Úterý 21. září 2021, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. září 2021 Matouš

Na co zírá mašinfíra: Šumava, Lipno a Krumlov. Vlakem turistickým rájem

Seriál
Jestli se dá o nějaké železniční trati mluvit, že vede turistickým rájem, pak je to bezesporu šumavská trať číslo 194. Tady si přijdou na své opravdu všichni. Milovníci hor, koupání, plachtění, památek i cyklistiky. Vlakem GWTR se projedeme z Nového Údolí do Českých Budějovic.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Trať mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím

Mapa trati mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím

Trať s dnešním číslem 194 vznikala na přelomu 19. a 20. století. V roce 1891 postavila společnost Rakouských místních drah úsek mezi Českými Budějovicemi a Želnavou (Novou Pecí).  Na něm měl zájem především kníže Jan Adolf II. ze Schwarzenbergu, který chtěl železnici využívat pro dopravu dřeva ze svých lesů a také k transportu tuhy z grafitových dolů v okolí Černé v Pošumaví. 

Teprve o devatenáct let později, v roce 1910, vznikl úsek ze Želnavy do Černého Kříže. Společnost Sdružené pošumavské místní dráhy jej postavila jako odbočku z mezistátní dráhy Volary - Haidmühle. Vlaky od té doby jezdily až na bavorské území, Haidmühle se stalo přechodovou stanicí. Český a německý přednosta tam měl každý svoji kancelář. V této stanici se koleje z Čech napojovaly na trať, která vedla přes Waldkirchen do Pasova. 

Konec druhé světové války a vznik železné opony se na dráze nepěkně podepsaly. Především klesl počet cestujících kvůli vysídlení pohraničí. Vlaky ale navíc přestaly jezdit do Německa, na hranicích byly v roce 1951 vytrhány koleje. 

V jízdních řádech sice až do sedmdesátých let Nové Údolí figuruje i s osobními vlaky, které tam ovšem dávno nejezdily. Do ostře střeženého pásma se dostali jen prověření železničáři s nákladními vlaky, které k hranicím dovážely dřevo na export. 

Hraniční úsek v Novém Údolí po vytrhání kolejí v roce 1951

Hraniční úsek v Novém Údolí po vytrhání kolejí v roce 1951

První cestující se do Nového Údolí opět dostali až v roce 1990. Úvahy o opětovném propojení tratí ale vzaly rychle za své. Na německé straně koleje zmizely v roce 1974 z Haidmühle až do Freyungu. Dnes je na jejich místě cyklostezka. 

Spodní část dráhy byla po druhé světové válce dopravně rozdělena na dvě části. Cestující museli přestupovat v Kájově. Na trati z Kájova do Černého Kříže, respektive do Volar byla zavedena zjednodušená doprava podle předpisu D3, navíc pohraničníci měli větší přehled o tom, kdo jede tak nebezpečně blízko k západní hranici.

U Nové Pece trať překonává Vltavu po ocelovém mostě.

U Nové Pece trať překonává Vltavu po ocelovém mostě

V roce 1958 kvůli výstavbě Lipna byla zprovozněna přeložka trati mezi Černou v Pošumaví a Novou Pecí. Stará trať, která vedla po pravé straně Vltavy byla zatopena, nově vedou koleje po levém vltavském břehu. Ostatně o tomto úseku pojednával 2. díl seriálu Zaniklé tratě. 

Od roku 1925 zajišťovaly, s výjimkou válečných let, provoz Československé státní dráhy, resp. ČD. Velkou změnu ovšem zažila trať 194 v prosinci 2017. Výběrové řízení na provozovatele šumavských linek (tratí 194, 197 a 198) vyhrála společnost GW Train Regio.

Trasu z Nového Údolí do Českých Budějovic si můžete projet za 7 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Podél Vltavy k Lipnu

Dnes nás čeká bezmála sto kilometrů dlouhá jízda. Vyrážíme ze zastávky Nové Údolí. Od terminálu můžete vyrazit buď pěšky na šumavskou hřebenovku přes Třístoličník na Plechý až k Plešnému jezeru (13,5 kilometru po červené a žluté značce značce), nebo se vydat na kole po nádherné cyklostezce podél Vltavy, třeba až do Černé v Pošumaví (36 kilometrů). 

Turistické cíle na Šumavě

Navštívit můžete i Muzeum Pošumavské jižní dráhy, jejíž součástí je i nejkratší mezistátní železnice, která je vybudovaná na náspu původní trati a vede z Čech přes hraniční potok do Bavorska.

Z další zastávky, ze Stožce, můžete vyrazit k legendární Stožecké kapli. Ta je postavena nedaleko studánky s údajně léčivými účinky na zrak. Z nádraží je to po žluté a modré značce jen čtyři a půl kilometru.

Stanice Černý Kříž v roce 2018 postoupila do finále soutěže Nejkrásnější nádraží. V letní sezoně areál ožívá, Černý Kříž se stal takzvanou turistickou zastávkou. U nádraží končí Medvědí stezka, která vede kolem pomníku posledního zastřeleného medvěda na Šumavě, a je jednou z prvních naučných stezek v Česku.

Za Černým Křížem se trať rozděluje, doleva vedou koleje na Volary, doprava na České Budějovice. Trať v těchto místech vede podél Mrtvého luhu, obřího rašeliniště s velkým množstvím „kostlivčích stromů“. Území je součástí I. zóny NP Šumava a turistům tedy nepřístupné.

Od mostu přes Vltavu v blízkosti zastávky Pěkná je možné splouvat řeku bez povolení národního parku. Je ovšem pravda, že po několika kilometrech už začíná vzdutí Lipenské přehrady.

Zastávka Ovesná je místem, kde Medvědí stezka začíná. Do Černého Kříže je to odtud po žluté turistické značce čtrnáct kilometrů. Nejprve vede lesem kolem žulových skalních útvarů, přes horu Perník (1049 m. n. m.) a Jelení jezírko. Míjí také Jelení vrchy s plavebním tunelem Schwarzenberského kanálu a odtud míří už jen s kopce zpět k železnici.

Železniční přejezd na trati 194 u zastávky Ovesná

Železniční přejezd na trati 194 u zastávka Ovesná

Nová Pec může být vaším východiskem túry k Plešnému jezeru, cyklovýletu podél Schwarzenberského kanálu či paddleboardové plavbě po horní části Lipna. Za stanicí je patrná odbočka staré trati (viz. ZANIKLÉ TRATĚ: Koleje pod hladinou Lipna vedly podél železné opony)

Po ocelovém mostě přejíždíme Vltavu a míříme k Horní Plané, rodnému městu spisovatele Adalberta Stiftera. V létě si nenechte ujít tamní vyhlášenou písečnou pláž na břehu Lipna, dobrodružstvím voní také plavba obecním přívozem do Bližší Lhoty.

Před Černou v Pošumaví se připojíme k původní trati a naposledy si také prohlédneme Lipno. Od nádraží vede zbrusu nová cyklostezka přes hráz tzv. Malého Lipna směr Dolní Vltavice nebo Frymburk. Pod jeho hladinou skončily rozsáhlé grafitové doly.

Krajem historie a památek

Odklonem od Lipenské přehrady se mění charakter turistických cílů podél trati. Od pěších a cyklistických výletů teď budeme směřovat spíše k památkám či muzeím.

A začneme hned v zastávce Hodňov, na břehu rybníku Olšina. V budově rybářské bašty z 15. století můžete navštívit stálou expozici lesnictví a rybářství. 

Pod horami trať vede kolem pastvin s dobytkem.

Pod horami trať vede kolem pastvin s dobytkem

Vlak GWTR pokračuje ve své jízdě do vnitrozemí. Projíždíme přímo po hranici Vojenského výcvikového prostoru Boletice. Ve stanici Polečnice je odbočná kolej, kde armáda skládá z vlaků svoji techniku.

Hořice na Šumavě jsou vyhlášené svými pašijovými hrami. Ty letošní byly bohužel zrušeny. V obci jsou hned dvě muzea. Jednak Muzeum pašijových her, jednak Muzeum historických rádií. 

Turistické cíle v Pošumaví

Z budějovického zhlaví stanice Kájov vychází velmi zajímavá úvraťová vlečka do papíren Větřní se stoupáním až 42 promile. Ještě před několika lety se tam občas podíval i motorák s cestujícími, od roku 2015 je ale vlečka bez provozu.

Další stanicí je Český Krumlov. K tomuto historickému středověkému městu zapsaném v seznamu památek UNESCO snad nemá smysl dodávat podrobnosti. Připomeneme alespoň méně známá turistická lákadla. V první řadě Muzeum Fotoateliér Seidel. Uvidíte vzorně zrestaurovaný fotografický ateliér z první poloviny 20. století a poznáte geniální dílo fotografa Šumavy Josefa Seidela a jeho syna Františka. A samozřejmě i grafitový důl s jízdou důlním vláčkem a několika set metrovou prohlídkovou trasou.

Hned za Českým Krumlovem potkáváme jednu železniční raritu, dvě zastávky na dohled, vzdálené od sebe pouhých 400 metrů. Sotva se strojvedoucí rozjede z Domoradic, už musí brzdit v Přísečné.

Vystoupit se vyplatí ve stanici Zlatá Koruna. V obci na ostrohu nad Vltavou tam stojí cisterciácký klášter. Založil ho už v roce 1263 král Přemysl Otakar II. a dodnes je považován za nejlépe dochovaný gotický klášter u nás.

Z Třísova za chvíli dojdete ke zřícenině hradu Dívčí Kámen. Po červené turistické značce je to od zastávky jenom kilometr a půl. Po cestě navíc potkáte bývalé keltské oppidum.

Zastávka Holubov je zřejmě nejlepším výchozím bodem pro cestu na nejvyšší horu Blanského lesa, na Kleť. Po necelých třech kilometrech po zelené dojdete ke spodní stanici sedačkové lanovky, která vás pohodlně vyveze až ke kamenné rozhledně. Pokud ale chcete sportovat, můžete si kopec vyšlápnout sami. Pod dráty lanovky je to ani ne pět  kilometrů, po značce pak 6,5.

Za Holubovem vlaky GWTR přejíždějí ocelový viadukt. Most přes Křemžský potok byl před několika lety kompletně vyměněn. 

Za Černým Dubem projíždíme kolem vlečky na Letiště České Budějovice. Kraj uvažuje, že by na této trati mohl zavést pravidelnou dopravu. Hned za odbočkou přejedeme ocelový most přes Vltavu a zastavujeme v Boršově. Tuto stanici zná asi většina vodáků, kteří v Boršově končí svojí pouť po naší nejdelší řece.

Vjíždíme do Českých Budějovic. V místní části Rožnov se napojujeme na trať od Horního Dvořiště. Zhruba kilometr až do prvního oblouku jedeme v historické trase koněspřežky z Budějovic do Lince.

Kolem depa a ranžíru vjíždíme do stanice České Budějovice, tam naše cesta Regiosprinterem GWTR po 98 kilometrech a dvou a půl hodinách končí. Pokud jste z vlaku přesezení, v jihočeské metropoli se můžete protáhnout. 

Určitě navštivte Černou věž, projděte podloubí na náměstí Přemysla Otakara II., vydejte se podél Malše prohlédnout si městské hradby, zavítejte do Jihočeského muzea. Jeden den vám na důkladnou prohlídku Českých Budějovic stačit nebude.

Svojí různorodostí patří trasa mezi Novým Údolím a Českými Budějovicemi mezi jednu z nejzajímavějších u nás. Pokud byste si podél ní plánovali každoroční rodinnou dovolenou, počítejte, že u trati 194 strávíte minimálně tři roky po sobě.

Hroši v ZOO Dvůr Králové

Sledujte online přenos z unikátní expozice hrochů v ZOO Dvůr Králové. V největší expozici ve střední Evropě žije 6 hrochů - samec, dvě samice a tři mládata.

Další zajímavé nekonečné přenosy najdete na Slow TV iDNES.

  • Nejčtenější

Neukáznění turisté na Sněžce ničí geologický proces trvající tisíce let

Povrch Sněžky je v neustálém pohybu, naše nejvyšší hora tak kromě turistů přitahuje odborníky kvůli geologickým jevům....

Na Faerských ostrovech vybili 1 400 delfínů, tradice opět budí kontroverze

Více než 1 400 delfínů na Faerských ostrovech v neděli padlo za oběť tradičnímu lovu kytovců, při němž jsou tato...

Tady se mělo umírat a ne bydlet. Vojenský bunkr místo chaty přesto láká

Ministerstvo obrany již řadu let nabízí zájemcům k prodeji takzvané řopíky neboli bunkry lehkého opevnění, které měly...

Unikátní muzeum v Praze nabídne největší sbírku dinosaurů na světě

Jedna z největších sbírek originálních koster a modelů dinosaurů na světě se zabydlela u ruzyňského letiště. Expozice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtyři dny se švýcarskou železnicí: zážitek, který si přejete zopakovat

Nejkrásnější pohled na svět je prý z koňského hřbetu, mně dechberoucí výhledy nabídly železnice ve Švýcarsku. Posaďte...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Kde bydlela Krasomila nebo Růženka. Navštivte hrady a zámky českých princezen

Premium Snila jste o tom, že jste zámeckou paní bydlící v krásných komnatách? Milujete pohádky? A víte, kde se točily ty...

Filmová místa: po stopách statečného kováře, který tupou sílu udolal

„Nemysli jen na sebe. To je nemoc, která sílu a odvahu bere po hrstech.“ Takovou radu dal táta kovář synovi, který...

Objevujte hrady v Česku. Pět výletů, které opravu stojí za to

Česká republika je na hrady velmi bohatá. Byla by škoda, kdybyste je zrovna vy letos nenavštívili. Přijměte pozvání na...

Pravý ráj pro snílky a romantiky. Objevte nevšední krásy České Kanady

Premium Na pomezí Čech, Moravy a Rakouska, v tichém kraji posetém bludnými balvany, lesy a rybníky leží oblast známá pod názvem...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Pompézní svatba Simony Halepové. Tenistka si vzala miliardáře

Rumunská tenistka Simona Halepová se několik dní před 30. narozeninami vdala. Ve středu si v rodném městě Konstanca...