Gucci, 2019 Blackface
Na tento úlet si nejspíš pamatujete. V roce 2019 snad nebylo jediné médium, které by o něm nepsalo. Módní dům Gucci tehdy představil jakýsi prapodivný svetr s červenými rty na roláku a cenovkou 890 dolarů (asi 20 260 korun).
Téměř okamžitě se na firmu snesla bouře odporu. Mnoha lidem totiž připomínal takzvaný blackface, tedy karikaturu černocha, kterou se v koloniálních dobách bavili běloši a dnes je považována za symbol rasismu. Lidé si v souvislosti s aférou vymiňovali stažení svetru z prodeje a hrozili bojkotem značky.
Gucci nešťastný výrobek skutečně stáhlo, omluvilo se a najalo manažerku pro diverzitu, která by podobným incidentům měla pomoct předcházet. Uběhly již čtyři roky a zdá se, že se to zatím daří.
Gucci přitom není první luxusní značkou, na kterou se kvůli podobnosti s blackface snesla kritika. Například v prosinci 2018 stáhla společnost Prada ze svých obchodů klíčenky s černou opičkou s velkými rudými rty, které stály v přepočtu dvanáct tisíc korun. Výtěžek z již prodaného zboží firma darovala nejmenované organizaci bojující za rasovou rovnost.