Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

V Itálii raketově roste prodej kol, koronavirus způsobil boom cyklistiky

  13:00aktualizováno  13:00
Ještě nedávno byla představa, že by běžný Ital na cestu do práce či na nákup použil kolo, skoro na hranici sci-fi. Země není cyklistům příliš nakloněná, cyklostezky jsou plné výmolů, řidiči aut se k jezdcům na kolech chovají nevybíravě. Spousta Italů teď ale vzhledem k hrozící nákaze ve vyprázdněných městech vzala kola na milost.

Cyklista s rouškou před Fontánou di Trevi. (9. května 2020) | foto: Profimedia.cz

Ta scéna působí jako záběr z cyklistického závodu Giro d’Italia. Ačkoli u římského Kolosea zrovna žádná sportovní akce neprobíhá, jezdí kolem až podezřele mnoho lidí na kolech: rodiny, páry, sportovci. Mnoho lidí má na nose sluneční brýle a jen málo z nich roušky.

Počet cyklistů ale raketově roste nejen v centru metropole. Itálie zažívá cyklistický boom, který by ještě před pár měsíci nikdo nedokázal předpovědět, napsala agentura DPA.

Obyvatelé větších italských měst dostanou v rámci boje proti dalšímu šíření koronaviru finanční příspěvek na nákup nového kola, skútru či koloběžky. Vláda tak chce lidi motivovat, aby méně používali prostředky hromadné dopravy, kde se mohou snadno nakazit, a zároveň tak přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Psali jsme zde.

Zdá se, že s koncem karantény země spojovaná se značkami Ferrari, Fiat nebo Vespa zažívá nečekanou změnu. „Takový obrat jsem ještě nikdy neviděl,“ říká Alessandro Tursi z cyklistické asociace Fiab.

Architekt a urbanista léta jen s nepatrnými úspěchy bojoval za ekologičtější způsoby dopravy a za podporu městské cyklistiky. Musel se přitom potýkat se zákony, byrokracií i s automobilovou lobby. „V dubnu a květnu, během nejhlubší covidové krize, ale bylo rázem všechno jinak a šlo to jednoduše.“

Italská vláda vydala dekrety, které mají po karanténě pomoci nastartovat zabržděnou ekonomiku. Mimo jiné obsahují i změny dopravních předpisů, které jsou nyní mnohem vstřícnější k cyklistům, říká Tursi. Navíc premiér Giuseppe Conte slíbil obyvatelům měst s více než 50 000 obyvateli, že jim státní pokladna při nákupu kola finančně přispěje – až 500 eur do výše 60 procent jeho pořizovací ceny. Psali jsme: Italové dostanou peníze na kolo, vláda tím chce bojovat proti druhé vlně.

Cyklisté v Itálii berou město útokem. V pozadí je Koloseum v Říme. (17. května...

Cyklisté v Itálii berou město útokem. V pozadí je Koloseum v Říme. (17. května 2020)

Kvůli bezpečnostním pravidlům, která vzhledem k nutným odstupům snížila kapacitu v městské hromadné dopravě, čím dál více lidí volí k pohybu po městě kolo. Před pandemií přitom doprava kvůli zácpám často kolabovala. Dotace na kolo navíc může povzbudit nejen dosud vlažné příznivce cyklistiky, ale i průmysl. Itálie totiž patří v produkci kol k evropské špičce.

Lidem je kvůli koronaviru nepříjemné trávit čas v autobusech nebo v metru, ulice jsou teď při absenci turistů a menším provozu mnohem příjemnější, a tak je kolo jasnou volbou. Už v roce 2019 prodeje cyklovýrobců mírně rostly, nyní ale jdou tržby nahoru nečekaným tempem. Sdružení výrobců Ancma předpovídá, že v květnu vzrostly tržby o šedesát procent, celoročně se podle předpovědi zvednou zhruba o čtvrtinu.

Město Milán, které má zejména v zimě pověst smogové pevnosti, chce do září postavit dvacet pět kilometrů nových cyklostezek. V Římě chtějí stihnout postavit dokonce 150 kilometrů stezek a pruhů pro cyklisty.

Piazza Venezia neboli Benátské náměstí v Říme. (17. května 2020)

Kola vnímají Italové spíše jako pomůcku pro sportování než jako dopravní prostředek. Země proto nemá pověst, že by byla k cyklistům nějak zvlášť vstřícná. Týká se to nejen chování řidičů, ale i kvality a hustoty sítě cyklostezek, která se snižuje od severu k jihu. „Jižní Tyrolsko se ještě dá srovnat se Skandinávií. Od Říma dolů je to ale spíš jako v Africe,“ konstatuje Tursi.

V centru Říma ulice s kočičími hlavami k projížďce příliš nelákají. K tomu se dá připočíst i to, že cyklisty často ohrožují řidiči aut, kteří bez upozornění vyjíždějí z parkovacích míst, nebezpečně je předjíždějí motocyklisté a autobusy je občas vytlačují ze silnice.

Cyklisté projíždí před katedrálou Narození Panny Marie v Miláně (Duomo). (18....

Cyklisté projíždí před katedrálou Narození Panny Marie v Miláně (Duomo). (18. května 2020)

Při dřívějších protestech spolků na podporu cyklistiky byl tématem nejen nedýchatelný vzduch plný zplodin z výfuků, ale právě i bezpečnost. Jeden z pořadatelů únorové akce Alessandro Malagesi říká, že byl vždycky skeptický a domníval se, že řidiči se o místo v ulicích s cyklisty nikdy dobrovolně nebudou chtít dělit. Teď je ale spíše optimista.

„Musíme doufat, že vývoj tímhle směrem vydrží,“ doplňuje ho Nada Franco z římského cyklistického obchodu z ulice Via del Cardello.

Autor:
  • Nejčtenější

Tohle že je hrad? Předražená nuda. Jak turisté reagují na české památky

Premium Trend psát internetové recenze na každou prkotinu postihuje i památky a turistické atrakce. Pročetli jsme tisíce...

Polským Kašubům nerozumí ani Poláci. Jejich životy převrátila historie

Dům obrácený vzhůru nohama, nejdelší dřevěná deska na světě či koncertní piano zapsané v Guinnessově knize rekordů. To...

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

Dnešní díl Zaniklých tratí nás opět zavede do České Lípy, tentokrát na jeden z úseků severočeské transverzálky....

Teplá sprcha i speciální matrace. Vlezte si do speciálu Tatry kolem světa 2

Jak vypadá ideální auto na cestu kolem světa? Musí převézt až čtrnáct lidí, kteří se v něm chtějí pohodlně vyspat. Mělo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Její veličenstvo železnice. Británie z oken vlaku nepřipomíná normální Evropu

Premium Nejdřív se jí Britové báli, pak si železnici rychle zamilovali a dodnes si ji hýčkají jako národní poklad. Britské...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Nikomu to neříkejte! Objevili jsme super stezku tyrolské Zugspitze arény

Bike hotely je síť hotelů specializovaných na cyklisty, které jsou rozesety v Rakousku, Německu, Slovinsku a Itálii....

Komfort cestování na elektrokole zvýší síť nabíjecích stanic

Advertorial Do malého batůžku jen mobil, klíče a peněženku, nasednout na elektrokolo a hurá do kopců třeba na celý den! Tak luxusně...

Koně, šnaps a klid. Objevte rakouský venkov v okolí pevnosti Kufstein

Na severovýchodě spolkové země Tyrolsko, v bezprostřední blízkosti německé hranice, leží zachovalé středověké městečko...

Pod Krušnými horami se rodí nejhustší síť nabíjecích stanic pro elektrokola v Česku

Advertorial Od Chaty Barbora v Českém Jiřetíně jsem se ráno vydala na elektrokole podél vodní nádrže Fláje směrem na Klíny. Původně...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...