RECENZE: Dusilová našla baromantické místo, na němž je jí dobře

  14:40aktualizováno  14:40
To, co na minulém albu Baromantika, které dalo název současné kapele Lenky Dusilové, vypadalo jako další zpěvaččin krok do neznáma s nejasným vyústěním, dostává najednou s novým albem V hodině smrti jasnou logiku.

Lenka Dusilová | foto: Adam Holý

Lenka Dusilová (obal alba)

Lenka Dusilová (obal alba)

Zdá se, že Dusilová našla dvě podstatné věci: jednak muzikanty, se kterými ji baví stabilněji pracovat a vzájemně se obohacovat, jednak směr, respektive "jazyk", který lze tvůrčím způsobem rozvíjet až za horizont jediné nahrávky a je inspirativní i při živém vystupování.

Jestliže "první" Baromantiku charakterizovalo kolážovité prolínání skladeb do mnohobarevného celku, V hodině smrti sice nese jednotnou atmosféru, podobnou předchozímu albu, je však různorodější stavebně. Působí písničkověji, i když se v žádném případě nedá mluvit o písničkách na první poslech, napsaných a natočených podle slabomyslných požadavků dramaturgů komerčních rádií.

Lenka Dusilová a Baromantika

Lenka Dusilová a Baromantika

Úvodní Indiánky jsou vlastně instrumentální skladba beze slov, byť s vokálem, který si hraje s vrstvením smyček, což je oblíbený prostředek Dusilové při koncertech. Na ploše bezmála šesti minut se zrodí dobrodružná cesta mezi přirozenými zvuky a elektronickou produkcí s klubovými inspiracemi.

V hodině smrti

Lenka Dusilová & Baromantika

Supraphon 2014

Hodnocení­: 90 %

Tětiva, s prvním ze tří textů Martina E. Kyšperského, má sice vrstevnatý rytmus a zvukové zákruty, ve skutečnosti jde o přímočarou píseň s typicky "brněnskou" poetikou. Následující Ricardo přináší poprvé na albu klenutou melodii, romantický odér klavíru a rytmika si skvěle rozumí s dřevěným zvukem kontrabasu.

Justin Lavash a Lenka Dusilová

Justin Lavash a Lenka Dusilová

Duet s Justinem Lavashem Mayday je první píseň zcela bez elektroniky, výrazově skvěle vyrovnává zbytek alba a patří k jeho nejlepším okamžikům. Do sférických výšek dovádí Dusilovou písnička Duszo moja, jejíž text napsala v polštině Dorota Barová. A nelze se oprostit od myšlenky, že i styl zpěvu je Barovou silně inspirován (nebo to dělá ta polština?).

Takafei je jedna z písniček alba, které by teoreticky měly zaujmout i mimo alternativní kruhy, vlastně nejde o nic jiného než velmi solidní moderní popovou písničku. Duet s Davidem Kollerem Tichá – Černá je trochu jiný případ. Jejich hlasy k sobě, jak známo, výborně sedí, doprovází je však koláž klavírních partů, tajemných elektronických zvuků a uhánějícího rytmu.

Ticho v hudbě

Předěl k poslední části alba tvoří další bezeslovná syntezátorová pasáž Monotronka, která se stala "předehrou" pěveckému sólu Beaty Hlavenkové Archív dní, slovenské písničce, jež nejvíc napovídá, že většina zúčastněných muzikantů má kořeny v soudobém jazzu.

Beata Hlavenková

Beata Hlavenková

Duet s Danem Bártou na jeho text Snad jen pracuje s hybným elektronickým rytmem, útržky melodií, které kolážovitě skládá, a v neposlední řadě dotvrzuje význam ticha v hudbě. S textem Ezry Pounda s názvem Epitaph naložily skladatelka Hlavenková a zpěvačka Dusilová tradičně, hudba se však po zpěvu rozpije do psychedelična, které tohle spojení muzikantů výtečně ovládá.

A po cestách, jejichž mnohé části byly potemnělé, přichází na závěr Dvanáctá, melodická pozitivní písnička s až etno výrazem rytmické složky.

Přestože každá skladba stojí sama za sebe, skoro se zdá, že bez zbytku alba by pozbyla smyslu. Stejně jako by sama Dusilová bez svých hudebních partnerů možná nenašla místo, na kterém je jí evidentně dobře a kam patří.

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

Dominika Hašková založila kapelu a sní o turné světem

Dominika Hašková

Před devíti lety se patnáctiletá Dominika Hašková dostala do finále první řady televizní soutěže Česko Slovensko má...

VIDEO: Animovaný film Velké dobrodružství Čtyřlístku odhaluje ukázku

Trailer k filmu Velké dobrodružství Čtyřlístku

Nejznámější český komiks Čtyřlístek, který letos slaví padesát let, znovu ožije na plátně. Nový animovaný film vstoupí...

RECENZE: Hudebně perfektní Zaz zbytečně přešlapovala na místě

Francouzská zpěvačka Zaz vystoupila 17. února 2019 v pražském Foru Karlín.

Kdyby Zaz celý nedělní koncert v pražském Foru Karlín propařila jako poslední píseň základního setu Toute ma vie, bylo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz