Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada a Alpine se chce více zaměřit na ziskovost a méně klást důraz na prodejní čísla. Samozřejmostí je pak důraz na elektromobilitu a nový směr v podobě vysokého podílu různých služeb. O konci spalovacích motorů Renault zatím nemluví.
Dacia Bigster Concept

Dacia Bigster Concept | foto: Renault

Skupina Renault pod vedením charismatického manažera Lucy de Mea (přišel ze Seatu) mění svou strategii. Firma v ní vlastně jasně ukazuje, jakým obtížím dnes automobilový průmysl čelí, nový plán má představovat cestu, jak se s těmito změnami a komplikacemi vypořádat se ctí a zachovat finanční stabilitu celé skupiny.

Strategie se týká „evropské“ větvě celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, a i když se v ní hovoří o spolupráci v rámci celé aliance, je jasně vidět, že Renault se v zajištění své budoucnosti soustředí především na sebe a trochu rebelující spojence nechá, aby si vše vyřešili po svém.

Hlavním cílem nové strategie nazvané Renaulution je zajistit skupině ziskovost a tedy i budoucnost. Renault toho chce docílit řadou dílčích kroků, které jsou však vzájemně propojeny a vycházejí ze současného dění na trhu. Skupina otevřeně říká, že se soustředí nikoli na objem prodejů, ale na výnosy. Do roku 2023 má dojít právě k finanční stabilizaci skupiny (vzkříšení – ressurection), do roku 2025 k zásadní obnově (renovation) modelové palety a od roku 2025 se pak Renault cítí na revoluci.

Skupina Renault například v rámci této strategie počítá s poklesem zájmu o nová auta. Zatímco v roce 2019 disponovala skupina výrobními kapacitami pro 4 miliony vozů ročně (a prodala 3,75 milionu vozů), do roku 2025 chce Renault s přidruženými značkami tyto kapacity snížit na zhruba 3,1 milionu. Renault také sníží počet využívaných platforem (z šesti na tři) a rodin pohonných jednotek (z osmi na čtyři).

Těmito a dalšími opatřeními se chce skupina dostat na zhruba 3 % provozní marže, v letech 2021–2023 ušetřit asi 3 miliardy eur a hodlá snížit výdaje na výzkum a vývoj a na kapitálové investice (nákupy a investice do nemovitostí, strojů a dalších zařízení) na celkem 8 % obratu. Až 20 % obratu skupiny má v budoucnu zajistit prodej různých služeb (nabíjení, pronájem vozů, nakládání s daty a podobně), Renault chce také vsadit na vodík a vedle recyklace i na renovaci vozů.

Renault nadále univerzální

Značka Renault v rámci nové strategie nemluví o konci spalovacích motorů, nicméně jasně klade důraz na elektrifikaci. Plán pro Renault se jmenuje „La nouvelle Vague“ – Nová vlna – a v jeho rámci chce mimo jiné Renault kromě nových elektromobilů a hybridních modelů klást důraz na výnosnější vozy vyšších segmentů. Do roku 2025 uvede automobilka 24 nových modelů, přičemž nejméně deset z nich bude plnými elektromobily a polovina těchto nových aut bude spadat do segmentů C a D, tedy ke kompaktním vozům a do střední třídy.

Neočekávejme však, že by se Renault vrátil třeba s vozem typu Laguna. Důraz bude hlavně na vozy SUV, jak naznačil nedávný koncept Renault Mégane eVision, tímto směrem se nejspíš posune i nová generace oblíbeného kompaktního hatchbacku Mégane. Neznamená to však, že by Renault zanevřel na segment malých aut: naopak, uvedení nové strategie firma podpořila zveřejněním konceptu Renault 5 Prototype, stylového malého hatchbaku, který vychází z legendární R5, ovšem přináší její moderní a plně elektrické pojetí. Renault to sice nezmiňuje, ale vzhledem k poměrně civilnímu vzhledu studie se dá očekávat, že tento model se dočká sériové výroby. V podstatě by mohl nahradit aktuální Twingo.

Renault 5 Prototype

Možná trochu překvapivě vsadí Renault kromě hybridů a elektromobilů také na vodík. Podle různých vyjádření se zdá, že to bude sázka především na poli užitkových automobilů: vedle elektrických dodávek s krátkým dojezdem by mohl Renault nabídnout i vodíkové vozy pro dlouhé trasy.

Vyšší využití aut

Zajímavá je i sázka skupiny na renovace vozů: v takzvané Re-Factory ve francouzském Flins chce Renault továrně zrenovovat až 100 000 aut ročně. Nepůjde přitom o renovaci historických vozů, Renault takto „obnoví“ mladá ojetá auta, která budou v průběhu svého modelového života využívána intenzivněji než doposud. S novou značkou Mobilize (ta se stane čtvrtým pilířem skupiny – vedle Renaultu, Alpine a dvojice Dacia-Lada) totiž Renault počítá s výrazným vstupem do segmentu mobility.

Mobilize má nabízet auta k pronájmu, pod touto značkou se počítá se speciálními „účelovými“ vozy. Celkem budou v blízké budoucnosti čtyři, dva určené pro car-sharing, jedno pro služby typu taxi (včetně alternativ jako Uber, Bolt a podobně) a jeden pro místní rozvážku zboží. Jeden z těchto vozů opět firma prezentovala ve formě konceptu: EZ-1 Prototype je malinké 2,3 metru dlouhé vozítko pro dvojici pasažérů určené do městského provozu. Auto můžeme vnímat jako náhradu aktuálního Twizzy do každého počasí (má totiž uzavřenou karoserii). Zajímavostí je systém výměnných baterií.

Mobilize EZ-1 Concept

Značka Mobilize nabídne několik vozů pro konkrétní účely

Cílem značky Mobilize je kromě zvýšení využití aut také docílit navýšení zůstatkové hodnoty použitých automobilů, která po třech letech často klesá až k 50 % hodnoty původní. Toho by mělo být docíleno právě zmíněnou tovární obnovou vozů, ale i dalšími službami, včetně moderních digitálních služeb uvnitř automobilů. Tyto služby by měly být průběžně aktualizovány a i v dané době již starší auta koncernových značek by tedy mohla časem získávat modernější funkce a možnosti, což má pomoci udržet hodnotu výše než doposud. Renault na tomto poli například navazuje spolupráci s Googlem, v roce 2022 se od značky dočkáme nového infotainmentu, který bude mít kompletně vestavěné služby Googlu.

Mobilize se také bude starat o životnost baterií elektromobilů, i to hodnotě pomůže. Firma bude dále nabízet služby dobíjení elektromobilů a bude se starat o zpracování dat z koncernových vozů a o služby, které na využití těchto dat budou založeny.

Alpine sportovní a čistě elektrická

Velké změny čekají značku Alpine, která momentálně nabízí jen zábavný sportovní model A110. Jeho dny jsou sečteny, zrovna tak nová strategie Alpine znamená konec pro modely Renault RS. Pod Alpine totiž nově spadají i divize Renault Sport Cars a Renault Sport Racing. V rámci toho došlo již k dříve oznámenému přejmenování týmu Formule 1 právě z Renault Sport na Alpine.

A právě jen čistě závodní auta budou asi jedinými vozidly Alpine, která budou mít spalovací motory. U sériových vozů totiž nově razí Alpine čistě elektrickou cestu: žádné plug-in hybridy, žádná další alternativní paliva, jen čistá elektřina. Znamená to nejen konec pro A110 tak, jak ji známe (až doběhne modelový cyklus, samozřejmě), ale také konec pro vozy jako Renault Mégane RS nebo Clio RS. Jejich budoucí generace vzniknou pod značkou Alpine a budou mít čistě elektrický pohon.

Alpine v rámci oznámení strategie slibuje nejméně tři takové vozy: ostrý hatchback segmentu na elektrické verzi platformy CMF-B (takže vlastně takové „nasupené“ Alpine Zoe), crossover kompaktního segmentu na platformě CMF-EV (tedy nejspíš právě onu Alpine verzi budoucího Mégane e Vision) a nakonec i náhradu A110 s plně elektrickým pohonem, kterou Alpine vyvine v rámci obnovené spolupráce s automobilkou Lotus.

Dacia a Lada spolu

Čtvrtým pilířem nové strategie skupiny Renault pak mají nadále být i cenově dostupné značky. Dacia a Lada se nově spojují do společné obchodní divize, nadále však budou fungovat jako nezávislé automobilky. Jen spolu budou sdílet více techniky a know-how a budou mít společné vrcholné vedení.

Dacia Bigster Concept

Společným úkolem jsou úspory z rozsahu a růst značek, a to jak na nové trhy, tak do nových segmentů. Trochu paradoxně přitom tandem Lada – Dacia oseká nabídku modelů, ve skutečnosti to však výrazně menší výběr znamenat nemusí. Automobilky mají totiž omezit použití různých vlastních a starších platforem, namísto čtyř aktuálně používaných mají přejít výhradně na platformu CMF-B určenou pro malá auta. Na ní stojí už třeba nové Sandero a Logan a postupně na ni přejdou i nové modely, včetně zbrusu nových aut.

Zároveň mají automobilky osekat nabídku karosářských verzí z aktuálních 18 na 11. Víc se v tomto ohledu bude asi škrtat u Lady, protože Dacia plánuje spíše modelovou expanzi. Vedle plně elektrického modelu Spring, který nabídku rozšíří zanedlouho, se totiž můžeme těšit i na nové „velké“ SUV značky Dacia. Firma totiž v rámci strategie oznámila, že se chce mimo jiné posunout i do C segmentu a chystá větší kompaktní SUV, které bude založené na právě představené studii Dacia Bigster Concept.

Sériový Bigster se zařadí nad „malé“ SUV Duster a pravděpodobně nabídne i sedmimístnou variantu. Délka modelu je 4,6 metru. Bigster v podstatě nahradí v nabídce Dacie MPV Lodgy, které to má opět spočítané. Redukce karosářských variant se již dotkla modelu Logan, který je v nové generaci k mání už jen jako sedan, oblíbené kombi se nenabízí a zájemci o něj si musí zvolit buď užitkovější Dokker (který to má také spočítané), nebo právě SUV značky Dacia.

To u Lady by neměl v nabídce zůstat kámen na kameni. Jestliže má značka přejít kompletně na jednu alianční platformu, znamená to úplnou obměnu celé modelové palety. Zatímco u moderních modelů XRay a Vesta můžeme očekávat novou generaci, pro Largus odvozený od starší Dacie Logan MCV to jistě znamená konec, otazník visí také nad levným modelem Granta, který je o trochu menším sedanem než Vesta. Logicky by menší Ladou měl zůstat hatchback XRay a Granta by mohla zmizet z nabídky.

Velké novinky ale čekají oblíbený off-road Niva. Lada se u něj v podstatě koncem loňského roku vrátila k tomuto legendárnímu jménu. Koncern GM totiž odprodal svůj podíl ve společném podniku s AvtoVAZem, v rámci kterého vyráběl vůz Chevrolet Niva, a měl práva na toto jméno, takže klasická Niva se prodávala jako Lada 4x4. Chevrolet Niva se přejmenoval na Ladu Niva, původní hranatá Niva pak nově dostala zkraje letošního roku název Lada Niva Legend. Aby toho nebylo málo, onu „chevroletí“ Nivu čeká také obměna, na trh se dostává její modernizovaná verze nazvaná Niva Travel.

Lada Niva Vision

Tím ale zdaleka změny u Nivy nekončí. Oba aktuální modely (Niva Legend a Niva Travel, aby bylo jasno) totiž čeká nejspíš v roce 2024 konec a na trh přijede zbrusu nová Niva postavená právě na platformě CMF-B. Jak ukazuje první zveřejněná skica, má auto dostat retro design po vzoru legendárního modelu. Značka také oznámila, že tato Niva vznikne ve dvou provedeních: krátké a dlouhé verzi, těšit se tedy můžeme na třídveřovou variantu s větší průchodností v terénu a prostornější pětidveřovou verzi.

A co víc, Niva má znamenat pro Ladu nový začátek i na světových trzích. Lada se v posledních letech soustředila na Rusko a jemu blízké trhy, ze západních zemí se zcela stáhla, s novou Nivou se to ale má změnit a začne opět expanze. Jestli v jejím rámci zůstane jen u Nivy, nebo jestli se třeba u nás setkáme i s dalšími ladami, to už zůstává tajemstvím.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

KIA EV6

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu

Nová Škoda Enyaq brázdí silnice jako pojízdná kavárna

VIDEO Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky...

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Slavnostní uvedení nové automobilové značky BYD (Build Your Dreams) na český...

VIDEO Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.