BMW tak ukončilo několikaměsíční spekulace o designu i parametrech nového stroje. Celý slavnostní večer zahájil Markus Schramm, ředitel BMW Motorrad, který nás seznámil s novinkami v jejich produkci. Mezi gratulanty nechyběl ani kancléř Spolkové republiky Německo Olaf Scholz a primátor Berlína Kai Wegner.
Nový model se jmenuje R 1300 GS a je to samozřejmě dvouválec boxer. Nejedná se o pouhý upgrade, ale o zcela nově postavený stroj. Boční silueta zůstává sice podobná, ale pod povrchem je všechno jinak. Dle vyjádření šéfa projektu jsou s předchozím modelem společné tak nanejvýš šroubky.
Nové „géeso“ je proti svému předchůdci o 12 kg lehčí a výkon se zvedl na 107 kW, tedy na 145 koní, točivý moment se zvýšil na 149 Nm při 6 500 otáčkách za minutu. Zásadně byl přepracován i rám a podvozek. Světlá výška vzrostla o 20 mm, ale ani nižší jezdci s tím nebudou mít problém, protože i tato německá novinka nabízí, podobně jako její konkurenti, možnost snižování podvozku pro nastupování. Do pracovního módu se podvozek zvedne v automatickém režimu po dosažení rychlosti 40 km/hod a po zpomalení pod 25 km/hod opět klesne.
Přední světlomet byl dlouhou dobu signifikantním prvkem stroje, ale i ten se naprosto změnil. Přední LED světlomet disponuje matrix technologií, a to už ve standardní výbavě. Tempomat je nyní také součástí standardní výbavy, volitelně může být doplněn o adaptivní tempomat, případně asistentem upozorňujícím na riziko čelní srážky nebo monitorováním provozu ve vedlejších jízdních pruzích.
Mimo základního modelu budou v nabídce varianty Triple Black, 719 Tramuntana a GS Trophy, které jasně deklaruje, že novinka by neměla ztratit nic ze svých terénních ambicí. Příjemným překvapením je i cena, která se sice zvedla o několik set eur proti předchozímu modelu, ale za to dostane zákazník v základu mnohem lepší výbavu.
A protože jsme navštívili nejen nově otevřené muzeum, ale také továrnu, viděli jsme na vlastní oči, že se nový model vyrábí na dvou linkách zároveň.
Nezapomíná se ani na elektromobilitu, jejich nový elektrický skútr v zajímavém designu bude pro zájemce rozhodně dostupnější, pořád však pod značkou BMW zatím nečekejte elektromotocykly.