Sherlock Holmes: Procitnutí
Sherlock Holmes: Procitnutí
hypermax 1.2.2007 PC
Život je plný překvapení. Určitě se Vám mnohokrát stalo, že se na nějakou hru těšíte od prvního okamžiku, co se o ní dozvíte. Hltáte všechna preview, překládáte si všechny rozhovory s tvůrci, a každý nový zveřejněný obrázek je pro Vás malým svátkem. A když hra nakonec vyjde a vy si ji odnesete domů, zažijete hořké zklamání. Dlouho si to odmítáte připustit, ale nakonec musíte uznat, že jste se několik let těšili naprosto zbytečně. Stejně tak se ale může stát přesný opak, i když se tak děje mnohem řidčeji. Titul, o kterém jste kdysi jen náhodou někde zaslechli, se Vám jakýmsi záhadným způsobem dostane na HDD, vy ho pustíte jen tak z nudy jen na pár minut, a najednou jsou tři hodiny ráno a vy přemýšlíte jakou výmluvu rodičům podstrčit abyste dnes nemuseli do školy. A to je přesně případ nového Sherlocka Homese. Přiznám se – nemám rád 3D adventury a předchozí tituly ukrajinské firmy Frogwares mě opravdu neuchvátily. Když k tomu připočtu na první pohled podbízivý příběh kombinující příběhy dvou naprosto rozdílných autorů (Sira Arthura Conana Doyla - lékaře, historika, humanisty a hlavně autora nejslavnějšího detektiva světové literatury, Sherlocka Holmese, a Howarda Phillippse Lovecrafta – psychicky labilního rasistického (Češi byli podle něj "zvrhlá zvířata, obludy prohnilé fyzicky i duševně") pisálka brakových příběhů, s nepochopitelnou zálibou ve vymýšlení nevyslovitelných názvů) je jasné, že na úspěch této hry bych nevsadil ani halíř. A přitom…
"Zcela proti tradici Holmesových případů se podíváme i mimo ostrovy Velké Británie, a to konkrétně do Švýcarska a amerického New Orleans."
Zápletka začíná poměrně klasicky – v Holmesově bytě na Baker Street. Je to již dlouho od doby co měl slovutný detektiv nějaký případ, ale to se má brzy změnit. Blízký přítel doktora Watsona pohřešuje svého černého sluhu, a jelikož se Sherlock nudí, začne se případem zabývat. To, že vše nebude tak jednoduché, jak na první pohled vypadá, asi říkat nemusím. Nechci zde příběh příliš odhalovat, i když je poměrně předvídatelný a žádné nečekané dějové zvraty se nekonají, díky způsobu jeho vyprávění patří mezi největší klady hry. Prozradím jen, že zcela proti tradici Holmesových případů se podíváme i mimo ostrovy Velké Británie, a to konkrétně do Švýcarska a amerického New Orleans.
Ani první kroky ve mně nevzbudily přílišné nadšení. Jen mírně upravený engine z předchozího díla od Frogwares – Cesty kolem světa za 80 dní – rozhodně svou vizuální kvalitou neoslní. Na okolní svět nahlížíme z pohledu Sherlockových očí, a hra se ovládá jako klasická FPS. V případě, že se přiblížíte k nějakému aktivnímu místu, objeví se na něm kurzor v podobě ruky, naznačující možnost nějaké akce. Chvíli mi trvalo, než jsem si na toto netradiční ovládání zvykl, ale nakonec musím uznat, že je vymyšleno opravdu dobře. Trochu zamrzí, že není možné skákat, jelikož se často stává, že se o něco zasekneme a pak musíme překážku zdlouhavě obcházet. Zato zde nechybí možnost se skrčit, toho však využijeme pouze na jediném místě v průběhu celé hry.
" Pokud odhlédneme od toho, že je hra ve 3D, jedná se o klasickou adventuru se vším všudy, tzn. že hlavní náplní je pečlivé prohledávání lokací, sbírání a používání předmětů a rozhovory."
Pokud odhlédneme od toho, že je hra ve 3D, jedná se o klasickou adventuru se vším všudy, tzn. že hlavní náplní je pečlivé prohledávání lokací, sbírání a používání předmětů a rozhovory. Ty jsou bohužel úplně neinteraktivní a není žádná možnost jak do nich zasáhnout. Napsány i namluveny jsou ale dobře, a to je hlavní. Co se týče hádanek, pro tento druh her naprosto zásadní věc, je vše v naprostém pořádku.
|
"Aby nedošlo ke stereotypu, je hratelnost občas oživena různými zpestřujícími prvky, jako je například pronásledování zloděje , plavba na loďce a také několik kvizových otázek. "
Ale abych jen nechválil – ani Sherlockovi se bohužel nevyhnuly nepříjemné neduhy, které výsledné hodnocení srážejí dolů. Nejvíce mě asi mrzí nepříliš povedený závěr, kdy se zvýšila obtížnost, množství krve a příběh se zvrhne v klasickou záchranu světa. To se ale dalo čekat, hry inspirované Lovecraftovým dílem takto končí bez výjimky. Ostatní chyby jsou spíše technického rázu – občas se prolínají textury, občas lze projít pevným objektem a občas se zase postava nesmyslně zasekne o drobounkou překážku. Zajímavě je taky řešen pohyb Watsona, který Vás většinou následuje (párkrát nad ním i získáte kontrolu, ale na herní styl to nemá žádný vliví) – dokud se na něj díváte jen stojí na místě, jakmile se ale otočíte, teleportuje se přímo za vaše záda. Působí to poněkud komicky, ale dá se na to rychle zvyknout a je to lepší, než kdyby za Vámi stále běhal a zasekával se o překážky. Co se týče zvuků a hudby, také zde si mohli dát autoři více práce, naštěstí to ale zachraňuje již zmíněný povedený dabing. Pro neangličtináře je navíc potěšující, že hra u nás vychází vybavena českými titulky, u nichž bych se ještě rád na chvilku pozdržel. Stalo se už příjemným zvykem, že všechny dobré adventury se u nás vydávají takto lokalizované, což jistě přispívá k větší oblíbenosti tohoto žánru. Tentorkát jsme ani nemuseli čekat příliš dlouho, jako třeba v případě Tunguzky, takže nezbývá než doufat, že v tomto trendu budou naše distribuční firmy pokračovat. O tom ale rozhodnete svými penězi jen a jen vy, hráči. Samotný překlad je jako tradičně na výborné úrovni, ať jsem hledal opravdu pečlivě, nenarazil jsem ani na jedinou chybičku. Všechny dialogy jsou psány stylem, který odpovídá jednotlivým charakterům - Sherlock Holmes mluví jako pravý anglický gentleman zato opilý pošťák mluví nespisovně. Textu je zde opravdu dost, nejen v rozhovorech ale často naleznete i různé noviny a dokumenty, počeštění tedy přijde opravdu vhod.
Závěr
Sherlock Holmes – Procitnutí je výborná adventura, která si i přes nevýrazné 3D zpracování zachovává klasickou hratelnost. Kvalitní příběh a zajímavé hádanky Vás dokáží přikovat k obrazovce monitoru nejméně na 15 hodin a věřte mi, že se celou tu dobu budete výborně bavit. Dobrou zprávou je, že Frogwares již oznámili další hru s oblíbeným detektivem v hlavní roli, doufejme tedy, že do příště vychytají těch několik otravných much a Sherlock Holmes against Arsene Lupin se přehoupne přes magickou hranici 80%.
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
{NADPIS}

{POPISEK}
Remake legendárního RPG je údajně na spadnutí
Ačkoliv se projekt drží v tajnosti, podle zákulisních informací brzy dorazí remake legendárního RPG The Elder Scrolls IV: Oblivion. Předělávka je již údajně prakticky hotová a vydání by mohlo...
Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko
Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...
{NADPIS}

{POPISEK}
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
Budoucnost patří ženským hrdinkám. Najdete je v očekávaných hrách
Spousta vysoce očekávaných her má společný prvek: ženu v hlavní roli. Pojďme si projít tituly bližší i vzdálenější budoucnosti, ve kterých na vás bude čekat videoherní hrdinka.
Skvělý film hned neznamená skvělou hru. Podívejte se, kde se to nepovedlo
Videohry jsou dnes pro filmaře oblíbeným zdrojem inspirace, dříve to však bylo spíše naopak, když vývojáři na jejich práci často vyloženě parazitovali. Pojďte si s námi zavzpomínat na některé z těch...

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...
Painkiller se vrací. Bezduchá střílečka z pekla láká na nový prvek
Pekelný akční mejdan v očistci Painkiller se letos vrátí a tentokrát se půjde utkat s rozličnými démony až ve třech lidech naráz.