Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte, jděte do něj. Plynový kousek Dacia Logan MCV je vůbec největší výhra.
Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro všechny, kteří se ošklíbají nad značkou Dacia s tím, že je pro „socky“ a shlížejí spatra na souseda, který si rumunský vůz – třeba velké kombi Logan MCV – pořídil, máme špatnou zprávu. Toto auto vůbec není špatné.

Poslední „emcévéčko“, které se podle všeho přímého nástupce už nedočká (protože dnes módní SUV klasické kombíky vytlačují z nabídky), je příjemným překvapením. Zvlášť v úpravě Stepway, která přidává nejen plastové ozdobné prvky a ochranu hran blatníků, ale navyšuje i světlou výšku o pět centimetrů na „esúvéčkových“ 195 milimetrů.

Polní cesta tak pro stepway není vůbec problém, jediné, co ho omezuje, je chybějící pohon všech kol. Naopak oceníte měkké odpružení – tlumiče s vysokými zdvihy vykryjí každý výmol, dají o tom ovšem vědět pořádným zhoupnutím; stejně jako při přejíždění retardérů. Také náklony v zatáčkách jsou docela výrazné.

Ale problém to není. Kvůli závodění jste si toto auto nepořídili, a pokud uděláte nějakou řidičskou chybu, účinná stabilizace vám pomůže. Stopu Logan MCV drží velmi dobře. Robustní podvozek se nám celkově hodně líbil, auto díky němu působí hodnotně.

Uvnitř je místa pro pět jako v běžném hatchbacku. Pokud rezignujete na kotvicí body Isofix (auto je má), dostanete na zadní sedadla i tři dětské sedačky.

V nejvyšší výbavě najdete třeba automatickou klimatizaci, navigaci, za příplatek pak i výstup z parkovací kamery. Zpracování interiéru je velmi solidní a robustní. Levným řešením je stahování zadních oken na středové konzoli.

Kufr má krásných 573 litrů, jen o 35 méně než mnohem dražší Octavia Combi. Levně působí jen krycí roletka z tenké látky a bez zpevňujících plastů.

Plyn už došel

Logan MCV se nám dostal do rukou právě nyní proto, že po delší pauze dostal do výbavy pohon na propan-butan, tedy LPG. A to dokonce bez příplatku, za nejlépe vybavenou verzi, jako je testované Stepway Celebration, jste tedy dali rovných 350 tisíc korun. Za cenu základní kombíkové fabie jste dostali vůz, který ji výbavou i užitnou hodnotou převyšuje, stejně jako tovární tříletou zárukou.

Levnější verze se přitom daly pořídit i za 250 tisíc, včetně pohonu na LPG. Jenže... Zájem českých zákazníků o logany na plyn a vůbec model MCV byl takový, že tuzemská kvóta byla v minulých dnech vyčerpána.

Dokonce i testovaný novinářský vůz byl stažen z flotily a dostane nového majitele. Výroba řady MCV dočasně končí, motory, i ty plynové, zabíjí evropská emisní legislativa. Podle informací ze zákulisí se však na příští rok čeká nástupce – nic bližšího ovšem nevíme.

Každopádně, stále ještě seženete skladové kousky MCV, nebo můžete jít do plynové Dacie Duster. Ta sice není tak praktická, kvůli velké poptávce však ve výrobě zůstává, stejně jako menší sandero.

Za čtyři litry benzinu

Plynové MCV pohání litrový přeplňovaný tříválec, ovšem pozor, v silnější verzi: místo standardních 66 kW má celých 74 kW, tedy rovných sto koní, a také vyšší točivý moment ve výrazně nižších otáčkách. Motor je přímo z tovární výroby uzpůsoben na plynový provoz, má dvojí vstřikování, dvě nádrže (plynová už nemá předepsanou pravidelnou výměnu), i chlazené výfukové svody kvůli ochraně katalyzátoru. To žádná dodatečná úprava nezvládne.

Na MCV litr stačí. Při rozjezdech je slabší motor trochu znát, dlouhé zpřevodování pětikvaltu zase znamená docela malou pružnost. Dá se jezdit docela svižně, pokud se naučíte včas řadit a trochu motor vytáčet, ideálně přes dva tisíce otáček.

Třeba při padesátikilometrové rychlosti máte se zařazenou čtyřkou na otáčkoměru číslici 1 700; motor to zvládá, ale nadšený není. Stačí podřadit na trojku, rázem je na dvou tisících a citelně ožije. Také při 70 kilometrech v hodině je lepší jet na čtyřku.

Předjíždění na dálnici kvůli slabšímu pružnému zrychlení není žádný festival – vymotat se z řady osmdesátkou jedoucích kamionů a vystřelit do levého pruhu vyžaduje předvídavost a podřazení, ideálně až na trojku, která se nechá vytočit klidně do pěti tisíc otáček.

Benefitem dlouhých převodů je ovšem fakt, že 130 kilometrů v hodině zvládá motor na solidních třech tisících otáčkách. Aerodynamický hluk je únosný; motor se ozývá dunivým bručením tak od stodvacítky výše, ale žádná hrůza to ani tak není.

Provoz na LPG prozrazuje jen žlutá nálepka na zadním okně, 32l nádrž je umístěna místo rezervy, takže nezabírá žádné místo v kufru.

Když plyn dojde – nám vydržela plná nádrž na 375 kilometrů – přepne se auto samo do benzinového módu. Pak zjistíte, že oněch obligátních minus deset procent výkonu je celkem znát: motor táhne o kus líp.

Jenže, za úsporu jízda na plyn – byť trochu pomalejší – rozhodně stojí. V průměru jsme jezdili za 8,5 litru LPG na sto kilometrů, nutno říci, že jsme plně naložené MCV na dálnicích nijak nešetřili. Což při méně než poloviční ceně litru plynu (dvanáct až čtrnáct korun) znamená, jako byste jezdili za čtyři litry naturalu. A to zatím neumí ani ty nejúspornější benziňáky, maximálně tak cenově těžko dostupné hybridy.

Logan MCV je nejen stylový, ale i cenový přeborník. Škoda, že odteď už jen v minulém čase.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...