RECENZE: Vězněm v bance. Beethoven jako thriller z finančního sektoru
Když se slaví kulaté jubileum skladatele, je přirozeně správné vzpomenout si i na některá jeho méně hraná díla. U Beethovena, od jehož narození uplyne letos 250 let, k nim patří i původní verze opery Fidelio. Její třetí a poslední podoba z roku 1814 je běžnou součástí repertoáru operních domů (včetně pražského Národního divadla).
Ludwig van Beethoven: Fidelio Urfassung (Leonore)Dirigent: Tomáš Netopil Režie: Amélie Niermeyerová Vídeňská státní opera, premiéra 1. února 2020 |
První verze roku 1805 neměla úspěch, jakkoli k tomu přispěly i vnější okolnosti, konkrétně nejistá situace ve Vídni po jejím obsazení francouzskými vojsky. Příliš nezabrala ani druhá, ujala se až třetí. Tu původní nyní představila Vídeňská státní opera pod názvem „Fidelio Urfassung (Leonore)“ s odkazem na pravé jméno titulní hrdinky, která v převleku za muže jménem Fidelio zachrání z vězení svého manžela. Právě mravní étos a humanismus Beethoven zdůrazňuje.
Řekněme, že v první verzi vítězí ideje nad hudbou a jejím přímočarým účinkem. Kdo zná běžně uváděného Fidelia, bude postrádat asi nejvíc rychlou, energickou pasáž Florestanovy vězeňské árie, v níž se hrdina upíná ke své vidině. Argument, že hlady vysílený ubožák by něco takového nedokázal, je však pochybný, neboť opera jako žánr nemá logiku „normálního“ světa, včetně činohry. V opeře hrdina může zpívat hodinu s kudlou v břiše, nemluvě o tom, že žádný režisér ani dirigent nenajde tenora, jenž by zazpíval Florestanův part a přitom vyhlížel na smrt vyhladovělý.
Na druhou stranu nyní uváděná verze divákovi odhalí i málo známou působivou hudbu, především duet dvou hlavních ženských představitelek, v němž jsou k hlasům připojena i kouzelná smyčcová sóla. Konec opery je problematický v obou verzích, v první navíc ještě působí nastavovaně; každopádně zásah ministra Dona Fernanda na poslední chvíli vyhlíží v obou případech jako deus ex machina z barokních oper. Tištěný program v té souvislosti připomíná spekulaci, že autor prapůvodní předlohy, z níž čerpali Beethovenovi libretisté, Francouz Jean Nicolas Bouilly, kdysi coby vysoký státní úředník v době Francouzské revoluce umožnil někomu útěk z vězení a v opeře si pak postavil pomník...
Opery zkrátka mají vlastní logiku a medvědí službu jim prokazují ti režiséři, kteří jejich vysokou stylizaci nahrazují prvoplánovou aktualizací do současného reálného světa. Jako Amélie Niermeyerová ve Vídni. Fidelia začíná jako soudobý thriller. Během předehry laškují v ložnici na malé vyvýšené scéně Florestan s Leonorou, ale jakoby každou chvíli tušili nebezpečí; když pak Florestan na chvíli odběhne, už se nevrátí, Leonora najde jen zkrvavenou košili.
Děj se pak přirozeně neodehrává v 18. století, nýbrž v moderně působící strohé hale. Velké hodiny, okénka s čísly, vozíky ze supermarketu, na nichž se rozváží jídlo v plastikových krabičkách, zaměstnanci a zaměstnankyně s jmenovkami. Běžný divák sice nemá zkušenosti s vězeňskými prostory, ale toto přece jen vypadá zvláštně. Režisérka asi chtěla vystihnout, že žalářník s rodinou žijí mezi trpícími odsouzenci relativně normálním životem, jenže člověk má pořád pocit, že je v bance, do níž přicházejí podivní „klienti“ ve vytahaných tričkách. Chvíli trvá, než mu dojde, že to jsou vězni. Jakoby do tohoto prostředí ani nepatřili. Celé to připomíná béčkový krvák z finančního sektoru z nějaké banánové republiky, v níž se likvidují nepohodlní svědci podvodů. Tomu nasvědčuje i pálení dokumentů, které nakáže hlavní zlosyn, šéf věznice Don Pizzaro, zde oblečený s nevýslovnou polopatičností do ďábelsky červeného obleku.
Se zázračnou záchranou Florestana si režiséři často nevědí rady, Niermeyerová ji vyřešila tak, že Leonoru, která chce chránit manžela, Pizzaro skutečně probodne a závěr se odehrává už pouze v její předsmrtné fantazii. Kdyby si to ale divák nepřečetl v programu, nepochopil by, proč je najednou jeviště plné postav v revuálně blyštivých kostýmech, že to jako mají být bytosti z jiného světa. Nemluvě o tom, že celé Beethovenovo humanistické poselství, s nímž se tak nějak identifikuje i český divák, jenž ještě zažil nesvobodu a opojení z jejího pádu, vyznívá do pesimistického ztracena.
Zbytečná dublérka
Nicméně režisérka měla ještě horší nápady. Při již zmíněném duetu Leonory a Marzelliny, jež se do ženy převlečené za chlapce zamiluje, nechá Marzellinu ve svatebním závoji Leonoru (která se nechce prozradit a tak dívce spíš přitakává) svlékat a ohmatávat jí prsa. Až vyvstala otázka, zda opera neskončí rozvodem a novým sňatkem, respektive registrovaným partnerstvím. A aby toho nemálo málo, Leonora je celou operu dublována činoherní herečkou, která představuje hrdinčino váhající a pochybující druhá „já“. Obě postavy s sebou vedou promluvy, které režisérka částečně připsala, ale nic nového jimi nesdělila, nic, co by nevyplývalo z děje a co by si divák nemohl sám domyslet. Přidaná figura jen překáží a navíc není novým nápadem, stejně a se stejně pochybným výsledkem postupoval i Claus Guth na Salcburském festivalu 2015. Nicméně jeho práce (kterou shodou okolností nedávno odvysílal kanál ČT art) aspoň stavěla na abstrakci a estetické myšlence, nikoli na triviální realistické aktualizaci.
Režisérku při děkovačce zaplavila vlna bučení, našince pak potěšilo, že dirigent Tomáš Netopil naopak sklidil úspěch. Hudebně to byl zase jiný Fidelio, než jaký se dal slyšet třeba zrovna v Salcburku, ne tak symfonicky široký a efektní, nýbrž hraný v menším obsazení, sevřenější, průzračnější, ale i dramatický.
Povedl se i pěvecky, až na dvě výjimky. První byla bohužel představitelka titulní role Jennifer Davisová, která Leonoru skoro celé představení zpívala pod tónem a měla problém dostat hlas do hlediště. S tím bojoval i barytonista Thomas Johannes Mayer, jenž v hlase neměl dost energie, aby zosobnil zlovolného Dona Pizzara. Naopak skvělý výkon podal v roli Florestana tenorista Benjamin Bruns, jenž měl sice práci „ulehčenu“ absencí velice obtížné druhé části své velké árie, nicméně i tak mu hlas zněl silně, přitom lehce, příjemně a pružně. Báječný sytý, nosný a barevný soprán předvedla Chen Reissová jako Marzellina, sonorní kovový bas pak basista Falk Struckmann v roli žalářníka Rocca a neztratil se ani Jörg Schneider jako Marzellinin nápadník Jaquino, jenž vyhlížel jako sympatický tlouštík. Hudba a zpěv člověka tedy zasahovaly, vizuální dojmy ho však nechaly chladným.
Tipy z televizního programu
Recenze: Rafťáci 70 %, Konečná 50 %, Zkrat 50 %, Večírek 45 %, Jak si nevzít princeznu 50 %, Spider-Man 60 %, Král Artuš 50 %, V jako Vendeta 70 %, Dnes neumírej 70 %, Kráska a zvíře 60 %, Veřejní nepřátelé 60 %, Noční zvířata 65 %
Festivaly: Hrady CZ, Colours of Ostrava, Benátská! s Impulsem, TrutnOFF Open Air, Brutal Assault, Let IT Roll, Maraton hudby Brno, Soundtrack
Zemřel herec, překladatel a publicista Jiří Žák. Bylo mu 77 let
Ve věku 77 let zemřel v neděli 21. července dlouholetý člen hereckého souboru Divadla na Vinohradech v Praze, spisovatel, moderátor a publicista Jiří Žák. Hrál například v filmech Doktor od Jezera...
Zemřela zpěvačka Evelyn Thomasová. Její hit bořil diskotéky v Německu
Zemřela americká zpěvačka Evelyn Thomasová, bylo jí 70 let. Na vrcholu slávy byla v 80. letech. Proslavila se skladbou High Energy, která se stala hitem diskoték, v Německu se dostala i na první...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
POZDRAVY Z OSTRAVY: Je tu pan prezident, mohu vidět vaši občanku?
Milí čtenáři, posílám další pozdravy z Ostravy. Festivaly, není tajemstvím, fungují z perspektivy návštěvníků ve vlastním časovém pásmu i realitě. Co je běžně po zbytek roku půlnoc, rovná se zde...
ČSFD lehce zamrzlo v čase, konkurence je zdravá, hlásí šéf Kinoboxu
Narušit zdejší monopol oblíbené Česko-Slovenské filmové databáze se pokouší projekt Kinobox. Pod známým jménem slavného pořadu vzniká další filmová databáze, kde mohou uživatelé hodnotit filmy a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ani náboj pro Ukrajinu? Rajchl možná ani neví, kde ta země leží, přemýšlí Sencov
Posttraumatická stresová porucha? To není můj případ, já jsem stále ve válce, popisuje ukrajinský filmař a voják Oleh Sencov, který natočil zákopovou realitu boje proti Rusku v Záporožské oblasti. Z...
TELEVIZIONÁŘ: Godzilla a Kong si pospíšili, zavedou pod zemský povrch
Sotva se ohřáli v jarních kinech, kde sklidili vlažné až nelichotivé recenze, neřkuli posměšky, pospíšili si bájní netvoři s přestupem na domácí obrazovky.
Vysmívaný hošík Ed Sheeran to dotáhl až na královský dvůr a do Středozemě
Je to až hollywoodsky velkolepý příběh. Na základní škole koktajícího zrzavého chlapečka s brýlemi šikanovali, on pak svými písničkami dobyl svět. Popularita písničkáře Eda Sheerana, jehož dva...
Ošklivá, jako robot. Muzeum po kritice vymění figurínu Sinéad O’Connorové
Irské muzeum voskových figurín v pátek odstranilo čerstvě vystavenou figurínu zpěvačky Sinéad O’Connorové. Rozhodlo se tak kvůli mohutnému přívalu kritiky. Fanouškům se podle médií dílo zdálo ošklivé...
Z výšin až na dno a pomalu zpět. Kariéru Kevina Spaceyho zbortily sexuální aféry
Americký herec, režisér a producent Kevin Spacey, který 26. července slaví 75. narozeniny, si na svůj úspěch počkal. Talent a charisma ho nakonec vynesly mezi hollywoodskou smetánku. Získal dva...