Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

aktualizováno 
Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu elektrokol se nyní ohradila společnost Bosch a přidávají se i experti z Centra dopravního výzkumu. Tuning elektrokol je nebezpečný a kolo znehodnotí. Majitel riskuje tučné pokuty.

Elektrokola jsou stále oblíbenější. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Elektrokola mají omezenou podporu do 25 kilometrů v hodině. Některým „elektrocyklistům“ však rychlost nestačí a nechávají si svá kola upravovat. Limit jim úpravny jednoduše odstraní a cyklisté tak mohou „frčet“ bez omezení. Jenže takové úpravy s sebou nesou velká rizika, varují výrobci kol i dopravní experti. Neomezená podpora je na silnicích pro cyklisty nebezpečná a při příliš vysoké rychlosti, která je pro laika na kole nepřirozená, hrozí daleko více zranění a nehod.

„V rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsme šetřili nehody s účastí elektrokol. V důsledku těchto nehod bylo u cyklistů evidováno např. zhmoždění hlavy, oděrky bérců, zlomená žebra, holenní kosti a další zranění. Všechny nehody měly jedno společné – ani jeden z cyklistů neměl v době nehody cyklistickou přilbu. V jednom případě nemohlo být o elektrokole ani řeč - výkon až 7 kW a maximální rychlost atakující 70 kilometrů v hodině hovoří za vše,“ řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. O nehodách na elektrokolech jsme psali zde.

Uživatel upraveného elektrokola není nebezpečný jen sobě, ale i okolí. „Během své praxe jsem vyzkoušel přes stovku elektrokol. Testovali jsme například kopec na Petřín. Nejsem žádný střízlík, vážím asi 110 kilogramů, ale se všemi elektrokoly jsem bez problémů jedno z největších stoupání v Praze vyjel,“ vzkázal Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

„V rámci propagace na uzavřené silnici jsem se projel také na upraveném elektrokole, které mělo maximální rychlost až 70 kilometrů v hodině. I na základě této zkušenosti vím, že s elektrokolem má takový dopravní prostředek pramálo společného a je nebezpečný,“ dodal.

Úpravy kolo znehodnotí

Proti tuningu elektrokol se ohradil jeden z výrobců elektropohonů, společnost Bosch eBike Systems. „Nehledě na to, že takový zásah může elektrokolo poškodit a dojde ke ztrátě záruky, hrozí v případě nehody takto upraveného vozidla nejen krytí finančních nákladů v důsledku odpovědnosti, ale také další postihy,“ varuje společnost.

Velký test elektrokol na iDNES.cz

Vybíráte si elektrokolo? Otestovali jsme pro vás modely roku 2018

Elektrokola s asistovanou podporou elektropohonu do 25 kilometrů v hodině a jmenovitým výkonem motoru 250W jsou stále považována za „klasická“ jízdní kola. Jejich majitelé je tedy nemusí registrovat na úřadech, není jim přidělovaná registrační značka vozidla, není nutné pojištění a také nemusí být držitelem řidičského oprávnění. „V zájmu všech je, aby si elektrokola zachovala výše uvedené parametry a byla stále považovaná za jízdní kola,“ míní společnost Bosch.

Jenomže některým uživatelům legislativní a bezpečnostní omezení nestačí. Přibývá lidí, kteří si své kolo „vylepší“. Tedy pomocí hardwarového klíče nebo chiptuningu nechají zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Z kola se tím rázem stává „moped“ se všemi důsledky, které z toho pro majitele vyplývají - tedy nutný řidičský průkaz či zákaz jízdy po cyklostezkách a podobně.

Elektrokola v zákoně

Norma EN15194:2017 stanovuje jednotný evropský standard pro elektrická jízdní kola. Při nákupu elektrokola, které vyhovuje normě  EN 15194:2017, je jeho součástí doklad, že elektrický pohon a jeho součásti splňují minimální požadavky této normy. Povolené limity jsou jmenovitý výkon motoru 250 W a asistovaná podpora elektropohonu do 25 kilometrů v hodině.

„Většina zákazníků a prodejců si neuvědomuje nebezpečí, kterému se takovou úpravou vystavují,“ míní výkonný ředitel společnosti ZIV Siegfried Neuberger.

Technický zásah do kola podle něj způsobí trvalé konstrukční změny, pro které není navrženo samotné kolo, ani komponenty elektromotoru. Většímu zatížení jsou vystaveny například brzdy, ale i řídítka, vidlice a rám.

V boji proti tuningu elektrokol spolupracuje společnost Bosch eBike Systems s výrobci jízdních kol, sdruženími a úřady. Bosch však není jediná firma, která je v hledáčku „tuningářů. Podle Centra dopravního výzkumu se úpravci kol věnují také elektropohonům značky Shimano, Yamaja, Brose nebo Bafang.

Úpravci nabízí tuning i s vědomím toho, že takovýmto zásahem se z elektrokola stane vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích v České republice. Ti „serióznější“ na tuto skutečnost alespoň upozorní. „Těžko si lze představit zákazníka, který si takovýmto zásahem znehodnotí dobrovolně elektrokolo, mnohdy za desítky tisíc korun, a ještě za to tisíce korun zaplatí,“ komentují situaci experti z Centra dopravního výzkumu s tím, že motivace úpravců je jediná - prodat bez ohledu na bezpečnost zákazníka či ostatních účastníků silničního provozu.

Se zárukou na upraveném kole nepočítejte

A jak je to se zárukou? Někteří úpravci přesvědčují zákazníky, že tento zásah nemá na záruční podmínky vliv. Bosch na to má jiný názor. V případě reklamace je profesionální diagnostické zařízení schopno nejen číst verze softwaru, konfigurační a chybové údaje, ale také odhalit tuningový zásah. Záruční oprava tak nepřipadá v úvahu.

Upravené kolo v případě nehody zhatí i plnění z pojištění odpovědnosti. To v případě tuningu elektrokol nestačí. Pokud cyklista zaviní nehodu, způsobí škodu a nemá pojištění odpovědnosti, musí platit odškodnění z vlastní kapsy.

„Pokud pojišťovna, u které je sjednáno pojištění odpovědnosti, zjistí, že škodu zavinil řidič vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, což elektrokolo po tuningu bezesporu je, odmítne pojistné plnění a náhrada škody jde za řidičem - viníkem,“ varují dopravní experti.

Elektrokola -  průzkum

Nejčtenější

Hitlerovo Orlí hnízdo i nejčistší jezero v Evropě najdete v Berchtesgadenu

Zrcadlící hladina jezera Obersee

Orlí hnízdo - proslulou Hitlerova pevnost Kehlsteinhaus, termální prameny a solné doly. Jedno z nejhlubších a...

Skleník v chrámu Notre-Dame. Odvážný architektonický návrh budí vášně

Katedrála Notre-Dame by mohla mít zahradu pod skleněnou střechou

Architekt Vincent Callebaut má odvážnou vizi rekonstrukce Notre-Dame. Z poničené střechy gotické katedrály chce udělat...

Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Ilustrační snímek

Místo pro vysněnou dovolenou je vybrané, termín dohodnutý, letenky koupené. Zbývá jediné: sbalit si kufr. Co do něj,...

Sto kilometrů pěšky osamoceným Slovenskem vás donutí rozjímat

Přechod z Dukelského průsmyku do nejvýchodnějšího bodu Slovenska. Budete tu...

Přechod mezi Dukelským průsmykem a horou Kremenec, nejvýchodnějším bodem Slovenska, je dlouhý téměř přesně sto...

Prázdné a nenápadné pláže ve Španělsku. Tady jste možná ještě nebyli

Playa de la Bolonia, v pozadí je vidět písečná duna.

Ačkoli se Španělsko řadí mezi nejnavštěvovanější země světa, stále se na jeho pobřeží najdou místa, kde se nebudete...

Další z rubriky

Na kole za Mozartem. Cyklistickou metropoli Rakouska hledejte mezi horami

Náměstí Kapitelplatz a výhled na pevnost Hohensalzburg

Jo Salcburk, Salcburk! Tam jsem … taky nebyl! Pořád si říkáte tuhle krásnou repliku ze Tří veteránů? A není načase s...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Najdete na iDNES.cz