Nedá se to popsat. Jízda s motorkou přes nejvyšší průsmyky Alp ve Francii

Vyhlášená horská silnice Route des Grandes Alpes vede od města Thonon-les-Bains u Ženevského jezera do Mentonu na břehu Středozemního moře po nejvyšších dostupných sedlech francouzských Alp. Je to zážitek i při jízdě autem, obytňákem nebo na kole, my však nakládáme naše cestovní enduro značky BMW.
Sjezd z Bonetta

Sjezd z Bonetta | foto: Jana Krutilová, www.mototrempi.cz

Rakousko projíždíme v dešti a mlze po dálnici a přespáváme v kempu v Prutzu kousek od švýcarské hranice. Stále za mokra překonáváme první dvoutisícové sedlo – Oberalppass, pak o něco vyšší Furkapass (2 436 m n. m.) a den končíme v kempu u Ulrichenu. Je léto 2020 a překvapuje nás, že na benzinkách, v obchodech i na recepcích se musí chodit v rouškách, v Česku v tu dobu povinné nejsou.

Třetí den vyrážíme přes Grimselpass (2 165 m) k jezeru Grimselsee, je nádherně a všude plno lidí. Z Thunu pak projíždíme malebnou vysočinou do Vevey na břehu Ženevského jezera. Jako vždy, když jsme tady, nezapomeneme pozdravit sochu Charlieho Chaplina. Cestou potkáváme pomník Jana Palacha a sochy slavných spisovatelů, jako třeba Gogola.

V sousedním Montreux máme dalšího „kamaráda“, jmenuje se Freddie Mercury. Narodil se na Zanzibaru, tady byl po jeho smrti v roce 1991 podle některých zdrojů jeho popel rozprášen do jezera. Nedaleko jeho sochy je park s dalšími skulpturami zpěváků, například Elly Fitzgerald. To už jsme kousek od Francie a po 2,5denním přesunu začíná putování po jedné z nejkrásnějších silnic Evropy Route des Grandes Alpes.

Nepopsatelná krása hor

Poprvé jsme po této trase jeli v červnu 2007. Některá horská jezera byla zamrzlá, sedlo Iseran neprůjezdné kvůli sněhu. Teď na konci července je většinou krásně a projet se dá cokoli.

Třetí noc spíme v kempu před Flumetem. Za sebou necháváme spíše nižší sedla. Ta správná vysokohorská jízda začíná až čtvrtý den ráno. Užíváme si krásné výhledy, volné silnice. Mezi sedly jsou vždy údolí, řeky, jezera... Někde jsou domy z kamene, jinde ze dřeva, i jejich styl se liší. Nazdobená a čisťounká lyžařská centra jsou mimo víkend skoro bez lidí. Jako třeba Iseran. Sedlo nad ním má 2 770 metrů, je tu poloprázdno a dá se jít po hřebeni na túru.

Jižně od Iseranu je dlouhé údolí plné zajímavostí. V Bramans natrefíte na Hannibala se slonem, možná tudy vedla jeho slavná cesta do Říma, můžete navštívit rozsáhlou pevnost, kterou dala vybudovat Marie Terezie, když toto území patřilo Habsburkům. Míjíme i obří sochy ze slámy.

Sedlo Iseran

Vyjíždíme do sedla Galibier (2 642 m). Jak kdysi napsal fotograf Vilém Heckel: „Slovy se dá mluvit o lásce a o květinách, ale copak se dá slovy popsat obrys, tvar a krása hory?“ Souhlasíme, že nedá.

Kousek pod Galibierem je u dvou jezer příjemný a levný kemp, kde ve společnosti horských turistů, výhradně francouzských, trávíme čtvrtou noc.

Route des Grandes Alpes

Cesta byla budována pro turistiku od roku 1909. Francouzi byli vizionáři a věřili v technický pokrok a budoucnost automobilové dopravy. Silnice byla dokončena v roce 1995. Základní trasa měří 678 km, má převýšení 15 713 m. Ve čtyřech místech má dvě varianty. My jsme tentokrát projeli tu základní ze severu na jih a obráceně pak tři další varianty. Za 10 dní jsme ujeli celkem 4 083 km a utratili přibližně 13 600 Kč (benzin, dálnice A1 a mýto, 6x nocleh ve stanu v kempu, jídlo z obchodů).

Ráno přijíždíme do historického města Briançon, následují další dvoutisícová sedla: Col d‘Izoard (2 360 m), pak Col de la Platriere (2 220 m). Jede se pořád nahoru dolů, každé údolí je jiné, všechna krásná. Col de Vars má „jen“ 2 109 metrů a pod ním podle cedule začíná nejvyšší silnice Evropy – Route de la Bonette. Není to úplně pravda, je to nejvyšší asfaltka na kontinentu, kam se dá vyjet soukromým vozidlem. Ve španělské Sierra Nevadě vede silnice na horu Veleto do výšky 3 300 metrů, ale tam se dostanete jen veřejnou dopravou.

Sjezd z Bonetta

Výjezd pod horu Bonette je úplně jiný než ostatní. Není tu zeleň, převažují šedé skály. V roce 2007 jsme tudy jeli v dešti a bouřce a bylo to hodně strašidelné. Milovníci pevností se mohou přímo pod sedlem kochat, my se ale těšíme do výšky 2 802 metrů. Tam necháváme motorku a stoupáme až na vrchol Bonette (2 862 m).

Odtud začíná silnice klesat k moři, objevují se pěkná městečka lákající k zastávce, je tu krásně teplo. Před sedlem svatého Martina (1 503 m) zastavujeme v obecním kempu. Lidí tu moc není, je vidět, že spousta z nich zůstává kvůli epidemii koronaviru doma.

Jedna z mnoha horských chat

Za sedlem se začínají objevovat palmy a středomořské keře. Užíváme si městečko Sospel a za ním poprvé vidíme moře. Přijíždíme k němu v Mentonu, perle Riviéry, jak tu říkají. Ale právě teď... čisté a teplé moře, 36 stupňů, pěkné uličky ve starém městě, ale minimum lidí. Nikdy jsme nemilovali davy turistů, ale bez nich to taky není ono.

Monaco a Nice jsou ucpané auty, tak jen projíždíme a směřujeme přímo na sever zpátky do hor.

Když medvěd nemá hlad

Brzy z hlavní silnice odbočujeme do krásného kaňonu a přijíždíme k pohádkovému Roubionu, vesničce, jež visí na skále nad hlubokým údolím. Divíme se: proč tu lidé žili a proč o toto místo stálo tolik dobyvatelů?

Za zatáčkou vyzdobenou uměleckými díly odbočujeme doleva k chatám. Kemp je uzavřen kvůli covidu, tak musíme spát nadivoko. Večer nad námi dlouho stojí dron, tudíž očekáváme návštěvu policistů nebo ochranářů. Ti se nedostaví, zato za svítání kolem našeho stanu prochází medvěd. Hlad nemá, a tak přes menší sedlo a několika tunely vytesanými ve skalách můžeme pokračovat na Col de la Cayolle (2 326 m) – nejkrásnější sedlo na této cestě.

Přehrada Serre Poncon je dlouhá 29 kilometrů.

Přes Barcelonnette se blížíme k umělému jezeru Lac de Serre-Ponçon. Příjezd od jihu je opravdu impozantní, divočina, čarokrásná vodní hladina, volné táboření. Moc nás mrzí, že je brzy po poledni, být tu autem, zůstaneme na noc. Ale na motocyklu to máme jinak, jedeme dál.

U Guillestre se napojujeme na původní trasu a přes Briançon se vracíme do kempu pod Galibierem. Osmý den na cestě, poslední ve Francii, objíždíme okruh přes Col de la Croix de Fer (2 068 m), ve Val Cenis se loučíme se skvělou „Route“ a přes průsmyk Mont Cenis přejíždíme do Itálie. Možná také tudy před 2 200 lety pochodoval Hannibal se svými slony...

Do Česka se odtud dá dojet za dva tři dny. Volíme cestu přes severní Itálii, pobudeme chvíli u Lago di Garda, překonáme pár sedel v Dolomitech a po deseti dnech cesty přijíždíme domů.

BMW 1150 GS

Bavošek (rok výroby 2003) je člen rodiny, prostě kamarád. Nikdy bychom ho nevyměnili za jiný, novější a méně ojetý motocykl. I kdyby se pokazil tak, že by nešel spravit, neprodáme ho. Na kilometry jsme s ním pětkrát objeli svět, tedy rovník. Byli jsme společně v severní a západní Africe, na východě až u hranic Mongolska a Číny. Route des Grandes Alpes loni zvládl na výbornou, po návratu měl na tachometru 243 030 km. Když jsme se v roce 2007 vrátili z první cesty do těchto končin, měl najeto jen 24 500 km.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...