ZANIKLÉ TRATĚ: Šumavskou trať přes Nové Údolí rozdělila studená válka

Seriál
Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede na Šumavu. Podíváme se na poslední přeshraniční dráhu, která u nás vznikla za Rakouska-Uherska a na níž provoz zanikl kvůli napětí mezi Východem a Západem. Prozkoumáme trať z Nového Údolí do bavorského Waldkirchenu.

Mapa zaniklé tratě mezi Novým Údolím a Waldkirchenem

Centrem šumavských místních drah se na konci 19. století staly Volary. Tam v říjnu roku 1899 dojely vlaky z Číčenic a Prachatic, o měsíc později ze Strakonic a Vimperku. Okamžitě se začalo uvažovat o propojení jednak se Želnavou, dnešní stanicí Nová Pec, kam trať z Českých Budějovic vedla už od roku 1892, jednak s nedalekým Bavorskem.

Po 11 letech se propojení tratí podařilo dokončit, klíčovou stanicí byl Černý Kříž, odkud vycházely koleje do Volar (trať jsme projeli zde), do Českých Budějovic a do bavorského Haidmühle. Právě tam se rakouská trať napojovala na bavorskou, která se budovala souběžně z Waldkirchenu. První vlaky se přes hranice rozjely 15. listopadu 1910.

Stanice Černý Kříž, kde se sbíhaly tratě z Volar, Želnavy a Haidmühle. 48.8608614N, 13.8610853E

Stanice Haidmühle se stala stanicí přechodovou, sídlili tam němečtí i rakouští a později českoslovenští železniční i celní úředníci. Osobní vlaky z Čech v Haidmühle končily, cestující do Waldkirchenu nebo dále do Pasova museli přestupovat.

Po říjnu 1938 připadla trať Říšským drahám, do roku 1945 to bylo jediné období, kdy vlaky z Volar jezdily až do Waldkirchenu. Podle dochovaných fotografií se na dráze stále pohybovaly motorové vozy československé výroby, jen s patřičně upraveným značením.

Vlaky na kolejích

Po skončení druhé světové války se českoslovenští železničáři do Haidmühle vrátili a chtěli obnovit předválečný status quo. Železniční doprava byla ale minimální, od listopadu 1946 byl komerční zástupce ČSD odvolán a pravidelné osobní vlaky začaly jezdit už jen do Nového Údolí.

O pět let později bylo zlikvidováno kolejové pole na hranicích, aby do americké okupační zóny nemohl ujet vlak, jako se to stalo v Aši. Z Nového Údolí se postupem času stala zakázaná zóna. Koleje až ke hranici ale z české strany zůstaly, jezdily tam totiž speciální nákladní vlaky se dřevem na export.

Unikátní snímek překládky dřeva v Novém Údolí z vlaku na německé nákladní vozy 48.8288836N, 13.7932142E

Na německé straně jezdily do Haidmühle osobní vlaky až do roku 1963, nákladní ještě o 12 let déle. Když se Němci ujistili, že Československo nemá na obnově tratě žádný zájem, nechali v polovině 70. let 20. století vytrhat koleje. Nejdříve do Jandelsbrunnu, nakonec až do Waldkirchenu.

Osobní doprava se k hranicím vrátila v létě 1990, ovšem už jen z české strany. V Novém Údolí se podařilo vybudovat přestupní terminál mezi vlaky a autobusy, jejich provoz je ale bohužel z německé strany velmi omezený.

Zastávka Nové Údolí je od roku 1945 konečnou stanicí. Trať dnes obsluhují vlaky společnosti GWTR. 48.8293125N, 13.7938572E

Pátrání na obou stranách hranice

Naše pátrání po zbytcích zaniklé tratě jsme zahájili v Novém Údolí. Členové spolku Pošumavská jižní dráha se snaží trať do Bavorska obnovit. Krátký kus kolejí se jim podařilo prohlásit místní drahou a koleje vrátili i na původní násep s hraničním mostem. Pro pobavení děti i dospělých po nich jezdí drezína na lidský pohon.

V reportáži vám ukážeme poslední kilometrovník na české straně hranice a prozradíme vám, k čemu slouží kusy kolejnic zaražené kolmo v zemi. Provedeme vás místy, kudy trať mezi Novým Údolím a Haidmühle vedla, po náspech i zářezy. Objevíme také poslední dochovaný rakouský kilometrovník na bavorském území.

Poslední kilometrovník na české straně hranice má hodnotu 70 (číslováno od...
Jediný dochovaný rakouský kilometrovník na německém území má hodnotu 71,1.

Poslední kilometrovník na českém území a jediný dochovaný kilometrovník mezi Novým Údolím a Haidmühle

V Haidmühle se podíváme na původní staniční budovu i unikátní kamenný most. Vydáme se k zastávce Frauenberg i do stanice Jandelsbrunn, ve Waldkirchenu nakonec zjistíme, že odbočka do Čech stále existuje. A jako vždy vám ukážeme spoustu unikátních fotografických snímků a filmových záběrů.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava – Nysa
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Praha Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz
  • Slavíčský tunel
  • Tunel Litoměřice

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...