Royal Enfield Himalayan
Indická značka s britskými kořeny poslední roky úspěšně dobývá i světové trhy díky nabídce dostupných retro laděných strojů. Jenže teď se posouvá do další fáze. Její nová verze adventure motocyklu Himalayan dostala nový vodou chlazený jednoválcový motor o objemu 452 cm3 s poetickým názvem Sherpa.
Na rozdíl od předchozího vzduchem chlazeného jednoválce 411 cm3 má 4 ventily a rozvody DOHC. To se projevilo výrazným nárůstem výkonu na maximální hodnotu 39,5 k při 8000 ot min a točivého momentu na 40 Nm při 5 500 ot./min. Pořádný rozdíl oproti 24 koním u předchozí verze!
Motor teď slouží jako nosná část ocelového rámu a dostal šestistupňovou převodovkou namísto pětistupňové. Himalayan nyní má jízdní režimy a dvě výkonové mapy (Performance a Eco) a navíc nový systém ABS s možností vypnutí zásahu pro zadní kolo. Vše se nastavuje na 4" kulatém přístrojovém panelu TFT pomocí joysticku pro ovládání levým palcem. Nový displej je kromě napájecí zásuvky C-USB vybavený mapovou navigací a navigací turn-by-turn, která využívá službu Google Maps.
Nový model má robustní 43mm obrácenou vidlici, silnější a pevnější jsou i kola. Přední jednadvacetipalcové kolo má zdvih odpružení 200 mm, vzadu je sedmnáctka se stejnou hodnotou zdvihu odpružení 200 mm. Pneumatiky 90/90 a 140/80 jsou stále vybavené duší, ale výrobce slibuje i volitelná kola s přípravou pro bezdušové obutí. Výška sedla je 825 mm nad zemí, ale sedlo je v místě řidiče výškově nastavitelné v rozmezí 825–845 mm. Brzdy ByBre s většími brzdovými kotouči 320 mm vepředu a 270 mm vzadu mají dvoupístkový brzdič vepředu a jednopístek vzadu. Kromě silnějších brzd by měla novinka nabídnout i lehčí spojkovou páčku díky systému „Assist and Slip“.
Nový Himalayan je o 7 kg lehčí než jeho předchůdce a navíc slibuje nižší těžiště. Výsledná hodnota provozní hmotnosti 196 kilogramů tak v porovnání se srovnatelnou čtyřstovkovou konkurencí působí ještě přijatelně. V Miláně se poprvé předvedl i zárodek budoucího elektrického Himalayana. Žádné technické údaje ani předpokládaný datum jsme se zatím nedozvěděli, jde jen o testovací prototyp a na jeho základě teprve budou postupně představovány designové koncepty.