Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry jedné z nejočekávanějších novinek letoška. I přesto, že si Evropa stále ještě nabubřele myslí, že je automobilovým pupkem světa, slaví tu obrovské úspěchy lidová značka s jednoduchou technikou.
Dacia Spring

Dacia Spring | foto: Kyocera

Je to paradox, ale Dacia je jedním z nejvýraznějších fenoménů evropského autoprůmyslu posledních dekád. A právě na její novinku jménem Spring byli všichni zvědavi. Elektromobily za milion v podání konkurence jsou sice zajímavé, ovšem jak ukazují také úspěchy spalovacích dacií, evropské publikum je racionálnější a chudší. Elektromobily dnes potřebují ve velkém začít prodávat všichni. A možná tak trochu doufají, že Dacia se springem vlnu zájmu opravdu spustí.

Co model, to úspěšný příběh: Logan se stal symbolem Dacie – značky, která mnohým umožnila poprvé v životě okusit pocit, jaké to je usednout do nového auta namísto ojetiny. Sandero je nejprodávanějším autem Evropy privátním zákazníkům. Duster bestseller mezi SUV. A Spring má být dalším přelomovým modelem. To je slušný výsledek na značku, jejíž novodobá historie se píše nějakých dvacet let, kterou ve francouzské centrále automobilky Renault tvoří pár desítek lidí a která dala pojmu „low-cost“ úplně jiný náboj: v češtině na to máme hezké přísloví „chudoba cti netratí“.

Z Číny

Spring už jezdí v Asii. V Číně jako Renault K-ZE a pod dalšími čtyřmi jmény značek automobilky Dongfeng, se kterou mají Francouzi za Velkou zdí joint-venture. Úplně nejdéle ho znají Indové jako Renault Kwid, tam ovšem jezdí na benzin, stejně jako v Brazílii. Do Evropy míří výhradně jako elektromobil, a to ve třech základních konfiguracích: kromě standardní verze ještě v užitkové variantě a pak v provedení uzpůsobeném pro minutové autopůjčovny (car sharing).

Spring – anglicky to znamená „jaro“ – nemůže do světa vyrazit jindy než na jaře. Nejprve pro carsharing s odolnějším interiérem a specifickými prvky výbavy, první soukromí zákazníci se dočkají za rok. A dá se čekat, že konkurence bude zas bezradně přihlížet, jak to už u tažení Dacie světem bývá. Na rok 2021 slibují automobilky spoustu elektromobilů, jenže to jsou ve valné většině případů auta s dvojnásobnou velikostí i cenovkou, do které se lépe schová obrovská cena trakčních akumulátorů (tvoří asi 40 procent ceny elektromobilu). Proto jsou také auta do zásuvky hlavně velká SUV nebo výbavou napěchované hatchbacky. Spring toto vše bere z opačného konce: malé auto, malá baterka, malá výbava.

Spring na to jde prostě po daciovsku: žádný ohňostroj moderní techniky a výzbroj taková, kterou běžný motorista hlavně potřebuje. Nejzásadnější je laciná výroba – Dacia sama přiznává, že staví na technice, jejíž vývoj už dávno zaplatili kupci renaultů. A k tomu ještě produkce v lokalitách s levnou pracovní silou. Kde se Spring bude vyrábět, automobilka neprozradila, ale je možné, že do Evropy poputují auta z Číny. Anebo z Ruska.

Spring má na délku 373 centimetrů, široký je 162 a vysoký 151 cm, rozvor je 242 cm. Velikostně je tedy asi tak na úrovni Škody Citigo, která – dokud byla v prodeji – byla jedním z nejlevnějších elektromobilů v Evropě, ceny se pohybovaly mezi 430 tisíci korunami a půlmilionem. Spring je vyšší díky SUVčkovsky zvýšenému podvozku – 15 centimetrů nad zemí. Vnitřek má být podle slibů značky dostatečně prostorný pro čtyři. Do benzinového kwidu jsem se posadil začátkem roku na autosalonu v Díllí – pravda, Indové jsou povětšinou subtilnější než Evropané, ale i ti by se tam ve čtyřech vešli bez větších ústrků. Interiér totiž není tolik obestavěný jako to u moderních aut dnes bývá zvykem. K tomu třísetlitrový kufr, jehož objem se zdvojnásobí sklopením zadních opěradel. Pod podlahou kufru je místo pro příplatkovou rezervu. Nákladní provedení naloží až 800 litrů a může uvézt až 325 kilogramů.

Ve výbavě má být posilovač řízení, dálkově ovládané zámky, všechna okna ovládaná elektricky stejně jako zrcátka. Kromě povinného ABS, ESP, ecallu a omezovače rychlosti pak šest airbagů nebo samobrzdící systém. Za příplatek bude manuální klimatizace, parkovací asistent, sedmipalcové multimediální rozhraní i s navigací, Bluetooth, DAB rádiem a kompatibilitou s Apple CarPlay a Android Auto, zvládat má i hlasové povely.

Elektromotor s výkonem 33 kW (44 k) a 125 kroutícími newtonmetry živí li-ion baterie s 26,8kWh kapacitou. Dojezd dle norem má být 225 km, ve městě prý až 295. Po zapnutí režimu ECO, který sníží výkon na 23 kW, ujede o 10 procent víc. V ecorežimu jede Spring maximálně stovkou, s plným výkonem 125 km/h. To z něj dělá jednoznačně auto určené pro pohyb ve městem a po okreskách.

Z domácí 230V zásuvky se spring nabije za 14 hodin, z 2,3kilowattového wallboxu za osm a půl; s 7,4kW nabíjením trvá plnění baterie pět hodin. Rychlonabíječkou o výkonu 30 kW se nabije na osmdesát procent za méně než hodinu.

Ceny zatím značka neoznámila, mluví se o 12 až 13 tisících eur, tedy asi 300 až 400 tisících korun. Pokud do té doby přetrvají pobídky evropských zemí na nákup elektromobilů, mohla by se z Dacie do zásuvky stát bezkonkurenčně nejlevnější cesta k novému autu, vždyť ve Francii rozdávají až 7 tisíc eur.

Renault MéganE eVision

Společně s Dacií Spring představil šéf Renaultu Luca de Meo koncept elektrického hatchbacku se značkou Renault. Důležité je hlavně jeho pojmenování – zavedený model totiž zažívá ústup ze slávy a automobilka už několikrát naznačila, že se musí něco změnit, jinak jméno Mégane zanikne. Sportovně střižený MéganE eVision má tedy být předvojem celé řady elektromobilů. Jeho sériová podoba se má představit příští rok, o moc odlišný od konceptu ovšem finální vůz být nemá.

Renault MéganE eVision

„Cílem je vytvořit základ řady modelů stejně jako při představení řady Mégane v roce 1995. Od té doby bylo prodáno více než 7 milionů vozů tohoto modelu. Produkční model ovšem nebude náhradou současného Méganu, který byl právě uveden na trh, ale má představovat budoucnost kompaktní kategorie. MéganE eVision má karoserii hatchback, což je nejvíce vyhledávaná podoba osobních aut v Evropě. Vyrábět se bude od roku 2021 ve Francii,“ uvádí magazín Autoweek. „S délkou jen 4 210 mm je o 140 mm kratší než současný Mégane, ač má o 40 mm delší rozvor náprav – 2 700 mm. Trakční elektromotor má výkon 160 kW (217 k) a maximální točivý moment 300 Nm. Ultratenký akumulátor má kapacitu 60 kWh a umožní dojezd 450 km.“

„Díky naší nové platformě CMF-EV, vyvinuté aliancí, jsme zrušili omezení týkající se designu, tvaru, energetické účinnosti a využívání, abychom si mohli představit naše show-car vozidlo MéganE eVision... Je to pouhý začátek, který předznamenává příchod nové generace elektromobilů prošpikovaných inovacemi,“ okomentoval Luca De Meo. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

V Norsku našli největší evropské ložisko kovů vzácných zemin

Norská oblast Telemark, kde se našlo největší evropské ložisko kovů vzácných...

Těžařská společnost Rare Earths Norway objevila největší prokázané ložisko vysoce ceněných kovů...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

Citroën C3

VIDEO Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....