Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada a Alpine se chce více zaměřit na ziskovost a méně klást důraz na prodejní čísla. Samozřejmostí je pak důraz na elektromobilitu a nový směr v podobě vysokého podílu různých služeb. O konci spalovacích motorů Renault zatím nemluví.

Dacia Bigster Concept | foto: Renault

Skupina Renault pod vedením charismatického manažera Lucy de Mea (přišel ze Seatu) mění svou strategii. Firma v ní vlastně jasně ukazuje, jakým obtížím dnes automobilový průmysl čelí, nový plán má představovat cestu, jak se s těmito změnami a komplikacemi vypořádat se ctí a zachovat finanční stabilitu celé skupiny.

Strategie se týká „evropské“ větvě celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, a i když se v ní hovoří o spolupráci v rámci celé aliance, je jasně vidět, že Renault se v zajištění své budoucnosti soustředí především na sebe a trochu rebelující spojence nechá, aby si vše vyřešili po svém.

Hlavním cílem nové strategie nazvané Renaulution je zajistit skupině ziskovost a tedy i budoucnost. Renault toho chce docílit řadou dílčích kroků, které jsou však vzájemně propojeny a vycházejí ze současného dění na trhu. Skupina otevřeně říká, že se soustředí nikoli na objem prodejů, ale na výnosy. Do roku 2023 má dojít právě k finanční stabilizaci skupiny (vzkříšení – ressurection), do roku 2025 k zásadní obnově (renovation) modelové palety a od roku 2025 se pak Renault cítí na revoluci.

Skupina Renault například v rámci této strategie počítá s poklesem zájmu o nová auta. Zatímco v roce 2019 disponovala skupina výrobními kapacitami pro 4 miliony vozů ročně (a prodala 3,75 milionu vozů), do roku 2025 chce Renault s přidruženými značkami tyto kapacity snížit na zhruba 3,1 milionu. Renault také sníží počet využívaných platforem (z šesti na tři) a rodin pohonných jednotek (z osmi na čtyři).

Těmito a dalšími opatřeními se chce skupina dostat na zhruba 3 % provozní marže, v letech 2021–2023 ušetřit asi 3 miliardy eur a hodlá snížit výdaje na výzkum a vývoj a na kapitálové investice (nákupy a investice do nemovitostí, strojů a dalších zařízení) na celkem 8 % obratu. Až 20 % obratu skupiny má v budoucnu zajistit prodej různých služeb (nabíjení, pronájem vozů, nakládání s daty a podobně), Renault chce také vsadit na vodík a vedle recyklace i na renovaci vozů.

Renault nadále univerzální

Značka Renault v rámci nové strategie nemluví o konci spalovacích motorů, nicméně jasně klade důraz na elektrifikaci. Plán pro Renault se jmenuje „La nouvelle Vague“ – Nová vlna – a v jeho rámci chce mimo jiné Renault kromě nových elektromobilů a hybridních modelů klást důraz na výnosnější vozy vyšších segmentů. Do roku 2025 uvede automobilka 24 nových modelů, přičemž nejméně deset z nich bude plnými elektromobily a polovina těchto nových aut bude spadat do segmentů C a D, tedy ke kompaktním vozům a do střední třídy.

Neočekávejme však, že by se Renault vrátil třeba s vozem typu Laguna. Důraz bude hlavně na vozy SUV, jak naznačil nedávný koncept Renault Mégane eVision, tímto směrem se nejspíš posune i nová generace oblíbeného kompaktního hatchbacku Mégane. Neznamená to však, že by Renault zanevřel na segment malých aut: naopak, uvedení nové strategie firma podpořila zveřejněním konceptu Renault 5 Prototype, stylového malého hatchbaku, který vychází z legendární R5, ovšem přináší její moderní a plně elektrické pojetí. Renault to sice nezmiňuje, ale vzhledem k poměrně civilnímu vzhledu studie se dá očekávat, že tento model se dočká sériové výroby. V podstatě by mohl nahradit aktuální Twingo.

Renault 5 Prototype

Možná trochu překvapivě vsadí Renault kromě hybridů a elektromobilů také na vodík. Podle různých vyjádření se zdá, že to bude sázka především na poli užitkových automobilů: vedle elektrických dodávek s krátkým dojezdem by mohl Renault nabídnout i vodíkové vozy pro dlouhé trasy.

Vyšší využití aut

Zajímavá je i sázka skupiny na renovace vozů: v takzvané Re-Factory ve francouzském Flins chce Renault továrně zrenovovat až 100 000 aut ročně. Nepůjde přitom o renovaci historických vozů, Renault takto „obnoví“ mladá ojetá auta, která budou v průběhu svého modelového života využívána intenzivněji než doposud. S novou značkou Mobilize (ta se stane čtvrtým pilířem skupiny – vedle Renaultu, Alpine a dvojice Dacia-Lada) totiž Renault počítá s výrazným vstupem do segmentu mobility.

Mobilize má nabízet auta k pronájmu, pod touto značkou se počítá se speciálními „účelovými“ vozy. Celkem budou v blízké budoucnosti čtyři, dva určené pro car-sharing, jedno pro služby typu taxi (včetně alternativ jako Uber, Bolt a podobně) a jeden pro místní rozvážku zboží. Jeden z těchto vozů opět firma prezentovala ve formě konceptu: EZ-1 Prototype je malinké 2,3 metru dlouhé vozítko pro dvojici pasažérů určené do městského provozu. Auto můžeme vnímat jako náhradu aktuálního Twizzy do každého počasí (má totiž uzavřenou karoserii). Zajímavostí je systém výměnných baterií.

Mobilize EZ-1 Concept

Značka Mobilize nabídne několik vozů pro konkrétní účely

Cílem značky Mobilize je kromě zvýšení využití aut také docílit navýšení zůstatkové hodnoty použitých automobilů, která po třech letech často klesá až k 50 % hodnoty původní. Toho by mělo být docíleno právě zmíněnou tovární obnovou vozů, ale i dalšími službami, včetně moderních digitálních služeb uvnitř automobilů. Tyto služby by měly být průběžně aktualizovány a i v dané době již starší auta koncernových značek by tedy mohla časem získávat modernější funkce a možnosti, což má pomoci udržet hodnotu výše než doposud. Renault na tomto poli například navazuje spolupráci s Googlem, v roce 2022 se od značky dočkáme nového infotainmentu, který bude mít kompletně vestavěné služby Googlu.

Mobilize se také bude starat o životnost baterií elektromobilů, i to hodnotě pomůže. Firma bude dále nabízet služby dobíjení elektromobilů a bude se starat o zpracování dat z koncernových vozů a o služby, které na využití těchto dat budou založeny.

Alpine sportovní a čistě elektrická

Velké změny čekají značku Alpine, která momentálně nabízí jen zábavný sportovní model A110. Jeho dny jsou sečteny, zrovna tak nová strategie Alpine znamená konec pro modely Renault RS. Pod Alpine totiž nově spadají i divize Renault Sport Cars a Renault Sport Racing. V rámci toho došlo již k dříve oznámenému přejmenování týmu Formule 1 právě z Renault Sport na Alpine.

A právě jen čistě závodní auta budou asi jedinými vozidly Alpine, která budou mít spalovací motory. U sériových vozů totiž nově razí Alpine čistě elektrickou cestu: žádné plug-in hybridy, žádná další alternativní paliva, jen čistá elektřina. Znamená to nejen konec pro A110 tak, jak ji známe (až doběhne modelový cyklus, samozřejmě), ale také konec pro vozy jako Renault Mégane RS nebo Clio RS. Jejich budoucí generace vzniknou pod značkou Alpine a budou mít čistě elektrický pohon.

Alpine v rámci oznámení strategie slibuje nejméně tři takové vozy: ostrý hatchback segmentu na elektrické verzi platformy CMF-B (takže vlastně takové „nasupené“ Alpine Zoe), crossover kompaktního segmentu na platformě CMF-EV (tedy nejspíš právě onu Alpine verzi budoucího Mégane e Vision) a nakonec i náhradu A110 s plně elektrickým pohonem, kterou Alpine vyvine v rámci obnovené spolupráce s automobilkou Lotus.

Dacia a Lada spolu

Čtvrtým pilířem nové strategie skupiny Renault pak mají nadále být i cenově dostupné značky. Dacia a Lada se nově spojují do společné obchodní divize, nadále však budou fungovat jako nezávislé automobilky. Jen spolu budou sdílet více techniky a know-how a budou mít společné vrcholné vedení.

Dacia Bigster Concept

Společným úkolem jsou úspory z rozsahu a růst značek, a to jak na nové trhy, tak do nových segmentů. Trochu paradoxně přitom tandem Lada – Dacia oseká nabídku modelů, ve skutečnosti to však výrazně menší výběr znamenat nemusí. Automobilky mají totiž omezit použití různých vlastních a starších platforem, namísto čtyř aktuálně používaných mají přejít výhradně na platformu CMF-B určenou pro malá auta. Na ní stojí už třeba nové Sandero a Logan a postupně na ni přejdou i nové modely, včetně zbrusu nových aut.

Zároveň mají automobilky osekat nabídku karosářských verzí z aktuálních 18 na 11. Víc se v tomto ohledu bude asi škrtat u Lady, protože Dacia plánuje spíše modelovou expanzi. Vedle plně elektrického modelu Spring, který nabídku rozšíří zanedlouho, se totiž můžeme těšit i na nové „velké“ SUV značky Dacia. Firma totiž v rámci strategie oznámila, že se chce mimo jiné posunout i do C segmentu a chystá větší kompaktní SUV, které bude založené na právě představené studii Dacia Bigster Concept.

Sériový Bigster se zařadí nad „malé“ SUV Duster a pravděpodobně nabídne i sedmimístnou variantu. Délka modelu je 4,6 metru. Bigster v podstatě nahradí v nabídce Dacie MPV Lodgy, které to má opět spočítané. Redukce karosářských variant se již dotkla modelu Logan, který je v nové generaci k mání už jen jako sedan, oblíbené kombi se nenabízí a zájemci o něj si musí zvolit buď užitkovější Dokker (který to má také spočítané), nebo právě SUV značky Dacia.

To u Lady by neměl v nabídce zůstat kámen na kameni. Jestliže má značka přejít kompletně na jednu alianční platformu, znamená to úplnou obměnu celé modelové palety. Zatímco u moderních modelů XRay a Vesta můžeme očekávat novou generaci, pro Largus odvozený od starší Dacie Logan MCV to jistě znamená konec, otazník visí také nad levným modelem Granta, který je o trochu menším sedanem než Vesta. Logicky by menší Ladou měl zůstat hatchback XRay a Granta by mohla zmizet z nabídky.

Velké novinky ale čekají oblíbený off-road Niva. Lada se u něj v podstatě koncem loňského roku vrátila k tomuto legendárnímu jménu. Koncern GM totiž odprodal svůj podíl ve společném podniku s AvtoVAZem, v rámci kterého vyráběl vůz Chevrolet Niva, a měl práva na toto jméno, takže klasická Niva se prodávala jako Lada 4x4. Chevrolet Niva se přejmenoval na Ladu Niva, původní hranatá Niva pak nově dostala zkraje letošního roku název Lada Niva Legend. Aby toho nebylo málo, onu „chevroletí“ Nivu čeká také obměna, na trh se dostává její modernizovaná verze nazvaná Niva Travel.

Lada Niva Vision

Tím ale zdaleka změny u Nivy nekončí. Oba aktuální modely (Niva Legend a Niva Travel, aby bylo jasno) totiž čeká nejspíš v roce 2024 konec a na trh přijede zbrusu nová Niva postavená právě na platformě CMF-B. Jak ukazuje první zveřejněná skica, má auto dostat retro design po vzoru legendárního modelu. Značka také oznámila, že tato Niva vznikne ve dvou provedeních: krátké a dlouhé verzi, těšit se tedy můžeme na třídveřovou variantu s větší průchodností v terénu a prostornější pětidveřovou verzi.

A co víc, Niva má znamenat pro Ladu nový začátek i na světových trzích. Lada se v posledních letech soustředila na Rusko a jemu blízké trhy, ze západních zemí se zcela stáhla, s novou Nivou se to ale má změnit a začne opět expanze. Jestli v jejím rámci zůstane jen u Nivy, nebo jestli se třeba u nás setkáme i s dalšími ladami, to už zůstává tajemstvím.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Zničili teslu, aby ji mohli roztavit a vyrobit z ní záda iPhonu

Model 3 od Tesly se přetaví na iPhone 13 Pro a bustu Elona Muska

VIDEO Nabídku smartphonů pro boháče ruský Caviar povýšil na novou úroveň. Kvůli nové variantě iPhonu,...

Uhlíkové dani se nevyhneme. Přechod na elektro je jistý, říká šéf Hyundai

Hostem Rozstřel je Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech

VIDEO Rozstřel O přechodu k elektromobilům je rozhodnuto, vysvětluje Martin Saitz. Chytrý, výřečný a obrovsky...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022
Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022

Od letošního roku platí nová pravidla ohledně asistované reprodukce. Prodlužuje se doba, kdy žena může podstoupit umělé oplodnění hrazené...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...