Cyklisté jsou v Tunisku považováni za chudé, nadšenci doufají ve změnu

Autor: ,
  12:13
S tím, jak se lidé snaží užít si své příbuzné a přátele, ulice Tunisu při ramadánu obvykle po každovečerním přerušení půstu zaplaví auta a taxíky. Letos však ulice v tuniské metropoli během muslimského svatého měsíce v noci nezvykle ztichly. A místní obyvatelé opět začali objevovat kouzlo cykloturistiky.
V době před pandemií se každý týden v neděli učily ženy v centru Tunisu jízdu...

V době před pandemií se každý týden v neděli učily ženy v centru Tunisu jízdu na kole. | foto: Profimedia.cz

V Tunisu platí pro automobily po sedmé hodině večerní zákaz „vycházení“, jelikož se úřady i takto snaží omezit šíření koronaviru. Saíf Túatí proto za kamarády jednoho večera vyrazil na kole. 

„Kdysi jsem na kole jezdíval často, ale přestal jsem, protože jízda (autem) je rychlejší,“ vypráví osmadvacetiletý DJ. Ke kolu se vrátil během první karanténní uzávěry v severoafrické zemi, která loni trvala od března do června, kdy přišel o práci, píše Thomson Reuters Foundation.

Túatí začal společně s pěti kamarády vyrážet na dlouhé cyklistické výlety. „Zvykl jsem si na to a jízda na kole je teď pro mě potěšením,“ říká tuniský hudebník. Pandemie covidu-19 přiměla i další Tunisany, aby nasedli na svá kola, ať už se chtějí takto zabavit nebo obejít cestovní restrikce. Jedna z aktivistických organizací se nárůstu obliby jízdních kol v zemi pokouší také využít, aby přiměla úřady, aby cyklistiku začaly brát více vážně.

Vélorution Tunisie vznikla v roce 2017, přičemž její název se skládá z francouzských slov „vélo“ (kolo) a „révolution“ (revoluce). Organizace pořádá cyklistické výlety, organizuje výuku jízdy na kole a také pravidelné protestní jízdy, během kterých naléhá na úřady, aby učinily městskou infrastrukturu přátelštější pro cyklisty. V Tunisku jen jen hrstka cyklotras a pouze několik přístřešků, kde si lidé mohou svá kola uschovat, stěžuje si Hamza Abdar Rahím, šéf a spoluzakladatel Vélorution Tunisie.

Ines Zaghdúdiová z Tunisu se jednoho květnového večera vydala s organizací na noční cyklistickou jízdu městem, při které si v ulicích metropole užívala díky zákazu „vycházení“ pro auta klidu a bezpečí. „Problém je v infrastruktuře,“ vypráví Tunisanka, která na jízdní kolo usedá pravidelně od loňského prosince. „Musí se to změnit, protože znám řadu lidí, kteří si netroufají (jezdit na kole), jelikož tady nejsou cyklistické stezky,“ podotýká.

Zmíněné květnové noci se vydala spolu s dalšími patnácti cyklistky z centra Tunisu k jezeru na předměstí metropole. Využili přitom jednu z mála kompletních cyklistických tras. „Je to však více turistická než cyklistická stezka pro běžné cesty,“ upozorňuje třiadvacetiletá studentka medicíny Našva Vertatáníová, která začala jezdit na kole loni, když skončila karanténa. „Nepotřebujeme cyklistické stezky na projížďky, potřebujeme cyklistické trasy, abychom se dostali z místa na místo,“ tvrdí mladá Tuniska.

Tunisko minulý týden zavřelo všechny obchody a restaurace, zakázalo také veškeré sportovní a kulturní akce.

Další z nemnoha tuniských cyklotras leží na předměstí metropole Zahra, kde ji v roce 2018 vybudovala komunitní organizace Nadhaf Bladak (Vyčisti svou zemi) ve spolupráci s místními úřady a cyklistickým klubem. Je to první krok, slibuje šéf spolku Umar Chalfat s tím, že organizace se nyní snaží získat finanční prostředky, aby mohla v září půlkilometrovou trasu prodloužit na tři kilometry.

Vélorution Tunisie připravila ve snaze pohnout s úřady i studie proveditelnosti na vybudování cyklistických tras na různých místech země. Na základě jedné z nich představitelé města Arjana na severu Tuniska schválili vybudování cyklotrasy ve svém rozpočtu na rok 2021, uvedl starosta města Fazíl Músá. Projekt však podle něj pozastavil odpor pouličních prodavačů, řidičů a motocyklistů. „Uživatelé silnice spolu soupeří, chce to čas a vzdělávání,“ míní Músá.

Aktivisté z organizace rovněž motivovali úřady ve městě Džendúba k vytvoření více než kilometr dlouhé cyklotrasy na silnici, která vede k městské univerzitě. Úřad podle radního Muníra Sallámího nyní čeká na poslední debatu s ministerstvem, pod nějž silnice spadá. Adnan Búasidá, starosta města Raúad, dodává, že plán na cyklotrasy existuje rovněž v industriálním a rezidenčním developerském projektu v této lokalitě. 

Včlenění cyklostezek do existujících silnic je podle něj obtížnější. „Některé cesty jsou jen šest metrů široké, jelikož (úřady) pojaly nápad více půdy prodat namísto nechat prostor pro silnice, cesty a chodníky nejsou dost velké,“ tvrdí.

Počet lidí, kteří se chtějí naučit jezdit na kole, vzrostl v porovnání s dobou před karanténní uzávěrou loni v březnu zhruba dvojnásobně

Cyklistická škola Vélorution Tunisie mezitím zažívá boom v přihláškách. Počet lidí, kteří se chtějí naučit jezdit na kole, vzrostl v porovnání s dobou před karanténní uzávěrou loni v březnu zhruba dvojnásobně, pochvaluje si Abdar Rahím. Někteří podle něj chtějí získat na kole jen větší jistotu, další se učí zcela od začátku.

Většina Tunisanů však navzdory stoupající oblibě cyklistiky nadále dává přednost známým způsobům přepravy, včetně přeplněných tramvají nebo autobusů, byť počet případů koronaviru v zemi roste. „Lidé nepovažují cyklistiku za způsob dopravy a cyklisté jsou považováni za chudé bez možnosti si koupit vůz,“ míní Vertatáníová. Abdar Rahím proto dodává, že podobné předsudky je třeba potlačit.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Elektrokola jsou lepší, efektivnější a umějí řadit sama. Ale prodeje váznou

Premium

Český trh s elektrokoly je hodně specifický, naprosto na něm dominují horská kola. Našinci si dopřávají drahé modely, a to i ve srovnání s bohatší západní Evropou. Devátý ročník testu elektrokol na...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

TEST ELEKTROKOL 2025: Slušné horské e-kolo pořídíte i za čtyřicet tisíc

Premium

Jedenáct testovacích jezdců si na malebné trase v pražské Divoké Šárce vystřídalo jedenáct nových modelů horských elektrokol s pevnou zadní stavbou. Tradiční test prověřil kola šesti českých a pěti...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  21.5 11:18

Paříž, která nevoní. Prohlídka muzea kanalizací je opravdu zážitkem

Na území Paříže se nachází přes 150 různých muzeí, které ročně navštíví okolo dvaceti milionů zahraničních turistů. Musée des Égouts je mezi nimi popelkou, fronty návštěvníků se před jeho branami...

21. května 2025

Prastaré město plné divů. Štýrský Hradec láká i bezpočtem spojitostí s Českem

Premium

Středověké památky, bezpočet kaváren, moderní umělecké galerie i největší historická zbrojnice světa. Tím vším se může pochlubit Štýrský Hradec, druhé největší rakouské město s ikonickými věžemi...

20. května 2025

Elektrokola jsou lepší, efektivnější a umějí řadit sama. Ale prodeje váznou

Premium

Český trh s elektrokoly je hodně specifický, naprosto na něm dominují horská kola. Našinci si dopřávají drahé modely, a to i ve srovnání s bohatší západní Evropou. Devátý ročník testu elektrokol na...

20. května 2025

TEST ELEKTROKOL 2025: Slušné horské e-kolo pořídíte i za čtyřicet tisíc

Premium

Jedenáct testovacích jezdců si na malebné trase v pražské Divoké Šárce vystřídalo jedenáct nových modelů horských elektrokol s pevnou zadní stavbou. Tradiční test prověřil kola šesti českých a pěti...

20. května 2025

Hory versus moře. Proč Češi stále častěji mění dovolenou na pláži za horské stezky

Premium

Čím dál víc z nás v létě opouští pláže a tráví dovolenou aktivněji. Stane se z Čechů národ turistů? píše magazín Víkend DNES.

19. května 2025

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

19. května 2025  9:31

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

19. května 2025

Když je cesta cíl. Novodobé poutě, které nemají náboženský charakter

Dřív je obráželi bosí poutníci v režných kutnách, dnes na nich potkáte cestovatele s perfektním vybavením pro pěší turistiku. Rozdíly jsou i v navigaci, ubytování a tom, že novodobí poutníci už...

18. května 2025

Kousek od domova, přesto jako v jiném světě – to je Salcbursko

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Zažijte Salcbursko. Alpská příroda, kultura i klid na dosah

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Alpy, klid a čerstvý vzduch. Objevte Salcbursko jinak

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.