Sobota 30. září 2023, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. září 2023 Jeroným, Ráchel

ZANIKLÉ TRATĚ: Z Hevlína se jezdilo do Vídně, dráhu přetnul ostnatý drát

Padesáté první Zaniklé tratě se vypraví na jižní Moravu. Podíváme se na dvě přeshraniční dráhy, které se křížily ve městě Laa an der Thaya. Jedna doplatila na rozpad Rakouska-Uherska, druhá na vznik železné opony. Zamíříme na tratě z Hevlína do Laa a z Laa do Novosedel.

Mapa zaniklých úseků, Hevlín - Laa an der Thaya a Novosedly - Laa an der Thaya Stadt

Trať, která spojovala Rakousko a Moravu přes obce Laa an der Thaya (česky Láva na Dyjí), Hevlín a Hrušovany, vznikla po velké právní bitvě dvou železničních společností. Severní dráha císaře Ferdinanda měla totiž privilegium ke stavbě tratí na sever od Vídně, Rakouské společnosti státní dráhy (StEG) se to ale logicky nelíbilo.

StEG nakonec vyhrála, a tak se mohly 24. listopadu 1870 po nové trati mezi Vídní a Brnem rozjet první vlaky. Podle jízdního řádu z roku 1871 po dráze jezdil jeden pár rychlíků, dva páry osobních vlaků a jeden pár vlaků smíšených. 

Zastávce v Hevlíně dlouho nepřáli místní formani, železnice by je připravila o práci. Nakonec ale museli ustoupit. Na stanici byl Hevlín povýšen v roce 1910, kdy byla také postavena současná výstavní přijímací budova.

Původní vjezdové návěstidlo do stanice Hevlín od Hrušovan
GPS: 48.7574617N, 16.3876294E

Z technického hlediska byl úsek mezi Lávou a Hevlínem velmi zajímavý. Kvůli každoročním povodním muselo být široké údolí Dyje překlenuto hned osmi mosty. Dva vedly přes původní a nové koryto Dyje, zbylé byly inundační.

Mosty ale doplatily na konec druhé světové války, kdy je ustupující německá armáda vyhodila do vzduchu. Spojení s Rakouskem se sice podařilo v červnu 1946 provizorně obnovit, o pravidelnou dopravu ale nebyl zájem. Nejprve z rakouské strany a po roce 1948 ani z československé, kdy násep dráhy přetnula železná opona.

Ocelový most přes nové koryto Dyje za Hevlínem. Most odstřelila německá armáda...
Zarostlé opěry mostu přes nové koryto Dyje v červnu 1998 GPS: 48.7466997N,...

Monumentální most přes Dyji za první republiky a stejné místo v roce 1998

Po roce 1989 se sice mluvilo o výstavbě nových mostů a propojení Československa/Česka s Rakouskem, ale nakonec se vlaky z Hrušovan do Lávy nikdy nerozjely. Česká strana dokonce v roce 2010 zrušila osobní dopravu do Hevlína. Trať ale naštěstí koupila obec, změnila její status na místní dráhu a v roce 2021 už na ni vyrazily první sezonní turistické vlaky.

Vlaky na kolejích

Trať z Novosedel

Druhou trať, která mířila do Lávy nad Dyjí, nechala v roce 1873 postavit společnost Břeclavsko-mikulovsko-hrušovanská dráha jako odbočku z vlastní tratě Hrušovany–Břeclav. Trať z Novosedel vedla až do Zellerndorfu, kde se napojovala na koleje Rakouské severozápadní dráhy.

S hlavní dráhou Brno–Vídeň se ale v Lávě jen mimoúrovňově křížila, spojka mezi nimi vznikla až v roce 1920. Úsek ze Zellendorfu do stanice Láva nad Dyjí město byla poměrně frekventovaná, ale úsek do Novosedel trpěl nedostatkem cestujících i nákladu. Po vzniku Československa už její udržování nemělo velký smysl. Vždyť ve dvacátých letech zajížděl do Novosedel z Rakouska jen jeden pár osobních vlaků. 

Nádraží Novosedly-Drnholec na dobové pohlednici z počátku 20. století
Nádražní budova stanice Novosedly GPS: 48.8257672N, 16.4937819E

Stanice Neusiedl-Dürnholz / Novosedly-Drnholec / Novosedly v průběhu posledních sta let

Trať byla na československém území zrušena v říjnu 1930 a koleje u státní hranice vytrhány. Rakouské osobní vlaky zajížděly až do roku 1945 do zastávky Wildendürnbach nedaleko velkostatku Starý Přerov (Alt Prerau), která byla ani ne kilometr od hranic.

Jenže pak se opakoval osud hevlínské trati. Německá armáda vyhodila v květnu 1945 do vzduchu mosty přes hevlínskou dráhu a státní silnici a s provozem byl konec. O rok později se sice podařilo postavit takzvanou ruskou spojku, která trať zaúsťovala do lávského hlavního nádraží, do Wildendürnbachu od té doby jezdily už jen vlaky nákladní. Trať byla definitivně zrušena v roce 1988.

Pátrání na dvou frontách

Samozřejmě jsme se vydali po stopách obou tratí. Začali jsme v Hevlíně. Staniční budova se dochovala v poměrně slušném stavu, časem by v ní měla vzniknout i muzejní expozice.

Na vídeňském zhlaví nás zaujaly funkční mechanické závory a jeden z mála dochovaných kilometrovníků, tento s hodnotou 85,7. Za ním stojí na první pohled obyčejný strážní domek. Jenže podle plánku přestavby z roku 1881 a pohlednice z roku 1907 to vypadá, že by mohlo jít o původní budovu zastávky Hevlín.

Plán přestavby strážního domku v kilometru 85,7 na budovu zastávky Hevlín....
Strážní domek na vídeňském zhlaví stanice Hevlín. Podle všeho to mohla být i...

Je tento domek opravdu původní budovou zastávky Hevlín? Plánek ve staniční kronice říká, že ano.

Pod náspem s kusou kolejí jsme objevili krásný propustek s kamennými  stěnami a cihlovou klenbou. Ale po sto metrech koleje i násep končí a za bývalou signální cestou nastává akátovo-trnková džungle.

Pronikli jsme až k opěře prvního inundačního mostu a za ním také k patce vjezdového návěstidla, které bohužel někdo v nedávné době uřezal. Od něj je to už jen pár desítek metrů k Dyji, ke zbytkům ikonického mostu, v jehož opěrné zdi se ukrývají dva řopíky z roku 1937.

Dostali jsme se samozřejmě až na nádraží v Lávě. Co všechno jsme objevili a co ne, se dozvíte v reportáži. Představíme vám také výsledky pátrání po trati z Novosedel. A rozhodně tam toho nezbylo málo. Ukážeme vám odbočku z novosedelské stanice a třeba i několik snesených mostků.

Opěrné zdi mostku přes Baštýnský potok GPS: 48.8090658N, 16.4853775E

Obě přeshraniční tratě na jižní Moravě doplatily na neklidné dvacáté století. U dráhy z Novosedel je rekonstrukce dost nepravděpodobná, ale u hevlínské je stále vůle provoz obnovit. Takže kdo ví, třeba se jednou z Hevlína do Lávy a možná i do Vídně svezeme opět vlakem.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Braník – Cementárna Podolí
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk
  • Vítkovická závodní dráha
  • Brno hlavní nádraží  Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava – Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava–Nysa
  • Náchod–Kudowa-Zdrój
  • Chuchelná–Racibórz

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Čeští egyptologové znovu našli hrobku muže, který změnil běh egyptských dějin

Na dohled od slavné Džoserovy stupňovité pyramidy v Sakkáře stojí hrobka, která patřila jednomu z nejvyšších hodnostářů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte turistické památky a atrakce jen podle obrysů?

Patří mezi nejnavštěvovanější místa této planety a podle fotografií je pozná snad každý. Dokážete však populární...

Nebeské jámy, pekelné díry. Podívejte se na největší jeskynní propady světa

Některé z propadů nejsou pro místní novinkou už tisíce let. Byla to místa, kde se uctívali bohové a kde byly vězněné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cykloturistika nedotčenou přírodou. V Českém lese vás čeká i temná historie

V přelidněných českých horách se jen obtížně hledají místa, kde stále vládne příroda a člověk je jen návštěvníkem....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Ledničky už z Vltavy neloví, spíš iphone. Co vydá řeka při velkém úklidu

Premium Lahve, boty, brýle, ale též palety, pneumatiky, kanystry. Vydali jsme se v lodní rojnici tří set dobrovolníků lovit...

Na co zírá mašinfíra: S Brejlovcem po bludovské spojce vstříc Jeseníkům

Seriál S dnešním Mašinfírou se budeme toulat po Moravě. Z frekventované koridorové tratě vyrazíme na sever, Jeseníkům vstříc....

Muzea vonící párou: Mladějov je rájem pro milovníky parních lokomotiv

Seriál Čtrnáctý díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede do Mladějova na Moravě. Bývalý areál lupkových dolů a šamotky láká...

Nádherné památky a relax u vody. Vyzkoušejte pět cyklovýletů podél řek

Řeky a jejich údolí vytvářejí v krajině zelené koridory prostupující přes hustě osídlené vnitrozemí České republiky....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...