Čínská vespa za pár kaček překvapila. Na elektřinu dosviští daleko

Svezení na elektrickém retro skútru ViaGo je jedno velké překvapení, zaujme dojezdem i ovladatelností.

Český distributor SWS uvedl koncem léta na tuzemský trh vlastní značku elektrických skútrů a motorek ViaGo. Má ambice stát se významným hráčem na lokálním trhu elektromobility. Z nabídky zahrnující malé skútry pro jízdu bez řidičského průkazu až po výkonnější stroje s dojezdem přes 100 km či specializovaný model pro využití v oblasti doručovacích služeb jsme vyzkoušeli model Bologna. Už svým jménem stvrzuje, že chce být za italského elegána.

Nejsilnější ze skútrů čínské provenience budí v ulicích Prahy zájem kolemjdoucích i kolemjedoucích. Kromě líbivého retro designu inspirovaného slavnou italskou Vespou, zaujme dvoubarevným lakováním s množstvím chromovaných doplňků.

Nezvykle působí i to, že se pohybuje v podstatě neslyšně. To je nezvyk i pro posádku. Slyšíte odvalování pneumatik, šustění větru a jinak jen hluk okolí. Zrcátka se neklepou, žádný přenos vibrací od motoru, prostě nic. Už vás nebudou brnět prsty na rukou ani nohy ve stupačkách. Jen při brzdění motorem a následné rekuperaci je slyšet drobné cvakání.

ViaGo Bologna v číslech

  • hmotnost včetně baterie: 125 kg
  • nosnost: 150 kg
  • dojezd na jedno nabití: až 100 km
  • hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu
  • motor o výkonu 4 000 W
  • baterie lithiová s kapacitou 40 Ah
  • doba nabíjení 5–6 hodin
  • cena: od 49 990 Kč

Technologie rekuperace posouvá využitelnost Bologni o hodně vpřed. I ten, kdo to má do práce třeba 40–45 kilometrů. Zvládne dojet tam i zpět celkem bez omezení. V táhlých klesáních pak i drobným brzděním motorem, třeba při dojíždění na semafor, dokážete o dost prodloužit dojezd. I na indikátoru stavu baterie je vidět, jak políčka přibývají.

Po zapnutí zapalování naběhne multifunkční displej, kterému dominuje digitální rychloměr a indikátor stavu baterie. Kromě údaje, o napětí baterie ve voltech, už jsou ostatní ukazatele srovnatelné s klasikou.

Motorka je tedy v pohotovostním stavu, světla svítí, vše čeká už jen na volbu jízdního režimu a povel „plynové“ rukojeti. Stejně jako u benzinových modelů pravým palcem „nastartujete“ a můžete vyrazit. V téhle fázi si násobným stiskem „startéru“ můžete navolit jeden ze tří jízdních režimů. Liší se maximální rychlostí (1: 45 km/h, 2: 65 km/h, 3: 85 km/h) a pozvolnějším náběhem výkonu.

Bologna je nejsilnější model značky a je fakt, že čtyři elektrické kilowatty jí udělují velice slušnou dynamiku. Devízou je, jako u všech elektrických pohonů, vysoký točivý moment v celém rozsahu otáček. Od „volnoběhu“ tak máte k dispozici plný zátah.

Do zhruba pětašedesátikilometrové rychlosti je to srovnatelné s benzinovou dvěstěpadesátkou. Na křižovatkách se nemusíte bát nacpat dopředu, protože z aut vám nebude stačit prakticky nikdo.

Napříč Prahou

Hned první testovací trasu jsme zvolili úmyslně celkem náročnou, co do vzdálenosti i typu komunikací. Náš testovací jezdec žije za Prahou, 38 kilometrů od redakce. Cesta tedy prakticky přes celou Prahu s tím, že první část vede po Jižní spojce, kde musíte jet celkem rychle, abyste nezdržovali a bylo to bezpečné pro vás i ostatní.

Možná trochu z obavy, aby baterie vydržela cestu tam i zpět, vyjíždíme na cestu s navoleným druhým stupněm výkonu. Pocitově se pak Bologna chová zhruba jako benzinová stopětadvacítka. Maximální rychlost na „ dvojku“ je 69 km/h. V dopravní špičce se stejně víc jet nedalo. Rozhodně jsme nikoho nezdržovali. Z přibývajícími kilometry nás přešel strach z dojezdu, protože baterka ubývala velmi pomalu, a tak jsme využívali naplno výkon motorky.

O to větší překvapení bylo, když po 38 kilometrech celkem svižné jízdy, ubyla z měřáku kapacity baterie jen jedna kostička, a napětí se snížilo z 83 na 73 voltů. Než se dostanete do stavu, kdy se vám rozsvítí „rezerva“ musíte takových kostiček spotřebovat sedm! Ono by se poté vybíjení baterie, s ubývajícím napětím, zřejmě zrychlilo.

Nicméně rekuperace hospodaření s energií baterie zásadně prodlužuje. Stačí pár sjezdů z kopce, zaklapnutí plynu při dojezdu ke křižovatce a baterie se oživí přísunem proudu od zadního kola.

Cesta opačným směrem proběhla podobně. Vyrážíme v sedmi stupních na prochladlém skútru s obavou, zda se studené noční stání na kapacitě baterie nějak nepodepsalo. Ale nepozorujeme nic. Po kilometru přepínáme na nejvyšší výkon a svištíme po rovinkách před Prahou rychlostí až 86 km/h.

Se zátěží 85 kilogramů ubírá motorka do stoupání jen nepatrně. Na trase nebyl kopec, kde by rychlost klesla pod osmdesátku. Po 40 minutách jízdy dojíždíme na pražský Smíchov opět se ztrátou jedné kostičky z indikátoru stavu nabití baterie

Pozor na plynu

Chování motorky za jízdy je celkem čitelné. Těžiště je fous výš, protože baterie je přímo pod sedlem řidiče. V místech, kde spalovací skútry mají úložný prostor – klidně pro dvě helmy, máte poměrně slušné závaží ve formě lithiové baterie. Naladění tlumičů je spíš tvrdší a na rozbitou Prahu až zbytečné. Brzdy nejsou příliš jedovaté. Mají příjemný náběh a dají se dobře dávkovat.

Určitou dávku opatrnosti to chce při manipulaci s plynovou rukojetí, která je dost strmá. Při otáčení, popojíždění v kolonách či motání se v úzkých uličkách je lepší si zvolit nižší výkonový stupeň. Stačí málo a na vlhkých kostkách se zadní kolo protočí, ani nevíte jak.

Naopak velkým pomocníkem při manipulaci je zpátečka. Přidržením tlačítka R na levé rukojeti se po přidání plynu rozjede motorka dozadu. Jen malou rychlostí, ale nemusíte se s její hmotností prát, když chcete couvnout do vrat nebo vám nevyšla otočka v těsném prostoru.

Praktičnost Bologni zvyšuje i možnost rychlé výměny baterie, která je jednoduše vyndavací. Pokud nechcete nabíjet přes konektor na motorce, odklopíte sedadlo, odpojíte konektor a za sklopné madlo vytáhnete baterii. Pokud budete mít druhou, nemusíte čekat na dobití a rovnou vyrážíte. Až po čase baterie degraduje, máte výměnu za novou, asi tak za pět minut hotovou.

S neustále se zhoršující dopravou, začínají být skútry zajímavou alternativou cestování po městě. Cesta do práce sice už není tak komfortní, jako autem, ale zato rychlá. Pohon na elektřinu to svým tichým provozem celé posouvá ještě o kousek dál.

Prodejci motorek a skútrů si pochvalují, jak jdou poslední dva roky skútry na odbyt. Roli hraje i teplé počasí, které jen letos prodloužilo motorkovou sezonu téměř o dva měsíce. A v ulicích měst je to znát.

Vstoupit do diskuse (53 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slabý zájem o elektromobily nutí Volkswagen omezit výrobu ve dvou továrnách

Dieselgate je jednoznačně spojována s automobilkou Volkswagen, ale v celém...

Německý automobilový koncern Volkswagen omezuje produkci ve dvou německých továrnách na výrobu...

Lexus RZ je nový, na pohled to nepoznáte. Volant vyměnil za řidítka

LEXUS RZ

VIDEO Jakkoli se zdálo, že vývoj nových aut se už teď bude točit jen kolem toho, o kolik minut rychleji...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Šéf z Volva: Ojetá elektroauta budou menší risk než diesely. Akumulátory jsme podcenili

Volvo ES90 na české premiéře

Akumulátory jsou zásadní a nejvíce diskutovanou součástí elektricky poháněných vozidel. Povídali...

Americká poptávka po elekroautech je na maximu. Bez dotací mají 7 procent trhu

Tesla Model Y Juniper

Jaký je přirozený podíl elektromobilů na celkových prodejích? Americká studie říká, že je to kolem...

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.