Čínská vespa za pár kaček překvapila. Na elektřinu dosviští daleko

Svezení na elektrickém retro skútru ViaGo je jedno velké překvapení, zaujme dojezdem i ovladatelností.

Český distributor SWS uvedl koncem léta na tuzemský trh vlastní značku elektrických skútrů a motorek ViaGo. Má ambice stát se významným hráčem na lokálním trhu elektromobility. Z nabídky zahrnující malé skútry pro jízdu bez řidičského průkazu až po výkonnější stroje s dojezdem přes 100 km či specializovaný model pro využití v oblasti doručovacích služeb jsme vyzkoušeli model Bologna. Už svým jménem stvrzuje, že chce být za italského elegána.

Nejsilnější ze skútrů čínské provenience budí v ulicích Prahy zájem kolemjdoucích i kolemjedoucích. Kromě líbivého retro designu inspirovaného slavnou italskou Vespou, zaujme dvoubarevným lakováním s množstvím chromovaných doplňků.

Nezvykle působí i to, že se pohybuje v podstatě neslyšně. To je nezvyk i pro posádku. Slyšíte odvalování pneumatik, šustění větru a jinak jen hluk okolí. Zrcátka se neklepou, žádný přenos vibrací od motoru, prostě nic. Už vás nebudou brnět prsty na rukou ani nohy ve stupačkách. Jen při brzdění motorem a následné rekuperaci je slyšet drobné cvakání.

ViaGo Bologna v číslech

  • hmotnost včetně baterie: 125 kg
  • nosnost: 150 kg
  • dojezd na jedno nabití: až 100 km
  • hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu
  • motor o výkonu 4 000 W
  • baterie lithiová s kapacitou 40 Ah
  • doba nabíjení 5–6 hodin
  • cena: od 49 990 Kč

Technologie rekuperace posouvá využitelnost Bologni o hodně vpřed. I ten, kdo to má do práce třeba 40–45 kilometrů. Zvládne dojet tam i zpět celkem bez omezení. V táhlých klesáních pak i drobným brzděním motorem, třeba při dojíždění na semafor, dokážete o dost prodloužit dojezd. I na indikátoru stavu baterie je vidět, jak políčka přibývají.

Po zapnutí zapalování naběhne multifunkční displej, kterému dominuje digitální rychloměr a indikátor stavu baterie. Kromě údaje, o napětí baterie ve voltech, už jsou ostatní ukazatele srovnatelné s klasikou.

Motorka je tedy v pohotovostním stavu, světla svítí, vše čeká už jen na volbu jízdního režimu a povel „plynové“ rukojeti. Stejně jako u benzinových modelů pravým palcem „nastartujete“ a můžete vyrazit. V téhle fázi si násobným stiskem „startéru“ můžete navolit jeden ze tří jízdních režimů. Liší se maximální rychlostí (1: 45 km/h, 2: 65 km/h, 3: 85 km/h) a pozvolnějším náběhem výkonu.

Bologna je nejsilnější model značky a je fakt, že čtyři elektrické kilowatty jí udělují velice slušnou dynamiku. Devízou je, jako u všech elektrických pohonů, vysoký točivý moment v celém rozsahu otáček. Od „volnoběhu“ tak máte k dispozici plný zátah.

Do zhruba pětašedesátikilometrové rychlosti je to srovnatelné s benzinovou dvěstěpadesátkou. Na křižovatkách se nemusíte bát nacpat dopředu, protože z aut vám nebude stačit prakticky nikdo.

Napříč Prahou

Hned první testovací trasu jsme zvolili úmyslně celkem náročnou, co do vzdálenosti i typu komunikací. Náš testovací jezdec žije za Prahou, 38 kilometrů od redakce. Cesta tedy prakticky přes celou Prahu s tím, že první část vede po Jižní spojce, kde musíte jet celkem rychle, abyste nezdržovali a bylo to bezpečné pro vás i ostatní.

Možná trochu z obavy, aby baterie vydržela cestu tam i zpět, vyjíždíme na cestu s navoleným druhým stupněm výkonu. Pocitově se pak Bologna chová zhruba jako benzinová stopětadvacítka. Maximální rychlost na „ dvojku“ je 69 km/h. V dopravní špičce se stejně víc jet nedalo. Rozhodně jsme nikoho nezdržovali. Z přibývajícími kilometry nás přešel strach z dojezdu, protože baterka ubývala velmi pomalu, a tak jsme využívali naplno výkon motorky.

O to větší překvapení bylo, když po 38 kilometrech celkem svižné jízdy, ubyla z měřáku kapacity baterie jen jedna kostička, a napětí se snížilo z 83 na 73 voltů. Než se dostanete do stavu, kdy se vám rozsvítí „rezerva“ musíte takových kostiček spotřebovat sedm! Ono by se poté vybíjení baterie, s ubývajícím napětím, zřejmě zrychlilo.

Nicméně rekuperace hospodaření s energií baterie zásadně prodlužuje. Stačí pár sjezdů z kopce, zaklapnutí plynu při dojezdu ke křižovatce a baterie se oživí přísunem proudu od zadního kola.

Cesta opačným směrem proběhla podobně. Vyrážíme v sedmi stupních na prochladlém skútru s obavou, zda se studené noční stání na kapacitě baterie nějak nepodepsalo. Ale nepozorujeme nic. Po kilometru přepínáme na nejvyšší výkon a svištíme po rovinkách před Prahou rychlostí až 86 km/h.

Se zátěží 85 kilogramů ubírá motorka do stoupání jen nepatrně. Na trase nebyl kopec, kde by rychlost klesla pod osmdesátku. Po 40 minutách jízdy dojíždíme na pražský Smíchov opět se ztrátou jedné kostičky z indikátoru stavu nabití baterie

Pozor na plynu

Chování motorky za jízdy je celkem čitelné. Těžiště je fous výš, protože baterie je přímo pod sedlem řidiče. V místech, kde spalovací skútry mají úložný prostor – klidně pro dvě helmy, máte poměrně slušné závaží ve formě lithiové baterie. Naladění tlumičů je spíš tvrdší a na rozbitou Prahu až zbytečné. Brzdy nejsou příliš jedovaté. Mají příjemný náběh a dají se dobře dávkovat.

Určitou dávku opatrnosti to chce při manipulaci s plynovou rukojetí, která je dost strmá. Při otáčení, popojíždění v kolonách či motání se v úzkých uličkách je lepší si zvolit nižší výkonový stupeň. Stačí málo a na vlhkých kostkách se zadní kolo protočí, ani nevíte jak.

Naopak velkým pomocníkem při manipulaci je zpátečka. Přidržením tlačítka R na levé rukojeti se po přidání plynu rozjede motorka dozadu. Jen malou rychlostí, ale nemusíte se s její hmotností prát, když chcete couvnout do vrat nebo vám nevyšla otočka v těsném prostoru.

Praktičnost Bologni zvyšuje i možnost rychlé výměny baterie, která je jednoduše vyndavací. Pokud nechcete nabíjet přes konektor na motorce, odklopíte sedadlo, odpojíte konektor a za sklopné madlo vytáhnete baterii. Pokud budete mít druhou, nemusíte čekat na dobití a rovnou vyrážíte. Až po čase baterie degraduje, máte výměnu za novou, asi tak za pět minut hotovou.

S neustále se zhoršující dopravou, začínají být skútry zajímavou alternativou cestování po městě. Cesta do práce sice už není tak komfortní, jako autem, ale zato rychlá. Pohon na elektřinu to svým tichým provozem celé posouvá ještě o kousek dál.

Prodejci motorek a skútrů si pochvalují, jak jdou poslední dva roky skútry na odbyt. Roli hraje i teplé počasí, které jen letos prodloužilo motorkovou sezonu téměř o dva měsíce. A v ulicích měst je to znát.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda dnes odhalí nový elektromobil. Elroq má premiéru v Praze

Škoda Elroq

VIDEO Škoda Auto naplánovala na večer prvního října do Prahy premiéru svého nového modelu. Elektrický...

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Maskovaná škodovka při testovacích jízdách na dálnici D10

VIDEO Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní...

Vypadá jako přízrak, ale funguje skvěle. První jízda s novým elektrickým vozem Kia

Kia EV3

VIDEO Exkluzivně Nová EV3 je dalším důkazem, jak rychlým kvalitativním vývojem elektromobily procházejí. Stávající...

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...