. K navigaci slouží arch mapy a kompas. Občas jsem se lehce ztrácel, když jsem kýženou stezku hledal, takže mé první dohrání, ve kterém jsem nasbíral snad všechny indicie a nevynechal jedinou příležitost k rozhovoru, mi tak trvalo asi sedm hodin.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Technické problémy verze pro PS4

Co se grafiky týče, Firewatch sází více na stylovost než na realismus. Detailní textury nečekejte, zato všemu dominuje doslova ohnivá záře slunce, které prosvítá působivou krajinou složenou z lesů, mýtinek, jezera, skal a potůčků. Na poměry nezávislých her nejsou její hardwarové nároky malé a sám jsem hru testoval na PlayStation 4.

I tam jsem měl bohužel co do činění s výrazným trháním prakticky po celou dobu hraní a můj celkový zážitek to v tomto případě rozhodně ovlivnilo. Dochází k němu zkrátka příliš často. Hra mi rovněž jednou spadla a při načítání nového dne se jedenkrát ošklivě kousla. Při restartu se mi nespustil dialog nutný k dalšímu postupu ve hře, ale naštěstí pomohl návrat ke klíčové lokaci hry. Hra používá jen jeden save, který se neustále přepisuje, takže jsem si docela oddechl.

Firewatch
Firewatch

Firewatch

Firewatch je z hlediska příběhu jistě zajímavý počin, byť ve výsledku nejde o takovou pecku, v jakou jsem doufal. Špatná optimalizace konzolové verze je rozhodně citelná, možnosti dialogů logice děje někdy výrazně škodí a autoři by se měli naučit více využívat prostředí coby formy vyprávění příběhu. Neotřelý, lidský příběh a kvalitní dialogy však drží po celou dobu hraní a Firewatch se neuchyluje k předpokládaným klišé, byť k tomu tematika častokrát vybízí.

Hra vyšla na PC, MAC a PlayStation 4.

Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR se budou konat 18. a 19. září. Z důvodu hygienických opatření bude počet návštěvníků omezen na 40 tisíc pro každý den. Ke vstupu je nutné si zakoupit vstupenku vázanou na jméno.

Poprvé se v Ostravě představí nová americká stíhačka F-35A Lightning II, dále se návštěvníci mohou těšit na transportní letouny A400M Atlas, druhoválečný stroj Douglas C-47 Dakota nebo bezpilotní letoun MQ-9 Reaper.

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 123 čtenářů

  • Nejčtenější

Vývojář originálním způsobem urazil fanouška, stálo ho to ale místo

Mezi vývojáři válečné akční hry World of Warships a jejich fanoušky to v posledních měsících doslova vře. Po...

Matrix 4 působí jako reset systému, hlavním tahounem bude Keanu Reeves

Trailer na The Matrix Resurrections, který jako první viděli už v srpnu návštěvníci CinemaConu v Las Vegas, je konečně...

Světové televize opakovaně vydávají videohry za exkluzivní záběry z bojišť

Indická televize Republic použila realisticky vypadající záběry z české vojenské simulace Arma 3 v reportáži o údajné...

Steam rozdává Surviving Mars a Ubisoft Far Cry 3, času je ale málo

Nepropásněte dvě časově velmi omezené akce obchodů Steam a Ubistore. Pokud si pospíšíte, můžete si zcela zdarma přidat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korunní klenot PlayStationu míří na PC, chystá se remake Star Wars KOTOR

Netrpělivě vyhlížená prezentace PlayStationu nabídla spousty zajímavých ukázek z chystaných her, chyběla jí ovšem...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

Městská část Praha 3
Referent/ka odboru výstavby

Městská část Praha 3
Praha
nabízený plat: 23 000 - 43 000 Kč

Poslední sbohem Belmondovi. Na obřad dorazil Alain Delon i Pierre Richard

Po čtvrtečním pietním ceremoniálu v pařížské Invalidovně se Francie definitivně rozloučila s Jeanem-Paulem Belmondem....

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Klamala ministry, investory i sebe sama. Srdcová královna byznysu čelí soudu

Ve Spojených státech začal soud s Elizabeth Holmesovou. Vkládali do ní naději bývalí američtí ministři i ostřílení...