RECENZE: Faust je jízda. Do Stavovského divadla dorazil Rašilov v kamionu

  12:58aktualizováno  12:58
Saša Rašilov, skvělý překlad a neuvěřitelné obrazy. To jsou hlavní přednosti nového nastudování Fausta Národním divadlem. Ovace si však zaslouží jen první část, druhá je trochu za trest.

Z inscenace Fausta ve Stavovském divadle | foto: Patrik Borecký

Je to především jízda. Divoká roadmovie. A to doslova, třeba když se kamion zaparkovaný na scénu Stavovského divadla v životní velikosti otočí k divákům čelem a do jeho kabiny za nájezdu neklidné hudby naskočí Faust s Mefistem. Režisér Jan Frič prostě dokáže budovat filmově přesné obrazy, kterými v hledišti rozehrává emoce.

Fotogalerie

Jeho Faust v hereckém podání Martina Pechláta je vizáží zastydlý metalák, který svou legendární cestu, kdy „chce poznat vše, co lidstvo poznat může“, absolvuje v silničním korábu s neonovým pentagramem a ohnivým polepem. Faust zkoumá a ochutnává svět skrze noční život zaplivaných parkovišť, mezi střepy lahví a nedopalky od bizarních lehkých děv. S Mefistem si po podpisu smlouvy fotí selfie, svou Markétku (skvělá Veronika Lazorčáková) potkává přímo na benzínce. I když to na první pohled zní (a hlavně na jevišti vypadá) prvoplánově divoce, je to pro Friče vše jen prostředek. Barevný a ukřičeně současný prostředek, který však stále vypráví ten archetypální příběh o poznání, lásce a pokušení. Goethe zde číhá doslova za rohem, možná u prvního tankovacího stojanu. Důkazem toho budiž scéna, kdy si Faust Markétku namlouvá, ta totiž i přes dryáčnické rekvizity vyznívá dokonale křehce a romanticky.

Vynikající Rašilov

I sebelepší nekompromisně zaktualizované obrazy však leckoho odradí. Ovšem tenhle Faust je událostí i ze dvou dalších důvodů. Jedním je velice vydařený překlad Radka Malého, který vznikl čistě pro potřeby inscenace. I když jedno dvě slova zazvoní zbytečným modernismem, odvedl držitel několika literárních cen úžasnou práci. Ať už se na pódiu odehrává sebevětší dekadence, sebevětší zmatek nad zmatek, Malého verše ctí předlohu a přitom zní současně.

Dalším velkým plusem je pak vynikající výkon Saši Rašilova v úloze Mefista. Brilantní je už scéna jeho příchodu k Faustovi, Rašilov pak vydrží ve stejném tempu celé více než tříhodinové představení.

Faust

Národní divadlo (Stavovské divadlo)

premiéra 15. března 2018

režie: Jan Frič

hrají: Martin Pechlát, Saša Rašilov, Veronika Lazorčáková, Pavlína Štorková, Johanna Tesařová, Pavel Batěk, Alena Štréblová, Eva Salzmannová, Jiří Suchý z Tábora, Radúz Mácha, Alois Švehlík

Hodnocení­: 75 %

Frič se spolu s dramaturgy Martou Ljubkovou a Janem Tošovským rozhodli uvést v jednom večeru oba díly. Jde o rozhodnutí dvojsečné, na jednu stranu je chvályhodné, že se celého Fausta nezalekli, na tu druhou však před diváka staví dost náročný úkol na hranici stravitelnosti. To, co je v prvním, divácky srozumitelném díle, ještě únosné, narůstá po přestávce do obludného chaosu. 

Překladatel Malý v programu k inscenaci připomíná, že pro polovinu 19. století nesl druhý díl Fausta „mnoho nesrozumitelného a mnoho nesmyslů“. Tvůrci se tuto citaci Josefa Jiřího Koláře zjevně pokusili potvrdit. I druhá polovina přináší neopakovatelné a těžko popsatelné scény, které potvrzují, že angažování Friče rozhodně nebylo pro Národní divadlo krokem vedle. Jistý masochismus však předně naznačuje, že se tým tématem zabýval až nezdravě dlouho a trochu ztratil nadhled. Vzhledem k úžasné první části je skoro škoda, že své veledílo nerozdělil třeba do dvou večerů - dnes reklama na současnou činohru a zítra pak lahůdka pro případné fajnšmekry.

I takhle však zůstává Faust inscenací s neopakovatelným kouzlem a je událostí letošní sezony Národního divadla.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Vždycky Dejvice! V novém seriálu hraje Trojan Spejbla a herci mají AIDS

Záběr z natáčení seriálu Zkáza Dejvického divadla

Jestli nyní platilo „Dycky Most!“, od 4. března převezme štafetu heslo „Vždycky Dejvice!“. V ČT odstartuje šestidílný...

Další z rubriky

Vstupte do Kouzelné země. Na první scéně poprvé zahrají Jáchyma Topola

Záběr z představení Kouzelná země

Příběh země, v níž je možné úplně všechno, slibuje pražské Národní divadlo v nejnovější premiéře nazvané Kouzelná země....

Kytice je geniální. Klidně budu jen třetí umrlec zleva, hlásí Orozovič

Igor Orozovič a Jana Pidrmanová ve Zlatém kolovratu

Národní poklad v pražském Národním divadle. Už na čtvrtek chystá do historické budovy režijní duo SKUTR adaptaci...

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní...

Najdete na iDNES.cz