Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rekordní lyžování ve Švýcarsku. V Saas-Fee vás na svah doveze i metro

Švýcarské středisko Saas-Fee v kantonu Wallis vás ohromí kulisou, kterou tu ztvárňuje několik čtyřtisícových vrcholů svírajících sjezdovky do skalnatého trychtýře. A nejvýše položená otáčivá restaurace na světě, nejvýše položené metro na světě nebo jeden z největších ledovcových pavilonů dodávají tomuto středisku na ještě větší atraktivitě.

Pokud při lyžařské dovolené rádi počítáte cenu lomeno výkon lomeno co nejkratší vzdálenost od bydliště, pak tato destinace není úplně pro vás. Jestliže jste ale už kus Alp prolyžovali, italské sjezdovky už umíte jezdit i poslepu a rádi byste zkusili něco nového a lyžařsky atraktivního, pak by Saas-Fee mohlo být pro vás zajímavou destinací.

Horská vesnička Saas-Fee je stejně jako vedlejší Zermatt bez automobilového provozu, takže z ubytování se na kopec dostanete buď hotelovým elektrotaxi, elektrominibusem nebo pěšky, přičemž lyže si můžete nechávat v depotu u lanovky za poplatek 2 CHF (50 Kč) na 24 hodin. Co do počtu kilometrů sjezdovek sice Saas-Fee neatakuje přední alpské příčky, nicméně co do rozlohy areálu, a to hlavně do výšky, nabídne areál nadprůměrné převýšení. Buďte tedy připraveni, že cesta do nejvyššího bodu střediska (Mittelallalin, 3 500 m) vám zabere bez mála hodinu, takže pokud chcete stát na manšestru jako první, začněte klidně odspodu a postupně se prokousávejte vzhůru.

Nejvyšší patro je tvořené ledovcem Mittelallalin. Ten nabízí přehledné široké svižné sjezdovky červeného značení, na kterých se díky dostatečné nadmořské výšce lyžuje dokonce i v létě.

Co se týká přepravy v areálu, nabídne jen dvě sedačkové lanovky, zbytek mají na starosti kotvy, kabinkové lanovky, visuté kapacitní kabiny a dokonce i jedno metro, které vás vyveze do zmíněného nejvyššího bodu areálu na vrchol Mittelallalin do výšky 3 500 metrů. Jde tak o nejvýše položené metro na světě.

Sjezdovky v Saas-Fee si můžeme rozdělit do několika pater a oblastí, které jsou propojené kratšími či delšími přejezdy. Nejvyšší patro je tvořené ledovcem Mittelallalin. Ten nabízí přehledné široké svižné sjezdovky červeného značení, na kterých se díky dostatečné nadmořské výšce lyžuje dokonce i v létě. My jsme na těchto tratích měli napadaný čerstvý sníh, takže na rovinatějších místech byl díky pomalému sněhu i problém postavit lyže na hrany. Naopak rychlejší padáčky tu jsou podle mého gusta, akorát bych je klidně uvítala trochu delší.

Nejvýše položené metro na světě

Nejvyšší patro areálu - ledovec Mittelallalin

Pokud z Mittelallalinu „přetrpíte“ mírnou skoro až placatou ranvej č. 10a, dostanete se na rychlejší a prudší sjezdovky, které se spouštějí z vrcholů Längfluh a Spielboden. Tuto část jsme si nakonec vybrali jako výchozí pro první lano, protože jsme se dostali na manšestr dřív než ti, kteří se trmáceli lanovkou a metrem až na Mittelallalin. Navíc díky přilehlé sedačkové lanovce se tu dá na mírně členité červené sjezdovce č. 11 dát pár ranních ryze sportovních jízd. Ty nejprudší tratě pak spadají ze Spielbodenu k okraji Saas-Fee, takže tu největší makačku si v Saas-Fee dáte v nejspodnějším patře areálu.

Za takovou hlavní a nejrušnější lyžařskou oblast můžeme považovat sjezdovky mezi vrcholem Felskinn a Moreinou, kde se dá svézt na příjemných modrých a červených sjezdovkách. Jako zpestření se tu dá projet měřená snowcrossová trať s brankami a jedním malým skokem.

Plattjen - červená sjezdovka č.2

Hodně se nám tu líbila také přehledná a až na jednu lehčí pasáž konstantně prudká červená dálnice, kterou najdete na trochu odstrčeném kopci Plattjen. Nejde o žádnou křižovatku ani frekventovanou oblast, takže jsme tu lyžovali prakticky sami. Sjezdovka je pekelně rychlá, hlavně pokud se nesnažíte nijak polevit a chcete se celou jízdu držet na hranách. Opět v nejspodnější části ale sjezdovka zčerná.

Pro nejméně zkušené lyžaře má Saas-Fee připravený cvičný svah a výukovou arénu u nástupu kabinkové lanovky Spielboden, na okraji vesničky Saas-Fee. Celkově se nám lyžování v Saas-Fee začalo víc líbit až po dni lyžování, kdy jsme si udělali takový systém v projíždění sjezdovek, abychom co nejméně bruslili nebo museli zouvat lyže kvůli kapacitním lanovkám.

Co se týká přepravy v areálu, nabídne jen dvě sedačkové lanovky, zbytek mají na...

Jak je už výše zmíněno, o atraktivitu Saas-Fee se tu starají nejrůznější „NEJ“, mezi nimiž je i nejvýše položená otáčivá restaurace, kterou najdete na vrcholu Mittelallalin ve výšce 3 500 metrů. Přímo k restauraci vás doveze zmiňované metro, a i kdybyste si chtěli nechat ujít samotnou návštěvu restaurace, stojí i za to si alespoň po schodech vylézt na vyhlídkovou plošinu.

My jsme neodolali odpolední svačině v tomto otáčivém unikátu a ve společnosti nejvyšší švýcarské hory Dom (4 545 m) a vzdálenějšího podobně slavného Jungfrau jsme si tu vychutnali speciality Wallisu v podobě prkénka s výběrem sušeného masa a různých druhů sýrů za 28 CHF (670 Kč). Polévka tu vyjde na 12 CHF (290 Kč, hlavní jídla jako burger nebo těstoviny kolem 30 CHF (720 Kč). Jedna otočka restaurace kolem dokola zabere necelou hodinku.

Speciality Wallisu v otáčivé restauraci Allalin (3 500 m)

Výběr salátů v samoobslužné restauraci Moreina

O něco přijatelnější ceny za hlavní jídla najdete v níže položené samoobslužné restauraci Moreina, která se nachází u výstupu kabinové lanovky Alpin Express. Denní menu tu startuje na 16 francích (385 Kč) a vybírat si tu můžete i z nejrůznějších salátů nebo i asijské kuchyně. Jednoduše si na talíř naberete, co se vám líbí, u pokladny vám následně talíř zváží a podle toho zaplatíte. V Moreině se chlubí také pestrým výběrem dortíků a koláčků a nevídaně rychlým pokladním, který vám naúčtuje jídlo, ještě než k němu s tácem dojdete, takže ani v čase oběda se tu netvoří žádná fronta. Najíst se dá jak vevnitř, tak na prostorné venkovní terase s o nic horším výhledem, než je tomu v otáčivé restauraci.

Aby těch unikátů v Saas-Fee nebylo málo, najdete na vrcholu Mittelallalin kromě otáčivé restaurace také ledovcový pavilon, který je podle internetových údajů největším ledovcovým pavilonem na světě. Toto NEJ nemáme sice aktualizované, nicméně s rozlohou 5 500 m³ rozhodně mezi největší ledovcové pavilony světa bude patřit.

V pavilonu se projdete kolem pohádkových postaviček, kolem oltáře z ledu nebo se tu děti můžou sklouznout na skluzavce kolem obřího sněhuláka zasazeného do ledového jezírka. Vstup do paláce není v ceně skipasu, a tak si za něj musíte připlatit 20 CHF (480 Kč). V případě, že nemáte dost teplé oblečení, jsou před vstupem do pavilonu k dispozici zdarma teplé kabáty. Lyžařské oblečení jinak v pohodě postačí.

Ledovcový pavilon na vrcholu Mittelallalin (3 500 m)

Ledovcový pavilon na vrcholu Mittelallalin (3 500 m)

Ze Saas-Fee v nás převažují zážitky hlavně z té panoramatické podívané, kterou areál usazený takřka do skalní římsy nabídne. Při krájení oblouků či při jízdě na kotvovém vleku jsme často žasli nad bizarními tvary ledovcových séraků, které jsou tu nejlépe vidět z Längfluh. Okolní čtyřtisícovky v čele s horou Dom tyčící se prakticky nad vámi jenom umocňují velkolepost tohoto místa.

Na rozdíl od naší loňské (covidové) návštěvy nás také tentokrát mile překvapil čilý ruch ve vesničce, kde se po lyžování zkrátka nešlo vyhnout nějakému tomu aprés-ski programu, ať už v podobě drinku na baru přímo na hlavní třídě nebo hopkání v lyžákách do rytmu rakouské odrhovačky Däpp Däpp Däpp, Johnny Däpp, Däpp.

Jak je výše psáno, do Saas-Fee mají auta vjezd zakázaný, takže si dobře rozmyslete, jak dobře a strategicky si sbalíte lyžařské vybavení, protože auto budete nechávat na hlavním parkovišti popřípadě v parkovacím domě před vjezdem do vesnice. Poplatek 19 CHF (460 Kč) na den se nedá nijak obejít, pouze se dá snížit díky návštěvnické kartě Saas-Tal Card, kterou ale ne všechna ubytování nabízejí, převážná většina ale ano.

Pohled na ledovcové séraky z Längfluh

Jakmile vjedete do parkovacího domu, zastavte si u libovolného sloupu v terminálu A nebo B. Skoro u každého sloupu najdete telefon s telefonním seznamem na taxi poskytované vaším ubytováním. Telefon můžete použít bezplatně. Pokud váš ubytovatel odvoz neposkytuje, můžete si zavolat soukromé taxi, ale počítejte s tím, že vás vyjde na 25 CHF (600 Kč). K dispozici je i autobusová doprava, ale na nejbližší zastávku je to od parkoviště pár minut pěšky a s možnými přestupy se může příjezd do vesničky stát poněkud nekomfortní.

My jsme byli v Saas-Fee ubytovaní v hotýlku Imseng přímo v centru městečka, jen pár minut chůze od sjezdovek. Tento hotýlek nejenže nabídne příjemné pokojíčky s terasou a výhledem na ledovec, ale také disponuje svojí vlastní pekárnou s dlouholetou tradici. Hned vedle pekárny najdete i muzeum pekařství. Koneckonců jméno Imseng má v Saas-Fee zvuk i hluboké kořeny, protože první turisty sem už v polovině 19. století přivedl muž jménem Johann Josef Imseng.

Saas-Fee v kostce:

Vzdálenost z Prahy: 10 h 20 min
Celodenní skipas dospělí: 75 CHF (1 800 Kč)
Celodenní skipas děti (6–15 let): 37 CHF (890 Kč)
Celodenní skipas mládež (16–19 let): 64 CHF (1 540 Kč)
6denní skipas dospělí: 369 CHF (8 860 Kč)
1 den parkování v Saas-Fee: 19 CHF (460 Kč)
5 dní parkování v Saas-Fee: 95 CHF (2 280 Kč)
5 dní parkování v Saas-Fee se Saastal Card: 75 CHF (1 800 Kč)
Skibusy: zdarma
Webové stránky: www.saas-fee.ch
Ubytování: www.hotel-imseng.ch

Autoři:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...