Zaniklé tratě
Sledovat další díly na iDNES.tvCentrem šumavských místních drah se na konci 19. století staly Volary. Tam v říjnu roku 1899 dojely vlaky z Číčenic a Prachatic, o měsíc později ze Strakonic a Vimperku. Okamžitě se začalo uvažovat o propojení jednak se Želnavou, dnešní stanicí Nová Pec, kam trať z Českých Budějovic vedla už od roku 1892, jednak s nedalekým Bavorskem.
Po 11 letech se propojení tratí podařilo dokončit, klíčovou stanicí byl Černý Kříž, odkud vycházely koleje do Volar (trať jsme projeli zde), do Českých Budějovic a do bavorského Haidmühle. Právě tam se rakouská trať napojovala na bavorskou, která se budovala souběžně z Waldkirchenu. První vlaky se přes hranice rozjely 15. listopadu 1910.
Stanice Haidmühle se stala stanicí přechodovou, sídlili tam němečtí i rakouští a později českoslovenští železniční i celní úředníci. Osobní vlaky z Čech v Haidmühle končily, cestující do Waldkirchenu nebo dále do Pasova museli přestupovat.
Po říjnu 1938 připadla trať Říšským drahám, do roku 1945 to bylo jediné období, kdy vlaky z Volar jezdily až do Waldkirchenu. Podle dochovaných fotografií se na dráze stále pohybovaly motorové vozy československé výroby, jen s patřičně upraveným značením.
Po skončení druhé světové války se českoslovenští železničáři do Haidmühle vrátili a chtěli obnovit předválečný status quo. Železniční doprava byla ale minimální, od listopadu 1946 byl komerční zástupce ČSD odvolán a pravidelné osobní vlaky začaly jezdit už jen do Nového Údolí.
O pět let později bylo zlikvidováno kolejové pole na hranicích, aby do americké okupační zóny nemohl ujet vlak, jako se to stalo v Aši. Z Nového Údolí se postupem času stala zakázaná zóna. Koleje až ke hranici ale z české strany zůstaly, jezdily tam totiž speciální nákladní vlaky se dřevem na export.
Na německé straně jezdily do Haidmühle osobní vlaky až do roku 1963, nákladní ještě o 12 let déle. Když se Němci ujistili, že Československo nemá na obnově tratě žádný zájem, nechali v polovině 70. let 20. století vytrhat koleje. Nejdříve do Jandelsbrunnu, nakonec až do Waldkirchenu.
Osobní doprava se k hranicím vrátila v létě 1990, ovšem už jen z české strany. V Novém Údolí se podařilo vybudovat přestupní terminál mezi vlaky a autobusy, jejich provoz je ale bohužel z německé strany velmi omezený.
Pátrání na obou stranách hranice
Naše pátrání po zbytcích zaniklé tratě jsme zahájili v Novém Údolí. Členové spolku Pošumavská jižní dráha se snaží trať do Bavorska obnovit. Krátký kus kolejí se jim podařilo prohlásit místní drahou a koleje vrátili i na původní násep s hraničním mostem. Pro pobavení děti i dospělých po nich jezdí drezína na lidský pohon.
V reportáži vám ukážeme poslední kilometrovník na české straně hranice a prozradíme vám, k čemu slouží kusy kolejnic zaražené kolmo v zemi. Provedeme vás místy, kudy trať mezi Novým Údolím a Haidmühle vedla, po náspech i zářezy. Objevíme také poslední dochovaný rakouský kilometrovník na bavorském území.
Poslední kilometrovník na českém území a jediný dochovaný kilometrovník mezi Novým Údolím a Haidmühle
V Haidmühle se podíváme na původní staniční budovu i unikátní kamenný most. Vydáme se k zastávce Frauenberg i do stanice Jandelsbrunn, ve Waldkirchenu nakonec zjistíme, že odbočka do Čech stále existuje. A jako vždy vám ukážeme spoustu unikátních fotografických snímků a filmových záběrů.
Pomozte nám se Zaniklými tratěmiMáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:
Náš mail je zanikletrate@idnes.cz |
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko
Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.
České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.