Reklama na znásilnění i porno. Připomeňte si nejkontroverznější momenty v módě

  • 20
Témata jako rasismus, znásilnění, psychické poruchy či sebevražda rezonují i ve zdánlivě mírumilovném světě módy. Čas od času se totiž i slavné módní domy pouští na tenký led a ve své tvorbě se inspirují temnými zákoutími lidské duše. Největším průšvihářem je přitom jednoznačně značka Gucci.

Módní značka Gucci stáhla z prodeje svetr, který údajně připomíná rasistické parodie černochů zvané blackface.

Gucci, 2019 Blackface

Na tento úlet si nejspíš pamatujete. V roce 2019 snad nebylo jediné médium, které by o něm nepsalo. Módní dům Gucci tehdy představil jakýsi prapodivný svetr s červenými rty na roláku a cenovkou 890 dolarů (asi 20 260 korun).

Téměř okamžitě se na firmu snesla bouře odporu. Mnoha lidem totiž připomínal takzvaný blackface, tedy karikaturu černocha, kterou se v koloniálních dobách bavili běloši a dnes je považována za symbol rasismu. Lidé si v souvislosti s aférou vymiňovali stažení svetru z prodeje a hrozili bojkotem značky.

Gucci nešťastný výrobek skutečně stáhlo, omluvilo se a najalo manažerku pro diverzitu, která by podobným incidentům měla pomoct předcházet. Uběhly již čtyři roky a zdá se, že se to zatím daří.

Luxusní módní značka Prada zase stáhla z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia kvůli kritice za vyobrazování rasistické parodie blackface.

Gucci přitom není první luxusní značkou, na kterou se kvůli podobnosti s blackface snesla kritika. Například v prosinci 2018 stáhla společnost Prada ze svých obchodů klíčenky s černou opičkou s velkými rudými rty, které stály v přepočtu dvanáct tisíc korun. Výtěžek z již prodaného zboží firma darovala nejmenované organizaci bojující za rasovou rovnost.

Klein se svou múzou Brooke Shieldsovou, kterou podle kritiků připravil o bezstarostné dětství.

Calvin Klein, 1979 Sexualizovaná reklama

Americký návrhář Calvin Klein platil dlouhá léta za jednoho z největších bouřliváků v módní branži. Po rozvodu s manželkou Jayne v roce 1974 se vrhl do víru večírků, alkoholu, drog… a kontroverzí.

„Chceš vědět, co stojí v cestě mezi mnou a mými calvinkami? Nic,“ prohlásila dvojsmyslně tehdy patnáctiletá herečka Brooke Shieldsová v reklamním spotu z roku 1979. Reklama vzbudila rozruch, ovšem ne zrovna pozitivní. Některé země reklamu dokonce úplně zakázaly s tím, že příliš sexualizuje tak mladou dívku.

„Byla jsem tak mladá a naivní, vůbec mě nenapadlo, že má spot sexuální podtext,“ svěřila se po letech herečka. Rozhodně však není náhoda, že se právě džíny staly návrhářovým nejúspěšnějším artiklem.

V roce 2019 představila značka Gucci hned několik kreací, které připomínaly svěrací kazajky.

Gucci, 2019 Svěrací kazajky

Ačkoli se značka Gucci snaží být citlivá v rasových otázkách, jinde jí to příliš nejde. V roce 2019 představila kolekci obsahující několik volných bund s řemeny, které připomínaly svěrací kazajku.

Na přehlídce v rámci milánského týdne módy na problém upozornil nebinární model Ayesha Tan-Jones, který se po mole prošel se zdviženýma rukama s nápisem „psychické zdraví není móda“.

Kreativní ředitel značky Alessandro Michele své kontroverzní kreace bránil – prý chtěl pouze ilustrovat cestu od konformity až ke svobodě a kreativitě. Svěrací kazajka měla být jen jakási rekvizita ilustrující nátlak a spoutání ducha.

Hello ✨
I just want to say Thank You for all the support so many of you have given me since I lifted my hands in peaceful protest on the Gucci Runway show yesterday
I feel very blessed to be surrounded by supportive comrades, and to know that there are so many people sharing support online for this action ✊
I want to use this opportunity to remind people that this sort of bravery, is only a simple gesture compared to the bravery that people with mental health issues show everyday. To have the bravery to get out of bed, to greet the day, and to live their lives is an act of strength, and I want to thank you for being here and being YOU ! ☀️
The support people have shown to my act is more than I could imagine, so I only trust that we will share this same support to our friends, siblings, loved ones, acquaintances, internet friends or even strangers, who might be going through tough times with their Mental Health. Showing up for them may come in many forms, check in via text or DM, listen to them with patience and without judgement, offer a helping hand with household tasks like food shop, cooking or cleaning, regularly remind them how amazing and strong they are, but also that is okay feel the feels too, Lets show up for people with mental health and help end the stigma together ! Many of the other Gucci models who were in the show felt just as strongly as I did about this depiction of straightjackets, and without their support I would not have had the courage to walk out and peacefully protest. Some have chosen to donate a portion their fee, and I 100% of mine, to mental health charities, who are doing amazing work for people today! Below are tags to some amazing charities that I encourage, if you have the resources and capacity to, please donate in any way you can, and in my linktree ( in bio ) is a google doc to websites for more charities ! <3
Also, please comment any other Mental Health organisations globally you would like to support and share, as my resources are UK/US based currently blessings, love & rage - Ayesha / YaYa ✨


@projectlets @mindcharity @mermaidsgender @qtpocmentalhealth @stonewalluk @switchboardlgbt @lgbtswitchboard @papyrus_uk

23. září 2019 v 12:17, příspěvek archivován: 20. září 2023 v 16:59

Modelka předvádí kritizovaný model britské značky Burberry na londýnském týdnu módy. (17. února 2019)

Burberry, 2019 Oprátka

Konstelace hvězd v roce 2019 očividně přešlapům nahrávala. Jednoho se dopustila i jinak vcelku konzervativní britská značka Burberry. Na londýnském týdnu módy představila mikinu s oprátkou uvázanou ze šňůrek kapuce.

Sympatie k nacismu i homofobie. Slavní návrháři mají i temné stránky

Byla to rovněž modelka, Liz Kennedy, která na nevhodnost modelu upozornila: „Sebevražda není móda. Jak mohl Riccardo Tisci (kreativní ředitel značky – pozn. red.) a všichni v Burberry představit na molu něco, co připomíná oprátku visící na krku. Obzvlášť v kolekci věnované mládeži,“ napsala na svůj instagramový profil.

Burberry se v reakci na její virální komentář omluvilo a výrobek stáhlo. Rozhořčení se snažilo mírnit tím, že kolekce byla inspirovaná námořníky a tento typ uzlu přece k námořnictví patří, nebo snad ne?

Reklama značky Dolce & Gabbana z roku 2007 schytala kritiku za to, že údajně zobrazuje znásilnění.

Dolce & Gabbana, 2007 Znásilnění

Atraktivní žena v černých plavkách a sandálech na vysokém podpatku leží na zemi. Ruce jí drží polonahý muž ve slunečních brýlích, zatímco tři další přihlížejí. Ano, stále jste v rubrice móda a nikoli zpravodajství. Tato scéna není popis znásilnění, ač by se to mohlo zdát, nýbrž reklamní kampaň značky Dolce & Gabbana z roku 2007.

Reklama, v níž se modelka Alessandra Ambrosio zdánlivě ocitla v pozici oběti znásilnění, byla krátce po svém zveřejnění ve Španělsku stažena a zakázána institutem pro regulaci reklamy Advertising Self-Discipline Institute. Podle oficiálního vyjádření zobrazovala ženu ponižujícím způsobem, znehybněnou a podřízenou vůli muže.

Jako již mnohokrát předtím, opět se začaly ozývat hlasy volající po bojkotu značky Dolce & Gabbana. Poněkud smutným faktem je, že prodeje jí toho roku naopak vzrostly, a to o 21 procent.

Co bylo kontroverzní a už není

Přemýšleli jste někdy nad tím, že řada věcí, které dnes považujeme za samozřejmé, ve své době vzbudila velký rozruch? Pár příkladů hovořících za všechny:

  • Na svou dobu až příliš lehké mušelínové šaty Marie Antoinetty, 80. léta 18. století
  • Kalhoty v ženské módě, 2. polovina 19. a počátek 20. století
  • Bikiny, konec 40. let a 50. léta 20. století
  • Minisukně Mary Quantové, 60. léta 20. století
  • Latex, tartan a provokativní nápisy na tričkách Vivienne Westwoodové, 70. léta 20. století
, pro iDNES.cz