ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhu z Bernartic využívaly cukrovary, cestující jen pár let

Seriál
Po Zaniklých tratí budeme opět pátrat na Javornicku. Dnes téměř zapomenutý kraj měl totiž do roku 1945 vynikající železniční spojení se sousedním Německem. Vypravíme se po stopách tratě z Bernartic u Javorníka do někdejší stanice Ottmachau, dnes polského Otmuchóva.

Mapa trati mezi Bernarticemi u Javorníka a Otmuchówem

Když rakouská společnost místních drah získala v roce 1885 koncesi na stavbu Slezského Semmeringu z Hanušovic do Glucholaz, zavázala se také, že postaví odbočnou trať z Dolní Lipové do Bernartic, kde se měla o kousek dál v Heinersdorfu, dnešních polských Dziewiętlicích, spojit s pruskou sítí železnic. Ale když v lednu 1894 Semmering přebíraly státní dráhy, odbočná trať pořád neexistovala.

Stát ji proto začal stavět sám v prosinci roku 1894. Němci mezitím se svými vlaky čekali v Heinersdorfu, a to už od roku 1893. Zatím jezdili do Ottmachau (Otmuchówa) a těšili se, až budou Rakušané se svou tratí konečně hotovi.

Do Bernartic se vlaky z vnitrozemí dostaly 2. července 1896 a ihned byl zahájen přeshraniční provoz. Nutno říci, že nikdy nebyl příliš frekventovaný. Jízdní řád z roku 1900 uvádí čtyři páry vlaků mezi Ottmachau a Heinersdorfem.

Nádraží v Bernarticích na dobové pohlednici

Přechodová stanice vznikla v Heinersdorfu, kde také sídlila celní správa z obou zemí. Tehdy bylo obvyklé, že se právě v přechodových stanicích muselo přestupovat. Podle jízdního řádu z roku 1912 jezdily mezi Bernarticemi a Heinersdorfem čtyři páry vlaků.

Po vzniku Československa se dopravní situace změnila. Grafikony z doby první republiky popisují přeshraniční osobní provoz jako zastavený. Je ovšem velmi pravděpodobné, že nákladní doprava pokračovala dál, německé obyvatelstvo na Javornicku mělo vazby na sousední Prusko.

V budově československé celnice v Heinersdorfu se 17. března 1936 narodil slavný astrofyzik Jiří Grygar. Jeho tatínek Josef Grygar tam totiž sloužil jako celník. Rodiče ale nechtěli, aby jejich syn měl německý křestní list, a tak ho 4. dubna 1936 nechali pokřtít v kostele v Bernarticích.

Osobní vlaky mezi Heinersdorfem a Bernarticemi (a Dolní Lipovou) začaly jezdit až po roce 1938, ale jen do konce druhé světové války. Tehdy se v tomto kraji z Německa stalo Polsko, na Javornicko přišli po vyhnání starousedlíků noví obyvatelé a tradiční vazby se zpřetrhaly.

Nádraží v Bernarticích a Dziewiętlicích na leteckém snímku ze začátku 50. let 20. století. Je vidět, že koleje v přeshraničním úseku jsou stále položené.

Pověsti mluví o využití tratě v rámci divokého odsunu na podzim 1945, ale relevantní důkazy neexistují, stejně jako u zvěsti o dopravě cukrové řepy do otmuchówského cukrovaru ještě v padesátých letech. Podle leteckých snímků by to možné bylo, koleje stále existovaly.

V každém případě doprava na polském úseku byla zastavena v roce 1961 a koleje sneseny o 16 let později. Těleso trati na přeshraničním úseku bylo rozoráno na konci 80. let.

Stanice Dziewiętlice na snímku ze srpna roku 1971, GPS: 50.4065892N, 17.0791597E

Neuvěřitelné, mosty stále stojí

Na stanici Bernartice u Javorníka je stále vidět její zašlá sláva. Tři koleje ovšem nahradila jediná nádražní budova. Byť je největší na trati, je v žalostném stavu.

Koleje do Heinersdofu (Dziewiętlic) odbočovaly několik set metrů za stanicí. Zajímavostí je v těchto místě dvojí staničení. Kilometrovník s hodnotou 25,9 patří ke starší trati do Německa / Polska, hektometrovníky 0,2 a dál pokračují do Javorníka. Tato kdysi odbočná trať byla totiž postavena o rok později, v roce 1897.

Za stanicí Bernartice stále existuje dvoje staničení. Kilometrovník 25,9 patři ke starší trati do Německa, kámen s hodnotou 0,2 patří k novější trati do Javorníka. GPS: 50.3984783N, 17.0807508E

Už z dálky sledujeme majestátní cihlovou vodárnu na bernartickém zhlaví stanice Dziewiętlice. Je vidět, že obě nádraží jsou od sebe opravdu jen kousek. Staniční budova se taky dochovala, jen je zgruntu přestavěná na obytný dům. Že je to bývalé nádraží dokazuje jen letopočet 1893 nad uličním vchodem.

Za Dziewiętlicemi začíná ráj drážních archeologů. Jak je možné, že v Polsku ocelové konstrukce na svém místě vydrží i šedesát let po ukončení provozu? U nás byli schopni „magneti“ ukrást most na trati ve výluce. Zřejmě jiný kraj, jiný mrav.

Ale zpátky k mostům. Objevujeme jich několik. Přes říčku Średnica, přes Świdnu a nakonec ocelový kolos přes Kladskou Nisu. Do toho nesmíme zapomenout na mosty a mostky kamenné nebo cihlové.

Ocelový most přes říčku Średnica, GPS: 50.4102856N, 17.0775008E
Ocelový most přes Kladskou Nisu v Otmuchówě, GPS: 50.4614414N, 17.1855039E

Mosty se mezi Bernarticemi a Otmuchówem dochovaly i po šedeáti letech od ukončení provozu na polské části tratě

V reportáži toho uvidíte samozřejmě mnohem víc. Třeba to, jak dnes vypadá poslední provozovaný úsek celé trati do otmuchówského cukrovaru. Ukážeme vám i historická nádraží Meszno Nyskie (Mösen) a Otmuchów (Ottmachau).

Přesto pro nás zůstává trať z Bernartic do Otmuchówa tak trochu tajemná, kromě jízdních řádů máme o provozu na ní jen velmi kusé informace. Za těch padesát let, kdy vlaky přes hranice jezdily, se snad koleje nestačily ani pořádně ojet.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Volarský triangl
  • Opava západ – Pilscz - Baborów
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Opava západ – Chuchelná – Racibórz
  • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Krnov – Głubczyce
  • Slavíčský tunel
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Bošice – Svojšice
  • Dobronín – Polná
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Čáslav – Močovice
  • Brno-Královo Pole – Tišnov

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Češi objevili největší termální jeskynní jezero světa. Podívejte se

Největší jeskynní termální jezero na světě objevili Češi. Leží v jižní Albánii v oblasti Vromoner. Tento jezerní dóm je třikrát větší než hlavní sál Národního divadla. Vědci už v roce 2021 narazili...

Kamarádky začaly podnikat na Maledivách, klientelu dodal Instagram

Premium

Před pár lety obě odcestovaly na Maledivy. Z jednorázové dovolené se ovšem vyklubal podnikatelský projekt. Dnes Adéla Bártová a Natálie Mahdalová, spoluzakladatelky projektu Namale, umožňují Čechům...

Už to začalo. Turisté mají zájem o hrad Trosky kvůli Kingdom Come 2

Více návštěvníků očekává kastelánka hradu Trosky v Českém ráji od zařazení této památky do druhého dílu české historické počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (KCD2). Zvýšený zájem vnímá...

Dolní Morava přišla o rekord, nejdelší visutý most pro pěší je v Maďarsku

Přes dva roky se mohl resort v Dolní Moravě chlubit světovým rekordem, zdejší visutá lávka Sky Bridge o délce 721 metrů byla nejdelším visutým mostem pro pěší na světě. Minulý týden byl ovšem tento...

Tato jídla odpuzují cestovatele z celého světa. Tři parádičky má i Česko

Žebříček, z něhož se vám nejspíš nebudou sbíhat sliny, sestavil TasteAtlas. Internetový průvodce světovou gastronomií. Na základě 390 000 recenzí vyhodnotil pokrmy z celého světa, s nimiž nebyli...

10. února 2025

Zase o krok dál. Velký přehled novinek lyžařských středisek v Rakousku

Rakousko je pro Čechy stále lyžařských destinací číslo jedna. Co je u našich sousedů v lyžařských střediscích nového? Kdy se ještě letos do Rakouska vypravit a užít si nejen parádní předjarní...

9. února 2025

Na co zírá mašinfíra: S Bardotkami se svezeme kolem Adršpašských skal

Dnešní Mašinfíra nás zaveze až k polským hranicím, projedeme trať, která vede v těsné blízkosti Adršpašských skal. Povezou nás hned dvě netlumené Bardotky společnosti Východočeská dráha. Projedeme si...

9. února 2025

Kamarádky začaly podnikat na Maledivách, klientelu dodal Instagram

Premium

Před pár lety obě odcestovaly na Maledivy. Z jednorázové dovolené se ovšem vyklubal podnikatelský projekt. Dnes Adéla Bártová a Natálie Mahdalová, spoluzakladatelky projektu Namale, umožňují Čechům...

8. února 2025

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští...