Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Není jídlo či nápoj v restauraci tak, jak má být? Reklamujte to

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, v restauracích nás často drží zpátky ostych a neznalost práv. Přitom v restauraci uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se vám nedostane adekvátního plnění, máte právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost v restauraci je postěžovat si svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáte nápravy.

„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či chuti.

Máte právo dostat přesně to, co jste si objednali

Restaurace totiž odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají vlastnosti, které byly sjednány. A je jedno, zda jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou.

„Pokud si tedy objednáte například medium steak, ale přinesli vám well done, tedy hodně propečený, máte právo požadovat steak nový,“ říká advokát Petr Novák z portálu Vaše nároky.cz. Nedostali jste totiž to, co jste si objednali, proto není vaše povinnost za něco takového platit. „Obdobně není možné, abyste například místo knedlíků s borůvkami dostali knedlíky s borůvkovou marmeládou,“ uvádí další příklad Petra Šostá, mluvčí portálu Češi v právu. I v takovém případě tedy máte právo na odstoupení od smlouvy.

Stěžovat si můžete i na teplotu pokrmu

Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem. Rozumně tak lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, nebo že místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu. „Navíc, pokud vám přinesli jinou značku nápoje, která je levnější, a provozovatel nebo číšník by toto činili úmyslně, jednalo by se o přestupek, za který hrozí pokuta,“ upozorňuje Šostá.

Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny.

„Stěžovat si můžete i na teplotu. Podle norem musí mít totiž teplý pokrm alespoň 60 stupňů. Studené jídlo vám kuchař ohřeje, ale v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové,“ zdůrazňuje Hekšová.

Když není úprava jídla podle vašich představ

V případě, že by se vám jídlo zdálo nedovařené, převařené nebo třeba přesolené, už tak jednoznačné nebude. „V tomto případě se jedná spíše o subjektivnější pocity, proto možná bude těžké reklamaci uplatnit,“ vysvětluje Novák.

Pokud jste tedy citlivější na slanost pokrmů a budete mít pocit, že je vaše polévka přesolená, můžete se stát, že obsluha, případně člověk zodpovídající za vyřízení reklamací, vám bude oponovat. „Bohužel v případech, kdy vada není stoprocentní pro všechny, vám nezbude nic jiného než za jídlo zaplatit a odejít,“ říká Novák. „Ovšem bude-li na vás z polévky koukat kopka soli, máte samozřejmě právo požadovat jídlo nové, a to na účet restaurace, nebo odstoupit od smlouvy a nezaplatit, jelikož jste nedostali to, co jste chtěli.“

Podobná situace může nastat také s nápoji. Pokud si myslíte, že je váš nápoj jakkoli vadný (např. když se vám bude zdát, že víno není dobré, že třeba trochu perlí), bude opět záležet na tom, zda se vám podaří s obsluhou na vadě shodnout.

Reklamovat lze i vyúčtování či dlouhé čekání

Kromě pokrmů a nápojů lze reklamovat také vyúčtování. Vždy si proto zkontrolujte, zda výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. „Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit,“ říká Hekšová.

V případě dlouhého čekání lze požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být přiměřená složitosti objednávky.

V hlavní roli čas

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. „Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá v pořádku,“ doporučuje Eduarda Hekšová. Dodává, že vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat člověka, který má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.

Když není výsledek reklamace podle vašich představ

Obecně platí, že jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, většinou se s vámi obsluha hádat nebude. U vad subjektivní povahy možná nepochodíte. Pak vám nezbude než se do takového podniku nevracet, případně mu udělit negativní hodnocení.

Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Například nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se zase můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (u potravin živočišného původu).

Autor:
  • Nejčtenější

Začal podnikat sám a z ničeho, teď má parťačku a vydělávají miliony

Štěpán Hodač se proslavil vlastním receptem na hummus a kimchi. Se svými produkty oslovil spoustu zákazníků a svou...

Podle metrů, nebo podle osob? Jak účtovat zálohy na služby v SVJ

Premium Pokud jste vlastníkem bytu, zálohové platby energií řešíte sami se svým dodavatelem, stejně tak i vyúčtování. Řadu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kteří absolventi na trhu práce uspějí nejlépe a kde jsou největší mzdy

Každý rok je pro absolventy něčím výjimečný. Ten letošní je k nováčkům veskrze vlídný. Firmy vítají každou novou sílu s...

Chaty a chalupy už tolik nefrčí. Co to dělá s cenami?

Premium Krátce po vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020 se pořízení rekreační nemovitosti stalo po delší době opět horkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Žebříčku pěti nejlepších běžných účtů vládnou větší banky

Premium V pětici nejlepších běžných účtů se drží banky, které tyto účty průběžně vylepšují. Za jejich vedení si nic neúčtují,...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Proč někdy popíráme skutečnost a kdy je to už přes čáru

Před tím, co nás stresuje, se nás naše mysl snaží občas bránit. Někdy ovšem za cenu, že ztrácíme kontakt s realitou....

Datové schránky dostanou automaticky živnostníci i mnozí zaměstnanci

Doposud jsou datové schránky doménou firem. Pro ostatní jsou pouze dobrovolnou záležitostí. To se však od příštího roku...

Kvíz: Některé rychle zmizí, jiné vydělávají miliony. Jak znáte startupy?

I když neexistuje přesná definice, startup je možné popsat jako mladý podnikatelský subjekt s inovativní podnikatelskou...

Chaty a chalupy už tolik nefrčí. Co to dělá s cenami?

Premium Krátce po vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020 se pořízení rekreační nemovitosti stalo po delší době opět horkým...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...