Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

ANKETA: Obáváte se, že byste mohli přijít o svoji digitální knihovnu?

Napište nám, jaký je váš pohled na digitální distribuci, tedy i možnost, že daná platforma jednou zavře krám a vy přijdete o své nakoupené digitální produkty.

Honza Strachota -  Rozhodně. A je k tomu mnoho dobrých důvodů. Provozovatelé, resp. jejich herní platformy, jakkoliv se dnes mohou zdát být silní, mohou zkrachovat – v tomto ohledu začínám mít obavy o své hry na Originu. Ale v prostředí stále rostoucí kontroly toho „správného smýšlení“ se za pár let klidně může stát (a v izolovaných případech už se stalo), že vám za vaše vyjádření někde úplně jinde účet bez náhrady a varování zruší. Nebo se zjistí, že nějaká hra už neodpovídá moderním „etickým“ normám a ta pak jednoho krásného dne prostě zmizí. Z tohoto hlediska mají velkou výhodu piráti.

Může také přijít solární erupce, která vyřadí většinu elektroniky na Zemi. Nebo nová totalita a zákaz či totální vykleštění internetu po vzoru Číny. Proto všem doporučují postavit si doma faradayovu klec a do ní dát pár starých želez s osvědčenými offline kousky a pár pevných disků se zálohami (nezapomenout na monitory), nakoupit nějaké generátory, které se případně dají konvertovat na malé vodní nebo větrné elektrárny, aby šlo v paření pokračovat i po případné apokalypse. Skutečného hardcore hráče taková maličkost jako konec světa přece nezastaví.

V době digitální distribuce už pořizování her v krabičkách pomalu pozbývá smyslu. Není to tak dávno, co jsme si je v dětských pokojících s hrdostí vystavovali na obdiv. V záchvatu nostalgie jsme se rozhodli, že vám každý člen redakce ukáže své tři nejoblíbenější.

Ondřej Zach - Z principu bych samozřejmě chtěl mít přístup k tomu, co jsem si zakoupil. O Steam se v praxi nebojím, ale asi by mě nepřekvapilo, kdyby jednou zavřel krám třeba GoG. Na druhou stranu tam mám jen samé vykopávky, které moc místa nezaberou a můžu si je kdykoliv stáhnout. Problematické jsou staré platformy na konzolích, u nichž dochází k zavření obchodů, ale zatím, a tady bych chtěl zdůdraznit slovo zatím, je možné si zakoupený obsah stáhnout, i když shop už nefunguje. 

Společnosti Sony i Microsoft pochopily, že už nemůžou odstřihnout ohromné knihovny hráčů a začít od nuly, jak tomu bylo dříve. Na PlayStationu 5 a Xboxu Series X/S si tak zahrajeme prakticky celý last gen a myslím, že v tomto přístupu budou oba konkurenti pokračovat. Jsme na začátku postupné transformace těchto platforem ve službu. 

A pak je tu Nintendo. Na 3DS asi bude bezpečnější stáhnout si vše digitálně zakoupené na kartu, hry nebývají velké. Otázka je, co se Switchem. Řekl bych, že už ani Nintendo si nemůže dovolit přijít s novou konzolí a začít úplně od nuly. Myšlenka, že Nintendo bude jednou za pár let vydávat novou generaci Switche podobně jako Apple vydává svůj iPhone, mi tak nepřijde až tak zcestná. A pokud Nintendo přeci jen chystá něco úplně nového, myslím, že většina titulů ze Switche bude zpětně kompatibilních. 

Moje druhá volba padla na Mario Kart 64. Obecně se mi krabičky na Nintendo 64...
Ondřej Zach: Digitální distribuce neexistovala, herní grafika měla k dnešní...

No není to krása?

Olda Mánert - Jelikož mě nikdy příliš nebavilo hromadění krabičkových verzí videoher, digitální verze jsou pro mě ideální. K většině her se po dohrání nevracím. U věcí jako Gran Turismo a sportovních her zase nehrozí, že by nebyla k dispozici nějaká aktuální verze.

Problém v čistě digitální distribuci tak vidím spíš v rovině videoherní historie. Přeci jen přijít nadobro o jakoukoli hru je z hlediska historického vývoje škoda. Ideální by byl vznik určitého internetového muzea, kam by vývojáři či vydavatelé po ukončení prodejů mohli svá dílka nahrát. I když by je třeba běžný hráč nespustil, alespoň by zůstala dostupná pro videoherní badatele.

Honza Srp - To je asi tak ta poslední věc, kterou bych se trápil. Sice už jsem za ty roky nashromáždil solidní zásobu, ale co jsem opravdu chtěl, to už jsem dohrál. A pokud jsem se k něčemu roky nedostal, asi to není tak důležité. Díky Game Passu už dobře vím, že zážitek s pronajatou nebo půjčenou hrou je úplně stejný, jako s vlastní. Pokud jednou opravdu ztratím přístup k zakoupenému obsahu například na Steamu nebo v PSN, tak si ho holt seženu jinde.

A pokud to nepůjde legální cestou, tak si ho někde ukradnu. Virtuální majetek má své výhody a nevýhody a musí se s tím počítat, ta představa, že mé vnuky bude někdy v budoucnu zajímat, jak si jejich dědeček v dětství ulítával na point and click adventurách, je naivní. Jen málokteré umělecké dílo je relevantní i po desítkách let a takové určitě jen tak nezmizí jen proto, že se mění distribuční modely.

Petr Kárník -  V dávných dobách jsem měl spousty krabicových her. Býval to úžasný zážitek ponořit se do velkého tištěného manuálu a nasát atmosféru ještě před prvním spuštěním. V dnešní době mám však krabicovek minimum. Jednak je doba krásných manuálů dávno pryč (čest výjimkám) a kromě nejrůznějších varování se v nich dočtete maximálně tak něco o ovládání a navíc jsou už pouze ve formě PDF na instalačním DVD. Tedy pokud v krabičce vůbec nějaké DVD je.

Takže abych odpověděl na otázku - že by např. Steam, kde mám přes 1200 her, zavřel krám, toho se opravdu nebojím. Digitální knihovny jsou budoucností herního průmyslu a je to logické. S narůstajícími nároky na úložiště je často v krabičce stejně schovaný už pouze Steam klíč a po jeho aktivaci se z krabičky stane další lapač prachu, který poté už stejně nikdy nevezmu do ruky.

Ondra Martinů - Upřímně řečeno je to věc, nad kterou jsem se doposud moc nezamýšlel. Nejvíc her mám nastřádaných na Steamu, dále po trošce v Uplay, GoG a na Epicu a dále mám poměrně velkou knihovnu na PS4/PS5 a pár her na Nintendu. Myslím si, že PC platformy vydrží asi nejdéle, opravdu si ani nedovedu představit, že by se třeba Steam rozhodl skončit a odepřít přístup k zakoupeným titulům. Na PC možná časem někdo typu Uplay odpadne, ale nemyslím si, že nás čeká nějaká „PC apokalypsa“.

Horší je to u konzolí, kde si třeba v případě Nintenda asi dovedu představit, že se třeba za deset let budeme muset rozloučit se Switch knihovnou. Nintendo nám ovšem jistě staré tituly rádo znovu prodá po 60 eurech za kousek na nějakou následující platformu. To samé asi i v případě Sony, které už také celkem často vydává remastery starších her.

Myslím si, že to do jisté míry vyváží služby jako Game Pass nebo streamování, kde zkrátka bude všechno na jedné hromadě, a dokud budeme platit nějaký ten měsíční poplatek, tak se dostaneme k tomu, co potřebujeme. Jasně, nějaké hry si časem zkrátka nebudu mít jak zahrát, ale doufám, že to bude jen menšina. No a přinejhorším tu snad navždy budou i emulátory na PC.

Michael Mlynář -  Momentálně se o to neobávám vůbec, protože žádnou digitální knihovnu nemám. Nějaké hry jsem si stáhl vždy jen k recenzím, osobní sbírku buduji pořád ještě postaru na discích. Na druhou stranu ovšem není vyloučeno, že o data na fyzických médiích přijdu z důvodu „sešlosti věkem“ dříve než na některé digitální distribuci. A na stranu třetí je mi to stejně jedno, protože k dokončeným hrám se prakticky nevracím, takže i kdyby nějaká online platforma nakonec ten krám opravdu zavřela, přišel bych de facto jen tak o jednu nebo dvě hry. Pokud bych si tedy nenakoupil nějak masivně dopředu, což je podle informací od kolegů vcelku rozšířená digitálnědistribuční choroba.

Martin Kaller - Můj pohled hráče z ryze konzolového segmentu. Obliba digitální distribuce bez diskuze roste. Ale až v minulém roce se na konzolích PS4 a Xbox One dostavil efekt, že prodeje touto formou předstihly klasickou krabicovou poptávku. Samozřejmě, že své si k výsledku řekla nešťastná pandemická situace. Ovšem nelze nevidět, jaký v tomto směru učinila kupř. PS4 dramatický pokrok – v porovnání s předchozí PS3 etapou.

Třebaže jsem sám svým malým dílkem přispěl k výše naznačenému výsledku, nejsem úplně spokojený se stávající cenovou politikou. Osobně bych si představoval významný cenový rozdíl mezi digitální a krabicovou verzí hry. Přičemž v prvním případě bych konečně rád viděl i pružnější schopnost reagovat na ceny na trhu v klasických kamenných obchodech.

Nicméně nemyslím, že bych se měl o své digitální PS4 portfolio strachovat. Věřím této značce a schopnosti udržet ji při životě mimo jiné díky kompatibilitě s PS5. A především z toho důvodu ještě hodně roků nemusím nijak pochybovat o své investici. Nebudu však zastírat, že v otázce nějaké vzdálené budoucnosti červíček pochybností neexistuje. Nemohu tak v téhle souvislosti nevzpomenout známý text Jarka Nohavicy - „bo co neni stopro to mě vždycky skolí“.

Jan Kouba - Nedávno jsem nad touto otázkou zrovna přemýšlel. Samozřejmě, že obávám. Platformy jako Steam, PS Store a podobné jsou trochu něco jako banka. Tím, že je využíváme, vkládáme do nich své finance, dáváme jim důvěru. Ale stejně, jako banka, tak i tak stabilní a úspěšné firmy jako Sony a spol, mohou zkolabovat. Ty utracené desetitisíce korun a stovky titulů, které máme v našich digitálních knihovnách, mohou být ty tam. To je ale cena za digitální distribuci, za pohodlí, které nám dává možnost stáhnout si hru prakticky v okamžiku jejího vydání a absenci nutnosti mít plnou poličku krabiček s hrami. Co si ale budeme povídat, ony ani DVDčka nejsou zrovna dvakrát spolehlivé médium.

Jan Lysý - Jsem velmi paranoidní člověk, takže v případě digitální knihovny se velmi bojím, že bych o ni mohl přijít (speciálně pak s ohledem na to, že jsem člověk, který „syslí“ hry, nakupuje je během akcí a nezvládá je hrát), ale současně se bojím i o hry na fyzických nosičích, které se mohou poškodit. Jinak řečeno, žiji v permanentním strachu, že o hry přijdu, ať už jsou v digitální formě, nebo ve fyzické.

Obáváte se, že byste mohli přijít o svoji digitální knihovnu?

celkem hlasů: 738
Autor:
  • Nejčtenější

Číňané rozbili obrovský gang výrobců cheatů, zabavili majetek za miliardu

Čínská policie ve spolupráci se společností Tencent rozbila gang prodejců podvodných programů do počítačových her. Ti...

RETRO: Česká hra Achtung! Die Kurve byla hitem alkoholových dýchánků

Česká hra Achtung! Die Kurve byla v podstatě jen multiplayerovou variací na legendárního Hada od Nokie. Díky své...

Ve Falloutu 3 je jediné mimino. Speedrunner objevil způsob, jak ho sníst

Jeden z největších expertů na značku Fallout streamer Tomatoanus zaujal komunitu vskutku neobvyklým rekordem. Rozhodl...

Muslimové protestují proti střílečce, jde prý o simulátor vraždění Arabů

Chystaná střílečka Six Days in Fallujah opět budí emoce. K řadě kritiků, kterým zpracování kontroverzního vojenského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Druhá sezona seriálového Zaklínače je dotočená, vyjít by měla brzy

Navzdory koronavirové krizi se společnosti Netflix podařilo dokončit natáčení druhé sezony očekávaného seriálu The...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

ANKETA: Resident Evil slaví 25. narozeniny. Patříte mezi fanoušky?

V pondělí 22. března uběhlo přesně 25 let od vydání prvního dílu z hororové série Resident Evil. Napište nám, zda...

Trump nebo slavný profesor. Kdo jsou největší nepřátelé videoher?

Premium Videohry leží v žaludku nemalému počtu lidí a celých organizací. Ti následující se nebojí dát svůj negativní názor...

The Binding of Isaac je po deseti letech kompletní, je to ikona žánru

Finální dodatek pro hru The Binding of Isaac s podtitulem Repentance je konečně venku, a je to patrně poslední...

Aktivisté z Twitteru si našli další hru k bojkotu. Jen se neshodnou proč

Aktuální megahit v MMORPG žánru, čínský Genshin Impact, je terčem kritiky. Hráči a aktivisté z Twitteru jej začali...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...