Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si opravený Negrelliho viadukt

Seriál   19:07
Dnešní speciál seriálu Na co zírá mašinfíra bude poměrně netradiční. Hlavně tím, že překonáme vzdálenost pouhé dva kilometry. Projedeme přes dnes otevřený Negrelliho viadukt ze stanice Praha-Bubny na Masarykovo nádraží. Jeho oprava trvala tři roky a pravidelné vlaky se na něj vrátí už za pár dní.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv
Mapa trati 120 s Negrelliho viaduktem mezi stanicí Praha-Bubny a Masarykovým...

Legendární Negrelliho viadukt se začal stavět už v roce 1846 a do provozu byl uveden o čtyři roky později. Jeho jediným účelem bylo převést přes Vltavu vlakové soupravy na trati z Drážďan do Prahy.

Na svou dobu to byla opravdu moderní stavba. Považme, že v první polovině devatenáctého století se obdobně velké viadukty stavěly často ze dřeva. Viadukt Severní státní dráhy je ale celý z kamene.

Inženýr Alois Negrelli 1 120 metrů dlouhým mostem s 87 oblouky překlenul nejenom Vltavu, ale také celý Karlín, který čas od času zaplavila velká voda. Jak se ukázalo v roce 2002, bylo to geniální řešení.

Negrelliho viadukt na grafice z roku 1854.

Negrelliho viadukt na grafice z roku 1854.

Viadukt stavělo konsorcium firem Adalbert Lanna a bratři Kleinové, které známe už ze seriálu Zaniklé tratě. Žulu na stavbu dovážel Lanna svými loděmi po Vltavě z Kamýku nad Vltavou. Most budovalo více než tři tisíce dělníků a vůbec poprvé byly v tehdejším rakouském mocnářství použity parní jeřáby.

V roce 1871 Negrelliho viadukt doplnil ještě v Karlíně takzvaný spojovací viadukt, který vytvořil přímé spojení s Libní a Vysočany bez toho, aby vlaky zajížděly na dnešní Masarykovo nádraží. 

Vznikl most, který byl do roku 1910 nejdelším v Evropě. Negrelliho viadukt si stále drží alespoň český primát, i po 170 letech je nejdelším železničním mostem u nás. Navíc je to druhý nejstarší dochovaný pražský most přes Vltavu.

Postupná devastace

Už koncem devatenáctého století se v Praze začaly ozývat hlasy, že Negrelliho viadukt brání rozvoji metropole. Žít za mostem už nebylo tak nóbl, jako bydlet před mostem. Viadukt si ale místo na slunci uhájil, i když nezůstal bez šrámů.

V padesátých letech dvacátého století byly ubourány tři oblouky v Křižíkově ulici a nahrazeny železobetonovým překladem. V roce 1981 se v souvislosti se stavbou stanice metra Vltavská stalo něco velmi podobného na holešovické straně.

Po povodních v roce 2002 se ovšem začalo zjišťovat, že viadukt je po 150 letech existence, velké zátěže a špatné údržby ve velmi špatném stavu. S přípravou na rekonstrukci se začalo už v roce 2010.

Miliardová obnova

Oprava mostu začala po několika odkladech až v roce 2017. Občas to vypadalo, že se staví most nový. Některé oblouky byly v tak špatném stavu, že se musely kompletně rozebrat a s využitím nových kamenů poskládat zpět.

Rekonstrukce se tak o několik měsíců posunula. V rámci obnovy se v rámci železniční tratě vyměnilo snad vše, svršek, spodek, trakční sloupy, zabezpečovací zařízení. Rychlost vlaků se zvýšila ze 40 na 60 km/h, během jedné hodiny může přes viadukt přejet 14 párů vlaků.

Dohromady stála obnova Negrelliho viaduktu téměř dvě miliardy korun. Necelou polovinu zaplatila Evropská unie.

Přes Negrelliho viadukt se můžete svézt za pouhou minutu a půl:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Po kolejích bez drncání

Naši jízdu drezínou Správy železnic začínáme ve stanici Praha-Bubny na kolejích, které obvykle využívají vlaky z Rakovníka a Kladna. Samotné nádraží bylo tři roky bez provozu, protože ho nahradila provizorní koncová zastávka Praha-Bubny Vltavská, která byla blíže tramvajím a metru.

Po několika stech metrech vjíždíme na opravený Negrelliho viadukt. Na celém mostě jsou nové bezstykové koleje, takže jízda nad ostrovem Štvanice a nad Karlínem je tichá a bez drncání. Tady by Antonín Dvořák svou Humoresku složil už těžko.

Na začátku pravého oblouku, kterým viadukt zatáčí k Masarykovu nádraží, míjíme odbočku spojky směr Libeň, Vysočany a Holešovice. Na rozdvojení trati stojí opravená historická budova hradla. Bohužel je prázdná, zatím se pro ni nepodařilo najít využití.

Zleva se k naší trati napojují koleje od Libně a Vysočan a naše drezína projíždí kolem areálu bývalých dílen Masarykova nádraží, kde by mělo vzniknout Muzeum železnice a elektrotechniky Národního technického muzea. Zatím se sice o záměru několik let mluví, do země se ale ještě nekoplo.

Těsně za Severojižní magistrálou začínají nástupiště naší cílové stanice, pražského Masarykova nádraží. To je nejstarší v metropoli a po zboření nedalekého nádraží Praha-Těšnov je také poslední neprůjezdnou železniční stanicí v hlavním městě.

Doufejme, že se po opravě Negrelliho viaduktu podaří zrekonstruovat i tuto krásnou, byť opomíjenou památku.

Autor:
  • Nejčtenější

Čech uvázl na skále v Alpách, v kraťasech strávil na sněhu dvě noci

Česká dvojice se v Alpách na pomezí Německa a Rakouska při turistické cestě rozdělila, muž poté skončil na skále a...

Rakouský sen. Solná cyklostezka vás dovede až do nejznámější vesnice světa

V dnešních Cyklotoulkách to pěkně osolíme. Ukážeme vám několik zajímavých míst na Salzkammergut Radweg, tedy...

Češi do Chorvatska nepotřebují potvrzení. Stačí občanka nebo pas, řekl Kulhánek

Cesty do Chorvatska jsou od páteční půlnoci pro Čechy už bez omezení. Česko je společně se Slovenskem mezi zelenými...

To nejlepší z hor Česka: bez těchto míst nikdy nepoznáte Krušné hory

Seriál Krušné hory už dávno nejsou synonymem pro totálně zničenou přírodu. Kdysi uschlé smrky se vzpamatovaly z kalamity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jiná galaxie v Chorvatsku. Projeli jsme terénním autem nejjižnější výběžek

V terénních autech poznáváme trochu jiné Chorvatsko. Zelený ráj protkaný průzračnými bystřinami a obklopený šedými...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

ZANIKLÉ TRATĚ: Líšeňka skončila jako tramvajová dráha. Její obnova má stop

Seriál Čtyřiačtyřicátý díl Zaniklých tratí nás zavede do Brna. Železniční trať z roku 1905 se po necelých čtyřiceti letech...

Velká pivní túra Českem. Kam jít, pokud je vaším cílem orosený půllitr

Premium Hrady, jeskyně, hory nebo koupání? Toulky po vlasti mohou mít i jiné cíle. S tradičním pojetím českého léta se náramně...

Rozhledny Česka: Z Vrchbělé je Bezděz jako na dlani, nechybí ani pštrosi

Vrchbělá u Bělé pod Bezdězem se nachází na rozhraní Středočeského a Libereckého kraje. Původní vojenský areál určený...

To nejlepší z hor Česka: Podívejte se, jak a kde nejlépe poznáte Brdy

Seriál Jedno z nejvyšších pohoří českého vnitrozemí úspěšně zvládlo přerod z uzavřeného vojenského újezdu v chráněnou...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...