RECENZE: Skandální Lolita je v Národním pouze plakátový morální apel
Příchuť skandálu, který do určité míry provázel i světovou premiéru opery roku 1994 ve Stockholmu, přece jen vyvanula, ale to by nemusel být hlavní problém. Koneckonců operní verze příběhu čtyřicátníka Humberta, který se zamiluje do dvanáctileté dcery své bytné, není jediným zpracováním slavné literární předlohy.
Rodion Ščedrin: LolitaDirigent: Sergey Neller Režie: Sláva Daubnerová Národní divadlo, 2. premiéra, Stavovské divadlo 5. října 2019 |
Ščedrin je autorem dramaturgicky vděčných baletů Carmen nebo Anna Karenina, ale jeho Lolita, kterou ve Stavovském divadle nastudoval s orchestrem Státní opery německý dirigent ruského původu Sergey Neller, postrádá to hlavní: divadlo v hudbě.
Ta plyne víceméně nevzrušivě v deklamačním stylu, s občasným zpestřením v podobě reklamních vstupů či „zazvonění“ telefonu, ale celkově vzato připomíná spíše jakousi nekonečnou monotónní elegii než vyostřeně zachycený perverzní vztah, ústící do katastrofy. Je to vlastně naivní plakátový apel, varující před zneužíváním nezletilých, který podporují i sbory na latinské duchovní texty.
Sama ambivalentní „nymfička“ Lolita však v podstatě nemá hudební tvář, sice občas zacvrliká nějakou koloraturu, ale není nějak výstižně charakterizována. Člověka mimoděk napadlo, jak by si s předlohou poradil třeba takový mistr grotesky, ironie a vyhroceného dramatu jakým byl Dmitrij Šostakovič...
Národní divadlo sice operu hraje s řadou škrtů, ale i tak jsou tři hodiny příliš a zvláště po pauze, kdy Lolita a její „otec“ harcují od hotelu k hotelu, už se čas doslova vleče. Toto dílo by vydalo tak na jednoaktovku v trvání plus minus sedmdesáti minut.
Lolita bez charisma
Režisérka Sláva Daubnerová se pokusila upoutat pozornost atraktivními interiéry a rekvizitami, třeba kýčovitou měšťanskou domácností s květinovými potahy a závěsy, automobilem nebo karavanem. Kontrast mezi konzumním světem navenek spořádaných občanů a temnými proudy v jejich okolí, které nejsou schopni postřehnout, je však i v tomto případě spíš ilustrativní a povrchní.
A najít pro titulní postavu odpovídající představitelku je určitě ještě obtížnější než z tohoto pohledu asi nejpověstnější noční můra operních intendantů - patnáctiletá gejša z Pucciniho Madame Butterfly.
Ruská sopranistka Pelageya Kurennaya sice vokálně part Lolity zvládá, ale postrádá jevištní charisma a „diblíka“ se snaží hrát tak úporně, že výsledkem je zcela nepravděpodobná figura - zvlášť vedle členek Kühnova dětského sboru, které mají zřejmě zdůrazňovat Humbertovu posedlost.
O něco věrohodnější jsou Lolitina matka Charlotta v podání Veroniky Hajnové a zakomplexovaný Humbert ve ztvárnění i pěvecky výborného barytonisty Petra Sokolova, ale také on postupem času čím dál víc působí ve svém roláku a upnutém saku stereotypně.
Tenorista Aleš Briscein zpíval perverzní postavu dramatika jménem Clare Quilty, s nímž Lolita posléze uteče, a jehož Humbert nakonec zastřelí. Ale Quiltyho zvrácenost je tak názorná, že je pouze komická a ztrácí působivost. Lolita se prostě hraje zbytečně.
Tipy z televizního programu
Recenze: Nechte ho jít 55 %, Já, padouch 2 70 %, Dunkerk 80 %, Volání divočiny 50 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Ex Machina 70 %, Trojúhelník smutku 75 %, Batman 85 %, Bumblebee 60 %, Rakeťák 50 %, Duna 65 %, Sedm statečných 55 %, Dej mi své jméno 70 %, Muži, kteří nenávidí ženy 80 %, Návrh 60 %, Duna: Část druhá 90 %, Trojí život 60 %, Věra Plívová-Šimková 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Petr Kostka, Mezinárodní den dětí
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu
V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...
Odpusťte mi to, maestro! Suchý se noblesně loučil se zesnulým Harapesem
Veřejnost a kolegové se v historické budově naší první scény rozloučili s emeritním sólistou a...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi
Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Předělávky pohádek? Na Jasněnku si netroufnou, doufá Lucie Vondráčková
Premium Princezna na hrášku, která vstupuje do českých kin koncem května, není zdaleka první a nejspíš ani...
Unikátní systém lidušek musíme hýčkat, ve světě je nemají, říká pěvkyně Kožená
Premium Magdaléna Kožená se dostala na světovou operní úroveň a udržela se v ní i v časech, kdy postupně...
VIDEO: Úprava intonace? Neexistovalo, srovnala Vondráčková začátky s dneškem
Kostýmy, fotografie i osobní předměty. To vše dopodrobna ukazuje výstava věnovaná životu a celé...
TRENDY V KLIPECH: Návrat Celeste Buckingham i nová fotbalová hymna
Zpěvačka Celeste Buckingham se stáhla ze showbyznysu, protože měla pocit, že se víc řeší její váha...
RECENZE: Ubohá Priscilla, lotr Elvis Presley. Bohužel bez jeho písní
Premium Americký životopis Priscilla vznikl podle vzpomínkové knihy Priscilly Presley. Je tudíž nasnadě,...