Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

aktualizováno 
Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu elektrokol se nyní ohradila společnost Bosch a přidávají se i experti z Centra dopravního výzkumu. Tuning elektrokol je nebezpečný a kolo znehodnotí. Majitel riskuje tučné pokuty.

Elektrokola jsou stále oblíbenější. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Elektrokola mají omezenou podporu do 25 kilometrů v hodině. Některým „elektrocyklistům“ však rychlost nestačí a nechávají si svá kola upravovat. Limit jim úpravny jednoduše odstraní a cyklisté tak mohou „frčet“ bez omezení. Jenže takové úpravy s sebou nesou velká rizika, varují výrobci kol i dopravní experti. Neomezená podpora je na silnicích pro cyklisty nebezpečná a při příliš vysoké rychlosti, která je pro laika na kole nepřirozená, hrozí daleko více zranění a nehod.

„V rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsme šetřili nehody s účastí elektrokol. V důsledku těchto nehod bylo u cyklistů evidováno např. zhmoždění hlavy, oděrky bérců, zlomená žebra, holenní kosti a další zranění. Všechny nehody měly jedno společné – ani jeden z cyklistů neměl v době nehody cyklistickou přilbu. V jednom případě nemohlo být o elektrokole ani řeč - výkon až 7 kW a maximální rychlost atakující 70 kilometrů v hodině hovoří za vše,“ řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. O nehodách na elektrokolech jsme psali zde.

Uživatel upraveného elektrokola není nebezpečný jen sobě, ale i okolí. „Během své praxe jsem vyzkoušel přes stovku elektrokol. Testovali jsme například kopec na Petřín. Nejsem žádný střízlík, vážím asi 110 kilogramů, ale se všemi elektrokoly jsem bez problémů jedno z největších stoupání v Praze vyjel,“ vzkázal Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

„V rámci propagace na uzavřené silnici jsem se projel také na upraveném elektrokole, které mělo maximální rychlost až 70 kilometrů v hodině. I na základě této zkušenosti vím, že s elektrokolem má takový dopravní prostředek pramálo společného a je nebezpečný,“ dodal.

Úpravy kolo znehodnotí

Proti tuningu elektrokol se ohradil jeden z výrobců elektropohonů, společnost Bosch eBike Systems. „Nehledě na to, že takový zásah může elektrokolo poškodit a dojde ke ztrátě záruky, hrozí v případě nehody takto upraveného vozidla nejen krytí finančních nákladů v důsledku odpovědnosti, ale také další postihy,“ varuje společnost.

Velký test elektrokol na iDNES.cz

Vybíráte si elektrokolo? Otestovali jsme pro vás modely roku 2018

Elektrokola s asistovanou podporou elektropohonu do 25 kilometrů v hodině a jmenovitým výkonem motoru 250W jsou stále považována za „klasická“ jízdní kola. Jejich majitelé je tedy nemusí registrovat na úřadech, není jim přidělovaná registrační značka vozidla, není nutné pojištění a také nemusí být držitelem řidičského oprávnění. „V zájmu všech je, aby si elektrokola zachovala výše uvedené parametry a byla stále považovaná za jízdní kola,“ míní společnost Bosch.

Jenomže některým uživatelům legislativní a bezpečnostní omezení nestačí. Přibývá lidí, kteří si své kolo „vylepší“. Tedy pomocí hardwarového klíče nebo chiptuningu nechají zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Z kola se tím rázem stává „moped“ se všemi důsledky, které z toho pro majitele vyplývají - tedy nutný řidičský průkaz či zákaz jízdy po cyklostezkách a podobně.

Elektrokola v zákoně

Norma EN15194:2017 stanovuje jednotný evropský standard pro elektrická jízdní kola. Při nákupu elektrokola, které vyhovuje normě  EN 15194:2017, je jeho součástí doklad, že elektrický pohon a jeho součásti splňují minimální požadavky této normy. Povolené limity jsou jmenovitý výkon motoru 250 W a asistovaná podpora elektropohonu do 25 kilometrů v hodině.

„Většina zákazníků a prodejců si neuvědomuje nebezpečí, kterému se takovou úpravou vystavují,“ míní výkonný ředitel společnosti ZIV Siegfried Neuberger.

Technický zásah do kola podle něj způsobí trvalé konstrukční změny, pro které není navrženo samotné kolo, ani komponenty elektromotoru. Většímu zatížení jsou vystaveny například brzdy, ale i řídítka, vidlice a rám.

V boji proti tuningu elektrokol spolupracuje společnost Bosch eBike Systems s výrobci jízdních kol, sdruženími a úřady. Bosch však není jediná firma, která je v hledáčku „tuningářů. Podle Centra dopravního výzkumu se úpravci kol věnují také elektropohonům značky Shimano, Yamaja, Brose nebo Bafang.

Úpravci nabízí tuning i s vědomím toho, že takovýmto zásahem se z elektrokola stane vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích v České republice. Ti „serióznější“ na tuto skutečnost alespoň upozorní. „Těžko si lze představit zákazníka, který si takovýmto zásahem znehodnotí dobrovolně elektrokolo, mnohdy za desítky tisíc korun, a ještě za to tisíce korun zaplatí,“ komentují situaci experti z Centra dopravního výzkumu s tím, že motivace úpravců je jediná - prodat bez ohledu na bezpečnost zákazníka či ostatních účastníků silničního provozu.

Se zárukou na upraveném kole nepočítejte

A jak je to se zárukou? Někteří úpravci přesvědčují zákazníky, že tento zásah nemá na záruční podmínky vliv. Bosch na to má jiný názor. V případě reklamace je profesionální diagnostické zařízení schopno nejen číst verze softwaru, konfigurační a chybové údaje, ale také odhalit tuningový zásah. Záruční oprava tak nepřipadá v úvahu.

Upravené kolo v případě nehody zhatí i plnění z pojištění odpovědnosti. To v případě tuningu elektrokol nestačí. Pokud cyklista zaviní nehodu, způsobí škodu a nemá pojištění odpovědnosti, musí platit odškodnění z vlastní kapsy.

„Pokud pojišťovna, u které je sjednáno pojištění odpovědnosti, zjistí, že škodu zavinil řidič vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, což elektrokolo po tuningu bezesporu je, odmítne pojistné plnění a náhrada škody jde za řidičem - viníkem,“ varují dopravní experti.

Elektrokola -  průzkum
  • Nejčtenější

KVÍZ: Nejhezčí místa v Česku a Slovensku. Nejlepší čtenáři vyhráli knihu

V Česku a Slovensku najdete stovky míst, která rozhodně stojí za návštěvu. Někdy se vyplatí vyrazit během jediného dne...

Tajemství přehrad: Největší nádrž v Jizerkách ukrývá tunel metra

Tajemství přehrad nás tentokrát zavede do Jizerských hor k největší tamní nádrži Josefův Důl. Je jednou z nejmladších...

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

Poslední svého druhu. Slovenské artikulární kostely jsou světovým klenotem

Protestantské chrámy z konce sedmnáctého a začátku osmnáctého století na Slovensku tvoří osobitý a v Evropě jedinečný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Dřina, na kterou budete hrdí. Přejezd tajuplného Nízkého Jeseníku na kole

Premium Nízký Jeseník je plochou nejrozsáhlejším a geologicky jedním z nejstarších pohoří v České republice. Reliéfem poměrně...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2020: Horská kola s pevným rámem

Premium Elektrokolo s pevným rámem je univerzál vhodný jak do terénu, kde pomohou širší pneumatiky a odpružená vidlice, tak na...

Alchymie dojezdu. Kapacita baterie elektrokola je jen číslo, záleží na vnějších podmínkách

Advertorial Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole, si položí otázku: A jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale...

Elektrokola mění ulice Česka. Lidé na ně přesedají nejen kvůli sportu

Advertorial V ulicích měst, na stezkách, v horách i na silnicích je člověk potkává stále častěji. Cyklistů na elektrokolech přibývá...

Najdete na iDNES.cz