Dacia 1300 je symbolem rumunské mizérie, záchranu přinesl až Renault

Klasická dacia, model 1300 a jeho pozdější vývojové stupně, je ukázkovým svědkem éry rumunského vůdce Nicolae Ceaușesca. Vznikla s jeho nástupem a pokračovala dlouho po jeho pádu, tak jak se Rumunsko nemohlo vzpamatovat po pádu socialismu.
Část 1/6

Šedesátá léta byla v Rumunsku obdobím důrazu na ekonomickou soběstačnost a politickou samostatnost. Z těchto východisek vzešel také plán na místní výrobu osobních aut. Režim, do jehož čela se postavil v roce 1965 Nicolae Ceaușescu, opatrně lavíroval mezi Východem a Západem. Ve snaze nebýt závislý na SSSR se Rumuni rozhodli oslovit západoevropské automobilky.

Volba nakonec, zčásti i z geopolitických důvodů, padla na francouzský Renault a jeho právě vyvíjený model střední třídy 12.

Na start výroby v továrně Mioveni ještě „dvanáctka“ nebyla připravena, v roce 1968 ji proto předcházel menší a konstrukčně starší Renault 8 prodávaný jako Dacia 1100. Na původně zamýšlený model došlo v srpnu 1969, kdy vyjela první Dacia 1300.

Ceaușescův režim se koncem sedmdesátých let propadl do vleklé krize, dané kombinací vnějších vlivů, urputné snahy smazat zahraniční dluh ekonomickou soběstačností země a diktátorova megalomanství, které utápělo zdroje v nesmyslně velkých projektech. Jak neprosperovala celá země, stejně se s potížemi potýkala i automobilka.

Dacia 1300 se proto v postupných evolucích vyráběla dlouhých 35 let a plnohodnotně ji dokázal nahradit až Logan vyvinutý po ovládnutí automobilky Renaultem. V Rumunsku je klasická dacia stále poměrně častým úkazem, přičemž jasně dominují pozdní evoluce z přelomu milénia. Kromě zubu času za to může také snaha řidičů své starší vozy modernizovat používáním dílů z novějších aut.

Projděte si s námi čtyři evoluční stupně, díky kterým dacia vydržela ve výrobě dlouhých 35 let až do roku 2004.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...