ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

Seriál
Šedesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě zůstane tentokrát v Praze. Podíváme se na 12 kilometrů dlouhou trať z roku 1882, která byla zárodkem legendárního Posázavského pacifiku. Vlaky po ní sice stále jezdí, ale většinou po novodobých přeložkách. Zaměříme se na původní stopu tratě Nusle – Krč – Modřany.

Mapa původní stopy tratě Nusle – Modřany

Historie Modřanky se začala psát s blížícím se koncem 19. století. Pro nově postavený cukrovar v Modřanech u Prahy bylo potřeba postavit železniční trať, po které by se do podniku dovážely suroviny a z něj zase hotové výrobky.

Koncesi získala společnost České obchodní dráhy a v březnu 1882 se vlaky poprvé rozjely. O tři roky později se trať dostává do majetku Rakouské společnosti místních drah, výměnou za dráhu Smidary – Vysoké Veselí (více o zaniklé trati zde). O devět let později provoz přebírají rakouské státní dráhy a v roce 1918 pak ČSD.

Dráha prošla řadou proměn, její současná stopa se s tou původní potkává jen málokde. První velkou změnou byla likvidace 94 metrů Bohdaleckého tunelu v letech 1927–1929. Zanikla jak původní zastávka Michle, tak její nástupkyně z roku 1930.

Na první pohled vypadá tato budova jako nádražní, ale je to jen vodárna místní dráhy Nusle–Modřany na rozhraní Nuslí a Vršovic. V současné době prochází přestavbou na obytný dům. GPS: 50.0643694N, 14.4460489E

Největší přestavba čekala trať v okolí Kačerova. Koleje tam kdysi vedly v místě a v úrovni dnešní stanice metra, nedaleko bylo nákladiště cukrové řepy a vlečka, která sloužila v době výstavby vilové čtvrti na Spořilově.

V roce 1934 na trati vznikla zastávka Spořilov s hláskou. Až dodnes téměř nikdo nevěděl, jak vlastně vypadala, v odborné literatuře se neobjevila žádná její fotka. Naše mnohaměsíční pátrání ovšem bylo úspěšné.

Naprosto unikátní a zřejmě jediný snímek původní zastávky Spořilov (1934–1941). Zastávka sloužila i jako hláska. Před dřevěnou boudou stojí nástupištní zvonkový přístroj, takzvaný číňan, v pozadí je vidět atypické křížové návěstidlo, které mělo na jednom stožáru dvě ramena. GPS: 50.0426986N, 14.4653925E

Už před válkou se uvažovalo o zdvoukolejnění trati do Vršovic a výstavbě spojky s plzeňskou dráhou. Práce se dokonce rozběhly, u Kačerova byla vybudována a zprovozněna přeložka, ale v roce 1942 byly práce zastaveny a projekt byl dokončen v pozměněné podobě až na přelomu padesátých a šedesátých let. Tehdy byly koleje přeloženy do hlubokého zářezu a postavena nová stanice Krč a staré těleso opuštěno.

Situace tratě v okolí Kačerova a dolní Krče po druhé světové válce zakreslená do letecké mapy z roku 1953

Další velké změny přišly začátkem devadesátých let o pár kilometrů dál. Kvůli výstavbě tramvajové trati z Braníku do Modřan byla trať přeložena až k Vltavě, zanikla původní zastávka Modřany zastávka a řada vleček.

Lokálka v metropoli

Modřanská trať neprocházela žádným hustě zastavěným územím, a to bylo její i naše štěstí. Na to, že jsme se pohybovali po hlavním městě, a že se některé její úseky překládaly téměř před sto lety, jsme toho objevili více než dost.

Kamenný most v Krčském lese je největší památkou na původní stopu tratě Nusle – Modřany. GPS: 50.0365806N, 14.4620672E

Víte třeba, že se na rozhraní Nuslí a Vršovic dochovala původní vodárna Modřanky? Ukážeme vám ji. Nově z ní má být bytový dům.

Podíváme se také do Michle, odkud zmizel jak Bohdalecký tunel, tak obě tamní zastávky. Ukážeme si místo, kde do roku 1960 stávala zastávka Spořilov, ta v pořadí druhá, na přeložce z roku 1941.

Plácek za posledními domy na Kačerově u přeložky z roku 1941 využívali...
Parní vlak na přeložce z roku 1941 v oblasti Kačerova. Dnes je v těchto místech...

Důkaz, že vlaky jezdily v místě dnešní stanice metra Kačerov

Další mimořádný moment nás čeká v Krčském lese, kde se dochoval kamenný obloukový most. Od našeho průvodce, železničního publicisty Martina Kubíka, jsme získali unikátní filmový záběr, který u tohoto mostu v roce 1957 natočil jeho otec.

V reportáži také uvidíte, co zbylo z mostu přes dnešní Vídeňskou ulici. Ukážeme vám i místo, kde stávalo původní nádraží Krč. Samozřejmě se zamíříme také na úsek mezi Braníkem a Modřany. Dnes tam sice ve stopě železniční tratě jezdí tramvaje, ale nebojte, nějaké zbytky jsme také našli.

Motorový vůz řady 852 v čele osobního vlaku opouští zastávku Praha-Modřany...
V místě dnešní čtyřproudové komunikace stávala zastávka Praha-Modřany zastávka....

Zastávka Praha-Modřany zastávka v roce 1991 a stejné místo o více než 30 let později

Celý 65. díl Zaniklých tratí provázejí krásné fotografie a další filmové záběry, které mapují provoz na původní trati. Ostatně, podívejte se sami.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

    • Opava západ – Chuchelná – Racibórz
    • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
    • Krnov – Głubczyce
    • Slavíčský tunel
    • Náchod – Kudowa-Zdrój
    • Bohumín – Karviná
    • Čáslav–Močovice
    • Brno-Královo Pole – Česká
    • Svídnická údolní dráha
    • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
    • Bošice – Svojšice
    • Vlečka Zbrojovky Vsetín
    • Tunel Litoměřice
    • Česká –Tišnov
    • Hostivice – Středokluky
    • Mariánské Hory – Brušperk

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...