Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není jídlo či nápoj v restauraci tak, jak má být? Reklamujte to

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, v restauracích nás často drží zpátky ostych a neznalost práv. Přitom v restauraci uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud se vám nedostane adekvátního plnění, máte právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost v restauraci je postěžovat si svému doprovodu a na obsluhu se dále usmívat, jako by bylo vše v pořádku. Stačí přitom pár asertivních slov a zpravidla se dočkáte nápravy.

„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání pokrmů a nápojů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či chuti.

Máte právo dostat přesně to, co jste si objednali

Restaurace totiž odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají vlastnosti, které byly sjednány. A je jedno, zda jde o složení uvedené v jídelním lístku, nebo speciální úpravu, na které jste se osobně domluvili s obsluhou.

„Pokud si tedy objednáte například medium steak, ale přinesli vám well done, tedy hodně propečený, máte právo požadovat steak nový,“ říká advokát Petr Novák z portálu Vaše nároky.cz. Nedostali jste totiž to, co jste si objednali, proto není vaše povinnost za něco takového platit. „Obdobně není možné, abyste například místo knedlíků s borůvkami dostali knedlíky s borůvkovou marmeládou,“ uvádí další příklad Petra Šostá, mluvčí portálu Češi v právu. I v takovém případě tedy máte právo na odstoupení od smlouvy.

Stěžovat si můžete i na teplotu pokrmu

Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem. Rozumně tak lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, nebo že místo značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu. „Navíc, pokud vám přinesli jinou značku nápoje, která je levnější, a provozovatel nebo číšník by toto činili úmyslně, jednalo by se o přestupek, za který hrozí pokuta,“ upozorňuje Šostá.

Pokrmy i nápoje by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku. Pozor, takzvané podmíráky se hodnotí až po spadnutí pěny.

„Stěžovat si můžete i na teplotu. Podle norem musí mít totiž teplý pokrm alespoň 60 stupňů. Studené jídlo vám kuchař ohřeje, ale v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte nárok na nové,“ zdůrazňuje Hekšová.

Když není úprava jídla podle vašich představ

V případě, že by se vám jídlo zdálo nedovařené, převařené nebo třeba přesolené, už tak jednoznačné nebude. „V tomto případě se jedná spíše o subjektivnější pocity, proto možná bude těžké reklamaci uplatnit,“ vysvětluje Novák.

Pokud jste tedy citlivější na slanost pokrmů a budete mít pocit, že je vaše polévka přesolená, můžete se stát, že obsluha, případně člověk zodpovídající za vyřízení reklamací, vám bude oponovat. „Bohužel v případech, kdy vada není stoprocentní pro všechny, vám nezbude nic jiného než za jídlo zaplatit a odejít,“ říká Novák. „Ovšem bude-li na vás z polévky koukat kopka soli, máte samozřejmě právo požadovat jídlo nové, a to na účet restaurace, nebo odstoupit od smlouvy a nezaplatit, jelikož jste nedostali to, co jste chtěli.“

Podobná situace může nastat také s nápoji. Pokud si myslíte, že je váš nápoj jakkoli vadný (např. když se vám bude zdát, že víno není dobré, že třeba trochu perlí), bude opět záležet na tom, zda se vám podaří s obsluhou na vadě shodnout.

Reklamovat lze i vyúčtování či dlouhé čekání

Kromě pokrmů a nápojů lze reklamovat také vyúčtování. Vždy si proto zkontrolujte, zda výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. „Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, respektive takové poplatky nejste povinni platit,“ říká Hekšová.

V případě dlouhého čekání lze požadovat slevu, nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace překročit. V ostatních případech musí být přiměřená složitosti objednávky.

V hlavní roli čas

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Obsluze vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte celý pokrm v sobě. „Určitě se vyplatí jednat slušně a klidně a snažit se co nejpřesněji popsat, co se vám nezdá v pořádku,“ doporučuje Eduarda Hekšová. Dodává, že vychladlá polévka ani zapomenutá tatarka nemusí být důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat člověka, který má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.

Když není výsledek reklamace podle vašich představ

Obecně platí, že jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, většinou se s vámi obsluha hádat nebude. U vad subjektivní povahy možná nepochodíte. Pak vám nezbude než se do takového podniku nevracet, případně mu udělit negativní hodnocení.

Můžete také podat podnět některému ze státních dozorových orgánů. Například nedostatky týkající se míry a množství podávaných nápojů a pokrmů řeší Česká obchodní inspekce, ohledně hygieny potravin se zase můžete obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (u potravin živočišného původu).

  • Nejčtenější

Česká hořčice se žlutými kvítky okouzlila i Monako a míří na Vídeň

15. června 2024

Vyhlášenou hořčici s typickými žlutými kvítky na obalu vyrábí firma ve Břvanech na Lounsku už...

Do důchodu s plnou kapsou: kolik naspořit a jaké změny nás čekají

17. června 2024

Představy o tom, jak prožít důchod, se mohou lišit. Někomu stačí pokrýt základní životní náklady....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Průzkum odhalil, jaké kapesné děti dostávají a kolik z nich má účet

21. června 2024

Rodiče dávají svým dětem vyšší kapesné než loni. Ovlivnila to inflace. Od 15 let má bankovní účet s...

Pracovat, pečovat o děti a stárnoucí rodiče. Jak to zvládnout?

18. června 2024

Ráno vypraví děti do školy, obstarají své stárnoucí rodiče, kteří potřebují stále větší péči, jedou...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rekonstrukce bytu či domu. Jaká potřebujete povolení a jak získat hypotéku

19. června 2024

Premium Má váš byt nejlepší roky za sebou? Koupili jste nebo zdědili starší dům a rádi byste ho opravili?...

Chtěl si zlepšit angličtinu, tak vyrazil za oceán. Osud mu přihrál novou kariéru

22. června 2024

Deset let strávil v Austrálii a Spojených arabských emirátech. Někdejší aktivní atlet začal v...

Dovolenou může direktivně nařídit zaměstnavatel. Praxe je ale jiná

21. června 2024

Léto je za dveřmi a s ním doba dovolených. Aspoň na krátkou chce vyrazit většina zaměstnanců –...

Průzkum odhalil, jaké kapesné děti dostávají a kolik z nich má účet

21. června 2024

Rodiče dávají svým dětem vyšší kapesné než loni. Ovlivnila to inflace. Od 15 let má bankovní účet s...

Uznání nemoci z povolání je byrokracie, ale někdy se může vyplatit

20. června 2024

Za uznanou nemoc z povolání vyplácí zaměstnavatel pracovníkovi finanční náhrady. Může jít o...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...