Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž sama. Ale elektromobily? To je právě něco trochu jiného. Jak dokládá průzkum konzultantů McKinsey & Co, téměř polovina amerických majitelů aut na baterky se chce vrátit k vozům se spalovacími motory.

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A za třetí? Když u nich nejsou fronty, často nefungují. Pořád chcete auto na baterky? | foto: Profimedia.cz

Zpráva působí jako velmi nepříjemný budíček pro výrobce elektromobilů, a to nejen ty ze Států. Byli totiž přesvědčeni o tom, že svého klienta už mají jistého. Jenže průzkum trhu naznačil opačnou skutečnost. Lidé, kteří si elektromobil už pořídili a aktuálně v něm jezdí, totiž automaticky nepomýšlí na to, že by i jejich příštím vozem měl být elektromobil.

Téměř polovina amerických majitelů elektromobilů – podle průzkumu společnosti McKinsey & Co je to 46 procent dotázaných – plánuje návrat k vozům se spalovacími motory.

Podobný, byť ne tak výrazný trend, na základě průzkumů předpovídají reakce majitelů elektromobilů i z ostatních zemí. Globálně je ta průměrná míra nespokojenosti s elektromobilem o něco nižší, dosahuje devětadvaceti procent. V USA je každý čtvrtý až pátý majitel elektromobilu z deseti přesvědčen o tom, že svým příštím nákupem koncept elektromobility znovu podporovat nebude.

Situace ve Státech je bolavější o to, že právě tady se populace řidičů vyznačuje větší kupní silou a trh s vozy má největší dynamiku. Nástup elektromobility tu mohl být rychlejší, už proto, že spokojení majitelé elektromobilů mohli být tou nejlepší reklamou na úspěšný produkt. Jenže té spokojenosti se bohužel nedostává.

Na průzkumu McKinsey & Co vlastně není nic překvapivého. Shrnuje jen to, že auto, které napoprvé nenaplnilo vaše očekávání, si nejspíš znovu nepořídíte.

Výrobci elektromobilů se teď nebudou muset snažit jen o přesvědčování nerozhodných potenciálních kupců, jako dosud, ale i o změnu názoru těch, kteří jejich produkt již ozkoušeli a spokojeni s ním nebyli. Přitom budovat důvěru ve značku u někoho, kdo už byl elektromobilem zklamán, je o dost těžší.

„Předpokládali jsme mylně, že ten kdo si jednou zakoupí elektromobil, zpátky ke spalovákům se už nevrátí,“ shrnuje to Philipp Kampshoff z Centra pro mobilitu budoucnosti. „Průzkum ovšem naznačil něco jiného.“

Chybí infrastruktura, dobíječky není vidět

Nemilé je, že největším důvodem ztráty důvěry amerických řidičů v elektromobily je v první řadě něco, co automobilky moc pod kontrolou nemají. Nedostatečná infrastruktura veřejného nabíjení. Teprve za ní se v soupisce komplikujících skutečností objevily vysoké náklady vlastnictví a nepříjemné zkušenosti z cest na dlouhé vzdálenosti.

Kampshoff klade část viny na správu jednotlivých amerických států, které jen velmi neochotně budování podpůrné infrastruktury podporují. Za názorný příklad dává existující benzínky, lemující dálnice a sjezdy z hlavních silničních tahů. Jsou všude a dobře na očích, řidič vozu se spalovacím motorem se ve Státech prakticky neocitne v situaci, že by od jedné k druhé nedojel.

Ale dobíjecí stanice pro elektromobily? Veřejné, budované ze státních peněz i soukromé, je těžké vůbec zahlédnout. „A součástí dostupnosti je i dobrá viditelnost,“ říká Kampshoff. „Dobíječky, které je třeba hledat schované někde za nákupním centrem, nikomu na jistotě nepřidají.“

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Z průzkumu společnosti McKinsey & Co – mimochodem velmi obsáhlého, tematicky pokrýval dvěma stovkami otázek 30 000 majitelů elektromobilů z patnácti různých zemí – dále vyplynulo, že s dobíjecí infrastrukturou je nyní v USA zcela spokojeno jen devět procent řidičů.

Podle amerického ministerstva energetiky v USA zatím existuje více než 68 000 veřejných dobíjecích stanic s více než 184 000 individuálních dobíjecích portů. „To je zásadní výzva pro budoucnost,“ popisuje Kampshoff. „Další generace kupců elektromobilů totiž bude na dobíjecí stanice spoléhat mnohem více, než ti současní.“

V té první vlně se totiž kupci rekrutovali z těch, kteří elektromobility fandili a viděli v ní cestu k ekologičtější přepravě. Byli „nadšení předem“ a proto byli ochotni odhlédnout od určitých nedostatků, improvizovat a přizpůsobovat se. Nicméně druhou vlnu by podle průzkumu trhu měli tvořit ti prve nepřesvědčení a dosud váhající, na které zapůsobí pozitivní příklad spokojených majitelů elektromobilů té první vlny. Ti už nedostatky tolerovat nebudou.

Nedostatečný dojezd brzdí poptávku

Plynou z průzkumu McKinsey & Co i nějaká pozitiva?

Záleží na úhlu pohledu. Za dobrou zprávu se sice na první pohled nedá považovat to, že přibližně jednadvacet procent Američanů tvrdí, že si za žádných okolností elektromobil nepořídí. Ale ten procentní podíl je i přes to nižší než před dvěma lety.

Relativně dobrou zprávou je i to, že se podíl řidičů – kteří by byli ochotni si někdy snad možná elektromobil nebo plug in-hybrid pořídit – zvýšil na osmatřicet procent. Jde skutečně jen vyjádření ochoty, ale už sám fakt, že tuto možnost teoreticky zvažují, je pozitivním signálem.

Volání o pomoc se nesla od majitelů elektromobilů směrem k výrobcům častěji, než by se dalo považovat za běžné. Průmysl ale reaguje s velkým zpožděním.

Za nedobré pro automobilový průmysl se dá považovat zjištění, že se u potenciálních i skutečných majitelů elektromobilů mění preference v maximálním dojezdu. Jde o jakési vyjádření toho, co by jejich elektromobil snů – takový, který si nejspíš pořídí – měl umět. Zatímco před dvěma lety byla tím ideálním dojezdem vzdálenost 435 kilometrů, nyní je to už 470 kilometrů.

„Problém ovšem je, že zdaleka ne všechny elektromobily v nabídce takovým dojezdem disponují, současné produkty tedy už od startu nepřináší to, co by od nich jejich kupci očekávali,“ uzavírá Kampshoff.

Výrobce elektromobilů tedy čeká – a nejspíš nejen ve Spojených státech amerických – další velká bitva o zákazníky. Bitva, která se nepovede jen formou vstřícné ceny a technologických vylepšení dojezdu, ale bude muset zasáhnout i oblastí, do nichž automobilový průmysl investuje jen krajně nerad. Do přímé podpory dobíjecí infrastruktury.

Zápas bude o to těžší, že výrobcům už nebude stačit přesvědčit o výhodách elektromobilů nové potenciální kupce, ale i jejich stávající majitele. To, že neplánují u elektromobility zůstat, je totiž tou nejhorší možnou reklamou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodej elektromobilů v Česku vzrostl téměř o polovinu. Vede Tesla

Tesla Model Y. Jediné elektrické auto, které se podobně jako filmový...

Prodej elektromobilů za sedm letošních měsíců vzrostl o 44 procent na 4987 aut. Poptávka po...

Korejským úřadům došla s požáry elektroaut trpělivost, chtějí víc informací

Chemické zpomalovače hoření negarantují, že auto nelehne popelem. Ale při...

VIDEO Jižní Korea hodlá nařídit výrobcům elektrovozů, aby zveřejňovali značku baterií, které v nich...

Radnice jsou k elektrickým autům opatrné, přesedly do nich jen pečovatelky

Pro analýzu využití ploch a kontrolu oprávněného parkování a další ladění...

Radnice v Královéhradeckém kraji se do elektrovozů nehrnou. Lídrem jsou pouze sociální služby, a to...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Dohady o mokrý hadr. Žhavé téma supernabíječek Tesly pálí i Muska

Supercharger je prý dnes americkým standardem nabíjení. Ovšem standardem, který...

Když jde o zkrácení doby nabíjení, je každý trik dobrý. Alespoň tak si to myslí majitelé vozů...

Elektrická auta nehoří častěji, hašení je však extrémně náročné a nebezpečné

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

VIDEO Od odpůrců elektromobility často slýcháme, že elektromobily, respektive elektrifikovaná auta jsou...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?
Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?

Teprve po třicítce jsem začala řešit zdraví svého chrupu a postupně jsem se dostala až do rukou odborníků ze Světa rovnátek. Jak vypadá život s...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...