RECENZE: Everybody’s Gone to Rapture jsou audiovizuální hody plné emocí

Procházka po britském venkově osmdesátých let pojmenovaná Everybody’s Gone to Rapture nabízí originální podání post-apokalyptického scénáře s idylickou krajinou, lesy a potůčky nebo malebnou architekturou spořádaného britského venkova. Po všech lidech se však slehla zem.

Everybody’s Gone To The Rapture

Sony Czech 11.08.2015 PS4

iDNES.cz

90%
Herní karta
  • Nádherná grafika
  • Fantastická hudba
  • Vynikající příběh
  • Uvěřitelné postavy a prvotřídní dabing
  • Důraz na pečlivý průzkum
  • Zajímavé prostředí
  • Občas recyklace objektů

Everybody’s Gone to Rapture je nejnovějším přírůstkem do žánru tzv. „simulátorů chození“, v nichž hráč většinu času tráví tím, že prochází herními lokacemi a dívá se kolem sebe. Co takové hry dělá zajímavé, je většinou odkrývání příběhu a celková atmosféra hry. V případě Everybody’s Gone to Rapture neřešíme dokonce ani dílčí hádanky a hlavolamy. Znamená to tedy, že máme co do činění s bezmyšlenkovitým kráčením směrem k závěrečným titulkům? Ve skutečnosti je to naopak.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Apokalypsa jinak

Everybody’s Gone to Rapture je zasazena do údolní vesničky a přilehlého okolí v britském hrabství Shropshire roku 1984. Na začátku hry vám zmatený hlas patřící jisté Kate sdělí, že je jedinou přeživší blíže nespecifikované katastrofy. Hra vám sice žádný úkol vysloveně nedá, je nicméně jasné, že vaše snažení bude směřovat k pochopení událostí, ke kterým zde došlo.

Herní mapa je přitom zcela otevřená, a ačkoliv zachovává určitou linii, je na vás, jak důkladný průzkum jednotlivých lokací zvolíte a kde se budete zdržovat jak dlouho. Pokud se ztratíte, stačí nalézt poletující světelnou entitu, která vás navede k nejbližší klíčové lokaci.

Patnáctičlennému tvůrčímu týmu Chinese Room se podařilo idylickou krajinu britského venkova zpracovat na výbornou. Zapomeňte na ohořelé vraky aut a budovy s nápisy S.O.S. na rozpadajících se střechách. Nenajdete tu radioaktivní vodu, mutanty, kanibaly nebo ohořelé kostry povalující se na každém kroku. Prostředí téhle hry je totiž přesným opakem toho, co byste čekali od hry s podobným tématem.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Místo toho vás tak čekají pečlivě zastřižené trávníky, zářivě bílé budovy s dvorky a dětskými hřišti, lesy plné bzučícího hmyzu, klasická farma, která nedostatkem úrody rozhodně netrpí nebo kempingový areál na břehu čisťounkého jezera. Má to ale jeden háček. Celé obyvatelstvo jako by se vypařilo.

Při pečlivém průzkumu navíc začnete nacházet známky toho, že se v téhle zdánlivé oáze klidu a míru odehrálo ve skutečnosti drama nemalých rozměrů. Dojem idylky narušují především nálezy zakrvácených kapesníků a mrtvých ptáků (zvláštní, že je ve hře přesto slyšíte). Další podrobnosti vám zprostředkovává zajímavý způsob, jakým se vývojáři rozhodli podat příběh.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Fantazie na plné obrátky

To, že se ve hře nesetkáte s živým člověkem, neplatí totiž tak docela. Kousky příběhu pochytíte skrz telefonické rozhovory uchované ve zvonících telefonech nebo z rádií, v nichž zanechala zprávy postava Kate zmíněná v úvodu. Nicméně ještě zajímavější a působivější jsou rozhovory, které mezi sebou vedou zářivé siluety představující zmizelé postavy obyvatel údolí.

Hra kupodivu nevyužívá deníky a pracuje s minimem psaných vzkazů, pokud budete však vnímaví, začne k vám promlouvat samotné prostředí chytře naaranžovanými objekty ve hře.

Jen těžko se dá popsat, o jak fantasticky poutavý způsob vyprávění jde. Během hry odkrýváte komplikované vztahy mezi postavami a jednotlivá lidská dramata, která se na tomto místě odehrála. Hra vás takto skutečně motivuje prozkoumat každičký kout svého světa, přitom vás však vůbec nedrží za ruku.

Platí, že čím více budete prozkoumávat okolí a snažit se uspořádat si v hlavě jednotlivou posloupnost dění a povědomí o jednotlivých obyvatelích, tím podrobnější vysvětlení příběhu hry a jeho detailů dostanete.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Postavy jsou přitom perfektně nadabované, věrohodné a scénář hry je jednoduše skvělý a úžasně do sebe zapadá. Hra většinou neprezentuje víceznačný materiál otevřený všelijakým interpretacím, jako tomu bylo například u předchozího počinu autorů Dear Esther, ačkoliv k přemýšlení a spekulacím vybízí také.

Závěr se nese v duchu větší abstrakce a symbolismu a nejsem si vlastně ani jistý identitou postavy, za kterou hrajete. Snad jsem pouze minul potřebnou indicii ve hře, spíše si ale myslím, že to byl záměr tvůrců, který fungoval i u Dear Esther.

Audiovizuální hody, bohužel pouze na Playstation 4

Hra, která po vás očekává, že v ní budete pouze chodit a rozhlížet se, musí vypadat nádherně. Everybody’s Gone to Rapture naštěstí nádherně skutečně vypadá. Vše běží na třetím Cry Enginu a především po exteriérech s nádhernou krajinou zalitou sluncem je radost se procházet. Snad jen u efektů deště jsem měl dojem, že se tvůrci mohli předvést ještě o něco více.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Playstation 4 každopádně zjevně potí krev a kupodivu to jsou spíše interiéry, kdy jsem měl dojem, že ovládání jaksi „ztěžklo“. Když už jsem u toho, pocit z ovládání mě při prvotním seznámení s hrou svou „dřevěností“ nepříjemně zaskočil, ale zvykl jsem si docela rychle. I tak musím zalitovat, že si tuhle nádheru nevychutnají i majitelé nadupaných PC, na nichž by hra vypadala ještě lépe. Everybody’s Gone to Rapture je určen exkluzivně pro Playstation 4.

O fantastickém dabingu jsem se již zmínil, dovolte mi nyní prosím složit ohromnou poklonu hudebnímu doprovodu, který jistě na konci roku sklidí nejedno ocenění.

Hudba je skutečně úžasná, dechberoucí a neomezuje se přitom jen na melancholické melodie, ale i na skutečný orchestrální doprovod s velkolepými vokály. Když se do něj zaposloucháte, zjistíte navíc, že slova dokonce pasují k dané situaci ve hře. Nejpůsobivější hudba tak podbarvuje ty nejemocionálnější momenty příběhu a dotváří dojem velkolepé symfonie.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Úvaha nad zápory

Everybody’s Gone to Rapture jsem dohrál za sedm hodin, což je u tohoto typu her velice sympatické číslo. Je ale důležité si uvědomit, že jsem se během hraní zoufale snažil, aby mi nic neuniklo. Odhaduji, že většina hráčů bude hotova asi tak za pět. Mnohokrát jsem se totiž vracel a procházel ty samé lokace ve snaze poslechnout si další kousky rozhovorů, abych plně pochopil propletené vztahy někdejší komunity. Přesto si nemyslím, že bych byl úspěšný na sto procent. 

Přiznám se, že jsem původně plánoval dát hře horší známku. Stačí se však zamyslet a řada domnělých záporů odpadá. Například zrychlení pohybu. Strávil jsem hodně času v lokacích, které jsem už navštívil a přál jsem si možnost prošťourat se každičkým koutem hry v rychlejším tempu. Ale pokud by mi tvůrci hry tuto možnost dali, pravděpodobně bych po krajině po celou dobu hry pobíhal jak zběsilý a ta by tím ztratila svůj melancholicky, klidný náboj.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Jako velký zápor se mi jevila i nemožnost navštívit každou budovu ve hře. Domníval jsem se, že hra o prozkoumávání by mi neměla stavět do cesty žádné zamčené dveře. Jenže Everybody’s Gone to Rapture je především o tom, abyste pochopili osudy jednotlivých postav. Více interiérů by znamenalo logicky více postav, příběhů a rodin. Výsledkem by tak byly nejspíše méně silné příběhy a především chaos v hlavě hráče, který se tvůrci snažili odvrátit.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Vadila mi tedy snad jen občas nepříjemná recyklace některých objektů ve hře. Nachází se v ní totiž až příliš mnoho totožných vývěsek, knih, obrazů a podobné dílčí výplně. Hra jako tato musí stavět především na individualitě jednotlivých lokacích a toho lze dosáhnout především předměty uzpůsobenými na míru dané situaci. Objekty mají působit jako vlastnictví konkrétní osoby, ne jako výplň na zaplácnutí místa. Zde se to nepodařilo úplně vždy.

Druhým nedostatkem je skutečnost, že přes veškerou snahu nedokážu posoudit, kolik jsem toho z příběhu hry opravdu viděl a slyšel. Rád bych na samém konci hry viděl alespoň náznak toho, v jaké herní oblasti jsem minul nějaký rozhovor, telefon či rádio. Snad pomůžou ve výsledku trofeje, ty jsem ale v novinářské verzi neměl k dispozici.

Everybody’s Gone to Rapture
Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture

Everybody’s Gone to Rapture jsem se nakonec rozhodl hodnotit rovnou devadesátkou. Řada lidí namítne, že hra vlastně nenabízí nic jiného, než pouhé chození a přemýšlení nad zápletkou. To mají jistě pravdu, ale stejně tak můžeme vyčítat například Tetrisu nedostatek příběhu nebo nedostatečný hudební doprovod.

Podotýkám, že stejnou známkou bych osobně hodnotil i podobné klenoty jako Gone Home nebo Vanishing of Ethan Carter. Nepamatuji se, kdy mě naposledy uchvátila hra natolik, že jsem po jejím dohrání měl okamžitě chuť pustit si ji znova. Everybody’s Gone to Rapture je tento případ. Jen víc takových.

iDNES.cz

90%

Čtenáři

81% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sex of Thrones, Kingdom Cum. Slavné hry mají bizarní porno verze

Možná jste už zaznamenali informaci, že na úspěchu českého středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance se snaží podobným názvem přiživit porno verze Kingdom Cum: Deep Entrance. Není to zase tak...

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku

Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...

Nabitá show Xboxu vyvrcholila novým Call of Duty

Aktuální videoherní svátek zakončila velká prezentace Xboxu a ten nás přesvědčil, že umí udělat kvalitní show nabitou zajímavými novinkami. Vedle řady čerstvě oznámených titulů jsme se dočkali první...

ANKETA: Jak se vám líbila druhá řada seriálu The Last of Us?

Druhá řada postapokalyptického seriálu The Last of Us je za námi, na třetí, v níž hlavní roli převezme jiná postava, si ještě nějakou chvíli počkáme. Spekuluje se o začátku roku 2027. My se ovšem...

14. června 2025 5

Rande s košem na prádlo. Festival demoverzí ukázal zajímavé i bizarní hry

Festival demoverzí Next Fest na Steamu přinesl ukázky celé řady zajímavých titulů. My jsme hned několik z nich vyzkoušeli a přinášíme tipy na ty, které nás zaujaly: Baby Steps, Date Everything, Ball...

14. června 2025 0

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

13. června 2025  11:12 4

Milovali jste Theme Hospital? Stáhněte si nástupce Two Point Hospital zdarma

Digitální obchod Epic tentokrát rozdává špičkovou strategii Two Point Hospital. Pokud jste kdysi milovali Theme Hospital a duchovní nástupce Two Point Hospital vám prozatím unikl, neváhejte....

13. června 2025 2

Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra

Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.

12. června 2025  15:32 2

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

12. června 2025 6

Bend Studio, které stvořilo Days Gone, přišlo o třicet procent zaměstnanců

Bend Studio známe díky povedenému postapokalyptickému dobrodružství Days Gone. Dnes jsme už mohli hrát dvojku, vedení Sony to ovšem vidělo jinak. Kvůli špatným manažerským rozhodnutím se navíc...

11. června 2025  15:09 2

RECENZE: Mario Kart World jsou nejlepší akční závody současnosti

100 %

Mario Kart World není jen nejlepší díl ze slavné série, ale rovnou nejlepší arkádové závody současnosti. Ačkoli nový díl působí zpočátku familiárně, postupné odkrývání jednotlivých vrstev ukazuje...

Switch 2
11. června 2025  13:06 3

Nintendo to opět trefilo, Switch 2 je nejrychleji prodávaná konzole všech dob

Herní konzole Switch 2 od Nintenda se začala prodávat ve čtvrtek 5. června. Zájem o ní je mimořádný, podle prvních zveřejněných výsledků láme rekordy.

11. června 2025  9:48 7

RECENZE: Film Predátor: Zabiják zabijáků ukazuje masakry lidí napříč dějinami

Mimozemští lovci zvaní Yautja se vrátili na Zemi, aby se utkali s těmi nejsilnějšími lidskými bojovníky napříč časem. Tentokrát ne v hraném filmu ani ve videohře, ale v antologickém animovaném snímku.

11. června 2025 6

Surová zombie řezničina se vrací ke kořenům. Bereme ji jako Dying Light 3

Zombie série Dying Light se s připravovaným dílem The Beast vrací ke kořenům. Není to jen návrat původního hrdiny, ale i příklon k hororové tematice a survivalu.

10. června 2025  13:33 0

RECENZE: Nintendo Switch 2 Welcome Tour demonstruje nové technologie

60 %

Nintendo Switch 2 Welcome Tour je celkem povedená demonstrace technologií, jimiž je naládovaná nová konzole Switch 2. Po herní stránce to ovšem žádný zázrak není.

Switch 2
10. června 2025 1
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.