Čínská média uvádějí, že největší státní čínská automobilka SAIC Motor vyjednává se španělským ministerstvem průmyslu o vybudování továrny na výrobu vozů značky MG. SAIC Motors se má rozhodnut do 30. září. Mezi další země, které jsou ve výběru, patří Maďarsko a Česká republika, které mají nižší mzdové náklady. Španělsko zas mohutně podporuje přechod na elektromobilitu a má lacinější energie.
„Španělsko může počítat s možná rozhodující výhodou: je blíže Spojenému království, klíčovému trhu pro MG, a je lépe propojeno z logistického hlediska,“ píše magazín Quattroruote. „Galicie a dvě další španělská autonomní společenství, Aragonie a Kantábrie, předložily vedoucím představitelům SAIC konkrétní návrhy na balíček dotací pro usnadnění investice.“
Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG |
Pikantní je, že novou tváří čínského koncernu je od letošního jara jeden z nejvýznamnějších světových automobilových designérů posledních dekád Jozef Kabaň. Slovák, který je nově viceprezidentem SAIC pro globální design, se proslavil autorstvím designu Bugatti Veyron, jeho první šéfdesignérskou štací pak byla Škoda, v Mladé Boleslavi působil téměř deset let do roku 2017.
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG |
SAIC se chce rozhodnut brzy, aby výstavba závodu mohla začít co nejdříve. Čínské automobilky urychlují rozhodování o expanzi výroby do Evropy v reakci na zavedení cel, které na elektromobily dovážené z Číny uvalila Evropská unie.
Číňané se chystají na celní ping-pong. Z restrikcí EU si dělají legraci |
„Rozhodnutí je přímým důsledkem vyšetřování EU ohledně čínských dotací na elektromobily, které zasáhla SAIC nejvyšším dočasným tarifem 37,6 %,“ píše Carnewschina. SAIC tedy chce rozběhnout výrobu prvních vozidel ve Španělsku ve čtvrtém čtvrtletí roku 2027.
Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí |
„Šéf SAIC Wang Xiaoqiu na setkání akcionářů v roce 2023 řekl, že automobilka se trhu EU nevzdá,“ připomíná Carnewchina. Postavením továrny v členském státě EU se SAIC clům vyhne.
MG4 nemusí lákat jen cenou. Dva tisíce kilometrů čínským elektromobilem |
V loňském roce byl MG 4 šestým nejprodávanějším elektromobilem v rámci EU s prodejem 72 421 vozů. Podle předběžných informací se právě tento model uvedený na trh v roce 2022 bude vyrábět v nové evropské továrně společně s nově uvedenou novou generací modelu HS. Dalším vozem, který se pravděpodobně bude vyrábět v EU, je nástupce elektrického kombíku MG 5.
Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW |
Ochranářská cla, o kterých se evropské státy i automobilky stále přou, začala platit 4. července. Těsně před jejich zavedením došlo k mírnému snížení tarifů z úrovně původně oznámené v červnu. V případě SAIC klesla z 38,1 % na 37,6 %.
Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan |
Původní britská značka MG letos slaví sté výročí. „Je to další rána pro britský průmysl, že značka s takovou historií umístí svůj evropský výrobní závod mimo Spojené království,“ komentuje Carnewschina.
ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari |