RECENZE: Drásavou inscenaci o znásilnění by měl vidět každý (většinou muž)
Hra australsko-britské autorky Suzie Millerové, která v originálním názvu odkazuje na právnický termín Prima Facie, zaujala. Od prvního uvedení v Sydney roku 2019 posbírala několik cen včetně ceny Laurence Oliviera pro herečku Jodie Comerovou za výkon v londýnském West Endu. Hraje se po celém světě, i na Broadwayi.
K nám se dostává nyní, kdy ji od první říjnové soboty uvádí pražské Švandovo divadlo ve svém podzemním Studiu. V režii Lucie Ferenzové se zde v ústřední roli představila Marie Štípková.
Před diváky tak v hodinu a půl dlouhém představení předstupuje jako Tessa. Úspěšná a tvrdá právnička, která si svou kariéru poctivě vydupala i přes nevýhodnou startovní čáru. Jako advokátka se doslova vyžívá v soudních procesech, kde ostře a tvrdě hájí obžalované. Shodou okolností se stane specialistkou na obhajobu mužů obviněných ze znásilnění. Je úspěšná, protože se jako profesionálka dokáže zcela oprostit od jakékoli sounáležitosti se žalobci – ženami. „Jsme jen vypravěči, nesoudíme!“ hřmí zde.
Daří se jí nejen v profesním životě, ale i v soukromém. Tedy až do momentu, kdy se jedno rande zvrhne v otřesnou zkušenost a Tessa se sama stane obětí. Následně si sama musí projít pocity, které ještě nedávno ostřelovala a ostudným procesem, jehož ostré hrany pomáhala vybrousit.
I když bude po dějové stránce od začátku až do konce divákovi jasné, co se bude dít (Millerové hra je lineární a silně předvídatelná), čeká jej strhující večer. Podíl na tom z části má sugestivně sepsaná a vystavěná předloha a stejně tak ztvárnění, jaké ve Švandově divadle zvolili.
Vzdálila se ze svého těla
Marie Štípková totiž v úloze Tessy podává fyzicky i psychicky vyčerpávající a zcela autentický výkon, který by si příští rok zasloužil nějaké ocenění. V úvodu diváky zaujme temperamentem své postavy, která míří k profesním výšinám. Následně jim připraví až fyzicky nepříjemné chvíle, když popisuje znásilnění a posléze pochybovačné pocity, plíživý stud, výčitky i cestu na policii. Hutnou atmosféru, kterou se zhruba v polovině večera podaří znázorněním těch nejtěžších chvil vybudovat, pak představení neztrácí až do samotného soudního finále.
Na první pohledŠvandovo divadlo premiéra 7. října 2023 režie: Lucie Ferenzová hrají: Marie Štípková, Markéta Dvořáková - Ptáčníková |
Štípkové pomáhá Ferenzové citlivá režie a chytré nápady. Atmosféru jitří živé bicí i zpěv Markéty Dvořákové – Ptáčníkové, která čas od času do děje vstoupí, aby vypomohla menší rolí. V úvodu večera se Štípková před diváky postaví v uniformě, která pomáhá vyjádřit její profesní zarputilost. Ta samá uniforma však Tessu v závěru večera dusí a přerůstá, takže jako žalobce působí zcela nicotně.
Samotné znásilnění zde herečka popisuje s využitím sofa v tělové barvě, zaujme i plátno, které zrcadlí hereččiny činy až do momentu, kdy se projekce výmluvně zasekne. Tedy moment, kdy postava popisuje situaci, kdy se jakoby vzdálila ze svého těla a neměla nad situací žádnou kontrolu.
Inscenace Na první pohled vlastně otvírá stejné téma jako úspěšný internetový seriál České televize Pět let. Tedy téma, které se vyplatí donekonečna opakovat a rozebírat. I kdyby nad ním někteří okoralí diváci stokrát kroutili hlavou a hovořili o přílišné jednostrannosti.
Aktuální představení na komorní scéně Švandova divadla by tedy měl vidět každý. Ne snad proboha proto, že by z principu měl být každý (většinou muž) považován za potencionálního násilníka, ale proto, aby se alespoň v rámci svých možností mohl lépe vcítit do obětí (většinou žen), které něco takového zažily a musí se s tím následně vyrovnávat. „Přišla jsem o sebeúctu, sebevědomí, vnitřní klid, přátele, pocit bezpečí a důvěru v právo,“ vypočítává Tessa hlasem Štípkové. Menší či větší sklon k určité bagatelizaci můžeme mít totiž všichni.
Tipy z televizního programu
Recenze: Nechte ho jít 55 %, Já, padouch 2 70 %, Dunkerk 80 %, Volání divočiny 50 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Ex Machina 70 %, Trojúhelník smutku 75 %, Batman 85 %, Bumblebee 60 %, Rakeťák 50 %, Duna 65 %, Sedm statečných 55 %, Dej mi své jméno 70 %, Muži, kteří nenávidí ženy 80 %, Návrh 60 %, Duna: Část druhá 90 %, Trojí život 60 %, Věra Plívová-Šimková 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Petr Kostka, Mezinárodní den dětí
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Odpusťte mi to, maestro! Suchý se noblesně loučil se zesnulým Harapesem
Veřejnost a kolegové se v historické budově naší první scény rozloučili s emeritním sólistou a...
Členy skupiny ABBA vyznamenal švédský král. Dostali rytířský řád
Všichni čtyři členové legendární švédské popové kapely ABBA, kteří se spolu na veřejnosti objevují...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi
Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Předělávky pohádek? Na Jasněnku si netroufnou, doufá Lucie Vondráčková
Premium Princezna na hrášku, která vstupuje do českých kin koncem května, není zdaleka první a nejspíš ani...
RECENZE: Žirafa, co se topí v louži – i takový může být Kafka
Franz Kafka a Nicolas Mahler – co mají spisovatel globálního formátu a komiksový kreslíř a...
Češi jsou pohlední, říká skotská autorka. Do Prahy se zamilovala
Letošní Svět knihy nalákal do Prahy i skotskou rodačku a královnu romantických příběhů Jenny...
Neo s baskytarou, Koller naposledy s Lucií. Přichází čas hudebních festivalů
Premium Léto se blíží, milovníci hudebního povyražení pod širým nebem pomalu balí spacáky, stany, případně...
RECENZE: Škoda, že Libuše není symfonie. Na Pražském jaru by zazářila
Pražské jaro uvedlo k letošnímu 200. výročí narození Bedřicha Smetany dvakrát jeho Libuši v...
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...