Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

Není jídlo či nápoj v restauraci tak, jak má být? Reklamujte to

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, v restauracích nás často drží zpátky ostych a neznalost práv. Přitom v restauraci uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se vám nedostane adekvátního plnění, máte právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost v restauraci je postěžovat si svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáte nápravy.

„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či chuti.

Máte právo dostat přesně to, co jste si objednali

Restaurace totiž odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají vlastnosti, které byly sjednány. A je jedno, zda jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou.

„Pokud si tedy objednáte například medium steak, ale přinesli vám well done, tedy hodně propečený, máte právo požadovat steak nový,“ říká advokát Petr Novák z portálu Vaše nároky.cz. Nedostali jste totiž to, co jste si objednali, proto není vaše povinnost za něco takového platit. „Obdobně není možné, abyste například místo knedlíků s borůvkami dostali knedlíky s borůvkovou marmeládou,“ uvádí další příklad Petra Šostá, mluvčí portálu Češi v právu. I v takovém případě tedy máte právo na odstoupení od smlouvy.

Stěžovat si můžete i na teplotu pokrmu

Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem. Rozumně tak lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, nebo že místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu. „Navíc, pokud vám přinesli jinou značku nápoje, která je levnější, a provozovatel nebo číšník by toto činili úmyslně, jednalo by se o přestupek, za který hrozí pokuta,“ upozorňuje Šostá.

Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny.

„Stěžovat si můžete i na teplotu. Podle norem musí mít totiž teplý pokrm alespoň 60 stupňů. Studené jídlo vám kuchař ohřeje, ale v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové,“ zdůrazňuje Hekšová.

Když není úprava jídla podle vašich představ

V případě, že by se vám jídlo zdálo nedovařené, převařené nebo třeba přesolené, už tak jednoznačné nebude. „V tomto případě se jedná spíše o subjektivnější pocity, proto možná bude těžké reklamaci uplatnit,“ vysvětluje Novák.

Pokud jste tedy citlivější na slanost pokrmů a budete mít pocit, že je vaše polévka přesolená, můžete se stát, že obsluha, případně člověk zodpovídající za vyřízení reklamací, vám bude oponovat. „Bohužel v případech, kdy vada není stoprocentní pro všechny, vám nezbude nic jiného než za jídlo zaplatit a odejít,“ říká Novák. „Ovšem bude-li na vás z polévky koukat kopka soli, máte samozřejmě právo požadovat jídlo nové, a to na účet restaurace, nebo odstoupit od smlouvy a nezaplatit, jelikož jste nedostali to, co jste chtěli.“

Podobná situace může nastat také s nápoji. Pokud si myslíte, že je váš nápoj jakkoli vadný (např. když se vám bude zdát, že víno není dobré, že třeba trochu perlí), bude opět záležet na tom, zda se vám podaří s obsluhou na vadě shodnout.

Reklamovat lze i vyúčtování či dlouhé čekání

Kromě pokrmů a nápojů lze reklamovat také vyúčtování. Vždy si proto zkontrolujte, zda výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. „Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit,“ říká Hekšová.

V případě dlouhého čekání lze požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být přiměřená složitosti objednávky.

V hlavní roli čas

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. „Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá v pořádku,“ doporučuje Eduarda Hekšová. Dodává, že vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat člověka, který má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.

Když není výsledek reklamace podle vašich představ

Obecně platí, že jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, většinou se s vámi obsluha hádat nebude. U vad subjektivní povahy možná nepochodíte. Pak vám nezbude než se do takového podniku nevracet, případně mu udělit negativní hodnocení.

Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Například nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se zase můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (u potravin živočišného původu).

Autor:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...

Odkázal jí celý majetek, nedostala ale nic. Kdy (ne)dědí družka?

Závětí ovlivníte, co bude s majetkem po vaší smrti. Pokud má ovšem závěť nějaké věcné či formální chyby, může se...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Cesta k úspěchu: začal jako zaměstnanec, dnes je spolumajitelem firmy

Do firmy Martin Dozrál nastoupil jako finanční analytik. Dnes je nejen jejím generálním ředitelem, ale i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Advokát: Mít sídlo firmy v bytě může být pro živnostníky komplikace

Řada lidí odstartuje své podnikání jako osoba samostatně činná. Mnoho podnikatelů se přitom rozhodne, že bude mít sídlo...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Rekreačních apartmánů bude přibývat. Zahýbe to s cenami?

Chaty a chalupy jdou na dračku. Svůj boom zažívají i rekreační apartmány. Jenže těch je zoufalý nedostatek. Nejen díky...

Zákoutí mysli: Osm situací, v nichž se lidé často a podobně mýlí

Mýlit se je lidské. Existují však situace, ve kterých se mýlíme nebo často velmi chybně uvažujeme. Jak tomu předejít?...

Zranil se při dopravní nehodě. Odškodnění za následky řeší několik let

Loni šetřila Policie České republiky 94 794 dopravních nehod, při kterých zahynulo 460 lidí, těžce se zranilo 1 807 a...

Chcete vrátit zboží koupené na e-shopu? U některých produktů to není možné

Premium Při nákupu v internetovém obchodě lze zboží do 14 dnů od převzetí vrátit, a to bez udání důvodu. Tak to má zažité asi...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...