Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte, jděte do něj. Plynový kousek Dacia Logan MCV je vůbec největší výhra.
Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro všechny, kteří se ošklíbají nad značkou Dacia s tím, že je pro „socky“ a shlížejí spatra na souseda, který si rumunský vůz – třeba velké kombi Logan MCV – pořídil, máme špatnou zprávu. Toto auto vůbec není špatné.

Poslední „emcévéčko“, které se podle všeho přímého nástupce už nedočká (protože dnes módní SUV klasické kombíky vytlačují z nabídky), je příjemným překvapením. Zvlášť v úpravě Stepway, která přidává nejen plastové ozdobné prvky a ochranu hran blatníků, ale navyšuje i světlou výšku o pět centimetrů na „esúvéčkových“ 195 milimetrů.

Polní cesta tak pro stepway není vůbec problém, jediné, co ho omezuje, je chybějící pohon všech kol. Naopak oceníte měkké odpružení – tlumiče s vysokými zdvihy vykryjí každý výmol, dají o tom ovšem vědět pořádným zhoupnutím; stejně jako při přejíždění retardérů. Také náklony v zatáčkách jsou docela výrazné.

Ale problém to není. Kvůli závodění jste si toto auto nepořídili, a pokud uděláte nějakou řidičskou chybu, účinná stabilizace vám pomůže. Stopu Logan MCV drží velmi dobře. Robustní podvozek se nám celkově hodně líbil, auto díky němu působí hodnotně.

Uvnitř je místa pro pět jako v běžném hatchbacku. Pokud rezignujete na kotvicí body Isofix (auto je má), dostanete na zadní sedadla i tři dětské sedačky.

V nejvyšší výbavě najdete třeba automatickou klimatizaci, navigaci, za příplatek pak i výstup z parkovací kamery. Zpracování interiéru je velmi solidní a robustní. Levným řešením je stahování zadních oken na středové konzoli.

Kufr má krásných 573 litrů, jen o 35 méně než mnohem dražší Octavia Combi. Levně působí jen krycí roletka z tenké látky a bez zpevňujících plastů.

Plyn už došel

Logan MCV se nám dostal do rukou právě nyní proto, že po delší pauze dostal do výbavy pohon na propan-butan, tedy LPG. A to dokonce bez příplatku, za nejlépe vybavenou verzi, jako je testované Stepway Celebration, jste tedy dali rovných 350 tisíc korun. Za cenu základní kombíkové fabie jste dostali vůz, který ji výbavou i užitnou hodnotou převyšuje, stejně jako tovární tříletou zárukou.

Levnější verze se přitom daly pořídit i za 250 tisíc, včetně pohonu na LPG. Jenže... Zájem českých zákazníků o logany na plyn a vůbec model MCV byl takový, že tuzemská kvóta byla v minulých dnech vyčerpána.

Dokonce i testovaný novinářský vůz byl stažen z flotily a dostane nového majitele. Výroba řady MCV dočasně končí, motory, i ty plynové, zabíjí evropská emisní legislativa. Podle informací ze zákulisí se však na příští rok čeká nástupce – nic bližšího ovšem nevíme.

Každopádně, stále ještě seženete skladové kousky MCV, nebo můžete jít do plynové Dacie Duster. Ta sice není tak praktická, kvůli velké poptávce však ve výrobě zůstává, stejně jako menší sandero.

Za čtyři litry benzinu

Plynové MCV pohání litrový přeplňovaný tříválec, ovšem pozor, v silnější verzi: místo standardních 66 kW má celých 74 kW, tedy rovných sto koní, a také vyšší točivý moment ve výrazně nižších otáčkách. Motor je přímo z tovární výroby uzpůsoben na plynový provoz, má dvojí vstřikování, dvě nádrže (plynová už nemá předepsanou pravidelnou výměnu), i chlazené výfukové svody kvůli ochraně katalyzátoru. To žádná dodatečná úprava nezvládne.

Na MCV litr stačí. Při rozjezdech je slabší motor trochu znát, dlouhé zpřevodování pětikvaltu zase znamená docela malou pružnost. Dá se jezdit docela svižně, pokud se naučíte včas řadit a trochu motor vytáčet, ideálně přes dva tisíce otáček.

Třeba při padesátikilometrové rychlosti máte se zařazenou čtyřkou na otáčkoměru číslici 1 700; motor to zvládá, ale nadšený není. Stačí podřadit na trojku, rázem je na dvou tisících a citelně ožije. Také při 70 kilometrech v hodině je lepší jet na čtyřku.

Předjíždění na dálnici kvůli slabšímu pružnému zrychlení není žádný festival – vymotat se z řady osmdesátkou jedoucích kamionů a vystřelit do levého pruhu vyžaduje předvídavost a podřazení, ideálně až na trojku, která se nechá vytočit klidně do pěti tisíc otáček.

Benefitem dlouhých převodů je ovšem fakt, že 130 kilometrů v hodině zvládá motor na solidních třech tisících otáčkách. Aerodynamický hluk je únosný; motor se ozývá dunivým bručením tak od stodvacítky výše, ale žádná hrůza to ani tak není.

Provoz na LPG prozrazuje jen žlutá nálepka na zadním okně, 32l nádrž je umístěna místo rezervy, takže nezabírá žádné místo v kufru.

Když plyn dojde – nám vydržela plná nádrž na 375 kilometrů – přepne se auto samo do benzinového módu. Pak zjistíte, že oněch obligátních minus deset procent výkonu je celkem znát: motor táhne o kus líp.

Jenže, za úsporu jízda na plyn – byť trochu pomalejší – rozhodně stojí. V průměru jsme jezdili za 8,5 litru LPG na sto kilometrů, nutno říci, že jsme plně naložené MCV na dálnicích nijak nešetřili. Což při méně než poloviční ceně litru plynu (dvanáct až čtrnáct korun) znamená, jako byste jezdili za čtyři litry naturalu. A to zatím neumí ani ty nejúspornější benziňáky, maximálně tak cenově těžko dostupné hybridy.

Logan MCV je nejen stylový, ale i cenový přeborník. Škoda, že odteď už jen v minulém čase.

  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Nové Volvo C40 Recharge. Elektrický crossover, který je ukázkově kultivovaný

Premium Nenechte se zmást aerodynamicky tvarovanou karoserií a dvojicí elektromotorů s výkonem přes 400 koní. Tento čistě...

Další neznámé auto v Česku. Prozkoumali jsme novinku od čínského mamuta

Čínská auta, na rozdíl od telefonů, nepatří na úplnou špičku v technické úrovni. Což neznamená, že nemají co nabídnout....

Pro auto do Polska? Může se to hodně vyplatit, na octavii ušetříte sto tisíc

Exkluzivně Už letmý pohled do inzerce ukazuje, že v Polsku jsou ojetá auta levnější než v Česku. A to docela výrazně: při koupi...

Audi S8 TFSI quattro. Nechybí luxusní výbava ani chování opravdové limuzíny

Premium Když dáte čtyři až pět milionů korun za auto, musí být výsledek něco, z čeho se všichni posadí na zadek. Musí to být...

BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna
BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna

Potřebujete posílit pánevní dno, ale nemáte čas na aktivní cvičení? Značka BOOM představila Pulzační a vibrační kuličky, které aktivně posilují...

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...