Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

  8:10aktualizováno  10. července 2001 10:31
Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Polda

IDDK Group 01.01.1900 PC

iDNES.cz

nehodnoceno
Herní karta
Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

"Kdo je to tam? A heleme se, bezdomovec v popelnici! Okamžitě vylez nebo střelím! Cože, ty že mě udáš za brutalitu? Vždyď já si přece dělal jen legraci, tahle pistole má pojist... "PRÁSK"... A sakra... no, co se dá dělat. Aspoň tu už nebude tolik smradu..."

Už jako malé dítě (jinými slovy: právě teď - by Leech) jsem se chtěl stát policistou. No fakt, vážně! Vyšetřovat složité případy, být neustále v napětí atd. Asi proto jsem nakonec zakotvil u počítačů, respektive u adventure her. Teď jsem ale rád, že jsem se na policejní akademiI vykašlal (škoda, hodil byses tam - by Leech). Nejdřívě mi situaci u České policie osvětlila "Česká policejní akademie" s Luďkem Izerem, no a těď hra "Polda"...

Firmu Zima software na našem herním trhu nevidíme poprvé (Prokletí Eridenu, Signus, ...), nicméně jejich dosavadní produkty byly spíše podprůměrné. Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš Jejich nová věcička, první toť adventura Polda, se jeví poměrně slušně a je to zatím asi jejich největší úspěch. Pravdou ovšem je, že k ní zřejmě přišla firma Zima soft jako slepý k houslím (promiňte že vstupuju do téhle recenze, ale už od malička je pro mě spousta věcí tabu. Jednou z těch hlavních, kromě sexu samozřejmě, je přirovnání "jako slepý k houslím". Pokud někdo z vás viděl, jak příšel slepý k houslím, napište mi prosím na adresu redakce Bonusu. Díky, Leech). Hru totiž vyvinula minifirmička Sleep team. Podle závěrečných titulků se jedná o partu pěti středo/vysokoškoláků, kteří hru stvořili doslova na koleni. Musím ale říct, že vzhledem k podmínkám, ve kterých byla hra vytvářena (mimochodem, její tvorba trvala přes dva roky), se jedná o velice slušnou věc.

Polda je klasická adventura komického žánru. O průběhu hry napovídá již samotné intro, posuďte sami: V nějaké (na tomhle místě bylo slovo "prdel". Chtě nechtě jsem jej musel zcenzurovat, protože jinak by šla úroveň Bonusu pěkně do prdele - by Vreco) dojde k únosu dvou lidí a pátrání je hozeno na místního policajta, Pankráce. Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš Tento chálek už od pohledu vypadá jako vůl, ve skutečnosti to však vůl opravdu je (to je zvláštní, uvedený popis sedí přesně na Big Petera - by Leech) a hlas Luďka Soboty toto domění pouze prohlubuje (dyť říkám, celý Big Peter - by Leech). Pankrác se tedy vypraví na pátrání po zmizelých osobách způsobem opravdu velmi netradičním, nicméně velmi zábavným. Pokud byl alespoň někdo ve Sleep teamu podobný hlavnímu hrdinovi, je až s podivem, že byla hra vůbec dokončena.

Polda je něco jako mix několika starších českých her, a to 7 dní a 7 nocí, Agent Mlíčňák (to byl ale polák - by Leech) a Horké léto. Z každé si vzal něco a výsledkem je opradvu zajímavý počin. Každá akce, kterou ve hře vykonáte, je doprovázena buď nějakou jednoduchou ale humornou animací, nebo nějakým velmi vtipným textem. Samozřejmě vše má své plus a mínus. Když provádíte nějaké zábavné a vtipné úkoly, přímo z toho plyne, že logaka musí být v tu dobu někde jinde (a to určitě ne na českých policejních stanicích). A jinak tomu není ani zde. Minimálně polovina této hry je maximálně nelogická, nebo alespoň jiným způsobem obtížná. Tak například když se chcete dostat do baráku jednoho děduly: Nejdřív musíte odprásknout nějakého bezdomovce a pak ho nechat odvést popeláří na skládku, abyste si mohli vzít jeho plesnivou papírovou krabici. Pak musíte sehnat poštovního orla, několik dlažebních kostek a provaz. Kostky dáte do krabice, tu obvážete provazem a výsledek dáte orlovi, který krabici "dopraví" do otevřeného okna domu. Potom po provázku od krabice do okna vyšplháte (co je na tom nelogického? Já to tak dělám pokaždý, když si zapomenu klíčky od baráku - by Leech). Tak. A takováhle je zhruba celá hra. Akce jsou velmi vtipné, nicméně šíleně těžké, až vás to někdy přestává bavit.

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Rozsáhlost hry se může zdát být docela obstojná, ovšem opak je pravdou. Já jsem hru hrál asi 12 hodin, což sice není nijak zvlášť moc, nicméně většinu času jsem strávl používáním všeho na všechno. Když si potom k poldovi sednete podruhé, za dvě hodinky nemáte co řešit, a to je hodně málo. O této skutečnosti vypovídají i parametry rozsáhlosti - ve hře je sice slušných 75 předmětů, nicméně už jen asi 30 hovořících postav a pouho pouhých 30 lokací. Minulou českou adventuru, Posla bohů, jsem hrál o něco déle (asi 15 hodin), ale hra obsahovala 100 předmětů, 45 postav a celých 70 lokací! A to už je o něčem jiném. Polda ale herní dobu vyvažuje obtížností. Autorům je ovšem nutné poďěkovat alespoň za následující ulehčení: systém používání předmětů. Pokud jde použít jeden předmět na druhý (nebo předmět z inventáře na nějaký oběkt na lokaci), tak se vám nad daným předmětem vypíše, že zde může dojít k nějaké interakci (příkladně když najedete kondomem na ségru Lary Croftové, vypíše se vám, že ji můžete bohovsky vošukat) (ve skutečnosti se sice vypíše "spojit příjemné s užitečným", ale v podstatě je to to samý - by Leech). Ušetří se tak velká spousta klikání.

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

Ovšem co je na Poldovi přímo geniální, to je dabing. Autoři, nebo spíš už distributor, se postarali o angažování takových mistrů jako jsou Luďek Sobota, Jiří Lábus, Petr Nárožný, Pavel Pípal, Petr Gelnar a Petra Hanžlíková. Výkon zejméná prvních třech jmenovaných je excelentní a dává hře takový nádech, jaký dosud žádná česká hra neměla (včetně Horkého Léta). Sobotův hlas Pankráce je skvěle přitroublý, o Nárožného dabingu bezdomovce nebo Lábusově hlasu starých hysterických babek ani nemluvím. Jedním slovem - paráda. Jen je škoda, že oněch 30 postav nadabovalo jenom těchto šest lidí - hlasy se tak často opakují.

Jinak ostatní zvuková stránka je už průměrná. Hudba je docela fajn, ale zvukových efektů zde moc nenajdete. Navíc je hra z nepochopitelných důvodů naprogramována pod DOSem, takže kvalita přehrávaných samplů (včetně dabingu) je nízká a dost to šumí.

Grafika a animace běhají v SVGA, pozadí sice moc prokreslené není, ale řekl bych, že jeho komixový styl se k tomuto typu hry hodí nejvíc. Animace postav jsou zhruba na průměrné úrovni (tím chce říct, že se postavy dokonce i hýbou! - by Leech).

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš
Výrobce: Sleep Team
Distributor: Zima Software
Minimální konfigurace: Pentium 75, 8 MB RAM, 2xCD ROM, DOS
Doporučená konfigurace: Pentium 100, 16 MB RAM, 8xCD ROM, WIN 95/98
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Jedna z nejlepších českých hurmorných adventur s vynikajícím dabingem. Jinak klasický český produkt - velmi zábavný, velmi nelogický a technicky průměrný.
Hodnocení 6/10
Polda je naprosto klasickou českou adventurou s typicky českým humorem, jehož narážky tentokráte odnesla Česká policie. Je to hra s velmi humorným příběhem, vtipnými úkoly a bezkonkurenčním dabingem, jenže je taky docela krátká, šíleně nelogická a její technické zpracování taktéž nijak nevyniká. Když veznu všechny tyhle plusy a mínusy v potaz, vychází mi z toho 6/10, i když za zábavu samotnou by to možná mohla být i 7/10, ale při hodnocení musím brát ohledy i na jíné skutečnosti. Nicméně je to podle mě jedna z nejlepších českých adventur a určitě si zaslouží vaši pozornost už jen kvůli tomu, že je v češtině a že se dá koupit za velmi nízkou cenu (posledních pár slov je docela zavádějících - přepálený Grim Fandango vás výjde levněji než originální Polda - by "nechce být jmenovaný" redaktor).

iDNES.cz

nehodnoceno

Čtenáři

91% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 4

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 0

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 1

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 7

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Dětská vlasová péče Childs Farm si získala srdce (i vlásky) malých testerů
Dětská vlasová péče Childs Farm si získala srdce (i vlásky) malých testerů

Naše testerky se svými dětmi vyzkoušely dětskou vlasovou péči od značky Childs Farm. Jak byly spokojené s kvalitou obsahu, vůní a obalem? A jak...

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 16
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.