RECENZE: Journey je více interaktivní umění než počítačová hra

Journey
Sony Computer Entertainment America 15.7.2015 PS4
Za chvíli to bude deset let, co píšu na Bonusweb, ale teď to bude poprvé, co mám pocit, že předat zkušenosti s recenzovaným titulem je nad mé síly. Umění ve hrách je už dlouho široce diskutované téma a jistě se se mnou nikdo nebude hádat, že co se týče jednotlivých prvků jako grafika, hudba či příběh, mohou se hry bez nejmenší skromnosti poměřovat například s filmy. Jenže jsme si zvykli pohybovat se v rámci jasně definovaných žánrů, kdy se pouze mění kulisy, zatímco jádro zůstává stále stejné. Journey na to jde úplně jinak.
I cesta je cíl
Princip Journey je až bolestně jednoduchý. Získáváte vládu nad roztomilou postavičkou, před vámi se rozprostírá zdánlivě nekonečná poušť a na obzoru vidíte horu, kam se musíte dostat. Nikdo před vás prakticky neklade žádné překážky. Občas sice musíte někam skočit případně provést nějakou akci, avšak vše je natolik přirozené, intuitivní a nenáročné, že by to zvládla i moje máma, která je schopná narvat CD do disketové mechaniky.
Z čistě herního hlediska je to tedy vyloženě slabota, jenže tu máme zcela famózní audiovizuální zpracování, které v podstatě přímočarý zážitek posouvá na vyšší úroveň. Nedávno jsem se tu rozplýval nad fotorealistickým Vanishing of Ethan Carter. Journey je neméně krásná, ovšem zcela jiným způsobem. Grafika je daleko abstraktnější, prostředí méně sešněrované a díky dokonalé práci se světlem se z herního i vizuálního minimalismu stává umělecké maximum.
Další remaster?
Journey se objevila na PlayStation 3 již před třemi lety a vyhrála snad každou cenu, kterou (nejen) nezávislá hra vůbec může vyhrát. Jako první hra se také dočkala nominace na Grammy za hudbu Austina Wintoryho (nakonec vyhrál Trent Reznor soundtrackem k Mužům, co nenávidí ženy).
Že je vše dokonalé, si jsou autoři evidentně vědomi, a tak se vydání pro PlayStation 4 nehonosí žádnými vzletnými názvy jako remaster, special edition apod. A kromě vyššího rozlišení zde ani žádnou novinku nenalezneme.
Zatleskat musíme za vstřícný krok spočívající ve funkci Crossbuy, což znamená, že majitelé PS3 verze si mohou stáhnout hru na PS4 zadarmo. Po všech stránkách tu tedy máme téměř dokonalé dílo, které by si měl skutečně vyzkoušet úplně každý.
V tomto místě mi ale dovolte na chvíli se odlišit od všech těch extatických hodnocení a pustit se na tenký led vysvětlování toho, proč si nemyslím, že je vše tak dokonalé.
Umění pro umění
Na Journey jsem se opravdu těšil. Jelikož se podle internetu dá dokončit za dvě až tři hodiny (a opravdu dá), vyhradil jsem si na ni chvíli, kdy budu mít opravdu klid, otevřel si lahev vína a vytáhnul hlasitost tak, aby mě nerušily ani projíždějící auta. Ze začátku křehké kouzlo skutečně zafungovalo a já si užíval každý malý detail i novou scenérii. Jenže zhruba po hodině jsem nabyl dojmu, jako bych s odstupem pozoroval nějaký zajímavý objekt v galerii, do samotného světa jsem se ponořit nedokázal.
Putování se odehrává zcela beze slov, je vyprávěno jen pomocí animací a zvuků, záleží tedy jen na vás, jak si zobrazované události interpretujete. Tak jako každé opravdové umění bude v každém člověku rezonovat trochu jinak, spustí jiné myšlenkové asociace a ve výsledku si tak každý odnese zcela jiný zážitek.
Autoři se chlubí tím, že se během testování tři z pětadvaceti pokusných subjektů rozplakali. Už se ale nedozvíme, kolik jich s uznáním vývojářům zatleskalo a v klidu se rozešlo do svých domovů, protože kromě dvou hodin příjemně strávených v lehce melancholické atmosféře si neodnesli vůbec nic.
Je samozřejmě trochu nefér vyčítat absenci nějakého zásadního přesahu, obzvláště když se většina konkurence pohybuje na úrovni „my hodní, oni zlí“. Jen se snažím říct, že hra není tak hluboká a univerzálně vypovídající, jak by člověk očekával. Dle mého se pod nádherně zpracovaným obalem skrývá jen celkem obecná a nic nevypovídající náplň, které více než o nějakém poselství od tvůrců vypovídá o tom, jak moc bychom všichni chtěli, aby už někdo hry bral doopravdy vážně.
Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku
Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...
Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu
Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...
{NADPIS}

{POPISEK}
Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času
Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...
Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let
Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...
Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda
Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.
Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině
Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...
{NADPIS}

{POPISEK}
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...
Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů
Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...
Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si
Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.
Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5
Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.
Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii
Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...
Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů
New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...
Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám
Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...