ZANIKLÉ TRATĚ: „Werksbahn“ vítkovických železáren vozil miliony cestujících

Seriál
Se Zaniklými tratěmi se opět vrátíme do Ostravy. Zaměříme se na vlečnou dráhu, takzvaný werksbahn, která zajišťovala provoz vítkovických železáren, ale zároveň dokázala ročně přepravit přes dva miliony cestujících. Míříme na Vítkovickou závodní dráhu.

Mapa Vítkovické závodní dráhy mezi Svinovem a zastávkou Slévárna

Ve druhé polovině 19. století figurovaly Vítkovice jako samostatná obec nedaleko Moravské Ostravy. Tamní železárny v majetku Rothschildů a bratří Gutmannů však neprosperovaly. Teprve po angažování inženýra Paula Kupelwiessera jako nového ředitele Vítkovického horního a hutního těžířstva se ledy pohnuly.

Vznikla továrna na litou ocel, dnes bývalá Stará ocelárna, do které se vozilo surové železo od vysokých pecí z Dolní oblasti, samozřejmě po železnici.

A když už byly koleje jen čtyři kilometry od Severní dráhy císaře Ferdinanda, nabízelo se prodloužit vlečku až tam, na nádraží Svinov. A když po dráze jezdily od roku 1888 nákladní vlaky, proč trať nevyužít i pro závodní osobní dopravu?

Pohled na Vítkovické železárny mezi lety 1850–1860

Vídeňské ministerstvo obchodu udělilo železárnám povolení k osobní dopravě, ovšem pod podmínkou, že se budou po dráze přepravovat výhradně zaměstnanci Vítkovických železáren nebo firem s nimi spolupracujících.

Čtyři kilometry dlouhá Vítkovická závodní dráha se tak vlastně stala první opravdovou městskou dopravou na Ostravsku. Osobní vlaky končily na nádraží Vítkovice-Kostelní náměstí, později zajížděly až do Dolní oblasti Vítkovic do zastávky Slévárna. 

Zbytky původního nástupiště zastávky Slévárna ve vítkovické Dolní oblasti v roce 2012. GPS: 49.8159164N, 18.2830725E

O kolej se musely osobní vlaky místy dělit s takzvanými železovlaky, tedy soupravami, které z vysokých pecí vozily do oceláren surové železo ve speciálních vozech zvaných Veronika. I přesto se dařilo v některých letech vypravovat mezi Svinovem a Vítkovicemi až 29 osobních vlaků denně.

Začátkem 90. let 20. století ale bylo naplánováno zrušení spojovací koleje číslo 1, po které osobní vlaky jezdily, a tak byl s dopravou cestujících konec. Poslední jízda osobního vlaku po werksbahnu se konala v pátek 28. června 1991. 

Jelikož motorové lokomotivy VZD nedisponovaly parními generátory pro vytápění...
V těchto místech ve Svinově začínalo rozsáhlé kolejiště VZD. GPS: 49.8214714N,...

Totéž místo těsně před stanicí Svinov VZD s odstupem mnoha desítek let

Vítkovickým labyrintem zaniklých kolejí

Musíme přiznat, že vyznat se ve spleti železniční sítě vítkovických železáren bychom bez odborníka nezvládli. Role průvodce se opět ujal správce depozitáře historických vozidel DPO Jiří Boháček.

Zavedl nás k nádraží Ostrava-Svinov, kde jsme už dvakrát Zaniklé tratě točili (dráhu do Klimkovic a trať do Kyjovic). Tentokrát jsme ale ocitli na druhé straně kolejí. Bohužel zmizelo místo, kde stávalo nástupiště Vítkovické závodní dráhy, dnes tam je dálnice D1. 

Ocelový příhradový most přes Odru z roku 1926 a v pozadí nádraží Ostrava-Svinov GPS: 49.8209828N, 18.2171369E

Podívali jsme se také k největšímu objektu na trati, ocelovému příhradovému mostu přes Odru z roku 1926. Prozkoumali jsme i kilometr dlouhý vysoký násep se zbytky mostů, který vede podél ostravské Nové Vsi.

Díky pomoci společnosti Vítkovická doprava jsme část natáčení absolvovali i z lokomotivy. Prohlédli jsme si třeba místo, kde stával most VZD přes Plzeňskou ulici, projeli okolo historického stavědla číslo 1 na nákladním Horním nádraží, ale hlavně se dostali až k původní budově vítkovického železničního depa z roku 1922.

Tam si prohlédneme i jednu z posledních dvou provozuschopných vítkovických úzkorozchodných lokomotiv DH200. Má neobvyklý rozchod 790 mm. 

Jedna z posledních dvou funkčních lokomotiv DH200 na rozchodu 790 mm před budovou vítkovického depa GPS: 49.8187719N, 18.2609067E

Pozůstatky po Vítkovické závodní dráze budeme hledat také na jediné mezilehlé zastávce Cementárna. Ukážeme vám, jak dnes vypadá staniční budova uprostřed Vítkovic, zajdeme se podívat i na poslední kus kolejí těsně před Dolní oblastí.

Nakonec objevíme dva původní opuštěné vagony werksbahnu. Zkrátka opět se máte na co těšit.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Braník – Cementárna Podolí
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk
  • Brno hlavní nádraží – Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava – Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové Údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava – Nysa
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Nejčtenější

Zchátralý, rozstřílený. Dům slavného fotbalisty Modriče je mementem tragédie

Zničený, zbořený, rozstřílený. Dům, v němž prožil dětství slavný fotbalista Luka Modrič, připomíná tragédii, která brutálním způsobem obrátila život malého chlapce, jež se poté vypracoval v ikonu...

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

Dovolená v Rakousku. Nedotčenou přírodu a božský klid hledejte v Lungau

Dostat se sem dá vlastně trochu zabrat. Do každého většího města, ať už Salcburku, Klagenfurtu, nebo Grazu je to minimálně sto kilometrů. Jenže právě na to rakouský region Lungau obklopený vrcholky...

Svatý Kámen fascinuje po staletí. Lidé věří v jeho zázračnou moc

Nedaleko malebného Dolního Dvořiště v jižních Čechách se skrývá místo opředené tajemstvím a silnou energií – Svatý kámen. Není to jen tak ledajaký balvan. Tento pradávný megalit, okolo kterého se...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  15.7 10:21

OBRAZEM: Za socialismu se cestovalo jinak. Čedok byl brána do světa

Do ciziny s Čedokem, s mizivým kapesným a valutami tajně zastrkanými třeba k zubní pastě, i tak se cestovalo za socialismu. Nejčastější zahraniční destinací byla Německá demokratická republika, na...

15. července 2025

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

15. července 2025

Polské okno do světa. Prozkoumejte přístav a pláže v jedinečné Gdyni

Premium

Okno do světa – tak byl nazýván přístav v Gdyni. Odtud tisíce Poláků odjížděly za oceán, aby našly lepší život v Americe. Dnes se přístav otevírá turistům, kteří zde mají možnost poznat bývalý...

15. července 2025

Češi versus Chorvati. Vztah plný lásky a nenávisti. Proč se však stejně vracíme

Pro Čechy je Chorvatsko jako druhý domov. Ale ruku na srdce, i když tam jezdí skoro celá Česká republika, občas to mezi Čechy a místními zaskřípe. Proč se na dovolené někdy cítíme jako doma a přitom...

14. července 2025

KVÍZ: Jak dobře znáte československé lokomotivy?

Soutěž

Pro šotouše a milovníky železnice bude tento kvíz procházka růžovým sadem. Jak dobře se vyznáte v lokomotivách, které jste mohli nebo stále můžete potkávat na kolejích v Česku? U některých otázek si...

vydáno 14. července 2025

Modrozelené město. Ve Stockholmu tvoří dopravní síť nejdelší uměleckou galerii světa

Premium

O jezera a řeky není ve Švédsku nouze, a tak není divu, že i jeho hlavnímu městu se přezdívá Benátky severu. Stockholm (nikoli Štokholm, jak starší z nás naučili říkat slovenští sportovní...

13. července 2025

Zajímavosti ze zeměpisu: kde nemají řeky a kde najdete nejvíce emigrantů

Která země dala světu nejvíc papežů, kde hledat univerzálního dárce krve a jak asi vypadá stát plný imigrantů? Všechny takové podivnosti geografie, statistické odchylky a historické zajímavosti, tu...

13. července 2025

Na co zírá mašinfíra: S naleštěnou Bardotkou přes Vysočinu do Humpolce

Dnešní Mašinfíra nás zavede na Vysočinu. S nablýskanou Bardotkou v čele výletního vlaku Kladenské dopravní a strojní se zajedeme podívat z Havlíčkova Brodu do Humpolce. Na vlastní oči se přesvědčíme,...

13. července 2025

Zámek Neuschwanstein a megality v Carnaku zapsali na seznam UNESCO

Známý německý zámek Neuschwanstein a tři další sídla bavorského krále Ludvíka II. byly zapsány na seznam kulturního dědictví Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO, oznámila dnes agentura....

12. července 2025  17:45

Jezero, krásné pohoří, pohoda. Naplánujte si cyklovýlety po Kaiserwinklu

V zimě je tato oblast známá epickým festivalem horkovzdušných balonů, ovšem rakouský Kaiserwinkl si dosyta (a možná víc) užijete i v létě. Kromě tyrkysově modrého jezera Walchsee je „císařský“ kout...

12. července 2025

Zchátralý, rozstřílený. Dům slavného fotbalisty Modriče je mementem tragédie

Zničený, zbořený, rozstřílený. Dům, v němž prožil dětství slavný fotbalista Luka Modrič, připomíná tragédii, která brutálním způsobem obrátila život malého chlapce, jež se poté vypracoval v ikonu...

12. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.