Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu elektrokol se nyní ohradila společnost Bosch a přidávají se i experti z Centra dopravního výzkumu. Tuning elektrokol je nebezpečný a kolo znehodnotí. Majitel riskuje tučné pokuty.
Elektrokola jsou stále oblíbenější. Ilustrační foto

Elektrokola jsou stále oblíbenější. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Elektrokola mají omezenou podporu do 25 kilometrů v hodině. Některým „elektrocyklistům“ však rychlost nestačí a nechávají si svá kola upravovat. Limit jim úpravny jednoduše odstraní a cyklisté tak mohou „frčet“ bez omezení. Jenže takové úpravy s sebou nesou velká rizika, varují výrobci kol i dopravní experti. Neomezená podpora je na silnicích pro cyklisty nebezpečná a při příliš vysoké rychlosti, která je pro laika na kole nepřirozená, hrozí daleko více zranění a nehod.

„V rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsme šetřili nehody s účastí elektrokol. V důsledku těchto nehod bylo u cyklistů evidováno např. zhmoždění hlavy, oděrky bérců, zlomená žebra, holenní kosti a další zranění. Všechny nehody měly jedno společné – ani jeden z cyklistů neměl v době nehody cyklistickou přilbu. V jednom případě nemohlo být o elektrokole ani řeč - výkon až 7 kW a maximální rychlost atakující 70 kilometrů v hodině hovoří za vše,“ řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. O nehodách na elektrokolech jsme psali zde.

Uživatel upraveného elektrokola není nebezpečný jen sobě, ale i okolí. „Během své praxe jsem vyzkoušel přes stovku elektrokol. Testovali jsme například kopec na Petřín. Nejsem žádný střízlík, vážím asi 110 kilogramů, ale se všemi elektrokoly jsem bez problémů jedno z největších stoupání v Praze vyjel,“ vzkázal Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

„V rámci propagace na uzavřené silnici jsem se projel také na upraveném elektrokole, které mělo maximální rychlost až 70 kilometrů v hodině. I na základě této zkušenosti vím, že s elektrokolem má takový dopravní prostředek pramálo společného a je nebezpečný,“ dodal.

Úpravy kolo znehodnotí

Proti tuningu elektrokol se ohradil jeden z výrobců elektropohonů, společnost Bosch eBike Systems. „Nehledě na to, že takový zásah může elektrokolo poškodit a dojde ke ztrátě záruky, hrozí v případě nehody takto upraveného vozidla nejen krytí finančních nákladů v důsledku odpovědnosti, ale také další postihy,“ varuje společnost.

Velký test elektrokol na iDNES.cz

Vybíráte si elektrokolo? Otestovali jsme pro vás modely roku 2018

Elektrokola s asistovanou podporou elektropohonu do 25 kilometrů v hodině a jmenovitým výkonem motoru 250W jsou stále považována za „klasická“ jízdní kola. Jejich majitelé je tedy nemusí registrovat na úřadech, není jim přidělovaná registrační značka vozidla, není nutné pojištění a také nemusí být držitelem řidičského oprávnění. „V zájmu všech je, aby si elektrokola zachovala výše uvedené parametry a byla stále považovaná za jízdní kola,“ míní společnost Bosch.

Jenomže některým uživatelům legislativní a bezpečnostní omezení nestačí. Přibývá lidí, kteří si své kolo „vylepší“. Tedy pomocí hardwarového klíče nebo chiptuningu nechají zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Z kola se tím rázem stává „moped“ se všemi důsledky, které z toho pro majitele vyplývají - tedy nutný řidičský průkaz či zákaz jízdy po cyklostezkách a podobně.

Elektrokola v zákoně

Norma EN15194:2017 stanovuje jednotný evropský standard pro elektrická jízdní kola. Při nákupu elektrokola, které vyhovuje normě  EN 15194:2017, je jeho součástí doklad, že elektrický pohon a jeho součásti splňují minimální požadavky této normy. Povolené limity jsou jmenovitý výkon motoru 250 W a asistovaná podpora elektropohonu do 25 kilometrů v hodině.

„Většina zákazníků a prodejců si neuvědomuje nebezpečí, kterému se takovou úpravou vystavují,“ míní výkonný ředitel společnosti ZIV Siegfried Neuberger.

Technický zásah do kola podle něj způsobí trvalé konstrukční změny, pro které není navrženo samotné kolo, ani komponenty elektromotoru. Většímu zatížení jsou vystaveny například brzdy, ale i řídítka, vidlice a rám.

V boji proti tuningu elektrokol spolupracuje společnost Bosch eBike Systems s výrobci jízdních kol, sdruženími a úřady. Bosch však není jediná firma, která je v hledáčku „tuningářů. Podle Centra dopravního výzkumu se úpravci kol věnují také elektropohonům značky Shimano, Yamaja, Brose nebo Bafang.

Úpravci nabízí tuning i s vědomím toho, že takovýmto zásahem se z elektrokola stane vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích v České republice. Ti „serióznější“ na tuto skutečnost alespoň upozorní. „Těžko si lze představit zákazníka, který si takovýmto zásahem znehodnotí dobrovolně elektrokolo, mnohdy za desítky tisíc korun, a ještě za to tisíce korun zaplatí,“ komentují situaci experti z Centra dopravního výzkumu s tím, že motivace úpravců je jediná - prodat bez ohledu na bezpečnost zákazníka či ostatních účastníků silničního provozu.

Se zárukou na upraveném kole nepočítejte

A jak je to se zárukou? Někteří úpravci přesvědčují zákazníky, že tento zásah nemá na záruční podmínky vliv. Bosch na to má jiný názor. V případě reklamace je profesionální diagnostické zařízení schopno nejen číst verze softwaru, konfigurační a chybové údaje, ale také odhalit tuningový zásah. Záruční oprava tak nepřipadá v úvahu.

Upravené kolo v případě nehody zhatí i plnění z pojištění odpovědnosti. To v případě tuningu elektrokol nestačí. Pokud cyklista zaviní nehodu, způsobí škodu a nemá pojištění odpovědnosti, musí platit odškodnění z vlastní kapsy.

„Pokud pojišťovna, u které je sjednáno pojištění odpovědnosti, zjistí, že škodu zavinil řidič vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, což elektrokolo po tuningu bezesporu je, odmítne pojistné plnění a náhrada škody jde za řidičem - viníkem,“ varují dopravní experti.

Elektrokola - průzkum
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Mapa odpadků Středozemního moře prozradí, které pláže raději vynechat

Každých šedesát sekund skončí ve světových oceánech množství plastových odpadů, odpovídající plně naloženému nákladnímu autu. Kudy přesně se ta znečišťující masa dál ubírá, kterými proudy je unášena...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co ochutnat v Polsku: tato legendární jídla nesmíte vynechat

Polsko je známé svojí výbornou gastronomií a turisty svádí k ochutnání mnoha pokrmů. Někdy však není jednoduché se v kulinářském ráji zorientovat, proto vám přinášíme tipy na jídla, která byste měli...

23. července 2024

Kolonizace naopak. Evropa spadla do pasti turismu a teď se bouří

Premium

Od Kanárských ostrovů přes Barcelonu po ostrovy v Egejském moři se šíří protesty proti turistům. Stagnující Evropa se pomalu stává skanzenem, jenže opilí cizinci a raketový růst nájmů vadí stále...

24. července 2024  15:20

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Nakrmte Instagram. Na těchto místech pořídíte nejlepší fotky z Itálie

Itálie nešetří scenériemi ani místy, která si zaslouží zdokumentovat chlubivou fotkou z dovolené. Ale snadné to není. Některým snímkům chybí nápad, dobré světlo nebo mají okolo přebytek turistů. Jak...

27. července 2024

Zrezlé pozlátko. Olympijské stadiony jsou pro pořadatele prokletím i darem

Premium

Pár týdnů se na ně upírají oči celého světa. Ale jejich sláva opadne s tím, jak se sportovci a účastníci rozjedou zpět domů. Olympijské stadiony jsou předimenzované stavby, kterým se po skončení...

26. července 2024

Existují situace, na které vám cestovní pojištění nestačí. Na co dát pozor

Každá pojišťovna má nějaké výluky. Jde o situace, kdy vám ani přes zaplacenou pojistku nic nevyplatí, nebo výrazně zkrátí plnění. Pokud je před uzavřením pojistky neznáte, snadno se může stát, že...

26. července 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  25.7 22:08

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....