Jak tajemník Štěpán boural, ale nezboural celý Žižkov

  9:52
Na pražském Žižkově, jedné z nejcharismatičtějších čtvrtí české metropole, je jedno místo, které jako by tam nepatřilo. Na poměrně velké ploše stojí mezi starou zástavbou shluk šedivých paneláků. Je to výsledek přestavby starého Žižkova z konce 80. let. Víc toho komunističtí pohlaváři nestihli.
Škola na Komenského náměstí se na konci 80. let stala symbolem bourání starého

Škola na Komenského náměstí se na konci 80. let stala symbolem bourání starého Žižkova. Budovu se nakonec podařilo zachránit, byť zůstala zčásti obklopena paneláky. | foto: Pavel Barochpro iDNES.cz

Stroj času

Příběhem starého Žižkova se po pár letech opět vracíme k seriálu STROJ ČASU, který jste si jako čtenáři oblíbili. Věnujeme se v něm proměnám krajiny, měst, památek i přírodních lokalit, jak se měnily zejména v uplynulých sto letech.

Paneláky vyrostly na místě původních domů v okolí Komenského náměstí. A dodnes tady působí nepatřičně. Paneláků přitom na Žižkově mohlo být daleko víc. Sanace (= bourání) se měla táhnout až ke stadionu Viktorky Žižkov.

Tomu se podařilo zabránit. A přispěly k tomu i aktivity odpůrců likvidace starého Žižkova.

Klíčové usnesení z roku 1973

Zásadní pro tuto svébytnou čtvrť byl rok 1973, kdy pražský národní výbor přijal usnesení o přeměně Žižkova.

"Vývoj výstavby hlavního města Prahy dospěl do období, kdy bude nutné zahájit rekonstrukce a přestavbu nejen vlastního historického jádra města, ale i vnitřních městských čtvrtí k němu přiléhajících," píše se v usnesení.

"Stárnoucí a nevhodně zastavěné části města zaujímají vysoce hodnotná území, znemožňující jejich progresivnější využití pro celoměstské funkce centrální oblasti města," stojí dále v dobovém dokumentu.

Přestavbu zpochybňují individua, hřímal Štěpán

Osud této části Žižkova byl zpečetěn, byť trvalo ještě asi 15 let, než šly první z desítek domů z původní zástavby k zemi. Tato neschopnost najít a přesunout patřičné stavební kapacity nakonec větší část Žižkova zachránila. Přišel totiž listopad 1989 a sanace skončila.

"Dalšímu bourání zabránila i bolševická nemohoucnost, jejich neefektivní systém," řekl iDNES.cz architekt Ivan Vavřík, který se na konci 80. let jako čerstvý absolvent architektury angažoval spolu s dalšími odpůrci bourání na záchraně historického Žižkova.

S bouráním se začalo až zhruba po 15 letech. K zemi šly domy v okolí Komenského náměstí.

V roce 1973 pražský národní výbor rozhodl o sanaci Žižkova. Od té doby čtvrť chátrala.

I jemu byla určena slova pražského komunistického tajemníka Miroslava Štěpána ve Večerní Praze z 3. srpna 1988:

"Určitá individua nyní zpochybňují velkorysý program přestavby Žižkova i dalších starých částí Prahy. Tyto snahy je třeba v celé šíři odmítnout. Pozůstatky špatného bydlení z buržoazní republiky musejí být urychleně zlikvidovány, což poctiví lidé chápou. A těší se z nových bytů. Proto stojíme za přijatými programy a budeme prosazovat jejich uskutečnění v co nejkratším čase."

Architekt Vavřík má na Štěpánovo tvrzení, jak se především starší obyvatelé Žižkova "těší z nových bytů", dost odlišný názor. "Byl to pro ně rozsudek smrti," řekl Vavřík.

Z desítek žižkovských domů zbyly jen trosky.

Z pavlačí na anonymní sídliště

Ze žižkovské komunity, kde jeden druhého znali, kde se potkávali na pavlačích, ulicích i hospodách a navzájem si pomáhali třeba nakupováním chleba a mléka, se najednou ocitli na anonymním sídlišti třeba na Jižním Městě.

Mezitím se na Žižkově, kde žili desítky let, kde žili i jejich rodiče a prarodiče, bouralo a stavělo nové sídliště. Architekt Vavřík a další odpůrci se tomu snažili zabránit.

V uvolněnější atmosféře konce 80. let psali články do Tvorby, kde našli spřízněnou redaktorku Danu Špačkovou, vydávali poloilegální sborníky, letáky, uspořádali výstavu. "Byla to i otázka profesní cti, ty paneláky se nám už nechtělo dál stavět," řekl iDNES.cz Vavřík.

Místo starých činžáků vyrostly na konci 80. let na Žižkově domy podle socialistického realismu.

Za zrezivělým zábradlím se dochovala občanská vybavenost.

Paneláky nebyly tak levné, jak tvrdil režim

Z historie Žižkova

  • Žižkov vyrostl na místech, kde Karel IV. nechal vysázet vinice.
  • Původně byl Žižkov součástí Vinohrad, respektive Královských Vinohrad.
  • Údaje o vzniku Žižkova se liší, oficiální stránky Prahy 3 uvádějí rok 1865, některé prameny ale hovoří až o roku 1875 nebo dokonce 1877.
  • Prvním starostou se stal stavitel Karel Hartig, který se výrazně podílel na rozvoji Žižkova.
  • V roce 1881 povýšil Žižkov císař František Josef I. na město.
  • Součástí Velké Prahy se Žižkov stal v roce 1922.

Ke komunistickým projektům vytvářeli odpůrci bourání kontraprojekty, záchraně Žižkova věnovali veškerý volný čas a snažili se odpovědné funkcionáře přesvědčit, že oprava starých domů vyjde v konečném součtu laciněji než stavba relativně levných paneláků.

"Pořád nám tvrdili, že paneláky jsou nejlevnější a jejich stavba rychlá. Jenže do ceny nezapočítali bourání starých domů, odvoz suti, výrobu panelů, dopravu, energie a další položky," konstatoval Vavřík. V součtu pak renovace vycházela několikanásobně levněji než nové paneláky.

Jenže: k opravám žižkovských domů, které režim nechával dlouhé roky úmyslně chátrat, byly zapotřebí malé stavební firmy. A ty před rokem 1989 prakticky neexistovaly, byly tu jen obrovské firmy.

Záchrana historické budovy školy

Přesto nebyly protesty proti bourání bez úspěchu. Podařilo se například zachránit školu na Komenského náměstí. "O ní se vedly poslední boje," připomněl architekt Ivan Vavřík.

Profesor Václav Kasalický, tehdejší vědecký tajemník Svazu českých architektů v článku pro Rudé právo z březnu 1988 připomněl, že škola patří k nejstarším domům původní zástavby z doby prvního žižkovského starosty Karla Hartiga, který byl v druhé polovině 19. století i autorem školy.

"Jsou země, kde by se otázka demolice některé budovy stala předmětem i veřejného hlasování," napsal Kasalický do článku s titulkem Případ žižkovské školy. "U nás zatím řešení těchto otázek probíhá v poměrně úzké vrstvě odborných institucí a veřejnost se může s výsledky jejich činnosti seznámit v podstatě už jako s hotovou věcí."

Stroj času

A proč Loupežnický most, naše výjimečná technická památka, skončil na smetišti? Jak to bylo s tunelem, který plánoval pod Ještědem Adolf Hitler? A kde u nás můžeme najít stopy po Baťově dálnici? Nahlédněte do našeho STROJE ČASU

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

Hory versus moře. Proč Češi stále častěji mění dovolenou na pláži za horské stezky

Premium

Čím dál víc z nás v létě opouští pláže a tráví dovolenou aktivněji. Stane se z Čechů národ turistů? píše magazín Víkend DNES.

19. května 2025

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

19. května 2025  9:31

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

19. května 2025

Když je cesta cíl. Novodobé poutě, které nemají náboženský charakter

Dřív je obráželi bosí poutníci v režných kutnách, dnes na nich potkáte cestovatele s perfektním vybavením pro pěší turistiku. Rozdíly jsou i v navigaci, ubytování a tom, že novodobí poutníci už...

18. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.5 11:22

Kousek od domova, přesto jako v jiném světě – to je Salcbursko

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Zažijte Salcbursko. Alpská příroda, kultura i klid na dosah

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Alpy, klid a čerstvý vzduch. Objevte Salcbursko jinak

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Léto v Salcbursku: Ráj pro dobrodruhy, milovníky relaxace a dětských radovánek

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

To nejlepší z lidského umu. Proč stavíme přehrady a jaké to má následky

Stoupají nad hladinu, jsou to katedrály řek, vrcholy lidského inženýrství. Přehrady krotí divoké toky, chrání před povodněmi i suchem, ale také v nich mizí města a příroda. Redaktor magazínu Víkend...

16. května 2025

Stvořila věčný voskový život. Marie Tussaud málem skončila pod gilotinou

Bylo jí 16 let, když vytvořila prvního voskového hrdinu, Voltaira. Dnes jsou muzea Madame Tussaud, jež zemřela před 175 lety, magnetem po celém světě. Se zajímavým příběhem této výjimečné ženy vás...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.