Gucci, 2019 Blackface
Na tento úlet si nejspíš pamatujete. V roce 2019 snad nebylo jediné médium, které by o něm nepsalo. Módní dům Gucci tehdy představil jakýsi prapodivný svetr s červenými rty na roláku a cenovkou 890 dolarů (asi 20 260 korun).
Téměř okamžitě se na firmu snesla bouře odporu. Mnoha lidem totiž připomínal takzvaný blackface, tedy karikaturu černocha, kterou se v koloniálních dobách bavili běloši a dnes je považována za symbol rasismu. Lidé si v souvislosti s aférou vymiňovali stažení svetru z prodeje a hrozili bojkotem značky.
Gucci nešťastný výrobek skutečně stáhlo, omluvilo se a najalo manažerku pro diverzitu, která by podobným incidentům měla pomoct předcházet. Uběhly již čtyři roky a zdá se, že se to zatím daří.
Gucci přitom není první luxusní značkou, na kterou se kvůli podobnosti s blackface snesla kritika. Například v prosinci 2018 stáhla společnost Prada ze svých obchodů klíčenky s černou opičkou s velkými rudými rty, které stály v přepočtu dvanáct tisíc korun. Výtěžek z již prodaného zboží firma darovala nejmenované organizaci bojující za rasovou rovnost.
Calvin Klein, 1979 Sexualizovaná reklama
Americký návrhář Calvin Klein platil dlouhá léta za jednoho z největších bouřliváků v módní branži. Po rozvodu s manželkou Jayne v roce 1974 se vrhl do víru večírků, alkoholu, drog… a kontroverzí.
„Chceš vědět, co stojí v cestě mezi mnou a mými calvinkami? Nic,“ prohlásila dvojsmyslně tehdy patnáctiletá herečka Brooke Shieldsová v reklamním spotu z roku 1979. Reklama vzbudila rozruch, ovšem ne zrovna pozitivní. Některé země reklamu dokonce úplně zakázaly s tím, že příliš sexualizuje tak mladou dívku.
„Byla jsem tak mladá a naivní, vůbec mě nenapadlo, že má spot sexuální podtext,“ svěřila se po letech herečka. Rozhodně však není náhoda, že se právě džíny staly návrhářovým nejúspěšnějším artiklem.
Gucci, 2019 Svěrací kazajky
Ačkoli se značka Gucci snaží být citlivá v rasových otázkách, jinde jí to příliš nejde. V roce 2019 představila kolekci obsahující několik volných bund s řemeny, které připomínaly svěrací kazajku.
Na přehlídce v rámci milánského týdne módy na problém upozornil nebinární model Ayesha Tan-Jones, který se po mole prošel se zdviženýma rukama s nápisem „psychické zdraví není móda“.
Kreativní ředitel značky Alessandro Michele své kontroverzní kreace bránil – prý chtěl pouze ilustrovat cestu od konformity až ke svobodě a kreativitě. Svěrací kazajka měla být jen jakási rekvizita ilustrující nátlak a spoutání ducha.
Burberry, 2019 Oprátka
Konstelace hvězd v roce 2019 očividně přešlapům nahrávala. Jednoho se dopustila i jinak vcelku konzervativní britská značka Burberry. Na londýnském týdnu módy představila mikinu s oprátkou uvázanou ze šňůrek kapuce.
Sympatie k nacismu i homofobie. Slavní návrháři mají i temné stránky |
Byla to rovněž modelka, Liz Kennedy, která na nevhodnost modelu upozornila: „Sebevražda není móda. Jak mohl Riccardo Tisci (kreativní ředitel značky – pozn. red.) a všichni v Burberry představit na molu něco, co připomíná oprátku visící na krku. Obzvlášť v kolekci věnované mládeži,“ napsala na svůj instagramový profil.
Burberry se v reakci na její virální komentář omluvilo a výrobek stáhlo. Rozhořčení se snažilo mírnit tím, že kolekce byla inspirovaná námořníky a tento typ uzlu přece k námořnictví patří, nebo snad ne?
Dolce & Gabbana, 2007 Znásilnění
Atraktivní žena v černých plavkách a sandálech na vysokém podpatku leží na zemi. Ruce jí drží polonahý muž ve slunečních brýlích, zatímco tři další přihlížejí. Ano, stále jste v rubrice móda a nikoli zpravodajství. Tato scéna není popis znásilnění, ač by se to mohlo zdát, nýbrž reklamní kampaň značky Dolce & Gabbana z roku 2007.
Reklama, v níž se modelka Alessandra Ambrosio zdánlivě ocitla v pozici oběti znásilnění, byla krátce po svém zveřejnění ve Španělsku stažena a zakázána institutem pro regulaci reklamy Advertising Self-Discipline Institute. Podle oficiálního vyjádření zobrazovala ženu ponižujícím způsobem, znehybněnou a podřízenou vůli muže.
Jako již mnohokrát předtím, opět se začaly ozývat hlasy volající po bojkotu značky Dolce & Gabbana. Poněkud smutným faktem je, že prodeje jí toho roku naopak vzrostly, a to o 21 procent.
Co bylo kontroverzní a už neníPřemýšleli jste někdy nad tím, že řada věcí, které dnes považujeme za samozřejmé, ve své době vzbudila velký rozruch? Pár příkladů hovořících za všechny:
|