Evropská komise chce na základě prvních zjištění opatření k vyrovnávání na trhu uvalit cla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procenta nad hodnotu stávajících deseti procent.
„Čína si vyhrazuje právo podat stížnost u Světové obchodní organizace a podnikne veškerá potřebná opatření k důrazné obraně zákonných práv a zájmů čínských podniků,“ uvedl podle agentury DPA mluvčí čínského ministerstva obchodu. Dodatečná cla by podle něj podkopala oboustranně výhodnou spolupráci v oblasti elektromobilů a narušila globální automobilový průmysl a jeho dodavatelský řetězec.
Evropská komise loni v říjnu začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně. Vyšetřování uzavře až na konci října, kdy učiní konečné rozhodnutí ohledně zavedení dodatečných cel, která podle agentury Reuters obvykle platí pět let. Do devíti měsíců od zahájení vyšetřování, tedy do 4. července, má ale možnost uložit prozatímní cla. Ve středu komise uvedla, že prozatímní cla zavede 4. července, pokud v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti nenastane žádný průlom. EU by tato nová cla vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.
EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety![]() |
Čína postup EU kritizuje a označuje ho za jasnou ukázku obchodního protekcionismu. Panují obavy, že Peking přijme odvetná opatření. Čínská státní média již podle agentury Reuters informovala, že některé čínské podniky se chystají požadovat antidumpingové vyšetřování části dovozu mléčných produktů a vepřového masa z EU. „Jsme znepokojeni,“ uvedl šéf hlavního francouzského zemědělského svazu FNSEA Arnaud Rousseau.
Autoprůmysl je proti clům
Možné uvalení obchodních cel na dovoz elektromobilů z Číny problémy s čínskou konkurencí neřeší a můžou se ukázat naopak jako kontraproduktivní. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje tuzemské automobilky.
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano![]() |