Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sherlock Holmes: Procitnutí

  12:01
Máme tu další dobrodružství oblíbeného detektiva. Jak dopadne střetnutí jeho geniálního mozku s temnými silami kultu Cthulhu? To se dozvíte v naší recenzi české verze!

Sherlock Holmes: Procitnutí

hypermax 1.2.2007 PC

iDNES.cz

75%
Herní karta

SHerlock Homes - Procitnutí

Život je plný překvapení. Určitě se Vám mnohokrát stalo, že se na nějakou hru těšíte od prvního okamžiku, co se o ní dozvíte. Hltáte všechna preview, překládáte si všechny rozhovory s tvůrci, a každý nový zveřejněný obrázek je pro Vás malým svátkem. A když hra nakonec vyjde a vy si ji odnesete domů, zažijete hořké zklamání. Dlouho si to odmítáte připustit, ale nakonec musíte uznat, že jste se několik let těšili naprosto zbytečně. Stejně tak se ale může stát přesný opak, i když se tak děje mnohem řidčeji. Titul, o kterém jste kdysi jen náhodou někde zaslechli, se Vám jakýmsi záhadným způsobem dostane na HDD, vy ho pustíte jen tak z nudy jen na pár minut, a najednou jsou tři hodiny ráno a vy přemýšlíte jakou výmluvu rodičům podstrčit abyste dnes nemuseli do školy. A to je přesně případ nového Sherlocka Homese. Přiznám se – nemám rád 3D adventury a předchozí tituly ukrajinské firmy Frogwares mě opravdu neuchvátily. Když k tomu připočtu na první pohled podbízivý příběh kombinující příběhy dvou naprosto rozdílných autorů (Sira Arthura Conana Doyla - lékaře, historika, humanisty a hlavně autora nejslavnějšího detektiva světové literatury, Sherlocka Holmese, a Howarda Phillippse Lovecrafta – psychicky labilního rasistického (Češi byli podle něj "zvrhlá zvířata, obludy prohnilé fyzicky i duševně") pisálka brakových příběhů, s nepochopitelnou zálibou ve vymýšlení nevyslovitelných názvů) je jasné, že na úspěch této hry bych nevsadil ani halíř. A přitom…

"Zcela proti tradici Holmesových případů se podíváme i mimo ostrovy Velké Británie, a to konkrétně do Švýcarska a amerického New Orleans."

SHerlock Homes - Procitnutí

Zápletka začíná poměrně klasicky – v Holmesově bytě na Baker Street. Je to již dlouho od doby co měl slovutný detektiv nějaký případ, ale to se má brzy změnit. Blízký přítel doktora Watsona pohřešuje svého černého sluhu, a jelikož se Sherlock nudí, začne se případem zabývat. To, že vše nebude tak jednoduché, jak na první pohled vypadá, asi říkat nemusím. Nechci zde příběh příliš odhalovat, i když je poměrně předvídatelný a žádné nečekané dějové zvraty se nekonají, díky způsobu jeho vyprávění patří mezi největší klady hry. Prozradím jen, že zcela proti tradici Holmesových případů se podíváme i mimo ostrovy Velké Británie, a to konkrétně do Švýcarska a amerického New Orleans.
Ani první kroky ve mně nevzbudily přílišné nadšení. Jen mírně upravený engine z předchozího díla od Frogwares – Cesty kolem světa za 80 dní – rozhodně svou vizuální kvalitou neoslní. Na okolní svět nahlížíme z pohledu Sherlockových očí, a hra se ovládá jako klasická FPS. V případě, že se přiblížíte k nějakému aktivnímu místu, objeví se na něm kurzor v podobě ruky, naznačující možnost nějaké akce. Chvíli mi trvalo, než jsem si na toto netradiční ovládání zvykl, ale nakonec musím uznat, že je vymyšleno opravdu dobře. Trochu zamrzí, že není možné skákat, jelikož se často stává, že se o něco zasekneme a pak musíme překážku zdlouhavě obcházet. Zato zde nechybí možnost se skrčit, toho však využijeme pouze na jediném místě v průběhu celé hry.

" Pokud odhlédneme od toho, že je hra ve 3D, jedná se o klasickou adventuru se vším všudy, tzn. že hlavní náplní je pečlivé prohledávání lokací, sbírání a používání předmětů a rozhovory."

Pokud odhlédneme od toho, že je hra ve 3D, jedná se o klasickou adventuru se vším všudy, tzn. že hlavní náplní je pečlivé prohledávání lokací, sbírání a používání předmětů a rozhovory. Ty jsou bohužel úplně neinteraktivní a není žádná možnost jak do nich zasáhnout. Napsány i namluveny jsou ale dobře, a to je hlavní. Co se týče hádanek, pro tento druh her naprosto zásadní věc, je vše v naprostém pořádku. Sherlock Homes - Procitnutí Všechny jsou do hry zakomponovány velice přirozeně a jsou přísně logické. Pokud se Vám v průběhu hry povede zakysnout, je to většinou díky tomu, že jste něco přehlédli, než že by nebylo jasné, co dělat. Autoři nám hraní usnadnili mnoha malými berličkami – například není možné sebrat předmět, pokud ho ještě nepotřebujeme (na rozdíl od nedávné Runaway 2 je ale jasně vidět, že tento předmět později sebrat půjde), již nepoužitelné věci z inventáře mizí, nelze opustit lokaci, pokud jsme v ní nesplnili všechny úkoly apod. Díky tomu je hra velice lineární a celou dobu Vás něžně vede za ručičku. To ale neznamená, že by byla nějak přehnaně jednoduchá, spíše naopak. Obzvláště ve druhé polovině je několik nepříjemných puzzlů, na nichž si vylámou zuby i ostřílení mazáci.

Klady a zápory

Plus Skvělé hádanky
Plus SIlná atmosféra

Mínus Nevyvážený konec
Mínus Zastaralá grafika

Cena 999 Kč
CZ České titulky

Aby nedošlo ke stereotypu, je hratelnost občas oživena různými zpestřujícími prvky, jako je například pronásledování zloděje (nebojte, nejedná se o žádnou zběsilou akci), plavba na loďce a také několik kvizových otázek. Ty mají naštěstí jinou podobu než v minulém díle Sherlock Homes a případ stříbrné náušnice, kde byly hlavím důvodem proč jsem hru po pár hodinách znechuceně odhodil. Nyní je otázka pouze jedna a odpověď nevolíme z připravených možností, ale přímo vypisujeme písmenko po písmenku. Najít správnou odpověď vyžaduje pečlivé prostudování Vašeho deníku, kam se ukládají všechny důležité rozhovory a nalezené dokumenty.

"Aby nedošlo ke stereotypu, je hratelnost občas oživena různými zpestřujícími prvky, jako je například pronásledování zloděje , plavba na loďce a také několik kvizových otázek. "

Sherlock Homes - Procitnutí

Ale abych jen nechválil – ani Sherlockovi se bohužel nevyhnuly nepříjemné neduhy, které výsledné hodnocení srážejí dolů. Nejvíce mě asi mrzí nepříliš povedený závěr, kdy se zvýšila obtížnost, množství krve a příběh se zvrhne v klasickou záchranu světa. To se ale dalo čekat, hry inspirované Lovecraftovým dílem takto končí bez výjimky. Ostatní chyby jsou spíše technického rázu – občas se prolínají textury, občas lze projít pevným objektem a občas se zase postava nesmyslně zasekne o drobounkou překážku. Zajímavě je taky řešen pohyb Watsona, který Vás většinou následuje (párkrát nad ním i získáte kontrolu, ale na herní styl to nemá žádný vliví) – dokud se na něj díváte jen stojí na místě, jakmile se ale otočíte, teleportuje se přímo za vaše záda. Působí to poněkud komicky, ale dá se na to rychle zvyknout a je to lepší, než kdyby za Vámi stále běhal a zasekával se o překážky. Co se týče zvuků a hudby, také zde si mohli dát autoři více práce, naštěstí to ale zachraňuje již zmíněný povedený dabing. Pro neangličtináře je navíc potěšující, že hra u nás vychází vybavena českými titulky, u nichž bych se ještě rád na chvilku pozdržel. Stalo se už příjemným zvykem, že všechny dobré adventury se u nás vydávají takto lokalizované, což jistě přispívá k větší oblíbenosti tohoto žánru. Tentorkát jsme ani nemuseli čekat příliš dlouho, jako třeba v případě Tunguzky, takže nezbývá než doufat, že v tomto trendu budou naše distribuční firmy pokračovat. O tom ale rozhodnete svými penězi jen a jen vy, hráči. Samotný překlad je jako tradičně na výborné úrovni, ať jsem hledal opravdu pečlivě, nenarazil jsem ani na jedinou chybičku. Všechny dialogy jsou psány stylem, který odpovídá jednotlivým charakterům - Sherlock Holmes mluví jako pravý anglický gentleman zato opilý pošťák mluví nespisovně. Textu je zde opravdu dost, nejen v rozhovorech ale často naleznete i různé noviny a dokumenty, počeštění tedy přijde opravdu vhod.

Závěr

Sherlock Holmes – Procitnutí je výborná adventura, která si i přes nevýrazné 3D zpracování zachovává klasickou hratelnost. Kvalitní příběh a zajímavé hádanky Vás dokáží přikovat k obrazovce monitoru nejméně na 15 hodin a věřte mi, že se celou tu dobu budete výborně bavit. Dobrou zprávou je, že Frogwares již oznámili další hru s oblíbeným detektivem v hlavní roli, doufejme tedy, že do příště vychytají těch několik otravných much a Sherlock Holmes against Arsene Lupin se přehoupne přes magickou hranici 80%.

Autor:

iDNES.cz

75%

Čtenáři

80% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
Témata: dabing, Interaktivní

Nejčtenější

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku

Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....

Remake legendárního RPG je údajně na spadnutí

Ačkoliv se projekt drží v tajnosti, podle zákulisních informací brzy dorazí remake legendárního RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion. Předělávka je již údajně prakticky hotová a vydání by mohlo...

Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko

Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...

To tu nebudeme tolerovat, opřel se japonský premiér do nové videohry

Společně s vydáním hry Assassin’s Creed Shadows se v japonské vrcholné politice znovu rozhořela debata o virtuálním ničení japonských památek. Ozval se dokonce i premiér, podle kterého je takové...

Assassin’s Creed Shadows překonaly dva miliony hráčů, lidé se smějí parkuru

Ubisoft se pochlubil počtem hráčů Assassin’s Creed Shadows. Lidé si zároveň všímají, jak jsou některé prvky ve hře nedotažené v porovnání s předchůdci.

24. března 2025  10:41 9

Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku

Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....

24. března 2025 9

Budoucnost patří ženským hrdinkám. Najdete je v očekávaných hrách

Spousta vysoce očekávaných her má společný prvek: ženu v hlavní roli. Pojďme si projít tituly bližší i vzdálenější budoucnosti, ve kterých na vás bude čekat videoherní hrdinka.

24. března 2025 15

Skvělý film hned neznamená skvělou hru. Podívejte se, kde se to nepovedlo

Videohry jsou dnes pro filmaře oblíbeným zdrojem inspirace, dříve to však bylo spíše naopak, když vývojáři na jejich práci často vyloženě parazitovali. Pojďte si s námi zavzpomínat na některé z těch...

23. března 2025 11

Pojede vám PC verze The Last of Us Part 2 Remastered? Omrkněte detaily

PC verze postapokalyptického dobrodružství The Last of Us Part 2 Remastered klepe na dveře, studio Naughty Dog tak představilo všechny nové prvky pro tuto platformu.

22. března 2025 4

Intenzita pohupování prsou, nahota, pekelný pes. Mody do Kingdom Come 2

Okamžitě po vydání české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 se objevily modifikace, které vylepšují či usnadňují herní zážitek, například možností kdykoli ukládat pozici. Kreativitu hráčů...

22. března 2025 21

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka

Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...

Postavte si dinosauří park. Stahujte zdarma Jurassic World Evolution 2

Digitální obchod s hrami Epic Store tentokrát rozdává slušnou budovatelskou strategii Jurassic World Evolution 2, která umožní znovu prožít okamžiky z filmů i alternativní scénáře.

21. března 2025  15:27 0

The Last of Us Part 2 Remastered - PC verze

vydáno 21. března 2025  12:43

Painkiller se vrací. Bezduchá střílečka z pekla láká na nový prvek

Pekelný akční mejdan v očistci Painkiller se letos vrátí a tentokrát se půjde utkat s rozličnými démony až ve třech lidech naráz.

21. března 2025  11:06 7

Je to nakonec hit? Assassin’s Creed Shadows přivítal už přes milion hráčů

Několikrát odložený Assassin’s Creed Shadows, zasazený do feudálního Japonska, je venku, pojďme se proto podívat na první indicie, jak si hra vede po komerční stránce.

21. března 2025  10:14 5

To tu nebudeme tolerovat, opřel se japonský premiér do nové videohry

Společně s vydáním hry Assassin’s Creed Shadows se v japonské vrcholné politice znovu rozhořela debata o virtuálním ničení japonských památek. Ozval se dokonce i premiér, podle kterého je takové...

21. března 2025 24

Kingdom Come: Deliverance 2 vydělal pětkrát více než původní hra

Další pohled na úspěch středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 přinášejí informace o prodejích ve Spojených státech, v nichž si prozatím jen jedna hra vede letos lépe než hit z Česka.

20. března 2025  9:41 14