RECENZE: John Cale natočil hudební ekvivalent noirového románu
Poslouchat Mercy je jako číst napínavý román, všímat si stop a náznaků, které autor nenápadně rozesel na stránkách, a na konci se dobrat pointy a poskládat si kompletní mozaiku příběhu.
A při opakovaném poslechu/přečtení si uvědomit, že příběh, který John Cale se spoluhráči a hosty vypráví, je natolik mnohovrstevnatý, barevný a nejednoznačný, že po doznění posledního tónu máte chuť se ho něj znovu ponořit.
Můžete si být jistí, že budete zas a znovu překvapeni dalšími zákrutami, detaily, náladami a odstíny. Caleovo aktuální album roste a vyvíjí se s každým dalším přehráním, přičemž už při prvním oťukání zcela uhrane jedinečnou atmosférou, komplexností a vynalézavostí.
John Cale nehodlal nic uspěchat. Novinku vydal po jedenácti letech od předchozí velmi dobré Shifty Adventures In Nookie World, přičemž v roce 2016 představil kolekci M:FANS s upraveným a přearanžovaným materiálem skvělé desky Music For A New Society z roku 1982. Klasickému materiálu vtiskl čerstvý, mnohdy znepokojivý zvukový kabát a představil ho ve zcela novém světle, aniž popřel jeho podstatu.
Delší čekání na zcela nový Caleův autorský počin se v každém případě královsky vyplatilo.
Mercy překonává svého předchůdce a díky komplexnosti a jedinečné autorské vizi je jedním z nejpozoruhodnějších počinů v hudebníkově bohaté diskografii, v níž, pokud pomineme zásadní alba, která nahrál s kapelou The Velvet Underground, figurují klenoty jako Songs For Drella (společné album s Lou Reedem, na němž vzdali poctu Andymu Warholovi), Paris 1919 nebo Fear.
„Na životech záleží/na životech nezáleží“, znějí první slova úvodní skladby Mercy. „Vlci se připravují, koupí si další zbraně“, pokračuje text a znepokojivou nejednoznačnost podtrhuje potemnělá nálada, která se ani následujících skladbách neprojasní, tepající rytmika, kterou začnete vnímat až když se na ni skutečně soustředíte, a všude kolem poletující lupance, glitche, smyčky a další zvukové koření.
Calea v této skladbě doprovází americká umělkyně Laurel Halo, zabývající se experimentální elektronickou hudbou. Kromě ní se na desce pohostinsky podíleli britský hudebník Actress, zpěvačka Tei Shi nebo členové kapely Animal Collective. Skladba Everlasting Days, na níž se podíleli, patří díky hypnotické náladě a nečekanému zvratu v refrénu k vrcholným okamžikům desky.
Na kontrastech a momentech překvapení ostatně stojí celé album. Dalším krásným příkladem je skladba Moonstruck (Nico’s Song), věnované původem německé zpěvačce Nico, s níž John Cale coby člen The Velvet Underground spolupracoval na slavném „banánovém“ albu a produkoval jí několik sólových alb.
MercyJohn Cale |
Moonstruck začíná smyčcovým partem, který po necelé minutě utichne a slovo převezme elektronika. Smyčce se ale po chvíli vrátí, aby dokreslily vznešenou, pastorální náladu skladby.
Ponořit se do Mercy a nechat se jím unášet je vrcholně uspokojivý a intenzivní audiovizuální zážitek. Skladby vykreslují takřka hmatatelné vize blikajících neonů, zapadlých barů a zšeřelých koutů. Odehrávají se v hutné a dusné atmosféře, v níž se Cale vyzpívává ze svých pocitů z Brexitu, covidu, Donalda Trumpa v čele USA, změn klimatu, pravicového extremismu a podobně.
Bylo by ale zjednodušené vnímat album jako ponuré, tragické nebo depresivní. Caleova hudba není bezvýchodná, v hutných zvukových smyčkách a pozvolných rytmech je dostatek naděje a povzbuzení. Energie, kterou John Cale předává, není negativní. Nakonec vždy zvítězí radost nad dokonale promyšlenou a proaranžovanou hudbou, která se nenásilně říká o pozorný a soustředěný poslech.
A skutečnost, že album má perfektně vystavěnou dramaturgii, děj a gradaci můžeme brát jednak jako další plus, jednak jako potvrzení v úvodu vyřčeného přirovnání ke strhujícím způsobem napsané knize. John Cale natočil mimořádnou desku. Jak se občas píše, je teprve leden a už tu máme horkého kandidáta na jedno z alb roku? V případě Mercy to platí bezezbytku.
Tipy z televizního programu
Recenze: Nechte ho jít 55 %, Já, padouch 2 70 %, Dunkerk 80 %, Volání divočiny 50 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Ex Machina 70 %, Trojúhelník smutku 75 %, Batman 85 %, Bumblebee 60 %, Rakeťák 50 %, Duna 65 %, Sedm statečných 55 %, Dej mi své jméno 70 %, Muži, kteří nenávidí ženy 80 %, Návrh 60 %, Duna: Část druhá 90 %, Trojí život 60 %, Věra Plívová-Šimková 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Petr Kostka, Mezinárodní den dětí
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu
V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...
Odpusťte mi to, maestro! Suchý se noblesně loučil se zesnulým Harapesem
Veřejnost a kolegové se v historické budově naší první scény rozloučili s emeritním sólistou a...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi
Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....
Na Rock For People zasahovala policie a hasiči, vzpomíná baskytarista Sum 41
Jedním z headlinerů na letošním festivalu Rock for People je kapela Sum 41, která nyní jede své...
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
V klidu na pivo. Martina Pártlová vydala sólovou desku a chystá koncert
Zpěvačka Martina Pártlová se na hudební scéně objevuje od roku 2008, kdy se zúčastnila talentové...
Unikátní systém lidušek musíme hýčkat, ve světě je nemají, říká pěvkyně Kožená
Premium Magdaléna Kožená se dostala na světovou operní úroveň a udržela se v ní i v časech, kdy postupně...