ZANIKLÉ TRATĚ: Pražská Isidorka vozila výletníky z Podolí do Braníku

  • 3
Padesátýčtvrtý díl Zaniklých tratí nás opět zavede do Prahy, přímo na vltavský břeh. Podíváme se na tři kilometry dlouhou vlečku, která proslula tím, že na ní po první světové válce fungovala veřejná osobní doprava. Prozkoumáme Isidorku, trať z Braníku do Podolí.

Mapa železniční tratě mezi stanicí Braník-Hodkovičky a cementárnou v Podolí

V roce 1882 vznikla trať ze stanice Nusle-Vršovice do Modřan, základ dnešního Posázavského Pacifiku. Dráhu dlouhou dobu využíval hlavně modřanský cukrovar, o vlastní vlečku ale uvažovala řada dalších podniků.

Jedním z nich byla také legendární cementárna v Podolí. Ta byla od nové tratě vzdálená zhruba tři kilometry, svoje výrobky tak musela dopravovat do stanice Braník-Hodkovičky koňskými povozy. Ke stavbě vlečky se ale firma rozhoupala až v roce 1897.

Trať na pravém vltavském břehu budovali převážně italští dělníci, koleje vedly mimo zastavěné území. Musíme si uvědomit, že Podolí i Braník tehdy nepatřily k Praze. Její součástí se tyto obce staly až v roce 1922. 

Stanice Braník-Hodkovičky na dobové pohlednici. Je možné, že vlak, který stojí na druhé staniční koleji, míří do podolské cementárny.
GPS: 50.0277697N, 14.4066197E

Nákladní vlaky začaly po vlečce z Braníku do Podolí jezdit začátkem prosince 1899. Nedlouho poté se začaly ozývat hlasy, zda by novou trať nemohli Pražané využít pro osobní dopravu. Jenže tramvaje se do Podolí dostaly až v roce 1910 a zanedlouho vypukla první světová válka. 

Tlak na provozování osobní dopravy na vlečce z Podolí zesílil po konci války. A skutečně, v jízdním řádu 1918/1919 se objevily pravidelné spoje. Pro nedostatek uhlí se ale začalo jezdit až na přelomu zimy a jara 1919. Přímé spoje byly vedené po vlečce do Braníku a po běžné trati až do dnešní stanice Zbraslav.

Zmínka o Isidorce v deníku Venkov (10. 1. 1919)
Jízdní řád Isidorky platný od prosince 1918. Vlaky se ale rozjely až o několik...

Situace na začátku roku 1919 byla dramatická. Osobní vlaky se měly rozjet už v lednu, kvůli nedostatku uhlí to bylo výrazně později.

Pražané překřtili dráhu na Isidorku podle tehdejšího ministra železnic Isidora Zahradníka. Jeden z mužů 28. října se totiž měl o veřejnou dopravu mezi Braníkem a Podolím osobně zasadit.

Československé státní dráhy na úsek mezi podolskou cementárnou a stanicí Zbraslav-Závist nasazovaly parní motorový vůz M 223.001. Provoz ovšem považovaly jen za zkušební, který měl skončit 31. srpna 1919, což se také stalo. 

Noc zdarma v krásném hotelu u pražského hradu

OREA Hotel Pyramida Praha

Když v červnu 1922 prodloužily Elektrické podniky hlavního města Prahy tramvajovou trať v Podolí až k cementárně, nabízelo se využít snadného přestupu z tramvají na vlak.  V červenci se tak osobní vlaky rozjely znovu, ovšem jen v neděli, ve svátky a za příznivého počasí. Jenže cestující nepřicházeli a tak byla osobní doprava definitivně zastavena 5. srpna 1922.

Vlečka se dochovala až do padesátých let 20. století, kdy byla odstřelena teď už nefunkční cementárna. Tam, kde v Podolí koleje končily, vyrostl známý plavecký stadion. 

Uvnitř areálu podolské cementárny byly dvě železniční točny o běžném rozchodu 1435 mm a také úzkorozchodná vlečka GPS: 50.0508283N, 14.4169406E

Zmizela beze stopy

Za posledních 70 let se Braník a Podolí změnily k nepoznání, z periferie se stalo širší centrum města. Isidorka svého času vedla mimo obytnou zástavbu, dnes by se proplétala mezi domy a křížila by třeba i Jižní spojku.

Ze zemského povrchu zmizela jak podolská cementárna, tak branická vápenka. Ale několik staveb, které si trať pamatují, stále stojí. O co méně se dochovalo památek na zaniklou dráhu, o té lépe je trať zdokumentovaná na dobových fotografiích.

V reportáži taky uvidíte, kudy Isidorka opouštěla branické nádraží, ujasníme si vedení tratě v ulici Na Mlejnku a podíváme se, kde přesně byl vjezd do podolské cementárny.

Vlečka z Braníku do Podolí byla součástí hlavního města přes 50 let, dnes si na ni už málokdo vzpomene. Dnešním dílem Zaniklých tratí tak Isidorce splácíme pomyslný dluh.

Dům Podolská 1 s kolejí vlečky do cementárny GPS: 50.0482839N, 14.4146878E
Dům Podolská 1 si železniční vlečku do cementárny pamatuje. Tramvajová trať...

Dům na adrese Podolská 1 si vlečku do podolské cementárny pamatuje

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Brno hlavní nádraží – Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava – Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové Údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava – Nysa
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Vlaky na kolejích