Zaniklé tratě
Sledovat další díly na iDNES.tvDráha do Tišnova se v roce 1885 stala pátou tratí, která z Brna vycházela. Původně se mělo stavět už na přelomu 30. a 40. let 19. století, nakonec se ovšem čekalo až na vydání lokálkového zákona. Koncesi nakonec získala po velkých bojích společnost StEG.
V roce 1884 začala se stavbou, první pravidelné vlaky vyjely na trať 2. července 1885. Celá trať měla 28 kilometrů, my se dnes zaměříme jen na 6,5kilometrový úsek na území Brna.
Jednokolejná trať s úrovňovým křížení ulice Cejl a náročným stoupáním v oblasti Husovic se záhy ukázala jako málo kapacitní. Už za první republiky se začalo mluvit o stavbě přeložky přes Maloměřice a Obřany do Králova Pole. Stavět se však začalo až po druhé světové válce.
Přestože Nová Tišnovka začala fungovat už v roce 1953, po staré trati přestaly jezdit vlaky teprve koncem května 1962. Konec byl ovšem rychlý. Během dvou let byly na většině úseku vytrhány koleje, ocelový most byl snesen přes Vranovskou ulici a zářez na nejvyšším místě trati byl zasypán.
Ikonická trať brněnským severem
Ačkoli vlaky po původní trati nejezdí už 60 let, dochovalo se v Brně poměrně hodně památek na Starou Tišnovku. Začneme v odbočce Posvitavská, v místech, kde se tišnovská trať napojovala na Svitavskou pobřežní dráhu. Tady objevujeme třeba kolej v původní stopě.
Řadu památek nacházíme také na břehu řeky Svitavy, například základy vjezdového návěstidla do stanice Zábrdovice nebo patku drátovodu. Dochovala se i staniční budova zábrdovického nádraží, dnes už samozřejmě slouží jinému účelu.
Od organizátorů vzpomínkové akce 60 let od zániku Staré Tišnovky jsme získali i unikátní záběry z dronu. Z nich je jasně vidět, že stopa dráhy ani po více než půl století nezanikla.
Nedávno se fanouškům této brněnské tratě podařilo vyčistit a na jedno odpoledne zpřístupnit i pilíř mostu přes Vranovskou ulici. Účastníci vzpomínkového pochodu se mohli podívat, jaký měli výhled cestující z vlaků mezi Brnem a Tišnovem.
Vzpomínková akce 60 let od konce provozu na Staré Tišnovce, 28. 5. 2022
V naší reportáži uvidíte také, kde byla za druhé světové války postavena výhybna Husovice, ukážeme vám i místo ve Venhudově ulici, kterou rozdělovala takzvaná Myší díra, tedy pěší tunýlek pod tratí.
Prodereme se také křovím u Královopolské strojírny, abychom našli kolej v původní stopě, vydáme se ke starému nádraží Královo Pole, které zaniklo výstavbou brněnského průtahu. Uvidíte také, kde se v padesátých letech napojila Stará Tišnovka na novou trať.
Nové nádraží v Králově Poli bude ostatně zanedlouho také minulostí. Správa železnic hodlá stavbu ze začátku 50. let 20. století zbourat a na jejím místě postavit moderní budovu.
Současná a budoucí podoba nového nádraží Královo Pole
Pomozte nám se Zaniklými tratěmiMáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:
Náš mail je zanikletrate@idnes.cz |
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko
Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.
České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.