RECENZE: Polda 6 je jako Kameňák českého herního průmyslu

Polda 6
JRC 01.12.2014 PC
Neočekávané vydání šestého dílu Poldy bylo stejně tak překvapující jako znepokojivé. Naštěstí se ukázalo, že není důvod k obavám. Nové dobrodružství detektiva Pankráce nabízí vše, proč naši čtenáři zvolili první díl jako pátou nejoblíbenější českou hru všech dob. Ale i vše, proč zároveň nemalá část publika nemůže sérii přijít na jméno.
Polda totiž už od svého prvního dílu rozděluje publikum stejně radikálně jako loňské prezidentské volby. Zatímco jedni oceňují jeho perfektní dabing, české reálie a bláznivý humor, druzí nedokážou skousnout nesmyslné hádanky a příběh bez hlavy a paty. Pravdou je, že v roce 1998, kdy adventurní žánr ještě sám nevěděl, že má zlaté časy nenávratně za sebou a ve světě vycházely zásadní pecky typu Grim Fandango, Sanitarium či Blackstone Chronicles, byl ohromný úspěch malého projektu od pár amatérů šokující.
Jenže zatímco výše zmíněné tituly překypují originalitou, komplikovanými mnohavrstevnými scénáři a nekompromisní obtížností, Polda nabídl namluvení od známých českých herců, jednoduchou zápletku a jasně pochopitelnou hratelnost. Díky tomu k počítačovým monitorům ve velkém přitáhl spoustu lidí, pro něž byly „velké“ hry příliš náročné. Docela by mě zajímalo, pro kolik našich dnešních čtenářů byl Polda tou vůbec první hrou, kterou si v životě zahráli.
Proč tak rozmáchlý úvod? Inu proto, že páté pokračování sází opět na stejné karty a místo běžných hráčů cílí především na tzv. casual publikum. Lze říci, že čím méně toho máte nahráno, tím je větší šance, že si Poldu 6 užijete.
Od slepic až do Hollywoodu
Zápletka se tentokrát točí kolem krádeže seznamu vítězů Oscarů, která může mít dalekosáhlé společenské důsledky. Prezident Barák Obama proto povolá do služby českého detektiva Pankráce, tou dobou odpočívajícího mezi slepicemi na vesnici. Ten se okamžitě vydává do Hollywoodu přijít celé záhadě na kloub.
Příběh je stejně hloupoučký jako kdykoli předtím a slouží jen k tomu, aby byla alespoň nějaká záminka pro parodování současné popkultury. A právě tady osobně spatřuji největší problém, protože laťka použitého humoru je nastavena proklatě nízko a přirovnáním k posledním filmům Zdeňka Trošky nebo zrušenému pořadu Tele Tele hře ještě lichotím.
Koňská dávka trapnosti spočívající v překrucování jmen celebrit á la Rafael Nadával či Johny Dread je podpořena několika přímočarými sexuálními narážkami. Dojde i na obligátní pšouknutí a manipulaci s výkaly. Ne, opravdu si tu nechci hrát na intelektuála, vždy dám přednost hospodě před kavárnou, ale při poslouchání některých replik jsem se vyloženě styděl.
Polda 6
Není mi příliš jasné, z jakého důvodu umístili autoři děj do Spojených států, protože největším tahákem Poldy jsou typicky české situace jako otevírání auta tenisovým míčkem nebo plašení slepic. Co si budeme namlouvat, hra je do zahraničí neprodejná a místo snahy napodobit Bláznivou střelu by bylo lepší vydat se cestou Slunce, seno.
Je to ohromná škoda, protože dabing od známých českých herců v čele s Luďkem Sobotou je opět famózní a je to právě jejich zásluha, že se člověk občas i skutečně zasměje. Překvapivě kvalitní je i komiksová grafika, která sice trpí nízkým rozlišením, ale jinak se dle mého názoru velice povedla.
Bez švýcaráku ani ránu
Kdo hrál prvního Poldu, jistě si pamatuje, že přes všechnu tu švandu byla hra proklatě tuhá a přijít na další postup chtělo spíš hodně štěstí a trpělivosti než logické myšlení. Na to by už dnes nebyl nikdo zvědavý, proto jsou veškeré hádanky poměrně jednoduché. Na můj vkus až příliš…
Poměrně brzo získáte kapesní nůž, který se zřejmě stává nejčastěji používaným předmětem v adventurní historii. Ano, jeho využití při řezání, bodání, páčení atd. vždy dává smysl, ale kde je v podobných překážkách výzva? Ještě horší jsou situace, kdy už se na obzoru rýsuje zajímavý úkol, který autoři okamžitě shodí tím, že Pankrác sám navrhne způsob jeho řešení.

Polda - tak jde čas
Hra je tak ve výsledku extrémně jednoduchá, protože pořád víte kam dál. Na jedné obrazovce seberete oblečení, na druhé obrazovce je svázaná nahá postavička, kterou osvobodíte kapesním nožem a oblečení jí předáte. Prima, ale kde je ta hra? Do konce se tak dostanete za nějakých 5, maximálně 6 hodin, pokud byste odklikávali dialogy, tak odhadem za dvě.
Hloupý, ale náš
Popularita Poldy mi byla vždycky záhadou a ve srovnání s tehdejší první ligou (Sierra, Lucas, Legend) jsem jím téměř pohrdal. Jenže čím jsem starší, tím jsem smířlivější a chápu, že co nebaví mne, může být splněným snem pro jiného. Namísto jednoznačného verdiktu tu ve vší objektivnosti, které jsem schopen, říkám – Polda 6 je nejlepší Polda, jaký kdy vyšel. Co to pro vás ve výsledku znamená, si už rozhodněte sami.
Hodnocení: 50 %
Další názorpohledem Petra Linharta Ať se nám to líbí nebo ne, série Polda výrazným způsobem zasáhla do formování tuzemské herní scény a patří do zlatého fondu českých počítačových her. Po nepříliš vydařeném pátém díle se tvůrci ze Zima Software ve spolupráci s JRC rozhodli vydat dlouho utajovaný šestý díl s jednoznačným cílem zaujmout fanoušky prvních dílů. K základům se vrací i technickým zpracováním: pryč je chladná 3D renderovaná grafika, naopak je k vidění stylizované a propracované kreslené zpracování ve 2D protkané řadou povedených in-game animací, jejichž zpracování je na poměry českých kreslených her skutečně na úrovni. Po grafické stránce tedy není mnoho věcí k vytknutí, stejně dopadá i tradičně nejsilnější stránka Poldy: kvalitní dabing v čele s Luďkem Sobotou. I po příběhové stránce je to ten starý 'zlatý' Polda. Opět se setkáme se spoustou jednoduchého českého humoru, spoustou známých celebrit i narážek na všechno možné. Tradičně ujetý scénář (s přimhouřením oka mající hlavu a patu) je zasazen do prostředí filmového průmyslu, takže v průběhu celého příběhu si milovníci celebrit i filmů všech žánrů přijdou na své. Průběh samotného hraní je navíc tradičně ztřeštěný, Pankrác se občas chová způsobem, že i světaznalý MacGyver by se divil, co všechno je možné dát dohromady. Je možné kritizovat jednoduchý humor, prvoplánové narážky či nesmyslné kombinace předmětů, ale právě tohle byly prvky, které formovaly hratelnost prvních dílů a dopomohly k jejich úspěchu. A většina hráčů, pro které je Polda 6 určený, tak od něj přesně takovéto chování a hratelnost očekává. Přeci jen se ale tvůrci rozhodli pro výraznější zjednodušení, kdy se ve hře téměř nedá zaseknout a příběh plynule postupuje. Mnohdy je to až na škodu a trochu vyšší obtížnost by hře prospěla. Nejvýraznější změnou je pak úprava způsobu kombinování předmětů z inventáře: nyní je možné spojovat předměty pouze na speciálně vyhrazených místech v jednotlivých lokacích (většinou jde o stůl), čímž se výrazně eliminuje otravná kombinace předmětů v inventáři ve stylu 'všechno na všechno'. Od prvních zmínek o Poldovi 6 bylo jasné, že se tvůrci pokoušejí zaútočit hlavně na nostalgii hráčů, kteří prošli celou sérií od prvního dílu. Tito hráči určitě nebudou zklamáni, Polda 6 jim nabízí přesně to, co očekávají, navíc k tomu ještě v opravdu líbivém technickém zpracování. Otázkou je, zda má podobně zpracovaná hra se specifickým humorem šanci zaujmout i nově příchozí hráče nezatížené nostalgií. Hodnocení: 70 % |
Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje
Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.
O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky
Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.
Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky
Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...
{NADPIS}

{POPISEK}
Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?
Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.
Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze
Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...
Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky
Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.
Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě
Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.
Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření
Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...
{NADPIS}

{POPISEK}
Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft
V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.
Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze
Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...
Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje
Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.
Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu
Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...
Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?
Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.
ANKETA: Jak se vám líbila druhá řada seriálu The Last of Us?
Druhá řada postapokalyptického seriálu The Last of Us je za námi, na třetí, v níž hlavní roli převezme jiná postava, si ještě nějakou chvíli počkáme. Spekuluje se o začátku roku 2027. My se ovšem...