ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

Autor: ,
Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla především na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari. Vyplývá to z analýzy finančních výsledků, kterou vypracovala agentura Reuters.

Některé automobilky ale vyrábějí část svých aut přímo v Číně, což dopady případných nových dovozních bariér zmírní.

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě elektrické superauto Yangwang U9 poháněné čtyřmi elektromotory s celkovým výkonem přes 1 115 koní.

Konkrétní dopady záleží hlavně na razanci čínských protiopatření v reakci na prozatímní opatření Evropské komise. Ta rozhodla, že dovozní cla na elektromobily z Číny se v některých případech zvýší až na 48,1 procenta, pokud se vezme v úvahu, že desetiprocentní clo už platí. Koho se ale cla nejvíce dotknou, to prozrazují data, která samy automobilky pravidelně zveřejňují.

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Pro výrobce prémiových automobilů Mercedes-Benz čínský trh představuje třetinu ročního odbytu. Zhruba 20 procent těchto vozů automobilka do země dováží z Německa, vyplynulo z výroční zprávy. Jde zejména o luxusní modely, jako je třída S nebo Maybach. Právě na ně dopadne případná čínská odveta. Naopak vozy střední třídy se vyrábějí na místě.

Třetinu globálního prodeje v Číně uskuteční také BMW. Z těchto vozů se z Německa dováží 13 procent, především nejdražších modelů. Firma vlastní 75procentní podíl ve společném podniku s čínskou Brilliance Automotive. Právě tento společný podnik vyrábí většinu automobilů BMW pro čínský trh.

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

Podobně i německá automobilová skupina Volkswagen, bez Porsche, čínským spotřebitelům dodává zhruba 30 procent svého ročního odbytu. To z ní dělá nejúspěšnější zahraniční automobilku s tržním podílem 14,5 procenta, který plánuje ještě zvýšit. Výraznou většinu aut pro čínský trh Volkswagen vyrábí v závodech společného podniku se SAIC Motor v šesti různých městech. Jde o modely značek Škoda, Audi a Volkswagen. Jen 261.000 vozů z 3,236 milionu do Číny automobilka loni dovezla.

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

Značka luxusních vozů Porsche, která rovněž spadá pod koncern Volkswagen, je na tom ale opačně než zbytek skupiny. Všechny vozy, které na čínském trhu prodá, pocházejí z dovozu. Čína přitom tvoří 21 procent globálního prodeje značky. Podobně automobilka Ferrari ze skupiny Stellantis, která se pohybuje ve stejném segmentu, v Číně prodává jen importované modely. Podle analýzy banky HSBC má nicméně segment luxusních automobilů lepší možnosti, pokud jde o přenášení nákladů dovozních bariér na zákazníky.

Švédská automobilka Volvo Cars, jejímž většinovým vlastníkem je čínská společnost Geely, v zemi uskuteční čtvrtinu svého globálního odbytu. Ten podle HSBC představuje deset procent jejího zisku. Prodej dovážených vozidel tvoří zhruba čtyři procenta prodeje aut společnosti Volvo v Číně. Jinak se zaměřuje hlavně na místní výrobu.

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

Automobilky Stellantis (bez Ferrari) a Renault mají poměrně nízkou expozici vůči čínskému trhu. Dacia potom všechna auta vyrábí na místě prostřednictvím místního partnera Dongfeng, čímž by se případné odvetě zcela vyhnula.

EU tento týden oznámila prozatímní dodatečná cla až 38,1 procenta na dovoz elektromobilů z Číny, která by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu. Na automobilky ochotné spolupracovat na vyšetřování dopadu čínských subvencí by se vztahovala 21procentní sazba. Pokud v jednáních s Čínou nenastane průlom, cla začnou platit od 4. července.

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Jednoduchý blbuvzdorný Fiat je tajný bazarový tip. Tipo se nekazí a vydrží

Premium

Fiat vrátil po roce do nabídky model Tipo a i přes méně praktický typ karoserie (sedan) je s prodeji spokojen. Byla to sázka na jistotu, festovní auto si majitelé chválí. Je to tajný bazarový tip....

15. července 2025

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

15. července 2025

Vyhláška upravující barvy sanitek platná od dubna se má znovu změnit

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu měnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se...

15. července 2025

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě ve městě Nan-ťing kvůli slábnoucí poptávce po automobilech se spalovacím motorem, závod bude...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025,  aktualizováno  12:18

Auto zapadlo v blátě nebo písku a nejede dál. Vyprostěte ho sami

Zkušení řidiči si s vyproštěním auta nejspíš poradí, pro ty ostatní máme pár rad, jak auto z nepříjemné situace dostat. Triků existuje hned několik.

14. července 2025

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.