RECENZE: Vídeňská Její pastorkyňa jako vězeňské retro
Nizozemská režisérka Lotte de Beer se rozhodla vyprávět příběh retrospektivně – jako vzpomínky Kostelničky, která si ve vězení odpykává trest za vraždu nemanželského dítěte své „pastorkyně“ Jenůfy. Zpětná projekce děje v představách některého hrdiny není obecně vzato v opeře nic tak nového, ale většinou se rozpustí rychle jako cukr v čaji. Není totiž snadné do skladatelem daného rytmu a dramatického spádu přidat vlastní rytmy, respektive dějové linky.
Leoš Janáček: Její pastorkyňaDirigent: Marc Albrecht Režie: Lotte de Beer Theater an der Wien, 24. února |
Vídeňská Její pastorkyňa (uváděná dle zahraničního zvyku pod názvem Jenůfa) není výjimkou. První scéna diváky zavede mezi oprýskané stěny ženské káznice. Vězeňkyně pracují pod dohledem dozorce a svou celu obývá i Kostelnička Buryjovka. Sedí na posteli, chytá se za hlavu a gestikuluje, jako by se snad snažila dodatečně zabránit osudu. Jenže to působí nesmírně popisně a hlavně – jakmile Kostelnička sama vstoupí do děje, je po koncepci a hraje se „normální“ Její pastorkyňa, žádné „retro“. To se vynoří vlastně jen tehdy, když Kostelnička zrovna nemá být na scéně, ale je na ní a přihlíží, jak to všechno bylo.
Třebaže některé jednotlivé výjevy a vzájemné herecké reakce mají působivost, ke konci se už zcela vytratí logika a bohužel i Janáčkova emocionalita. Scéna, kdy zločin vyjde najevo a Jenůfa své pěstounce přede všemi důstojně odpouští, skočí jakoby do „přítomnosti“ (aspoň to tak vypadá), neboť Jenůfa s Lacou navštíví Kostelničku ve vězení. A jejich závěrečné sblížení, provázené závratnou hudební katarzí, si prostě zazpívají nahoře na schodech na odchodu.
Navíc režisérka vsunula do děje různé symbolické postavy, které působí jako z masopustu, mužům pověsila na záda zvířecí kůže, mající nejspíš odkazovat k předkřesťanským tradicím. Jenže jsou to jen takové střípky bez hlubší souvislosti a drama nijak neposilují. Naopak, když přijde výkřik Kostelničky, na niž začíná doléhat svědomí, „Jakoby sem smrt načuhovala!“ a objeví se postava s maskou smrti, která „poctivě“ ilustruje vrcholný dramatický okamžik, shodí ho ve skutečnosti do banality...
Vídeň už měla lepší Její pastorkyni
Hudebně a pěvecky to bylo v předposledním představení střídavé oblačno a zataženo. ORF Radio-Symphonieorchester Wien, který dirigoval Marc Albrecht, hrál precizně, dramaticky, syrově až tvrdě. Kostelničku zpívala švédská hvězda Nina Stemmeová, proslulá velkými dramatickými úlohami hlavně německého repertoáru. Zápasila s češtinou, což nepřekvapilo, horší je, že v obrazu ženy-vesnické autority, která nakonec selže v zoufalé snaze uchránit Jenůfu před drtivým soukolím dobových konvencí, převládaly šedě mrazivé a jakoby ploché tóny.
Ale aspoň není ještě úplně za zenitem, na rozdíl od své jevištní tchyně, stařenky Buryjovky, která je sice v ději opravdu stará, ale pěvkyně by přesto neměla být zcela bez hlasu tak jako 78letá, kdysi bezesporu významná sopranistka Hanna Schwarzová.
Ruská sopranistka Světlana Aksenovová jako Jenůfa střídala momenty, kdy její lyrický hlas zněl pěkně kulatě a jímavě, s násilnými a nepěkně ostrými výškami. Její dva nápadníci byli v česko-slovenských rukách. Tenorista Pavel Černoch dal Lacovi vášnivost i vroucnost, Števa v podání Pavla Bršlíka byl frajer, i když hlasově už je dnes tento slovenský tenor na lehkovážného furianta o něco dramatičtější. Z českých pěvců v obsazení ještě figuruje Václava Krejčí Housková jako Rychtářka.
Celkově inscenace dost zaostala za produkcí Vídeňské státní opery z roku 2001, kterou režíroval David Pountney a kterou poté převzalo i brněnské Národní divadlo. A autorce tohoto textu vůbec nevadilo, že se ve Vídni hrála v německém překladu, ba právě naopak.
V Theater an der Wien stále platí povinnost prokazovat bezinfekčnost a nosit respirátor. Nicméně při čtvrtečním představení bylo hlediště plné a při odchodu se daly zaslechnout hlasy od místních návštěvníků, jaká je to nádherná hudba. Aspoň to potěšilo, když už ne samotná inscenace.
Tipy z televizního programu
Recenze: Avengers: Age of Ultron 60 %, Jurský svět: Nadvláda 55 %, Konečná 50 %, Výměna 70 %, Creed 60 %, Zkáza krásou 60 %, Terminator Salvation 60 %, Bobule 60 %, Mimoni 2: Padouch přichází 55 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %
Klíčová slova: Jiří Helekal, Případy 1. oddělení, Pustina, Hell’s Kitchen Česko
Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele
Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud pochází. Na svatbě nechyběl ani nevěstin otec Bolek Polívka.
Lidé se v Divadle Bez zábradlí rozloučili s Heřmánkem. Přišli Kostka i Satoranský
Blízcí, fanoušci i kolegové se v sobotu rozloučili se zesnulým hercem Karlem Heřmánkem v jeho domovském Divadle Bez zábradlí. Vzdát mu hold přišli mimo jiné herci Jaroslav Satoranský, Petr Kostka...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vatikán nás zatkl a okradl, dodnes nevrátil ani falešné břicho, říká režisér Dobeš
Režisér Marek Dobeš právě dokončil film Ďáblova sbírka. Po deseti letech práce přemýšlí, jak ho dostat k divákům, ale i co se stalo se světem kolem nás. Co obnáší natočit v Česku nezávislý film? A...
Nepolíbila Husáka, neměla románek s Hanzlíkem. Daniela Kolářová vypráví
Od romantických naivek až k cynickým mrchám; tak by se dala shrnout herecká dráha, již popíše sobotní dokument Petra Slavíka Proměny Daniely Kolářové. Kromě titulní aktérky v něm vystupují i Jaromír...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel herec James Earl Jones, hlas Darth Vadera či král z Cesty do Ameriky
Ve věku 93 let zemřel americký herec James Earl Jones. Ztvárnil například detektiva Gabriela Birda v televizním seriálu Gabrielův oheň a propůjčil hlas Darthu Vaderovi ve filmové sérii Hvězdné války....
GLOSÁŘ: Hlavní dojem z úvodu Dvořákovy Prahy? Nejvíc nadchnul Smetana
První dny Dvořákovy Prahy přinesly dva večery Bamberských symfoniků s Jakubem Hrůšou či koncertní provedení opery Mrtvé město od E. W. Korngolda. V paměti nejvíc utkvěly symfonické básně Bedřicha...
RECENZE: Dojetí Vášáryové a Kňažka nejlépe dokládá sílu Milostných dopisů
Ač Emília Vášáryová a Milan Kňažko vlastně jen celý večer předčítají z textu na stole, jejich herecký um a rafinovaná předloha dělají z divadelního kusu Milostné dopisy neopakovatelný zážitek. Jarní...
StarDance je dřina, mohu potvrdit. Často se na sebe vztekám, říká Oskar Hes
Posledních osm let je Oskar Hes vidět celkem pravidelně: začalo to Pustinou, pokračovalo Duklou 61 nebo Králem Šumavy, loni byli hodně vidět Bratři nebo Kriminálka Anděl – ta pokračuje i letos. Navíc...
Cítit špínu Gothamu. Colin Farrell si jako Tučňák vysloužil vlastní seriál
Na zlodušskou osobnost a její nástup v podsvětí se soustředí nový televizní seriál HBO nazvaný Tučňák. Titulní postavu zahraje Colin Farrell, takže fanoušci Batmana už dávno tuší, že se nová série...