Byla to výprava, která změnila život v Česku. A přitom nešlo o žádné válečné tažení. V roce 1551 se následník českého trůnu Maxmilián z rodu Habsburků vypravil pro svou španělskou nevěstu. Do italského Janova jej doprovodila početná skupiny šlechticů.
V Itálii synové nejváženějších rodů s modrou krví narazili na půvabnou renesanční kulturu: od světlých, útulných vil a letohrádků, přes kvetoucí literaturu až po zajímavou gastronomii. Když se v roce 1552 vrátili domů, začaly se dít věci. Studené a neútulné hradní paláce přestavovali na zámky, zvali si italské umělce – od architektů až po malíře.
Mobilvetta K-Yacht Tekno Line 86 v číslech
|
A následky střetnutí šlechtických ratolestí s italským stylem života najdeme v tuzemsku dodnes. Vilém z Rožmberka neváhal přestavět Český Krumlov tak, že to město katapultovalo až na seznam UNESCO, Zachariáš z Hradce udělal ze své sídelní Telče renesanční skvost, stejně tak otisky italského „designu“ najdete i v Litomyšli, odkud svá panství spravoval „šéf“ celé výpravy Vratislav II. z Pernštejna.
Italové, kterým se v raněnovověkých Čechách říkalo Vlaši, umění designu nezapomněli. Vládli automobilovému designu. Schopnost vytvářet krásné a funkční věci předvádí i na obytných automobilech. Důkazem může být integrovaný vůz K-Yacht Tekno Line 86 od značky Mobilvetta.
Vytápěná podlaha
Pod sendvičovou karoserií, kde není ani stopa po dřevě, se skrývá podvozek Fiat. Srdcem vozu je dieselový čtyřválec 2.2 I MJet, kterému pomáhá plnit emisní limity vstřikování kyseliny močové do horkých výfukových plynů, tedy systém AdBlue. Fiatí digitální kokpit známý z poslední generace dodávek Ducato čeká i na pracovišti řidiče. Ale zbytek obytňáku už je zcela v režii tvůrců z Mobilvetty, kteří použili „trik“ s dvojitou podlahou. Ve zkratce toto konstrukční řešení přináší několik benefitů. Jednak dvojitá vytápěná podlaha dobře izoluje interiér od chladu, poskytuje další úložné prostory a navíc je to místo, kde jsou uloženy nádrže na čistou i špinavou vodu a tak nehrozí jejich zamrznutí v zimním provozu.
Pokud jste aktivní sportovci, nebo cestujete se psem, oceníte nejen rozměrnou garáž, kam se vejdou bez problémů kola či skládací kajak, ale skrývá od výrobce připravenou přípojku pro vnější sprchu. Takže žádné zanášení písku do obytné části auta při návratu z pláže nehrozí.
Výprava do ItálieCesta pro nevěstu budoucího vladaře Maximiliána byla z dnešního pohledu mezinárodní podnik. Česká část výpravy, která se připojila k rakouským účastníkům, čítala nakonec asi 200 lidí. Přes Alpy se vydalo 53 českých pánů a rytířů, různého věku i vyznání. Cesta do Janova vedla přes města Linec, Salcburk, Innsbruck, Brixen, Bolzano, Trident, Mantovu a Milán. Zatímco Maxmilián pokračoval lodí do Španělska, čeští šlechtici se ubytovali ve městě Voghera, vzdáleném asi 100 kilometrů od Janova, či v Pavii a navázali styky s místní šlechtou a duchovenstvem. Podrobně toto téma zachycuje kniha renomovaného historika Jaroslava Pánka Výprava české šlechty do Itálie v letech 1551–1552. |
Lodě jako vzor
Jak už název modelu napovídá, inspirací jsou lodě a jejich tvarosloví. Místo ostrých hran se tady pracuje s oblouky a do kontrastu se staví tmavé plochy nábytku s námořnickou bílou barvou. Pokud cestovatel vstoupí na palubu hlavním vchodem, najde tradiční rozdělení prostoru. Přímo proti vchodovým dveřím se nachází kuchyňka. Pracovní desku s umyvadlem tvoří odolná akrylátová deska modelovaná do barvy bílého umělého kamene, do které u testovaného modelu osadili tříplotýnkový kombinovaný vařič. Ten tvoří dva plynové hořáky a jedna indukční plotýnka, která urychluje přípravu jídla, když je vůz připojený k elektrické síti.
Vpravo do vchodových dveří je hlavní obytný prostor. Jestli teď něco „letí“, tak je to sezení proti sobě na dvou gaučích se stolem uprostřed, které doplňují otočné kapitánské sedačky řidiče a spolujezdce.
Testovaný model K-Yacht Tekno Line 86 jako správný italský kavalír nabízí oslnivé sezení vyvedené v bílé kůži, kapitánská křesla včele navíc zdobí symbol značky v podobě písmene V, které kontrastuje s tmavým dřevěným dekorem skříněk. Vizuálně je to krásně, ale udržet sezení v běžném provozu v takto běloskvoucím stavu bude pro cestovatele představovat oříšek. Pokud by měl někdo z bílé kůže strach, výrobce nabízí i tmavé čalounění pod označením „Prestige braun“.
Nad posezení konstruktéři umístili stahovací dvoulůžko, které nabízí rozměry 145 na 190 centimetrů. Uživatelsky přívětivé je, že při spuštění postel klesne jen v části řidiče a spolujezdce, tedy nemusíte mít strach, že i při rozložení lůžka si pohodlně nesednete k večeři nebo ranní kávě, zatímco potomci ještě nebudou chtít vstávat.
Kouzlo LED
Střední části Italové osadili oddělenou koupelnou – na levé straně za řidičem, a sprchovým koutem vpravo. Opět se tady pracuje s odkazy na lodě: použité lamino s antibakteriální úpravou je v barvě teakového dřeva oblíbeného u stavitelů plachetních lodí pro svou tvrdost a odolnost.
Umyvadlo samo o sobě je povedený designový kousek. Ve sprše je kromě tradiční sprchy instalována dešťová sprchová hlavice u stropu. Jako by posledních letech vypukly mezi staviteli obytňáků závody v tom, kdo vytvoří luxusnější hygienické zázemí na palubě a Mobilvetta se v tomto nevyhlášeném klání tlačí na špičku.
Ložnici lze od zbytku interiéru oddělit posuvnými dveřmi – praktická pomůcka pro zvládání ponorkové nemoci posádky. V modelu 86 jsou dvě oddělená lůžka, která je možné spojit v jedno obří letiště, v „devadesátce“ Italové ve stejné délce auta vsadili na manželskou „Queen Bed“ postel.
Designéři od Mobilvetty si vyhráli s palubním osvětlením. LED pásky rozehrávají svou decentní show v koupelně, v sanitárním bloku i v ložnici tak, že se cítíte jako v butikovém horském hotelu. Jejich použití přidává designu vozu další plusové body.
Vůz měří na délku sedm a půl metru. S takovou porcí výbavy se konstruktéři nemohli vejít do hmotnostního limitu 3,5 tuny. Automobil má maximální hmotnost 4,4 tuny a doložnost skvělých 1 240 kilogramů. I kdyby si všichni na palubě vzali na cesty elektrokolo, tak K-Yacht Tekno Line 86 má ještě dost velkou rezervu na převoz dalších věcí.