ZANIKLÉ TRATĚ: Mockelbahn spojila Čechy a Sasko. Němci ji milují dodnes

Seriál
Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede na česko-saské pomezí, do Ašského výběžku. Budeme pátrat po stopách přeshraniční dráhy, na níž vlaky přestaly jezdit na jaře 1945. Vydáme se na takzvanou Mockelbahn, trať z Hranic v Čechách, původně Rossbachu, do německého Adorfu.

Mapa trati mezi Roßbachem (Hranicemi v Čechách) a Adorfem

První trať v Ašském výběžku z Hofu do Chebu postavily v roce 1865 Bavorské královské dráhy. Menší města však tato dráha míjela. Místní podnikatelé a průmyslníci proto začali tlačit na to, aby se koleje přiblížily co nejblíže jejich podnikům.

Teprve v roce 1884 získal vídeňský podnikatel Wilhelm Rzizek povolení ke stavbě tratě z Aše do Rossbachu, dnes Hranic v Čechách. Dráhu postavila nově zřízená akciová společnost Místní dráha Aš – Rossbach, první vlaky se po trati rozjely 27. července 1885. Koncové nádraží tehdy stálo na jižním okraji města.

Jenže rossbašským podnikatelům to nestačilo, rádi by svoje zboží vyváželi do Německa, kam to měli přes les blíž než do českého vnitrozemí. Teprve na základě mezistátní smlouvy mezi Rakouskem a Saskem z roku 1898 se začalo připravovat prodloužení tratě z Rossbachu do Adorfu.

Staré nádraží v Rossbachu. GPS: 50.2979792N, 12.1763189E

Stavba se však protahovala kvůli výkupu pozemků. V Rossbachu muselo být postaveno nové nádraží blíž k hranicím, kde sídlily rakouské a německé celní úřady. Desetikilometrová trať byla slavnostně otevřena 17. září 1906.

Místní dali mašinkám a vlastně celé dráze přezdívku Mockel – podle baňatého jiskrojemu na komínech lokomotiv rakouské řady 97 (u ČSD 310.0) a 99 (u ČSD 320.0). Na německé straně hranice trati dodnes neřeknou jinak než Mockelbahn nebo Rossbacher Mockel.

Vlak z Adorfu před stanicí Freiberg, rok 1942. GPS: 50.3294403N, 12.2430200E

Zajímavostí bylo, že celá trať byla v majetku rakouských a posléze československých drah. Z Rossbachu do Adorfu jezdily výhradně rakouské nebo československé lokomotivy, ve třicátých letech pak motorové vozy, známé Věžáky.

Na podzim 1938 přešla celá trať pod správu Říšských drah. Během druhé světové války přestaly kvůli nedostatku pohonných hmot jezdit motorové vozy a trať obsluhovaly výhradně parní lokomotivy. Na jaře 1945 německá armáda poškodila ocelový most přes říčku Weisse Elster za Adorfem, a tím vlastně ukončila krátkou historii Mockelbahn.

Na německé straně koleje zmizely v roce 1949, na české se zbytek tratě ocitl v hraničním pásmu a nikdo na její likvidaci nepospíchal. Kolejová pole se dala najít ještě v devadesátých letech 20. století.

Dnes už v terénu zbyl viditelný jen kousek jedné původní kolejnice.

Natáčení s německou pomocí

Na dráhu jsme se vypravili zřejmě na poslední chvíli. Ze zbytku tratě by se měla do pár let stát cyklostezka. Úplně poprvé jsme požádali o pomoc na druhé straně hranice, ujali se nás železniční modeláři z Adorfu, kteří budují Mockelbahn v měřítku H0 a znají na ní každý kámen.

Kromě svého modelového království v centru Adorfu (viz rámeček) nám ukázali, kde vlaky z Čech končily. Na adorfském nádraží se dodnes dochovalo speciální nástupiště.

Modelářský ráj v Adorfu

Ve dvou patrech bývalého obchodního domu na adrese Markt 35b najdete v Adorfu desítky modelových kolejišť snad ve všech měřítkách. Samozřejmě včetně modelu Mockelbahn v měřítku H0. Členové modelářského klubu mají zatím zpracovaný úsek mezi stanice Freiberg a Arnsgrün.

Model nádraží Arnsgrün v měřítku H0. Osobní vlak s lokomotivou řady 310 míří do...

Adorfští modeláři vyhlašují na svých stránkách otevírací dny pro veřejnost. Svoji modulovou železnici rádi přivezou i na modelářská setkání v Čechách. Stačí se s nimi jen dohodnout. Více informací najdete na modellbahn-adorf.de

Prošli jsme většinu tratě až do Hranic/Rossbachu. V reportáži vám ukážeme opěrné zdi mostu přes Weisse Elster a podíváme se i na místo, kde stávala zastávka Leubetha.

Až do dnešních dnů se dochovaly nádražní budovy obou mezilehlých stanic – Freiberg i Arnsgün. Obě jsou přestavěné na rodinné domy. Cestou jsme natočili taky několik mohutných kamenných mostů, ten hraniční je dvoupatrový, vespod teče potok, nad ním je cesta a úplně nahoře vedla železnice.

Hranice mezi Českem a Saskem dráha překonávala po unikátním dvoupatrovém mostě. GPS: 50.3034044N, 12.1985458E

Na německém území jsme objevili spoustu hraničních kamenů rakouských drah, našli jsme i jediný dochovaný kilometrovník. Prošli jsme kolem desítek původních pražců a jediné originální kolejnice, která pamatuje začátek provozu v roce 1906.

Zmar nás ovšem čekal ve stanici Hranice v Čechách, tedy v Rossbachu. Velkolepá staniční budova byla zbourána v roce 2014, dnes se cestující schovají jen pod přístřešek typu „antivandal“. Mnoho důvodů chodit na nádraží ale nemají, do Hranic zajíždí jen jeden motorák denně (po půl páté odpoledne).

Do Hranic v Čechách zajíždí jen jeden spoj denně. GPS: 50.3021244N, 12.1820750E

Lidé, kteří dnes žijí v Hranicích, trať v provozu nezažili, Rossbach byl do roku 1945 výhradně německy mluvící enklávou. Možná právě proto mají o historii tratě větší zájem v Sasku, vycházejí tam o ní knihy, má i svoje webové stránky. Je zkrátka vidět, že Němci svoji Mockelbahn dodnes milují.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Bošice - Svojšice
  • Dobronín - Polná
  • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz
  • Slavíčský tunel
  • Tunel Litoměřice

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  14.9 23:43

Pomozte přírodě na islandský způsob, shoďte mládě papuchalka z útesu

Pomoc přírodě má mnoho podob. Jeden se může uběhat při přenášení malých žab přes silnici, zatímco druhý vysazuje stromy. A na Islandu? Tam je ochranářská praxe docela svérázná. Šokující. Mláďatům...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Írán zvažuje přesun hlavního města. V přehlceném Teheránu se nedá žít

Premium

Po Myanmaru nebo Indonésii by se nového hlavního města mohl dočkat i Írán. Nový prezident Masúd Pezeškján uvedl, že Teherán trpí řadou neřešitelných problémů včetně akutního nedostatku vody, a proto...

10. září 2024  10:41

Na jaderný útok byl Liberec připraven. Unikátní kryt teď obdivují turisté

Liberecké podzemí je „prošpikované“ doly, štolami, historickými sklepy, vodojemy, protileteckými a atomovými kryty. Ten největší z nich je přístupný veřejnosti a návštěvníci si tu dokonce mohou...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak vlastně fungují? Podívejte se do útrob nejdůležitějších přehrad v Česku

Česko se může pochlubit propracovanou sítí přehrad, které zadržují vodu, vyrábí elektrickou energii a chrání nás před povodněmi. Jak vlastně fungují? Kdo je projektoval a s čím vším jejich tvůrci...

13. září 2024  14:25

Skotská pojistka proti rackům. Když vám uloupí jídlo, máte nové zdarma

Pojištění proti krádeži je docela užitečné opatření, pokud se chystáte do nějaké země s divočejší reputací. V St. Andrews ho začali nabízet coby součást denní nabídky v malém bistru. Za poplatek...

15. září 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  14.9 23:43

KVÍZ: Rekordy, čísla, fakta. Jak dobře znáte města Čech a Moravy?

Města v České republice jsou plná historie, tajemných míst a mají i své zajímavé rekordy. Vyzkoušejte si své znalosti a otestujte si v našem kvízu, jak dobře se vyznáte v našich městech.

14. září 2024

Do ČSSR jsem nechtěl, ani jsem netušil, jak se nosí svetr, líčí architekt ze Seychel

Premium

Pro mnohé je to exotický ostrovní ráj. Seychely, souostroví v Indickém oceánu, východně od afrického kontinentu a severně od Madagaskaru, jsou nejenom vyhledávanou dovolenkovou destinací, ale...

13. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...