Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry jedné z nejočekávanějších novinek letoška. I přesto, že si Evropa stále ještě nabubřele myslí, že je automobilovým pupkem světa, slaví tu obrovské úspěchy lidová značka s jednoduchou technikou.
Dacia Spring

Dacia Spring | foto: Kyocera

Je to paradox, ale Dacia je jedním z nejvýraznějších fenoménů evropského autoprůmyslu posledních dekád. A právě na její novinku jménem Spring byli všichni zvědavi. Elektromobily za milion v podání konkurence jsou sice zajímavé, ovšem jak ukazují také úspěchy spalovacích dacií, evropské publikum je racionálnější a chudší. Elektromobily dnes potřebují ve velkém začít prodávat všichni. A možná tak trochu doufají, že Dacia se springem vlnu zájmu opravdu spustí.

Co model, to úspěšný příběh: Logan se stal symbolem Dacie – značky, která mnohým umožnila poprvé v životě okusit pocit, jaké to je usednout do nového auta namísto ojetiny. Sandero je nejprodávanějším autem Evropy privátním zákazníkům. Duster bestseller mezi SUV. A Spring má být dalším přelomovým modelem. To je slušný výsledek na značku, jejíž novodobá historie se píše nějakých dvacet let, kterou ve francouzské centrále automobilky Renault tvoří pár desítek lidí a která dala pojmu „low-cost“ úplně jiný náboj: v češtině na to máme hezké přísloví „chudoba cti netratí“.

Z Číny

Spring už jezdí v Asii. V Číně jako Renault K-ZE a pod dalšími čtyřmi jmény značek automobilky Dongfeng, se kterou mají Francouzi za Velkou zdí joint-venture. Úplně nejdéle ho znají Indové jako Renault Kwid, tam ovšem jezdí na benzin, stejně jako v Brazílii. Do Evropy míří výhradně jako elektromobil, a to ve třech základních konfiguracích: kromě standardní verze ještě v užitkové variantě a pak v provedení uzpůsobeném pro minutové autopůjčovny (car sharing).

Spring – anglicky to znamená „jaro“ – nemůže do světa vyrazit jindy než na jaře. Nejprve pro carsharing s odolnějším interiérem a specifickými prvky výbavy, první soukromí zákazníci se dočkají za rok. A dá se čekat, že konkurence bude zas bezradně přihlížet, jak to už u tažení Dacie světem bývá. Na rok 2021 slibují automobilky spoustu elektromobilů, jenže to jsou ve valné většině případů auta s dvojnásobnou velikostí i cenovkou, do které se lépe schová obrovská cena trakčních akumulátorů (tvoří asi 40 procent ceny elektromobilu). Proto jsou také auta do zásuvky hlavně velká SUV nebo výbavou napěchované hatchbacky. Spring toto vše bere z opačného konce: malé auto, malá baterka, malá výbava.

Spring na to jde prostě po daciovsku: žádný ohňostroj moderní techniky a výzbroj taková, kterou běžný motorista hlavně potřebuje. Nejzásadnější je laciná výroba – Dacia sama přiznává, že staví na technice, jejíž vývoj už dávno zaplatili kupci renaultů. A k tomu ještě produkce v lokalitách s levnou pracovní silou. Kde se Spring bude vyrábět, automobilka neprozradila, ale je možné, že do Evropy poputují auta z Číny. Anebo z Ruska.

Spring má na délku 373 centimetrů, široký je 162 a vysoký 151 cm, rozvor je 242 cm. Velikostně je tedy asi tak na úrovni Škody Citigo, která – dokud byla v prodeji – byla jedním z nejlevnějších elektromobilů v Evropě, ceny se pohybovaly mezi 430 tisíci korunami a půlmilionem. Spring je vyšší díky SUVčkovsky zvýšenému podvozku – 15 centimetrů nad zemí. Vnitřek má být podle slibů značky dostatečně prostorný pro čtyři. Do benzinového kwidu jsem se posadil začátkem roku na autosalonu v Díllí – pravda, Indové jsou povětšinou subtilnější než Evropané, ale i ti by se tam ve čtyřech vešli bez větších ústrků. Interiér totiž není tolik obestavěný jako to u moderních aut dnes bývá zvykem. K tomu třísetlitrový kufr, jehož objem se zdvojnásobí sklopením zadních opěradel. Pod podlahou kufru je místo pro příplatkovou rezervu. Nákladní provedení naloží až 800 litrů a může uvézt až 325 kilogramů.

Ve výbavě má být posilovač řízení, dálkově ovládané zámky, všechna okna ovládaná elektricky stejně jako zrcátka. Kromě povinného ABS, ESP, ecallu a omezovače rychlosti pak šest airbagů nebo samobrzdící systém. Za příplatek bude manuální klimatizace, parkovací asistent, sedmipalcové multimediální rozhraní i s navigací, Bluetooth, DAB rádiem a kompatibilitou s Apple CarPlay a Android Auto, zvládat má i hlasové povely.

Elektromotor s výkonem 33 kW (44 k) a 125 kroutícími newtonmetry živí li-ion baterie s 26,8kWh kapacitou. Dojezd dle norem má být 225 km, ve městě prý až 295. Po zapnutí režimu ECO, který sníží výkon na 23 kW, ujede o 10 procent víc. V ecorežimu jede Spring maximálně stovkou, s plným výkonem 125 km/h. To z něj dělá jednoznačně auto určené pro pohyb ve městem a po okreskách.

Z domácí 230V zásuvky se spring nabije za 14 hodin, z 2,3kilowattového wallboxu za osm a půl; s 7,4kW nabíjením trvá plnění baterie pět hodin. Rychlonabíječkou o výkonu 30 kW se nabije na osmdesát procent za méně než hodinu.

Ceny zatím značka neoznámila, mluví se o 12 až 13 tisících eur, tedy asi 300 až 400 tisících korun. Pokud do té doby přetrvají pobídky evropských zemí na nákup elektromobilů, mohla by se z Dacie do zásuvky stát bezkonkurenčně nejlevnější cesta k novému autu, vždyť ve Francii rozdávají až 7 tisíc eur.

Renault MéganE eVision

Společně s Dacií Spring představil šéf Renaultu Luca de Meo koncept elektrického hatchbacku se značkou Renault. Důležité je hlavně jeho pojmenování – zavedený model totiž zažívá ústup ze slávy a automobilka už několikrát naznačila, že se musí něco změnit, jinak jméno Mégane zanikne. Sportovně střižený MéganE eVision má tedy být předvojem celé řady elektromobilů. Jeho sériová podoba se má představit příští rok, o moc odlišný od konceptu ovšem finální vůz být nemá.

Renault MéganE eVision

„Cílem je vytvořit základ řady modelů stejně jako při představení řady Mégane v roce 1995. Od té doby bylo prodáno více než 7 milionů vozů tohoto modelu. Produkční model ovšem nebude náhradou současného Méganu, který byl právě uveden na trh, ale má představovat budoucnost kompaktní kategorie. MéganE eVision má karoserii hatchback, což je nejvíce vyhledávaná podoba osobních aut v Evropě. Vyrábět se bude od roku 2021 ve Francii,“ uvádí magazín Autoweek. „S délkou jen 4 210 mm je o 140 mm kratší než současný Mégane, ač má o 40 mm delší rozvor náprav – 2 700 mm. Trakční elektromotor má výkon 160 kW (217 k) a maximální točivý moment 300 Nm. Ultratenký akumulátor má kapacitu 60 kWh a umožní dojezd 450 km.“

„Díky naší nové platformě CMF-EV, vyvinuté aliancí, jsme zrušili omezení týkající se designu, tvaru, energetické účinnosti a využívání, abychom si mohli představit naše show-car vozidlo MéganE eVision... Je to pouhý začátek, který předznamenává příchod nové generace elektromobilů prošpikovaných inovacemi,“ okomentoval Luca De Meo. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...